11-04-2012
|
#54
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Tefhimu'l Kuran Tefsiri - Bakara Suresi Tefsiri ( Mevdudi )
219- Sana içkiyi ve kumarı sorarlar De ki: "Onlarda hem büyük günah, hem de insanlar için (bazı) yararlar vardır Ama günahları yararlarından daha büyüktür "(235) Ve sana neyi infak edeceklerini sorarlar De ki: "İhtiyaçtan artakalanı " Böylece Allah, size ayetlerini açıklar; umulur ki düşünürsünüz;
220- Hem dünya (konusun) da, hem ahiret (konusunda) Ve sana yetimleri sorarlar De ki: "Onları ıslah etmek (yararlı kılmak) hayırlıdır (236) Eğer onları aranıza katarsanız, artık onlar sizin kardeşlerinizdir Allah bozgun (fesad) çıkaranı ıslah ediciden bilir (ayırdeder) Eğer Allah dileseydi size güçlük çıkarırdı Şüphesiz Allah güçlü ve üstün olandır, hüküm ve hikmet sahibidir "
221- Müşrik kadınları, iman edinceye kadar nikâhlamayın; iman eden bir cariye, -hoşunuza gitse de- müşrik bir kadından daha hayırlıdır Müşrik erkekleri de iman edinceye kadar nikâhlamayın; iman eden bir köle, -hoşunuza gitse de- müşrik bir erkekten daha hayırlıdır Onlar, ateşe çağırırlar,(237) Allah ise kendi izniyle cennete ve mağfirete çağırır O, insanlara ayetlerini açıklar Umulur ki öğüt alıp-düşünürler
222- Sana 'kadınların aybaşı halini' sorarlar De ki: "O, bir rahatsızlık (eza) dır (238) Aybaşı halinde kadınlardan ayrılın ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın (239) Eğer temizlenirlerse, Allah'ın size emrettiği yerden onara gidin (240) Şüphesiz Allah, tevbe edenleri sever, temizlenenleri de sever "
AÇIKLAMA
235 Bu, alkollü, sarhoş edici içkiler ve şans oyunları ile ilgili verilen ilk emirdir Burada, ileride kesin yasaklamaya giriş teşkil edecek şekilde bunların kabul edilemeyeceği bildirilmektedir Bu emrin ikinci aşaması, müminlere sarhoşken namaz kılmanın yasaklanmasıdır En sonunda içki ve kumar tamamen haram kılınmıştır (Bkz Nisa: 43, Mâide: 90) 
236 Bu ayet nazil olmadan önce yetimlerin hakkının korunmasını emreden çok sert uyarılar yapılmıştı
"Yetimlerin hakkını yiyenler, karınlarını ateşten başka bir şeyle doyurmuyorlar" yolundaki uyarılar müslümanları o kadar korkutmuştu ki, yetimlerin velileri, onlarla ayrı yemek yemeye başlamışlardı Buna rağmen yine, de onların mallarından bir kısmının kendi malarına karışmasından ve Allah'ın bu sebepten dolayı kendilerini cezalandırmasından korkuyorlardı Bu nedenle Hz Peygamber'den (s a) yetimlerle nasıl bir ilişki içinde olmaları gerektiğini ayrıntı ile açıklamasını istemişlerdi Burada onlara iki tarafın çıkarına uygun olanı yapmaları ve aynı zamanda Allah'ın her şeyi bildiğini unutmamaları söylenmektedir
237 Müminlerin müşriklerle evlenmelerinin yasaklanmasının nedeni "onların ateşe çağırması"dır Yani bu tür evlilikler, müminleri şirk yollarına yöneltebilir Çünkü karı-koca arasındaki ilişki sadece cinsel değil, aynı zamanda duygusal ve kültürel bir ilişkidir Müslüman bir eşin müşrik bir eşi etkileyip onu, ailesini ve çocuklarını İslâm'a kazanması mümkündür Fakat müşrik eşin müslüman eşi, ailesini ve çocuklarını şirk yollarına düşürmesi de aynı derecede mümkündür Büyük bir ihtimalle böyle bir evliliğin sonucu olarak İslâm ve gayri İslâm aynı ailede gelişmeye devam edecektir Bir gayri müslim bunu kabul edebilir; fakat bir müslüman kabul edemez İslâm'a samimi olarak inanan bir kimse, sadece şehvetini tatmin etmek için böyle bir riske atılamaz O kendisini veya en azından çocuklarını küfre, isyana ve şirke götürebilecek bir şeyi yapmaktansa arzularını bastırmayı tercih eder
238 Arapça "eza" kelimesi hem hastalık, hem de pislik için kullanılır Adet kanamaları sadece pislik değil, aynı zamanda hastalıktır Adet kanamaları sırasında kadınlar sağlıktan çok hastalığa yakındırlar
239 Kur'an, bu tip ince meselelerde çok dolaylı ve imâlı bir ifade kullanır "Onlardan ayrılın" ve "Onlara yaklaşmayın" diye ifade edilen emirler, Yahudilerde, Hindularda ve diğer bazı toplumlarda olduğu gibi âdet kanaması boyunca kadınlara hiç dokunulmayacağı anlamına gelmez Hz Peygamber (s a) bu emrin sadece, âdet boyunca onlarla cinsel ilişkide bulunulamayacağını kastettiğini bildirmiştir Tüm diğer ilişkiler daha önceki gibi devam edebilir
240 Arapça "emr" kelimesi kanuni bir düzenlemeyi kastetmez Her insan ve hayvanda varolan ve herkes tarafından bilinen doğal içgüdüyü kasteder
|
|
|