Yalnız Mesajı Göster

Pir Ve Börü, Pir Nedir,Börü Nedir

Eski 11-25-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Pir Ve Börü, Pir Nedir,Börü Nedir



Kurdun indi Allah’ta diğer hayvanat genelinde farklı olduğunu düşündüren bir bulgu da kurtağzı bağlama inancı ile ilgidir Kurdun Ağzı Allah kelamı ile bağlanır ve ağzı bağlı kurt saldırmayı adeta haram kabul eder Kurdun ağzı keza Allah adı ile açılır ve evcil hayvanlar yerlerine dönmelerine rağmen kurdun ağzını açmamak büyük günah sayılır Kurtağzı bağlamaya Böcü Ağzı bağlaması deniliyor ise, böcünün muhtemelen Buryat ve Kalmuk Şamanlarına veya Böge deniyordu Bize göre böcü kurt ve çakalın korkutucu kimliğinden hareketle bu isim kullanılmış olmalı Biz çok yerde kurtağzı bağlandığını tespit etmiş iken nadir de olsa çakalın da ağzının bağlanabildiğine rastlamış oluyoruz[1][15]
Börü konusu inceleme konusu yapılırken Anadolu’da birlikte yaşamakta olan halklardan birinin lehine sonuçlar verebilecek çalışmalar yapmış olmuyoruz Pir hususunda olduğu gibi börü konusu da Türk kültürlü halkların ortak halk kültürü verilerindendir Bize göre Türk kültür milliyetçiliğinin yeni yorumu inkâra değil ortaklıkların varlığına dayalı olmalıdır Hangi noktaya kadar ve ne nispette evrensel ve hangi anlamda irsi kültürün esas alınacağı belirlenmedikçe miliyetçilikte kavmiyetçilik yer değiştirir ve etnik kavmiyetçilik etnik milliyetçiliği doğurur Buradan hareketle bize göre yaşanılan dönem durum tespiti yapmak bu tespiti yansıtmak dönemi değildir Zira oryantalizm çeşitli yöntemleri ile halklardan milliyetler çıkarma safhasına getirmiştir Yaşanılan dönem, oryantalizmin dayatmaları karşısında, toplumun kültürel gerçeklerinden yola çıkarak neyin nasıl halledilebileceğinin düşünülüp tartışılabilmesi gereken dönemdir

Sonuç olarak söylenilebilir ki, kâinatın tecellisi ilahi aşkın yansıması ise ki bize göre öyledir Bu yansımanın tezahürünü muhakkak canlı olarak bilinenlerde ve canlının insanoğlu kesiminde aramak inkâr anlamına gelmez mi? Yaratılmışlardaki aşkın yaratanın aşkının tezahürü olduğu inancının yanında eşrefi mahlûkat olanları bu aşkın dışında tutmak bencillik olmaz mı?
Âdem evladının dışındaki yaratılmışlarda da aşk vardır ve bu âlemlerdeki aşkı yaşayanlar da aşkları nispetinde âşıklık statüsünde yer tutarlar demek ne derece doğru olur bunu bilmek pek kolay değil Ancak tüm yaratılmışların lisanlarınca zikir ettikleri onların da yalvarmak haklarının olduğuna ve onların da seslerinin duyulduğuna inanıyorum
Pir ile kastedilen Evliyaullah ise bu statünün ilahi boyutu da bir gerçektir Mutlak olan sadece âlemlerin rabbidir Takdir Âdemoğlu için de ve diğerleri için de sadece O’na aittir İlahi aşktan da kimi ne derece nasiplendireceği şüphesiz O’nun ilahi iradesindedir
İnsanlardan “pir” olabilen kullar gibi börülerden de Gök ehli olan bir börü Gök börü var mı dır? Karşılaştırılmaya çalışılan veriler sıradan börülerin yanı sıra sıradan olmayan börülerin de olduğunu göstermektedir Börüler âleminde Gök Börü’nün yeri nedir Börü’ye atfedilen evsafın ne kadarı zamanla kurt sınıfının geneline mal edilmiştir bunu bilemiyoruz Ancak börü etrafında oluşmuş kült, onun mistik muhtevasına işaret eder mahiyettedir
Bize göre Gülbaba’nın bedeninde bir bozulmanın olmayışı, onun arı nefsi ile izah edilebilir Nitekim arı nefsin bir emsali olarak nice şehit mezarı vardır Üniformaları onlara kefen olmuş ve toprağın üzerine çıkarıldıkları kutsal bedenlerinde hiçbir bozulma olmamıştır Onların bedeni, onlara ilahi aşkı nasip eden tarafından mumyalanmıştır

Dr YAŞAR KALAFAT

Alıntı Yaparak Cevapla