Konu
:
Karaman, Erenler Ve Evliyalar Yatağıdır
Yalnız Mesajı Göster
Karaman, Erenler Ve Evliyalar Yatağıdır
11-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Karaman, Erenler Ve Evliyalar Yatağıdır
Karaman
Erenler ve Evliyalar Yatağıdır18
yüzyıla kadarki çağların edebiyat ve tarih kitapları yazarları
kitaplarındaki konularla ilgili olarak
ya övgü
ya taşlama olarak
bir dörtlük veya bir beyit
pasalları arasına sıkıştırıverirlerdi
O çağların yazma kitaplarından Karaman ile ilgili olanları da vardı
Bir büyük yazarın böyle bir dörtlüğünde
Mülkü Karaman olmasa elbette nazargahı Huda
Evliya gelüp
anda bulmazidi neşvünema
Şehsüvarım sakın ol yerleri hali sanma
Çiğneme küns’ü
ayağını alır Ejderha
denilmiştir
Bu dörtlüğün anlamı şudur: «Karaman
Allah’ın gözdesi bir yöre oluşu nedeniyle
dışarılardan buraya gelen büyükler burada daha büyük mertebelere eriştiği ve burasının her köşe ve bucağı bir veli’nin son yatağı oluşu nedeniyle
buralardan geçerken çekimser geçilmesi lazımdır
»
Evet
Sultanül ulema Mehmed Baha Velet
Harzem ülkesinden ayrılıp
batı ülkelerine geçişinde
bazı yörelerde zaman zaman kaldıktan sonra
en son Karaman’a gelip yerleşmiştir
Ve buradan hiç ayrılmak istememesine rağmen
Selçuk Sultanı Alâeddin Keykubat’ın devamlı ve ısrarlı olarak Konya’ya daveti üzerine en son
«Eğer içki ve eğlence âlemlerinden vazgeçeceğine söz verirse Konya’ya varırım
» haberi üzerine aldığı olumlu cevaptan sonra Konya’ya göç etmiştir
Sultanül ulemanın oğlu Mehmet ki
yarınların Mevlana Celaleddin Rumi’si olacak olan Mehmet Celal ise; hayatının en alımcıl çağı olan gençlik çağlarını Karaman’da yaşamış
ilahi
aşk
nüvelerini Karaman’ın ilahi havasından emdikten sonra
Konya’da verimciliğe geçmişti
Mehmet Çelebi
feyz aldığı Karaman’a pek bağlı idi
Bu hususlar biyografyasında açıklanmıştır
Her köşesinde vardır asarr’ı ekabir
İzhar ediyor aleme bir türlü mefahır
Olmuşidi mahallatı hayra muzahir
Hep şahid’i adil
buna asar’ı Karaman
Hazreti Peygamber’in ruhani evladıdır diyebileceğimiz Şeyh Ali-yüs- Semerkendi de Peygamberin ruhani önerisi üzerine Karaman’a gelerek
burada şöhret bulmuş
burada pek çok büyük adamlar yetiştirmiş ve «Bahrul ulum» adlı meşhur tefsirini de burada yazmıştır
Gelmiş buraya nice meczüb’i ilahi
nice müştak
Çıkmış buradan dehre nice alim’i uşşak
Güya
buradan olmuşidi alem misak
Bir feyz’i himem Zaviye dir dar’ı Karaman
Evet
birçok şehir ve kasabalarda bazı kişiler
yüksek feyz almak için buraya gelmişlerdir
Bunlardan birisi de çağının büyük Âlimi olan Cemaleddin Aksarayi hazretlerinin Oğlu Mehmet Efendi de Aksaray’ı bırakıp Karaman’a göç etmiş
kendi feyzini yükseltmekle beraber
oğlu Ali Cemal (Şeyhulislam Zenbilli Ali Efendi) de Şeyh Ali-yüs Semerkendi’nin özel yakını olan Molla Hamza’dan ders alarak ilerlemiştir
Bir büyük zat Karaman’a geliyormuş
şehrin varoluşuna gelince orada durakalmış
yürüyeceği her yerde birçok ulu kişilerin manevi varlıkları hayalen göz önüne gelmiş
adım atacak yer bulamamış
20
yüzyılın ilk yarısı içinde yaşamış olan
Konya bilginlerinden
meşhur Hacı Veyis Zade Hoca
zaman zaman sohbetlerinde yeri geldikçe «Karaman’daki büyük adamlar Konya’dakilerden daha çok olduğunu» anlatır dediğini Avukat Abdullah Karaman’da yeri geldikçe hikâye ediyor
Yine 20
yüzyıl ortaları
büyük mütesavvıflarından olup mezarı Medine’de olan Hacı Sami Ramazanoğlu da uçakla bir Hicaz yolculuğunda uçakları Karaman üzerinden geçerken hemen ayağa kalkarak; yoldaşlarına «Şimdi Karaman üzerinden geçiyoruz
Burası Türkiye’nin Medine’sidir
burada pek çok evliyalar yatar
haydin birer fatiha gönderelim» önerisinde bulunduğu da çok yerde anlatılır
Her köşe’i feyzinde
birer fazıl’ı Dana
Her güy’i kemalinde
birer Aşık’ı şeyda
Her zerre’i hakinde
peyker feyz’i hüveyda
Mastur’u kütüptür
nice asar’ı Karaman
Kaynak: D
ALİ GÜLCAN
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul