Konu
:
Dumlupınar Faciası Vatan Sağolsun ...
Yalnız Mesajı Göster
Dumlupınar Faciası Vatan Sağolsun ...
11-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dumlupınar Faciası Vatan Sağolsun ...
Eceabat ve Nara kıyıları şiddetli bir çarpışmanın gürültüsüyle sarsıldı
Bu sarsıntı güneşle birlikte tüm Türkiye’yi saracak ve çarpışmanın gürültüsünü sessiz hıçkırıklara dönüştürecekti
Naraburnu açıklarında İsveç şilebi Naboland ile çarpışarak Çanakkale Boğazı’nın sularına gömülen Dumlupınar denizaltında hayatlarını kaybeden 81 denizci ise tarihin sayfalarına ve Türk milletinin kalbine şu sözlerle kazınacaktı: “Vatan sağolsun
”
Dumlupınar Denizaltısı
Türk Deniz Kuvvetleri'nde aynı adı taşıyan denizaltıların ikincisiydi
19 Aralık 1950 tarihinde Deniz Kuvvetleri'ne katılan Dumlupınar
daha önce Amerikan Deniz Kuvvetleri'nde "U
S
S Blower" adıyla görev yapmaktaydı
23 Nisan 1944'te denize indirilen Dumlupınar
95 metre uzunluğunda olup
su atında 9
su üstünde ise 15 mil hız yapabiliyordu
Dumlupınar
Deniz Kuvvetleri'nin en modern denizaltılarından biriydi
Şnorkel sistemiyle donatılmış olan Dumlupınar
Deniz Kuvvetleri'nde bu siteme sahip olan ilk denizaltıydı
Şnorkel sistemi sayesinde
su altında sadece batarya olarak tabir edilen elektrik motorlarıyla hareket edebilen denizaltılar
dizel motorlarıyla da su altında seyredebilir hale gelmiştir
Bu sistem
su yüzeyine uzanan bir boruyla hava alınarak dizel motorların çalışmasını sağlamak prensibine dayanır
Denizaltı
düşmanla temas haline geçtiğinde ise şnorkeli çekerek daha derine iner ve bataryalarla seyre devam eder
Akdeniz'de gerçekleştirilen NATO tatbikatına katılan 1
İnönü ve Dumlupınar denizaltı gemileri
manevraların sona ermesinin ardından Gölcük'e dönmek üzere yola çıktılar
3 Nisan'ı 4 Nisan'a bağlayan gece Çanakkale Boğazı'na giriş yapan iki denizaltı gemisi
olacaklardan habersiz eve dönüyordu
Sakin geçen yolculuk saat 02
10 sularında Dumlupınar için son buldu
SİSLERİN ARDINDAKİ "NABOLAND"
Çanakkale Boğazı her zaman denizciler için zor bir geçiş olmuştu
Özellikle İstanbul yönüne giden deniz taşıtları Naraburnu önünde manevra yaparken büyük dikkat ve özen göstermek zorundadır
O gece Dumlupınar için bir b
aşk
a şanssızlık da boğazın üstünü kaplayan sis bulutuydu
Dumlupınar Naraburnu açıklarına yaklaşırken geminin güvertesinde Süvari Kıdemli Yüzbaşı Sabri Çelebioğlu
Üsteğmen Kemal Ünver
Üsteğmen Hüseyin Yumuk
Astsubay Hüseyin Akış ve Astsubay Hüseyin İnkaya bulunuyordu
Çanakkale Boğazı'nın sularında sessiz sedasız ilerleyen tek gemi Dumlupınar değildi
İstanbul yönünden gelmekte olan İsveç Bandıralı şilep "Naboland" da aynı dakikalarda Naraburnu açıklarına gelmişti
Kaptanlığını Oscar Lorentzon'un yaptığı Naboland ile Dumlupınar
birkaç dakika sonra korkunç bir gürültüyle çarpışacak ve bu çarpışma Eceabat sahilinde dahi duyulacaktı
Astsubay Hüseyin İnkaya nöbetçi olmamasına rağmen vardiya dışı görevine devam etmekteydi
Nara önlerine gelinirken rotada dikkatini çeken değişiklik üzerine köprü üstüne çıktı
İşte tam bu sırada güvertede bulunan kimsenin ne olduğunu anlayamadığı bir gürültü koptu ve denizciler suya yuvarlandı
Çarpışma sırasında güvertede bulunan 8 denizcden sadece 5'i gözlerini denizde açacak kadar şanslıydı
Bu 5 subay ve astsubayın dışında 2 er pervaneye takılarak
1 astsubay ise boğularak hayatlarını kaybetti
Naboland
Dumlupınar'a baş torpido dairesinin sancak tarafından bindrmişti
Çarpışmanın gürültüsü Eceabat Limanı'nda demirlemiş olan gemiler tarafından duyuldu
Böylesi şiddetli bir darbe alan Dumlupınar
süratle baş tarafından batmaya başladı
Darbenin şiddetine dayanamayan Dumlupınar
birkaç saniye içinde Çanakkale Boğazı'nın karanlık ve puslu sularına gömüldü
Fakat denizaltı ve hayatta kalan mürettebatının yaşayacakları henüz bitmemişti
Hızla sulara gömülen Dumlupınar'ın santral dairesinde çarpışma sonucu şiddetli bir patlama meydana geldi
Denizaltı'nın tüm elektriği kesilmişti
Gemilerinin baş taraftan itibaren su aldığını gören denizciler hızla kıç torpido dairesine doğru harekete geçti
Kıç torpidoya varana kadar da arkadaşlarının birçoğunu kaybettiler
Dumlupınar batmaya devam ederken 22 denizci de kıç torpido dairesine ulaşmayı başarmış
burada kendine yer bulamayan arkadaşları hayatlarını kaybetmişti
Dumlupınar ilk şehitlerini böylelikle vermiş oldu
RESMİ TEBLİĞLER BAŞLAR
"Millî Savunma Vekâleti Temsil Bürosundan bildirilmiştir:
NATO deniz tatbikatından ayet eden Dumlupınar denizaltı gemimiz Çanakkale Boğazı içinde Nara burnu açıklarında su üstünde seyrederken Naboland Guate ismindeki isveç yük gemisinin çarpması neticesi batmıştır
Bir gümrük motörü tarafından denizaltının köprü üstü personelini teşkil eden gemi komutanı dahil
mürettebattan beş kişi kurtarılmıştır
Dumlupınar bıraktığı mevki şamandırası ile Kıyıya ve Eceabat arasında bulunduğu yer tesbit edilmiş ve yapılan telefon temasında mürettebattan mühim bir kısmının denizaltı içinde hayatta olduğu anlaşılmıştır
Denizaltı kurtarma gemisi Kurtaran vaka mahalline gönderilmiş
olup mütemmim malûmat ayrıca bildirilecektir
Deniz Kuvvetleri Kumandanlığı
Donanma Kumandanlığı
Çanakkale Valisî ve askerî makamlar vaka ile yakından alâkadar olmaktadırlar
"
Aynı gece Eceabat Limanı'nda demirli halde bulunan Gümrük Motoru'ndaki personel
telaş içinde motora gelen bir kişi tarafından uyandırıldı
Bu kişi
Nara açıklarında bir çarpışmanın olduğunu söyleyerek
motorun kaza mahaline gitmesini istedi
Derhal yola koyulan gümrük motoru
kaza yerine vardığında deniz "panayır yeri gibiydi"
Naboland
tahlisiye sandallarını indirmiş
fosforlu can yeleklerini denize bırakmış ve birçok uyarı fişeği fırlatmıştı
Gümrük motoru mürettebatı
deniz üzerinde dolaşırken tahlisiye sandallarına çıkmış ve can yeleklerine sarılmış Dumlupınar mürettebatını görerek motora aldı
Bu denizciler hızla Çanakkale'ye götürülerek hastaneye yatırıldı
Fakat hala denizin dibinde 81 kişi vardı ve onların yaşayıp yaşamadıkları bilinmiyordu
Artık onların yaşamasını ummaktan ve denizaltı kurtarma gemisi Kurtaran'ı çağırmaktan b
aşk
a çare yoktu
Millî Savunma Vekâleti Temsil Bürosundan bildirilmiştir;
Dumlupınar denizaltı gemimizin feci âkibeti münasebetiyle dost memleket elçi
vekil ve komutanlarından aşağıdaki taziyet tel ve mesajları alınmıştır:
İsveç Sefiri Ekselans Croneborg
hükümeti ve kendi adına Deniz Kuvvetleri Komutanına telefonla taziyelerini bildirmiştir
Amerikan Atlantik Filosu B
aşk
omutanı Amiral McCormik
Amerika Ankara Deniz Ataşeliği vasıtasıyla Türk Deniz Kuvvetleri Komutanlığına taziyelerini bildirmiş
kurtarma işinde çalışmak üzere iki mütehassıs Amerikan subayının Northfolk'tan uçakla yola çıkarıldığını ve Türk Deniz kuvvetlerince talep edilecek dalgıç ve malzemenin her an Northfolk'tan gönderilebileceğini beyan etmiştir
Amiral Carney
Millî Savunma Vekili Seyfi Kurtbek
Orgeneral Yamuf ve Amiral Altıncan'a aşağıdaki mesajı göndermiştir:
"Türkiye'nin denizaltı gemilerinden birinin kazaya uğradığını bildiren ele verici haberi aldım
Bundan dolayı en derin hissiyatımı ve civan mert subay ve eratın kurtarılması için en iyimser ümidimi ifade etmek isterim
"
Amiral Cassady
Amiral Altıncan'a sempatisini sunan bir mesaj göndermiş ve Altıncı Filonun yardım için bütün imkânlar ile Türk deniz kuvvetlerinin emrinde olduğunu söylemiştir
Amiral Mountbatten
Amiral Altıncan'a aşağıdaki mesajı göndermiştir:
" Dumlupınar'ın uğradığı müessif kaza dolayısıyla size ve Türk bahriyesine teessürlerimi bildiririm
"
Deniz Yardım Grubu B
aşk
anı Amiral Hugghes hâdise mahalline hareket etmeden önce Amiral Altmcan'a aşağıdaki mesajı yollamıştır:
"Dumlupınarın başına gelen bedbaht hâdiseden dolayı fevkalâde mükeddim
Hâdise mahalline gitmek üzere yoldayım
Deniz Yardım Grubu bütün İmkânları ile Amiral Altınca'nın emrine tahsis edilmiştir
Ankara ve Gölcük'teki bütün deniz grubu yardım için emrinizdedir
Amiral Cassady ile temastayım
"
İtalya Deniz Kuvvetleri Komutanı Amiral Ferrari
Amiral Altıncan'a aşağıdaki mesajı göndermiştir:
"Dumlupınar denizaltı gemisinin başına gelen fecî kazadan dolayı İtalyan bahriyesi adına en derin taziyelerimi suiar
kurtarma işinin muvaffakiyetle neticelenmesini candan dilerim
"
Naraburnu'nda gün ağarmıştı
Havanın aydınlanması sayesinde civarda dolaşan balıkçı tekneleri Dumlupınar'ın batarken su yüzüne fırlattığı muhabere şamandırasını gördü
Beklenen haber gelmişti
Haberi alan gümrük motoru derhal şamandıranın bulunduğu yere gitti
Gümrük motorunun ikinci çarkçısı Selim Yoludüz şamandıraya uzandı ve üzerindeki yazıyı okudu: Deniz Kuvvetlerine bağlı Dumlupınar Denizaltısı burada battı
Kapağı açın ve denizaltıyla irtibat kurun
Kapağı açtı
şamandıranın içindeki ahizeyi kaldırdı ve ümitle "Alo" dedi
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul