Konu
:
Örf Ve Adetlerimiz
Yalnız Mesajı Göster
Örf Ve Adetlerimiz
11-25-2012
#
9
Prof. Dr. Sinsi
Örf Ve Adetlerimiz
Anadolu'da Ölümle İlgili Adet ve İnanışlar
Anadolu'da Ölümle İlgili Adet ve İnanışlar
Toplum hayatı birçok alanda değişik inanma
adet
töre
tören
ayin
kalıp davranış vb
tarafından kuşatılmıştır
Gelenek görenek ve inançların daha etkili olduğu özellikle küçük yerleşim birimlerinde
geçiş dönemlerinden olan ölüm de toplumsal yardımlaşma ve dayanışmanın yoğun olduğu alanlardan biridir
Kişinin beden olarak yok olurken ruh olarak yaşamaya devam etmesi şeklinde değerlendirilen ölüm
çoğu zaman korkulan bir süreç olarak karşımıza çıkar
Bu korkunun yarattığı bilinçaltı baskıyla da alışılmışın dışındaki bazı davranışlar
meteorolojik olaylar (yıldız kayması
gök gürlemesi
poyraz vb
)
hayvanların hareket ve sesleri (köpek uluması
baykuş ötmesi
horozun vakitsiz ötmesi vb
)
rüyada görülenler (tabut
gelinlik
düğün-dernek
deve
ev yıkılması
diş düşmesi
soğan
biber vb
)
araç –gereçlerle (ayakkabının ters dönmesi
makasın ağzının açık kalması
evin tavanının gıcırdaması vb
) ve cenazeyle ilgili (boynunun eğri olması
etinin cıvık olması vb
) kimi durumlar
hastayla ilgili psikolojik ve fizyolojik değişiklikler (renginin sararması
yiyip içmesinin kesilmesi ya da artması
bakışlarını bir noktada sabitlemesi vb
)ölümün ön belirtisi sayılmıştır
Ölüme yol açacağı düşünülen olaylar karşısında da kaçınma yoluna gidilir
Bunlar arasında vakitsiz öten horozun kesilmesi;kötüye yorulan rüya görüldüğünde hayır olsun diye evde hazırlanan ya da hazır alınan yiyeceklerden fakirlere verilmesi
rüyanın akan suya anlatılması;cenaze ***ürülürken hamile kadınların ve küçük çocukların uyuyorlarsa kaldırılması;cenaze olan evde su kaplarının boşaltılması
cenazenin ***ürülmesiyle birlikte evin süpürülmesi;yıkama suyunun kaynatıldığı kazanın ters çevrilmesi vb
uygulamalar yer alır
Ölüm sırasında kişinin rahat can vermesi sağlanmaya çalışılır
Bunun için öleceği anlaşılan kişinin başının altındaki yastık alınır
ağzına su verilir
yanında yüksek sesle ağlanmaz
uzaktaki yakınları çağrılır
Gelememişlerse üzerine onlara ait eşyalardan ya da
fotoğraflar
dan konur
din görevlisi çağrılır ya da bilenler Kuran-ı Kerim okur
Ölümün gerçekleşmesiyle birlikte cenaze / mevta genellikle öldüğü yerden
rahat döşeği adlandırılan ve yere hazırlanan yatağa alınır
Çenesi ve ayakları (iki başparmağından) bağlanır
Eğer gece ölmüşse ve uzaktan gelecek bir yakını varsa bekletilir
Bekletme süresi genellikle 14-15 saati (akşam ölmüşse ertesi gün öğleye kadar
sabah ölmüşse ikindiye kadardır) geçmez
Cenaze bekletilirken üzerine şişmemesi için bir demir parçası konur
Cenaze bekletilirken yalnız bırakılmaz
Ölüm haberi iletişim araçlarından yararlanarak camiden okunan sela vasıtasıyla çevreye duyurulur
Bundan sonraki süreçte cenazenin öbür dünyaya yolculuğunu kolaylaştıracağı düşünülen işlemlere girişilir
Bu uygulamalar aynı zamanda ölümün getirebileceği kötü etkilerden geride kalanları korumaya yöneliktir
Ölenin öte dünyaya gönderilişine ilişkin ilk hazırlıklar cenazenin belli kurallar dahilinde yıkanması ve kefenlenmesiyle başlar
Kadın cenazeyi kadınlar
erkek cenazeyi erkekler yıkar
Yıkayıcılar bu işin kurallarını bilen ve tecrübeli olan kişilerdir
Yıkama köylerde evlerin içinde ya da bahçesinde teneşir tahtasının üzerinde yapılır ve yıkamanın yapıldığı yere fazla kişi alınmaz
Yıkama işlemi bitince bazı yörelerde yakınları
cenazenin üzerine bir tas su dökerek helalleşirler
Yıkama büyük kentlerde mezarlık gusülhanelerinde yapılır
Kefen olarak kullanılan bezin rengi beyazdır
Kadın kefeni erkek kefenine göre daha fazla parçadan oluşur
Kadın cenaze kefenlenirken genellikle kefenin içine kına (yıkama öncesinde bekletilirken de eline kına yakılabilir)
çörekotu
gülsuyu
zemzem vb
dökülür
Cenaze bekletilirken ya da kefenlerken kötü koku olmasın gerekçesiyle tütsü yapılabilmektedir
Kefenlenen cenaze tabut ya da sal içine konarak cenaze namazının kılınacağı yere ***ürülür
Cenaze namazı mezarlıkta ya da camide kılınır
Cenaze namazına genellikle kadınlar katılamaz
Cenaze namazının ardından tabut
gömüleceği mezara ***ürülür
Mezar
tabut getirilmeden önce hazırlanır
Genellikle kadın mezarı erkek mezarına göre daha derin kazılır
Bir çok uygarlığa mekanlık eden Anadolu’da Arkeolojik kazılar sonucu değişik gömme şekillerine rastlanılmıştır
Küp içinde
sanduka içinde
lahit içinde üst üste katlardan oluşan bölmeler içine yatırılmış halde
höyük ve tümülüs içinde
mumyalanmış olarak vb
Günümüzde ise yaygın olanı;mezarın düz bir şekilde kazılması ya da içine ayrı bir oygu (leht
sapıtma vb
) açılarak cenazenin oraya yatırılması şeklindedir
Oygu
ağaç parçalarıyla
kerpiçle
tuğlayla ya da briketle örülür sonrasında üzerine toprak atılır
Cenaze mezara genellikle tabutsuz konur
Gömülme işleminin tamamlanmasıyla birlikte din görevlisi ya da bilen bir kişi tarafından cenazeye öbür dünyada yardımcı olacağı inancıyla telkin verilir
Mezarın üzerinin yapılması için toprağın çökmesi beklenir
Bu süre genellikle bir yıl sonrasıdır
Mezarların baş ve ayakucunda ya da sadece başucunda mezartaşı bulunur
Mezarlar ahşap
taş
beton ya da son zamanlarda mermerden yapılabilmektedir
Mezarlar genellikle –köylerde olsun daha büyük yerleşim birimlerinde olsun- ortak kullanılan mezarlıklarda bulunmakla beraber aile arazisi içine yapılmış olanları da vardır
Bazı kentlerin geniş mezarlıklarında aile mezarları oluşturulmuştur
Mezar üzerine genellikle su bölmesi ya da kabı konur
çiçek dikilir
Başına çeşitli ağaçlar (çam
söğüt
dut
selvi
kavak vb
) dikilir
Mezartaşına süslemeler yapılır
ölen kişinin adı-soyadı
doğum-ölüm tarihi bazen de edebi niteliği olan sözler yazılır
Mezartaşları yapıldığı çağı yansıtmasıyla da birer tarihi belge özelliğindedir
Mezarın üzerine basılmaz ve hayvanların mezarlığa girmemesine dikkat edilir
Büyük kentlerde cenaze işlerini alan –ölüm ilanının verilmesinden defin işleminin yapılmasına kadar- ticari kuruluşlar da vardır
Cenazenin gömülmesinin ardından cenaze evindekileri teselli etmek amacıyla mezarda ya da eve gelmek suretiyle baş sağlığı dilenir
Baş sağlığı için cenaze evine gelip gitmeler bir süre devam eder
Bu arada cenaze çıkan evde (köylerde) genellikle ilk 2-3 gün yemek pişirilmez; yemekleri komşular getirir
Ölünün ardından üçü
yedisi
kırkı
elliikisi
yılı şeklinde dinsel törenle ve yemekle anıldığı günler düzenlenir
Bu günlerde cenazenin kimi değişimler yaşadığına inanılır ki bunlardan en yaygın olanı kırkında ya da elliikisinde cenazenin etinin kemiğinden ayrıldığı
dolayısıyla o gün yapılanların ölünün acısını azaltacağına ilişkindir
Diğer yandan ölen kişi memnun edilerek ondan yakınlarına gelebilecek bir zarar da önlenmiş olur
Özel günlerde (ölünün üçü
yedisi
kırkı
bayramlar
Perşembe günleri vb
) pişirilen ve dağıtılan helvanın ya da diğer yiyeceklerin kokusunun ölüye gittiğine inanılır
Ölen kişinin öte dünyada rahat etmesini sağlamaya yönelik uygulamalardan bir diğeri de borçlarını gidermek amacıyla yapılan devir
ıskat
kefaret
dardan indirme vb
dir
Söz konusu uygulama farklı isimlerle ifade edilse de aynı işlevi yerine getirmektedir
Ölen kişinin eşyalarından (elbise
ayakkabı vb
) bazıları hatıra olsun diye evde saklanırken pek çoğu da fakir olanlara dağıtılır; alan olmazsa ve işe yaramayacak durumdaysa da yakılır
Cenaze olan yerde o gün düğün varsa davul-zurna çalınmaz
Daha sonraki günlerde de cenaze evinden izin alınır
Söz konusu durum kentlerde yaşayanlar için değil köyler gibi yüz yüze ilişkilerin daha yoğun olduğu küçük yerleşim birimleri için geçerlidir
Yakınlık duyduğumuz ya da tanıdığımız birinin kaybıyla duyulan acı ve üzüntü toplumsal kalıplar içerisinde yaşanır ve bu sürecin adı da yastır
Cenaze evindekiler ve cenazenin yakınları bir süre (40 günden 1-2 yıla kadar) eğlenceli ortamlarda bulunmazlar
yeni elbise giymezler
Kimi yörelerde erkekler 1-2 hafta tıraş olmaz
Cenaze için ağıtlar yakılır
Yas süresi ölen kişi genç ise daha uzun sürer
Ölen kişinin ruhunun her yerde gezdiğine ve kimi zamanlarda evine ziyarete geldiğine
kendisi için bir şey yapılıyorsa memnun ayrıldığına
yapılmıyorsa üzgün ayrıldığına inanılır
Mezar ziyaretleri daha çok bayramlar ve arife günlerinde yapılmaktadır
Bu ziyaretlerde mezar başında dualar okunmakta; mum
tütsü yakılabilmekte
para
şeker
lokum
evde hazırlanmış yiyecekler dağıtılabilmektedir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul