Yalnız Mesajı Göster

Akaid - İnanç Ve İmani Meseleler

Eski 11-04-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Akaid - İnanç Ve İmani Meseleler



KELAM ILMI

ProfDrSerafettin Gölcük, ProfDrSüleyman Toprak
Tekin Kitabevi
* Kitap Özeti

TARIFI:

Ehli sünnet Kelamullahtan Kuran daki ibarelerin ihtiva ettigi emir ve hakikatleri anlamislardir Mutezile ise Kelamullahi lügat manasina dayanarak makluk olarak almisladir

*Kelam Allahin zatindan sifatlarindan, fiillerinden bilhassa birliginden bahseden bir ilimdir

*Felsefe mahlukatin hallerinden bahseder fakat hareket noktasi aklidir, kelamda ise hareket noktasi naklidir

*Taftazani kelamin gayesini kesin delillerle dini akideleri bilmedir der

KONUSU:

Kelamin konusu birinci dönemde Gazaliye kadar Allahin zati ve sifatlaridir

Ikinci dönemde ise felsefenin Islam alemine yayilmasi dönemidir Bu dönemde de kelamin konusu mevcut olmustur

Gazaliden itibaren ise “Islam akaidini ispata yarayan her malum kelamin konusu olmustur

GAYESI:

Kelam ilmi kendine gaye olarak Tahkiki imani, dogru yolu arayanlari irsat, inanç esaslarini batil düsüncelerden muhafaza, ameller niyetlere göre oldugundan insanlarin niyetlerinin saglam olabilmesi için inançlari saglam olmalidir demis ve Kendini diger ilimlere mesned olarak görmüstür Gaye böyle olunca kendini dini ilimlerin reisi olarak görmüstür

KELAM ALEYHTARLIGI:

Bir kaç grupta toplanir

*Samimi olanlar Kelam böyle iddiali olunca yetkili olmadigi sahalarda da söz söylemis insanlara akide üzerine söz söyleme cüreti kazandirir bu da akideyi sarsintiya ugratir demistir

*Imam-i Gazali de kültürsüz halk tabakasinin kendisi için gereksiz olan konularda mesgul olmasini mahzurlu görmüs bunun haricinde farz-i kifaye olarak görmüstür

*Karsi çikan diger bir grup ta cahil mukallid halk grubu olmustur Diger bir kisim ise inanci bozuk kötü niyetli kimseler olmustur

ISMI:

Bu ilme baslangiçta fikih denmistir Ama sonradan itikat ve amale ait meseleler birbirinden ayrilmis Kelamda ilmut-tevhid olarak karsimiza çikmistir Bir diger nokta da felsefi konularda söz söyleme gücünü mantiklardan aliyordu Kelamda dini konularda söz söyleme gücü kazandirir demisler Mantik Yunanca da logikenin karsiligidir Bu mana Arapça da kelam ile karsilanmistir

TARIHÇESI:

Efendimiz döneminde pek söz edilmez Ama Hulafa-i Rasidin dönemi ile ihtilaflar zuhur etmeye baslayinca (Efendimizin defin yeri, Hilafet, Üsamenin ordusunun gönderimindeki tereddüt)Kelamda zuhur etmeye basladi

ZUHUR SEBEBLERI

Vahiy kesilmesi ve nübüvvet nurundan uzaklasilmasi Müslümanlar arasindaki siyasi ve dini ihtilaflar Naslardan hüküm çikarma zarureti, Naslardaki kapali manalarin farkli sekilde anlasilmasi, Ekonomik refah insanlari fikir yöneltmeye sevk etmis, Islami içten yikmak isteyenler vs

DIS SEBEBLER:

Yabanci din ve kültürlerin tesiri: Islam yayilmasi ile diger dinler ve topluluklarla temaslar olmus bunun tesirleri

Fethedilen ülkelerdeki felsefi eserlerin tercümesi ile olusan ortam ve ilk fikir ayriligi mabed el-Cüheni nin kaderi inkari ile baslamistir Hadise Hicri 70li yillara rastlar Yasayan sahabeler bu zatlarla temas edilmemesini tavsiye ediyorlar

MUTEZILENIN DOGUSU:

Mutezile ilk defa hicri 2 asirda Basrada zuhur etmistir Hasan el Basrinin talebesi Vasil b Ata ile basliyor Bir gün bir zat HBasrinin meclisine geliyor Bir Mümin büyük bir günah islerse ne olu diye soruyor Vasil hemen atilip Iman ile küfür arasinda bulundugunu söylüyor ve meclisi terk edip gidiyor Vasil ve taraftarlarina ayrilanlar manasina el-mutezile denilmistir

Mutezile bu hususta Havarice ve Mürcieye muhalefet etmistir Havaric bu kimsenin kafir olacagini söylerMurcie ise imandan çikmayacagini söyler Mutezile ise ikisinin arasi bir konum verir Fakat Mutezile Yunan felsefesinin tesirinde kalmis ve zamanla dini meselelerden felsefi meselelere kaymistir

MUTEZILEDE INANÇ ESASLARI (USUL-U HAMSE )

Tevhid, Adalet, Vad (Dünyada güzel ameli olanlarin ahirette mükafatlandirilmasi, kötü olanlarin cezalandirilmasi ) El-menzile beynel menzileteyn (büyük günah isleyenlerin iman ve küfür arasinda olmasi ) ve emr-i bil maruf ve nehyi anil munker her Müslüman farz demistir

Mutezilenin diger bir kaç görüsü de sunlaradir;

Allahin ahirette görülmesi imkansizdir Kuran yaratilmistir Akil nakilden üstündür, Husun ve kubuhda akil üstündür demistir

SELEFIYENIN GÖRÜSLERI:

Yedi esas da toplanir

1- Takdis (Allahi azametine layik olmayan her seyden tenzih etmek)

2-Tasdik (Naslarda Allah için geçen el yüz gibi ifadelere sartsiz ve tevilsiz kabul ile kullanildiklari anlama gelmedikleri)

3-Aczi itiraf (Naslarda geçen mütesabihatin maksadini bilmemek ve bilinemeyecegini itiraf etmektir)

4-Sukut ( Mütesebihatin manasini sormamak ve yasaklamak)

5-Imsak (Mütesabih naslar üzerinde degisiklik ve tevil etmemek)

6-Keff (Mütesebihatla kalben mesgul olmamak)

7-Marifet ehlinin teslim olanlarin bizim bilmediklerimizi bildigini kabul etmek

MATURIDIYYE:

Ebu Hanifeden istifade etmistir Mutezilede akil yerine göre hareket noktasi yerine göre hakemdir Esari ve Maturidide akil nakli hizmetinde onu teyit edici açiklayici ve tamamlayici bir unsurdur

ESARIYE:

Ehli sünnet kaidesinin iki büyük kolundan biridirImam Esari 40 yil kadar Mutezile talebesi idi Hocasina sordugu sorulardan tam cevap alamiyordu ve süpheye düser Dogruyu bulma çabasina girer Efendimizi rüyasinda görür Efendimiz sünnetin zaferi için çalismasini söyler ve Mutezileden ayrilir Esariye daha çok mutezileye anti tez olarak gelmistir

MATURIDIYYE VE ESARIYYE MUKAYESESI:

1 Maturidilere göre insanlarda cüzi bir irade vardir der Müstakil bir cüzi irade vardir der Esariler ise bu irade müstakil degil Allah yaratir der

2Kesb: Maturidilere göre kesb kulun bir seye azim ve niyet etmesiyle o seyin hasil olmasidir Esariye göre kesb insanin gücünün iktiranidir Yani takdir edilenle birlikte olur

3Hüsün-kubuh: Maturidilerde bir seyin iyi ve kötü oldugunu bilinmesi akilla mahkumdur derler Esariler ise seri dir Akil ile idrak olunmaz derler

4Marifetullah: Maturidilere göre dini tebligat olmasa da kisi Allahi bilmek zorundadir Çünkü akil Allahi bilme gücündedir Esarilerde ise dinden haberi olmayan hiçbir seyden mesul degildir

5Nübüvvet: Maturidilerde nübüvvetin sartlarindan biri Erkek olmalidir Esarilere göre ise nübüvvet için bir sart degildir Kadin peygamberde olabilir derler

6Teklif-i Maal yutak: Maturidilere göre böyle bir teklif caiz degildir Esarilere göre caizdir ama vaki degildir derler

7 Sebep ve hikmet: Esarilere göre Allahin fiillerinin hikmete bagli olma sarti yoktur Maturidiler ise bir hikmete dayandigi ileri sürülür

8Yes halinde yapilan tövbe Maturidilere göre makbul Esariler göre makbul degildir

9 Maturidilere göre Mürted yeniden, iman etse amelleri avdet etmez Esarilere göre ise avdet eder

10Esarilere göre kafirler iman gibi ibadetle de mükelleftirler Maturidilere göre imanla mükellef ibadetle degildirler Ayrica azap görmez derler

GAZALIYE GÖRE FELSEFECILERIN KÜFRE DÜSTÜGÜ NOKTALAR:

*Hasrin cismani degil ruhani olacagini söylemeleri

*Allahin cüziyati bilmedigini söylerler

*Filozoflara göre alem zat itibariyle hadis zaman itibariyle kadimdir derler Ama Allahtan baska kadim kabul etmek tevhide aykiridir

SERI HÜKÜMLER:

1Itikadi Hükümler

2 Ameli Hükümler

3Ahlaki Hükümler

ITIKADI HÜKÜMLER:

Ikiye ayrilir Birinci kisimda akli delillere itimat edilir Allahin varligi birligi irade ve kudretine iman vs Ikinci kisim akil yoluyla bilinmeyen ancak akla aykiri olmayan nakil yoluyla bilinen; Cennet cehennem melekler dirilis vs

AMALI HÜKÜMLER:

Ahkami feriyye denir Iki kisimdir A) Ibadetler B)Muameleler: Fert ve toplumlarin hukuki idari ve sosyal alanda ihtiyaç duydugu hükümlerdir

AHLAKI HÜKÜMLER:

Kalbi tenzihe nefsi islaha yöneliktir

SERI HÜKÜMLERIN KAYNAKLARI: Kitap sünnet
Delil: Ancak delil sayesinde bir seyin dogru veya yanlis oldugu anlasilir 2 çesittir Dini ve Akli Dini deliller: Kuran ve hadislerdir Akli deliller 2 çesittir

a) Yakiniyyat

b) Zanniyet

Akli Hükümler: Üç kisimdir

1Vacib: Zati varligi gerektiren Yoklugu aklen mümkün olamayan

2Mümkün caiz: Ne varligi yoklugu zatinin geregi olamayan zatina nispetle varligi yoklugu esit olandir

3Muhal: Yoklugu zatinin muktezasi olan varligini aklen tasavvur etmek imkansiz olan seydir

ILMIN DERECELERI:

Ilmel yakin: Nazar aklin naklin ifade etttigi ilimdir

Aynel yakin: Duyu organlarinin müsahade ve tecrübelerin bildirdigi bilgilerdir

Hakkal yakin: Bizzat duyulan kalb ile seçilen yasanan bilgilerdir

METODLAR:

1DINI METOD: Kelam alimlerine göre yaninda aklada yer verilir Islam filozoflari kiyasa bas vurmuslardir Mutasavviflar kesfi metot olarak kabul etmislerdir

2FELSEFI METOD: Akil ve muhakemeye, kisisel düsünce ve görüse dayanan filozoflarin takip ettigi metoddur

Islam tarihinde Kindi, Farabi, Ibn-i Sina Ibn-i Rüsd gibi temel kaideleri Yunan felsefesi Eflatun ve Aristodur Belirgin özellikleri:

1)Varilan neticeler sahsidir

2)Degisiklik halindedir Birinin bittigi yerden digeri baslar

3)Metod kafi ve tatminkar degildir

4)Metod özeldir genel degildir

IMANIN DERECELERI:

1Icmali Iman: Kisaca ve toptan iman etmektir Kelime-i Tevhid ile

2Tafsili Iman:

a) Birinci derece kelime-i tevhide, ahirete iman etmektir

b) Meleklere, peygamberlerine, dirilis cennet ve cehenneme iman eklenir

c) Allahin ve resulünün muradi üzere imandir

IMAN HAKIKATI:

a) Iman kalbin tasdikidir

b) Iman kalbin tasdikidir, dil ile ikraridir

c) Iman kalbin tasdikidir, dil ile ikraridir ve amelden ibarettir

d) Iman dilin ikraridir

e) Iman kalbin marifetidir, bildigidir seklinde izah edilmistir

IMANIN SIHHATLI ALAMETLERI:

1- Yeis ve ümitsizlik olmamalidir

2- Zaruret-i diniyeden birini inkar etmemelidir

3- Dini hükümlerin ilahi hikmet geregi oldugunu kabil ve yerine getirmede inat, tekebbür yapmamak

IMAN - AMEL MÜNASEBETI:

Allah nazari degil amali akilla bilinir

BÜYÜK GÜNAH ISLEYEN:

Mutezileye göre: Ne mümin ne de kafirdir

Haricilere göre: Kebire hatta sagire bile isleyen kafir olur

Ehl-i Sünnete göre: Büyük günah isleyen imandan çikmaz

MUKALLIDIN IMANI:

Mutezileye göre kiymeti yoktur Ehl-i Sünnete göre sahihtir

VARLIK VE ALEM, CEVHER VE ARAZ:

Cevher zatiyla kaim olan muhtaç olmayan Araz ise zatiyla kaim olmayandir Tas cevherdir, araz ise onun katiligidir

RUH: Maddeci görüs ruhu bir mevhum olarak kabul eder Ruh bir faraziyedir der Ruhçular ise bedenden ayri varlik olarak görür Basittir bölünmez, maddeyi harekete geçiren ruhtur derler

ALLAHIN VARLIGI: Vacib-ül vücudun varliginin ispati

Kelamcilarin Delilleri:

1 Hudus Delili: Alem bütün parçalariyla hadistir Her hadis olanin bir muhdise ihtiyaci vardir Bu alemin bir muhdisi vardir O da hadis olmayan Vacib-ül Vücud olan Allahtir (hadis: var edilen varlik denir)

2 Imkan Delili: Alem mümkinler toplulugudur Her mümkin var olabilmek için yokluguna varligi tercih edecek bir mureccihe muhtaçtir O halde bu alemde var olabilmek için bir mureccihe muhtaçtir o da Vacib-ül Vücud olan Allahtir derler

3 Gaye ve nizam delili: Kanat birbirine uygun sebebler ve gayeler manzumesidir Kainat alim ve akilli bir illetin sebebidir O da Cenab-i Allahtir

4Kabul-ü Amme: Allah fikrinin dogustan oldugu esasina dayanir

5 Ilmi evvel delili: Her ilim bir önceki alimden ögrenilmistir Böylece siralaninca en basta bir alim zata gerek vardir O da Allahtir

Islam Filozoflarinin Delilleri:

a) Hudus delili

b) Imkan delili

c)Gaye ve nizam delili

d) Ilk Sebep, illet delili

e) Hareket delili Kainatta bir hareket var her hareket bir muharrikin eseridir O zatta Allahtir

f)Ekmel varlik

Farabi “Zihnimde ekmel bir varlik düsünüyorum, kemal vasitalarindan biri de gerçekte zihnin disinda bir fiil var olmaktir O halde Allah dan ibaret bir ekmel varlik mevcuddur” der

BATI DÜSÜNCESINDE:

a) Ontolojik Delil: Allah düsüncesinden hareketler Allaha giden bir delildir Ibn-i Sina, var olandan hareket ederek Allahin varligina ulasiyor Vacib-ül Vücudun varligindan kainatin varligina geçiyor

b) Kozmolojik Delil: Kozality prensibine istinat etmektedir Varliklarin mutlaka var olduklari kabul edildikten sonra buradan hareketle ilk zata Allaha gider

c)Gaye ve nizam delili

d)Ahlak delili

Kant mutlak Ahlak kanunun varligindan bu kanunu vaz eden bir kanun koyucunun varligini kabul eder ve bu hayattaki Fazilet ile mutlak arasinda uygunluk bulunmasindan istidlal ederek kendisinde hayir bulunan fazilet ve mutlulugu bagdastirabilecek bir zata ulasir

KURAN-I KERIMDE ISBAT-I VACIB-ÜL VÜCUD:

1Insanin yaratilisi onun bir mucize olan vücut yapisindan bahseden ayetler

2Hayvanlarin yaratilisi ve onun insanlarin hizmetine verilisinden bahseden ayetler

3 Mükemmel tabiat mizanindan bahseden ayetler

4Su, suyun habercisi rüzgar ile, ölü topragin yagmurla dirilmesi ve muhtelif yiyecekler vermesi ile ilgili ayetler

5Ay, günes, yildizlar gece ve gündüzün meydana gelisi

6Insanlarin Allaha yönelme ihtiyacindan bahseden ayetler

ALLAHIN SIFATLARI:

1Tesbih ve Tecsim: Sebeiyye ve Rafizilerde Onlar Allahi cisim sifatlari olan bir cisim kabul etmislerdir

2Sifatlarin Nefyi: Cehmiyye denir Musebbihe ve mücessimenin yaydigi süphelere tepki olarak çikmislar sifatlari nefy etmislerdir

3Tesbihsiz sifatlarin ispati: Selefin bakis açisidir Biz aklin geregi olarak hiç bir seyin Allah gibi olmadigini yaratiklardan hiç bir seyi ona benzemedigini biliyor ve bununla yetiniyoruz

ALLAHIN SIFATLARI BES KISIMDA ELE ALINIR

1-Sifat-i Nefsiyye

2-Sifat-i Selbiyye

3-Sifat-i Subutiyye

4-Sifat-i Haberiyye

5-Sifat-i Fiiliyye

IRADE
Mutezile Allahin sonradan meydana gelen bir irade ile mürid oldugunu kabul ediyor

Ehl-i Sünnetin irade anlayisi: Allahin iradesi ile insaninki arasinda fark vardir

Cebriyenin irade anlayisi: Cebriye insanin irade ve ihtiyari yoktur der

Mutezilenin irade anlayisi: Mutezileye göre fiilleri yaratan Allah degildir Fiiller meydana gelirken insana irade tanir

Maturidilerde irade: Her seyi idare eden Allahtir der irade ve ilim arasinda ayrim yaparak Allah her seyi önceden bilir der insana irade tanir

Ibn-i Teymiye ve insanin iradesi: Irade Allahin dilemesi ile meydana gelir der Insan iradesinin üstünde Allahin iradesi vardir der

Esarilerde: Her seyi Allaha birakmayi yerinde bulmuslardir bu yüzden cebri mutavassid denmistir

KUDRET VE INSANIN FIILLERI

Cebriyye ve insanin gücü: Cebriyeye göre insanin hiçbir gücü yoktur Varliklara fiiller nasil nispet ediyorsa insana da o sekilde edilir Agaç meyvelendi, su akti günes dogdu gibi

Mutezile ve insanin gücü: Mutezile, insanin gücü vardir ve o bu güçle fiillerini yapar der

Esarilikte insanin gücü: Güç insanin gayridir Insanin kendinden olmayip ondan ayridir Zira insan bazen güç sahibidir bazen degildir Esari yaratilmis bir kudretle insanin fiillerini yaptigini söyler Kudretin yoklugunda insan is yapamaz

Maturidide insanin gücü: Fiziki organlarin saglam ve isler durumda olmasi Allahin fazlidir Istitaa fiil için arazdir Allah tarafindan yaratilir Bununla insan ihtiyari fiillerini yapar

FIILLERIN YARATILMASI:

a)Mutezilede: Mutezileye göre insan güç sahibidir bu güçle fiillerini yaratmaya kadirdir ve fiillerini hür bir sekilde yaratir

b)Cebriyede: Cebriye insanin kudreti yoktur dolayisiyla fiillerini yaratamaz der Insan fiillerinde mecburdur der

c)Selefte: Insanin fiillerini Allah yaratir der

d)Tasavvuf: Yaratan Allahtir Insana seçme hürriyeti vermistir Insan yaraticilikla vasiflamaz der

e)Hanefilerde: Fiilleri yaratan Allahtir Insan iradesi ile fiilleri seçer der ve mesuldür

f)Esarilerde: Fiillerin yaratilmasinda tek güç Allahtir der

KESB:

Kesb, fayda saglamaya ve zarari defetmeye müteveccih fiildir Allahin fiili kesb degildir Kuran da 3 türlü Kesb vardir

1 Kalbin akdi ve azmidir

2 Ticarette mal kazanma

3 Say ve amel

Maturidilerde Kesb bir insan sifatidir

FIILLERIN VASIFLANISI:

Fiillerin güzelligi ve çirkinligi Hüsün ve Kubuh diye geçer

Mutezilede: Aklin zararli ve yararli olani ayirtetigini kabul eder

Maturidide: Maturidi fiilin aklen iyi ve fena oluslarinin idrak edilecegi merkezindedir

Esaride: Akil yoluyla degil Seriat yoluyla bilinebilecegini söyler

FIILLERDE ADALET VE ZULÜM:

Mutezilede: Allah adil ve hakimdir Ondan çirkin is sadri olmaz

Maturidide: Allahin yaptigi fiilin çirkinlikle vasiflanip vasiflana-mayacagi noktasinda olup, fiillerdeki bu durumun aklen bilinebilecegi tarzindadir

Esaride: Herseyi yaratan Allah zulmünde yaraticisidir Ancak bu zulüm isteyen insan için yaratilir Neticede insan tarafindan kesbedilir

TEKLIF:

Teklif külfet demektir

Mutezile: Allah güç yetirilemeyecek seyi insana teklif etmez der

Maturidi: Allahin insana güç yetiremeyecegi seyi teklif etmeyecegi ve insaninda gücünü kullanarak teklifi kendine sifat yapacagini söyler

Esari: Allahin kudreti dahilindedir Mecburiyet yoktur Bu tür isler Allah için mümkündür ama yüklemiyor

SALAH-ASLAH

Mutezile: Allah salahi yapmaya mecburdur ve insani hayirda tutmak zorundadir der

Ehl-i sünnetde: Insanlar için salah ve aslaha riayet Allaha vacip degildir

HIDAYET DELALET

Mutezile: Mutezile Hidayeti Allahin dogru yolu göstermesi insani öylece isimlendirmesi, dalalet de ayni sekilde insanin delalet ile adlanmasi ve insan için sapiklik hükmünün verilmesi biçiminde anliyor

Ehl-i Sünnetde: Hidayet Allahin insanda dogru yolu bulma fiilini yaratmasidir Dalalete düsme de ayni sekilde onun kulda yaratilmasidir

KAZA VE KADER ANLAYISLARI

Mutezile: Kaderi inkar ediyor ve insanda kudret oldugunu ileri sürüyor ve yaptiklarinin faili ve sorumlusudur der

Esaride: Kaza ve kaderi kabul edip buna riza gösterilmesini istiyor

Maturidide: Vuku bulacak hadiselerin önceden takdir edilmesine kader ve ani geldiginde vuku bulmasina kaza der Ilim sifatlariyla açiklamaya çalisir

RIZIK

Maturidilikte: Helal olsun haram olsun insanin yedigi onun rizkidir der Rizik Allahin katindandir der

Esarilikte: Rizik Allahin katindandir, O yarattiklarini helal ve haram olarak yaratir der

ECEL

Mutezilede: Allahin her insana bir hayat siniri çizdigini söyler Öldürülen kimse öldürülmeseydi öldürme vaktinde eceliyle ölecektir

Maturidide: Öldürülen eceliyle ölmüstür, O kimse için bundan baska bir ecel yoktur der

Esaride: Ölen ve öldürülen kendi eceliyle ölmüstür der

NÜBÜVVET

Faydasi Konusunda:

Mutezile: Peygamberlige ihtiyaç vardir der Akla daha fazla yer verir

Siilik: Kuranda bildirildigi tarzda nübüvvete ihtiyaç oldugunu kabul ederler Mutezilenin tesiriyle akli bakar

Siilik gibi Islam filozoflari: Dini hükümler sahasinda akil üstün bir kistastir der Akil her seyi çözer der Vakif ve Seriatin tebligi bir lütuftur der

Ehl-i Sünnetde: Allahin insana bir rahmeti fazl ve ihsani der

PEYGAMBERIN CINSIYETI:

Maturidi ve Esari: Peygamberlerin erkek oldugunu kabul ederler Esariler kadinda olabilecegini söylerler

NÜBÜVVETIN DEVAMI:

Maturidiler peygamberin ruhu nübüvvetle vasiflidir, onun nübüvveti ölümünden sonra da devam eder der

Esariler nübüvvetin bir hüküm oldugunu arazlar gibi devam etmesini savunurlar

GÜNAHSIZLIK SIFATI:

Mutezile nebiden günah sadir olamaz demistir

Siilige göre ismet tam ve mükemmeldir

Haricilige göre peygamber zati itibariyle günah islemeye müsaiddir der

VAHIY

Efendimize vahiy üç sekilde gelmistir

1Sadik rüyalar

2Melek vasitasiyla

3Çan ve zil sesine benzer bir sekilde

ILAHI KITAPLAR:

TEVRAT: Bes kisimdir

1Tekvin: Yaratilistan, Nuh Tufanindan Hz Ibrahim ve ogullarindan, Hz Yusufun Misirdaki ikametine kadar

2Huruç: Hz Musanin Misirdan çikmasi ve Tur daginda emirleri almasina kadar

3Leviller: Kurban, Kahinler, Temizlik konusunda ainler ve merasimler anlatilir

4Saylar: Israilin Tur dagindan ayrilarak eredm ülkesine girmesini isler

5Tesniye: Mükerrer kisimdir 4 kitabin özeti seklindedir

ZEBUR: Asil nüshasi yoktur

INCIL: Hz Isa 25 yil dünyada peygamber olarak kaldi Tahrif edilmistir

MUCIZE
Mutezilede: Mucizeyi kabul eder Peygamberin deger ve kiymetini artirir Inananlarin artmasini saglar der

Islam filozoflari ve mucize: Peygamberin deger kazanma sebebi olarak görürler Ancak mucize peygamberin insan gücünün eseridir derler

Ehl-i Sünnet ve mucize: Fail-i muhtar olan Allahin peygamberi elinde yarattigi fiildir

MUCIZE ÇESITLERI
a) Maddi Mucizeler: HzMusanin Asasi gibi

b) Hidayet helak mucizeleri: Hz Salih, Hz Musa ve Hz Isanin mucizeleri

c) Kuran mucizesi

d) Akli mucizeler: Efendimizin risaleti ve Kuran Ümmi iken 40 yasindan sonra ilahiyat ile mesgul olmustur

IMAMET
Imamet imana ait bir mesele degildir Fahreddin Razi imami tayin etmek ümmete vacibtir diyor

Imamin Nitelikleri:

a)Imam alim olmalidir

b)Imam adil olmalidir

c)Imam yeterli olmalidir

d)Imam sihhatli saglam olmalidir

* Siilerde imamet vacibdir Bu Allaha düsen bir vacibdir, Nübüvvetin devamidir derler Siilerde imam mercidir, Takiyye yapmalidir

MUCIZE VE KERAMETTEN BASKA OLAGAN ÜSTÜ HALLER:

1Irhas: Peygamberlik verilmeden önceki fevkalede haller

2Meunet: Salih kullarin isinde Allahin kolaylik saglamasi

3Istidrac: Mühlet manasina gelir Küfrü günahi acik olan kimselerde görülür

4Ihanet: Istidracin ziddi istege arzuya uygun olamayan durumdur Müseylemenin görmeyen çocugun gözüne tükürügü sürmesi ile diger gözününde kör olmasi

KURANDA ADI GEÇEN PEYGAMBERLER ZIKREDILIYOR

MELEK-CIN-SEYTAN

Melekler insanlar gibi yemezler, içmezler disilik erkeklik söz konusu degildir Nefsi arzulari yoktur

Meleklerin Isleri:

1Mukarrebin Allaha en yakin olan meleklerdir Devamli Allahi zikir ve tesbih ederler

2MüdebbiratDüzenli olarak isleyen Allahin kanunlarinin yürürlüge konmasinda görevlidirler

3Insanla dogrudan görevli melekler

a)Cebrail, Azrail, Israfil, Mikail

b)Salih kullara ve Peygamberlere kuvvet vermekle görevli olanlar

c)Cehennem ve cennet melekleri

d)Bazi melekler insanlara dünyada iken dua ederler

e)Insanlara hayirli isler telkin eden meleklerHafaza melekleri, Münker ve Nekir

*Cinler insanlar gibi erkek ve disileri vardir Yer içerler uzun ömürlüdürler Iblis de meleklerden degil cinlerdendir (Kehf suresi 50ayet)

KIYAMET VE AHIRET

“Eger ölülerinizi defnetmemeniz endisesi olmasaydi, Kabir azabindan (bir kismini) Sizlere isittirmasi için muhakkak Allaha dua ederdim”

HASIR: Mutezile alimleri hayvanlarin da devamli kalmak üzere hasr olacaklarini söylemislerdir Yedi sinif arsin gölgesinde dinlenecektir (Buhari)

1)Adaletli devlet baskani

2)Allaha ibadet ederek büyüyen genç

3)Kalbi mescitlere bagli kimseler

4)Allah için birbirini seven kimseler

5)Mevki sahibi bir kadinin davetini “Ben Allah tan korkarim” diye reddeden kisi

6)Sag elinin verdigi sadakayi sol eli görmeyen kimse

7)Tenha yerde Allahi zikrederek gözyasi döken kimse

Mahserde kimlerin nelerden sorguya çekilecegi konus

Alıntı Yaparak Cevapla