Yalnız Mesajı Göster

Dumlupınar Faciası Vatan Sağolsun ...

Eski 11-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Dumlupınar Faciası Vatan Sağolsun ...



Eceabat ve Nara kıyıları şiddetli bir çarpışmanın gürültüsüyle sarsıldı Bu sarsıntı güneşle birlikte tüm Türkiye’yi saracak ve çarpışmanın gürültüsünü sessiz hıçkırıklara dönüştürecekti Naraburnu açıklarında İsveç şilebi Naboland ile çarpışarak Çanakkale Boğazı’nın sularına gömülen Dumlupınar denizaltında hayatlarını kaybeden 81 denizci ise tarihin sayfalarına ve Türk milletinin kalbine şu sözlerle kazınacaktı: “Vatan sağolsun

Dumlupınar Denizaltısı

Türk Deniz Kuvvetleri'nde aynı adı taşıyan denizaltıların ikincisiydi 19 Aralık 1950 tarihinde Deniz Kuvvetleri'ne katılan Dumlupınar daha önce Amerikan Deniz Kuvvetleri'nde "USS Blower" adıyla görev yapmaktaydı 23 Nisan 1944'te denize indirilen Dumlupınar 95 metre uzunluğunda olup su atında 9 su üstünde ise 15 mil hız yapabiliyordu

Dumlupınar Deniz Kuvvetleri'nin en modern denizaltılarından biriydi Şnorkel sistemiyle donatılmış olan Dumlupınar Deniz Kuvvetleri'nde bu siteme sahip olan ilk denizaltıydı Şnorkel sistemi sayesinde su altında sadece batarya olarak tabir edilen elektrik motorlarıyla hareket edebilen denizaltılar dizel motorlarıyla da su altında seyredebilir hale gelmiştir Bu sistem su yüzeyine uzanan bir boruyla hava alınarak dizel motorların çalışmasını sağlamak prensibine dayanır Denizaltı düşmanla temas haline geçtiğinde ise şnorkeli çekerek daha derine iner ve bataryalarla seyre devam eder

Akdeniz'de gerçekleştirilen NATO tatbikatına katılan 1 İnönü ve Dumlupınar denizaltı gemileri manevraların sona ermesinin ardından Gölcük'e dönmek üzere yola çıktılar 3 Nisan'ı 4 Nisan'a bağlayan gece Çanakkale Boğazı'na giriş yapan iki denizaltı gemisi olacaklardan habersiz eve dönüyordu Sakin geçen yolculuk saat 0210 sularında Dumlupınar için son buldu

SİSLERİN ARDINDAKİ "NABOLAND"

Çanakkale Boğazı her zaman denizciler için zor bir geçiş olmuştu Özellikle İstanbul yönüne giden deniz taşıtları Naraburnu önünde manevra yaparken büyük dikkat ve özen göstermek zorundadır O gece Dumlupınar için bir başka şanssızlık da boğazın üstünü kaplayan sis bulutuydu Dumlupınar Naraburnu açıklarına yaklaşırken geminin güvertesinde Süvari Kıdemli Yüzbaşı Sabri Çelebioğlu Üsteğmen Kemal Ünver Üsteğmen Hüseyin Yumuk Astsubay Hüseyin Akış ve Astsubay Hüseyin İnkaya bulunuyordu Çanakkale Boğazı'nın sularında sessiz sedasız ilerleyen tek gemi Dumlupınar değildi İstanbul yönünden gelmekte olan İsveç Bandıralı şilep "Naboland" da aynı dakikalarda Naraburnu açıklarına gelmişti Kaptanlığını Oscar Lorentzon'un yaptığı Naboland ile Dumlupınar birkaç dakika sonra korkunç bir gürültüyle çarpışacak ve bu çarpışma Eceabat sahilinde dahi duyulacaktı

Astsubay Hüseyin İnkaya nöbetçi olmamasına rağmen vardiya dışı görevine devam etmekteydi Nara önlerine gelinirken rotada dikkatini çeken değişiklik üzerine köprü üstüne çıktı İşte tam bu sırada güvertede bulunan kimsenin ne olduğunu anlayamadığı bir gürültü koptu ve denizciler suya yuvarlandı Çarpışma sırasında güvertede bulunan 8 denizcden sadece 5'i gözlerini denizde açacak kadar şanslıydı Bu 5 subay ve astsubayın dışında 2 er pervaneye takılarak 1 astsubay ise boğularak hayatlarını kaybetti Naboland Dumlupınar'a baş torpido dairesinin sancak tarafından bindrmişti Çarpışmanın gürültüsü Eceabat Limanı'nda demirlemiş olan gemiler tarafından duyuldu Böylesi şiddetli bir darbe alan Dumlupınar süratle baş tarafından batmaya başladı Darbenin şiddetine dayanamayan Dumlupınar birkaç saniye içinde Çanakkale Boğazı'nın karanlık ve puslu sularına gömüldü Fakat denizaltı ve hayatta kalan mürettebatının yaşayacakları henüz bitmemişti Hızla sulara gömülen Dumlupınar'ın santral dairesinde çarpışma sonucu şiddetli bir patlama meydana geldi Denizaltı'nın tüm elektriği kesilmişti Gemilerinin baş taraftan itibaren su aldığını gören denizciler hızla kıç torpido dairesine doğru harekete geçti Kıç torpidoya varana kadar da arkadaşlarının birçoğunu kaybettiler Dumlupınar batmaya devam ederken 22 denizci de kıç torpido dairesine ulaşmayı başarmış burada kendine yer bulamayan arkadaşları hayatlarını kaybetmişti Dumlupınar ilk şehitlerini böylelikle vermiş oldu

RESMİ TEBLİĞLER BAŞLAR

"Millî Savunma Vekâleti Temsil Bürosundan bildirilmiştir:

NATO deniz tatbikatından ayet eden Dumlupınar denizaltı gemimiz Çanakkale Boğazı içinde Nara burnu açıklarında su üstünde seyrederken Naboland Guate ismindeki isveç yük gemisinin çarpması neticesi batmıştır Bir gümrük motörü tarafından denizaltının köprü üstü personelini teşkil eden gemi komutanı dahil mürettebattan beş kişi kurtarılmıştır Dumlupınar bıraktığı mevki şamandırası ile Kıyıya ve Eceabat arasında bulunduğu yer tesbit edilmiş ve yapılan telefon temasında mürettebattan mühim bir kısmının denizaltı içinde hayatta olduğu anlaşılmıştır

Denizaltı kurtarma gemisi Kurtaran vaka mahalline gönderilmiş olup mütemmim malûmat ayrıca bildirilecektir Deniz Kuvvetleri Kumandanlığı Donanma Kumandanlığı Çanakkale Valisî ve askerî makamlar vaka ile yakından alâkadar olmaktadırlar"

Aynı gece Eceabat Limanı'nda demirli halde bulunan Gümrük Motoru'ndaki personel telaş içinde motora gelen bir kişi tarafından uyandırıldı Bu kişi Nara açıklarında bir çarpışmanın olduğunu söyleyerek motorun kaza mahaline gitmesini istedi Derhal yola koyulan gümrük motoru kaza yerine vardığında deniz "panayır yeri gibiydi" Naboland tahlisiye sandallarını indirmiş fosforlu can yeleklerini denize bırakmış ve birçok uyarı fişeği fırlatmıştı Gümrük motoru mürettebatı deniz üzerinde dolaşırken tahlisiye sandallarına çıkmış ve can yeleklerine sarılmış Dumlupınar mürettebatını görerek motora aldı Bu denizciler hızla Çanakkale'ye götürülerek hastaneye yatırıldı Fakat hala denizin dibinde 81 kişi vardı ve onların yaşayıp yaşamadıkları bilinmiyordu Artık onların yaşamasını ummaktan ve denizaltı kurtarma gemisi Kurtaran'ı çağırmaktan başka çare yoktu

Millî Savunma Vekâleti Temsil Bürosundan bildirilmiştir;

Dumlupınar denizaltı gemimizin feci âkibeti münasebetiyle dost memleket elçi vekil ve komutanlarından aşağıdaki taziyet tel ve mesajları alınmıştır:

İsveç Sefiri Ekselans Croneborg hükümeti ve kendi adına Deniz Kuvvetleri Komutanına telefonla taziyelerini bildirmiştir Amerikan Atlantik Filosu Başkomutanı Amiral McCormik Amerika Ankara Deniz Ataşeliği vasıtasıyla Türk Deniz Kuvvetleri Komutanlığına taziyelerini bildirmiş kurtarma işinde çalışmak üzere iki mütehassıs Amerikan subayının Northfolk'tan uçakla yola çıkarıldığını ve Türk Deniz kuvvetlerince talep edilecek dalgıç ve malzemenin her an Northfolk'tan gönderilebileceğini beyan etmiştir

Amiral Carney Millî Savunma Vekili Seyfi Kurtbek Orgeneral Yamuf ve Amiral Altıncan'a aşağıdaki mesajı göndermiştir:

"Türkiye'nin denizaltı gemilerinden birinin kazaya uğradığını bildiren ele verici haberi aldım Bundan dolayı en derin hissiyatımı ve civan mert subay ve eratın kurtarılması için en iyimser ümidimi ifade etmek isterim"

Amiral Cassady Amiral Altıncan'a sempatisini sunan bir mesaj göndermiş ve Altıncı Filonun yardım için bütün imkânlar ile Türk deniz kuvvetlerinin emrinde olduğunu söylemiştir

Amiral Mountbatten Amiral Altıncan'a aşağıdaki mesajı göndermiştir:

" Dumlupınar'ın uğradığı müessif kaza dolayısıyla size ve Türk bahriyesine teessürlerimi bildiririm"

Deniz Yardım Grubu Başkanı Amiral Hugghes hâdise mahalline hareket etmeden önce Amiral Altmcan'a aşağıdaki mesajı yollamıştır:

"Dumlupınarın başına gelen bedbaht hâdiseden dolayı fevkalâde mükeddim Hâdise mahalline gitmek üzere yoldayım Deniz Yardım Grubu bütün İmkânları ile Amiral Altınca'nın emrine tahsis edilmiştir Ankara ve Gölcük'teki bütün deniz grubu yardım için emrinizdedir Amiral Cassady ile temastayım"

İtalya Deniz Kuvvetleri Komutanı Amiral Ferrari Amiral Altıncan'a aşağıdaki mesajı göndermiştir:

"Dumlupınar denizaltı gemisinin başına gelen fecî kazadan dolayı İtalyan bahriyesi adına en derin taziyelerimi suiar kurtarma işinin muvaffakiyetle neticelenmesini candan dilerim"

Naraburnu'nda gün ağarmıştı Havanın aydınlanması sayesinde civarda dolaşan balıkçı tekneleri Dumlupınar'ın batarken su yüzüne fırlattığı muhabere şamandırasını gördü Beklenen haber gelmişti Haberi alan gümrük motoru derhal şamandıranın bulunduğu yere gitti Gümrük motorunun ikinci çarkçısı Selim Yoludüz şamandıraya uzandı ve üzerindeki yazıyı okudu: Deniz Kuvvetlerine bağlı Dumlupınar Denizaltısı burada battı Kapağı açın ve denizaltıyla irtibat kurun Kapağı açtı şamandıranın içindeki ahizeyi kaldırdı ve ümitle "Alo" dedi

Alıntı Yaparak Cevapla