Prof. Dr. Sinsi
|
Yeniçeriler Ve Bektaşelik
BEKTAŞİLİK VE YENİÇERİ OCAĞı
Osmanlı devleti ilk kurulduğu yıllarda koyu Sünni bir İmparatorluk değildi İmparatorluğun ilk yıllarında azınlıklara ve başka dinden olanlara daha büyük bir hoşgörü ile bakıldığı kaynaklardan anlaşılmaktadır
Hatta ilk üç padişahın; Osman Gazi, Orhan Gazi ve 1 Murat’ın, Ahi-Bektaşi inançlı olduklarını bazı kaynaklar yazar Orhan Gazi’nin Yeniçeri Ocağı’nı 1363 yılında Bektaşi tekkesinin duasını aldıktan sora gerçekleştirdiği bilinir
Bu olay şöyle gelişmiştir:
Bektaşilikle yakından ilgilenen sempati duyan bir padişah olan Orhan Gazi devşirme çocuklardan (Hıristiyan v s ) kurulu orduya kutsal bir özellik vermek için, bunlardan bir grubu alarak Hacı Bektaş-ı Veli türbesinin bulunduğu Sulucakaracahöyük’e gider Dergahı ziyaret eden Orhan Gazi, orada bulunan Pir’e, “Pir hazretleri, yeni kurduğum ocak için sizden hayır duası almaya geldim” diyerek, Hıristiyan çocuklarını gösterir Hacı Bektaş’taki Pir, elini çocuklardan birinin başına koyarak:
“Bunların adı yeniçeri (yeni asker) olsun Cenabı Hak yüreklerini ak, pazularını kuvvetli, kılıçlarını keskin, oklarını tehlikeli, kendilerini daima galip buyursun” diye dua eder (46)
Böylece, Yeniçeri Ocağı’nın isim babası Bektaşi piri olur Yeniçeriler pirleri olarak Hacı Bektaş-ı Veli’yi tanırlar Yeniçeriler kendilerine Bektaşiyan, ağalarına da “Ağai Bektaşiyan” adını verirler
Daha sonra Hacı Bektaş Pir evinden kutsal bir kazan alınır, Yeniçeri Ocağı’na ***ürülür Bu kazan sonraki yıllarda, yeniçerilerin çeşitli haksızlıklara tepki olarak “kaldırdıkları” kazandır
Yeniçeri duası ise şöyledir (47)
“Allah Allah, illallah, baş uryan, sine püryan  Kulluğumuz padişaha ayan; üçler, beşler, yediler, kırklar, gül-bang-ı Muhammed, nur-u Nebi, Kerem-i Ali pirimiz, Sultanımız Hünkar Hacı Bektaşı Veli demine devranına Hu diyelim, Huuuu  ”
Bektaşilerin taktığı Bektaşi Tacı on iki dilimli beyaz bir külahtır On iki dilim, On İki İmamı temsil eder Bektaşi babalarının taçları, yeşil renkli bir sarıkla sarılır Taçta ayrıca Taylaşan adı verilen bir şerit bulunur
Bazı kaynaklarda Yeniçeri Ocağı’nı bizzat Hacı Bektaş-ı Veli’nin kurduğu belirtilirse de bu doğru değildir Çünkü Hacı Bektaş-ı Veli 1270-71 yıllarında vefat etmiştir Yeniçeri Ocağı ise, 1363’te yani Hacı Bektaş-ı Veli’nin ölümünden yaklaşık 90 yıl sonra kurulmuştur
Orhan Gazi’den sonra, I Murat da Bektaşiliğe ve Yeniçeri Ocağı’na hoşgörü ile yaklaşmıştır Hacı Bektaş-ı Veli türbesini ilk olarak 1 Murat inşa etmiştir 2 Beyazıt ise daha sonra türbeyi onarmıştır
Osmanlı yönetimi, Yavuz Sultan selim dönemine kadar Yeniçeri Ocağı’yla Anadolu Alevilerine ve Bektaşilerine hoşgörü ile baktı Osmanlı sarayının katı bir Sünniliğe yönelmesi, tutuculaşması, Alevi ve Bektaşi düşmanı kesilmesi Yavuz dönemine rastlar
Bu olayda Anadolu’da hızla güçlenen Şii Safevi devletininde rolü vardır Şii Safevi devleti bir dönem boyunca Anadolu’da Osmanlı için büyük tehlike olmuştur Osmanlı bu tehlikeye karşı Sünni İslama sıkı sıkıya sarılır, bu akımı kendisi için kurtuluş sayar Yavuz, bu uğurda bazı göz boyama eylemlerine de girişir Örneğin, Yeniçeri Ocağı’nı Safevi tehlikesine karşı güya korumak için kendisini de Yeniçerilere Bektaşi gibi gösterir Kulağını deldirerek Balım Sultan küpesi (Menkuş) takar
Şimdi kısaca Ahilik hakkında biraz bilgi verelim:
Ahilik, Karahanlılar devleti zamanından beri Türk esnaf ve işçilerini içine alan tasavvufi bir tarikattır Ahiliği Avrupa lonca sisteminin Türklerdeki karşılığı olarak da gösterebiliriz Ahilik kadar iş terbiyesinde rol oynayan başka bir tarikat yoktur Ahiler, ekonomik gelişmede disiplinli ve planlı çalışmayı temel almışlardır
Anadolu Ahilerinin piri Ahi Evren Veli’dir Kendisi Horasan erenlerindendir Bu ulu kişi Türk sanat kesiminin piridir
Kırşehir’de bulunan ve 1278 tarihini taşıyan bir vakıf belgesine göre, Ahi Evren XIII yüzyılın ilk yarısında doğmuş ve XIV yüzyılın başlarında da ölmüştür Evren kelimesi ejderha (yılan) anlamına gelir Yılan Türklerde edebi hayatın sembolü olarak kabul edilir
Ahi Anayasasında, “Tanrı’ya ulaşmak, insanın tamamen kemale ermesi ile mümkündür” diye yazılıdır
Adam öldürenler, kasaplar, hırsızlar, zina edenler Ahiliğe kabul edilmez
Hacı Bektaş-ı Veli’nin Anadolu’ya geldiği yıllar Ahiler oldukça yaygındır Zaten Ahilik, Bektaşiliğe yakın bir tasavvuf tarikatıdır
Osmanlı Sultanlarından Osman Gazi, Orhan Gazi ve 1 Murat’ın Ahi-Bektaşi eğilimli olduğunu belirtmiştim Ayağı da diğer Osmanlı padişahlarının mensup oldukları tarikatleri E B Şapolyo şöyle veriyor 48)
Osmanlı Padişahlarının Mensup Oldukları Tarikatlar:
1-Sultan Osmanı Gazi -Ahi Tarikatı
2-Sultan Orhan Gazi -Ahi tarikatı
3-Sultan Murad-ı Hüdavendigar -Ahi tarikatı
4-Sultan Yıldırım Bayezid -Zeyniyye tarikatı
5-Çelebi Sultan Mehmet -Zeyniyye tarikatı
6-Sultan İkinci Murat -Bayramiyye tarikatı
7-Sultan Fatih Mehmet -Bayramiyye tarikatı
8-Sultan Bayezıd Veli -Cemaliyye tarikatı (Bektaşi olduğu da belirtiliyor)
9-Sultan Yavuz Selim -Sünbüliyye tarikatı
10-Sultan Kanuni Süleyman -Cemaliyye tarikatı
11-Sultan Sarı Selim -Halvetiyye tarikatı
12-Sultan Üçüncü Murat -Uşakiyye tarikatı
13-Sultan Üçüncü Mehmet -Halvetiyye tarikatı
14-Sultan Birinci Ahmet -Celvetiyye tarikatı
15-Sultan Birinci Mustafa -Celvetiyye tarikatı
16-Sultan Genç Osman -Celvetiyye tarikatı
17-Sultan Dördüncü Murad -Celvetiyye tarikatı
18-Sultan Birinci İbrahim -Halvetiyye tarikatı
19-Sultan Avcı Mehmet -Halvetiyye tarikatı
20-Sultan İkinci Süleyman -Halvetiyye tarikatı
21-Sultan İkinci Ahmet -Halvetiyye tarikatı
22-Sultan İkinci Mustafa -Halvetiyye tarikatı
23-Sultan Üçüncü Ahmet -Cerahiyye tarikatı
24-Sultan Birinci Mahmut -Halvetiyye tarikatı
26-Sultan Üçüncü Mustafa -Cerrahiyye tarikatı
27-Sultan Birinci Abdülhamit -Nakşibendiyye tarikatı
28-Sultan Üçüncü Selim -Mevlevi tarikatı
29-Sultan Dördüncü Mustafa -Nakşibendiyye tarikatı
30-Sultan İkinci Mahmut -Cerrahiye tarikatı
31-Sultan Abdülmecit -Cerrahiyye tarikatı
32-Sultan Abdülaziz -Bektaşı tarikatı
33-Sultan Beşinci Murat -Bahaiyye tarikatı (Mason)
34-Sultan İkinci Abdülhamit -Şazeliyye tarikatı
35-Sultan Mehmet Reşat -Mevlevi tarikatı
36-Sultan Mehmet Vahdettin -
|