Konu
:
Osmanlı Mahallesinde Sosyal Dayanışma Örneği: Avarız Vakıfları
Yalnız Mesajı Göster
Osmanlı Mahallesinde Sosyal Dayanışma Örneği: Avarız Vakıfları
11-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Osmanlı Mahallesinde Sosyal Dayanışma Örneği: Avarız Vakıfları
komşuları ile uyumlu bir insan topluluğuydu
Dînî
örfî ve içtimâî düzene uymayanlar
mahallelinin şikâyeti üzerine kâdı tarafından oradan uzaklaştırılıyordu
İdârî yapı bakımından mahalle yapısında Tanzimat öncesi ve sonrası farklılık olduğu gibi
sosyal bakımdan da
değişmeler meydana gelmeye başlamıştı
Osmanlı'da uzun yıllar mahallenin sosyal dayanışma sandığı olarak hizmet veren "Avârız Vakıfları"
XIX
yüzyılın sonlarına doğru önce yapı değişikliğine uğramış
sonra da tarih sahnesinden kalkmıştır
Avârız Vakıfları hakkında bilgi vermeden önce
vakıfların kaynakları üzerinde durmak faydalı olacaktır
Bu vakıflar Osmanlı toplumunu ayakta tutan manevî dinamiklerdendir
Asil Turk -
Osmanlı Mahallesinde Sosyal Dayanışma Örneği: Avarız Vakıfları
Medeniyetleri bencil ve diğerkâm şeklinde iki guruba ayırabiliriz
İslâm medeniyetinin kaynağı olan Kur'ân-ı Kerîm ve ha-dîs-i şeriflerde
kardeşlik ve yardımlaşma anlamına gelen diğerkâmlığın cennete giden bir yol olduğu ön plâna çıkartılmıştır
Osmanlıdaki hayır müesseselerinin kaynağınının İslâm olduğunu ifade eden d'Ohsson: "Kur'ân
Türkleri
dünyanın bütün milletlerinin en hayırlısı ve en insan severi haline getirmiştir
" demiştir
Böyle bir anlayış üzerine kurulan bir medeniyette; insana sevgi
saygı
yardımlaşma
çevresine zarar verecek davranışlardan kaçınma gibi ahlâkî değerler yeşerir
Orta Çağ Batı dünyasında
özlemi çekilen ideal topluma ait "ideolocya" kitapları yazılırken
Cemil Meriç'in ifadesi ile
İslâm dünyasında bunlar yaşanmaktaydı
Toplumların en küçük yapısını oluşturan ailenin fertleri arasında yaşanan bu medenî hayat
toplumun her kesiminde yaşanıyordu
Kaynağı İslâm olan bu hayat
Osmanlı toplumunun her alanında geçerliydi
İslâm; kulluk borcunu yerine getirme
psikolojik olarak huzura erme gibi
fert ile Allah arasında ilişkileri düzenleyici ibadetleri emrederken
insanların birbirine bağlanarak daha barışçı ve üretici bir hale gelmesi için
zekâtı da emretmiştir
Kur'ân
ayrıca zekâtın ötesinde infâk ile yardıma muhtaç insanların elinden tutmanın
Cennet'i kazanmaya vesile olacağından bahseder
İnfâk yollarından biri olan vakıf
bizzat Peygamberimiz tarafından kurularak insanlığın hizmetine verilmiştir
Yöneticisi ve halkıyla birlikte Allah'ın rızasını kazanmaya yönelik bir hayatın yaşandığı
refah seviyesinin yüksek olduğu ve problemlerin en aza indirildiği dönemler
bütün insanlığın özlediği günlerdir
Komşuluk hakları ile ilgili Kur'ân âyetlerini ve "Sizin en hayırlınız
insanlara faydalı olandır
"
"Bir insan kardeşine yardım ettikçe Allah da ona yardım eder
"
"Komşusu aç iken tok yatan bizden değildir
"
"İnsanların problemleri ile ilgilenmeyen bizden değildir
" gibi yüzlerce hadîsi şerifi göz önüne alan atalarımız
komşuluk ilişkilerinde örnek davranışlar sergilemişlerdir
Osmanlı'da mahalle fertleri arasındaki dayanışmanın sosyal bir müessese hâline gelmesinde
mahalle camisinin rolü büyüktü
Camilerin müştemilâtı içinde misâfirhâneler
hastahâneler
öğrencilerin kalabileceği odalar vardı
Osmanlı'da cami mahallenin merkezi idi
Dînî duygularla şekillenen Osmanlı toplumunda
imam; ilmiyle
örnek kişiliği ile mahallenin saygın bir büyüğü olduğu gibi; mahallenin yönetiminden de sorumluydu
Osmanlı'da görevleri sadece camide cemaate namaz kıldırmakla sınırlı kalmayan imamların
belirli bir seviyede eğitim almış olması gerekiyordu
Ülkemizde muhtarlık teşkilatının kuruluşuna (1829) kadar
Kadı'nın temsilcisi durumunda olan kişiler imamlardır
İmamlar tertip edilen imtihanlarda en yüksek puanı alanlar arasından seçilirdi
İmamlar
mahallenin düzeninden
âsâyişinden ve inzibât ile halk arasındaki âhenk ve barıştan da sorumlu idi
Mahalle halkının nüfus işleri
mahallenin temizlik işinin yürütülmesi
gıda kontrolü
ihtikârın önlenmesi gibi belediye hizmetleri ve mahalle halkının temel eğitimiyle de meşgul olan imamlar
Avârız Vakıfları'nın da b
aşk
anı idi
Osmanlı
uzun bir savaş devresine girmedikçe
kıtlık yılları birbirini takip etmedikçe
bolluk ve refah ülkesi idi
Diğer taraftan sosyal düzen
fazla para harcamaya müsait değildi
Başta Osmanlı padişahları ve hanımları olmak üzere her seviyedeki insan
servetinin bir kısmını hayır işlerinde harcamaktaydı
Bu konuda devlet adamlarıyla
zengin vatandaşlar birbirleriyle yarışmaktaydılar
Vakıflar kurarak mallarının bir kısmını insanların ve diğer canlıların hizmetinde harcamanın sevap olduğu inancı İslâm toplumlarında yaygındır
Osmanlı toplumunda yardımlaşma kurumlarından olan vakıfların
kuruluş
şekil ve hizmetler bakımından pek çok çeşidi bulunmaktaydı
Osmanlı'daki vakıflar genel anlamıyla; eğitim
belediye
sağlık
bayındırlık gibi hizmetleri karşılamaktaydı
Modern toplumlarda devletlerin eğitim
sağlık
bayındırlık gibi hizmetler için ayırdığı bütçeyi
Osmanlı'da vakıflar karşılıyordu
Osmanlı döneminde kurulan vakıflardan biri de; geliri köy veya mahalle sakinlerinin ihtiyaçlarına sarf edilmek üzere tesis edilmiş avârız vakıfları idi
Hastalık dolayısıyla
güç ve kazançtan âciz kalanların
giydirilip
yedirilip
içirilmesine
tedavilerinin sağlanmasına
sermaye bulamayanlara para verilmesine
fakirlerden ölenlerin kefenlenmesine
borcunu ödeyemeyenlerin borçlarının ödenmesine
fakir kızların çeyizlerine
köy ve mahallelerin
yol
kaldırım
kuyu
su yolu gibi yerlerinin tamirlerine sarf olunmak üzere tesis olunan vakıflar bu kabildendir
Bu gibi vakıflar
bir hayır sahibi tarafından tesis olunduğu gibi
zenginlerden veya esnaftan para toplanarak da kurulurdu
Avârız vakıflarının gelirlerinden mahalledeki ihtiyaç sahibi gayri müslimler de faydalanırdı
Günümüz devletlerinde
toplumun geleceğini güvence altına alabilmek için tesis edilen sosyal güvenlik kurumları
Osmanlı ve diğer İslâm ülkelerinde avârız vakıfları yoluyla devletin katkı ve koordinatörlüğü olmaksızın gerçekleştirilmiş
hattâ bugünkü seviyeden daha ileri noktalara ulaştırılmıştır
Kaynaklar
1
Dilâver Cebeci
Tanzimat ve Türk Ailesi
Ötüken Yay
İst
1993
100
2
Yılmaz Öztuna
Büyük Türkiye Tarihi
Ötüken Yay
İst
1983
X
319
3
Emre Kongar
İmparatorluktan Günümüze Türkiye'nin Toplumsal Yapısı
Cem Yay
İst
1976
s
37
4
Ahmed Akgündüz
İslâm Hukukunda ve Osmanlı Tatbikatında Vakıf Müesseseleri
Türk Tarih Kurulu Yay
Ankara 1988
s
16-17
5
Ziya Kazıcı
İslâm Kültür ve Medeniyeti
Timaş Yay
200-201
6
Kemal Beydilli
Osmanlı Devrinde İmamlık
T
D
V
İ
A
XXII
181-182
7
Nazif Öztürk
Menşe'i ve Tarihi Gelişimi Açısından Vakıflar
Vakıflar Gen
Md
Yay
Ankara 1983
85-86
(ALINTI)
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul