Prof. Dr. Sinsi
|
Hz. Hafsa (R.Anha)
Hz Hafsa Binti Ömer (radiyallahu anha ) ( peygamber Efendimizin Eşlerinden )
Hz Ömer´in Kızı Hafsa (R Anhâ)
Kızım, güzelliği olan ve Rasûlüllah (S A V)´in kendisine sevgi duyduğu şu kadın (Aîşe)´nin durumu seni aldat*masın Vallahi, biliyorsun ki Allah´ın Rasûiü seni (onun kadar) sevmez Ben olmasaydım, seni başardı »[1]
Bu Ömer İbnu´l-Hattab´ın kızı Hafsa´dır Abdullah İbn Ömer, onun ana baba bir erkek kardeşidir Hafsa, Peygamber´e peygamberlik gel1 meden beş sene önce Kureyş Kâ´be´yi yeniden yaparlarken doğmuş*tur Müslüman olan ve ilk defa Habeşistan´a hicret eden Huneys İbn Huzafe ile evlenmiştir Hafsa kocasıyla birlikte Medîneye de hicret etmiştir Karı koca her ikisi de Bedir´e iştirak etmişlerdir Huneys Uhud´a çıkmış ve yaralanmış, daha sonra ölmüştür Geride Hafsa Bint Ömer İbnu´l-Hattab´ı dul bırakmıştır
Ömrünün baharı sayılan on sekiz yaşında dui kalan kızının duru*mu Hz Ömer´i ziyadesiyle üzdü
Kızının gençliğini alıp gücünü tüketen, çocukluğunu yok eden dulluğunu gördükçe derdi artıyor, evine her girdikçe elem verici bir tutukluğa kapılmaya başladığını hissediyordu Uzun uzun düşündük*ten sonra, yas tuttuğu altı küsur ay süresince kaybettiği şeyleri ona verecek ve yakınlığından rahatlık ve ülfet duyacak bir koca seçmeye karar verdi,
Hz Ömer Hafsa´nın dul kaldığını görünce Osman İbn Affan´a gi*dip kızını ona teklif etti Osman ;
Benim evlenmeye niyetim yok diye cevap verdi
Ömer İbnu´l-Hattab, Ebû Bekr es-Sıddîk´a gitti Kızını ona teklif etti O da cevap vermedi Ömer Ebû Bekr´e danldı Daha sonra Ra-sûlüilah´a (S A V) gitti Osman İbn Affan´ı ona şikâyet etti Ebû Bekr İbn Ebî Kuhafe´nin yaptığını da anlattı RasûlüÜab {S A V) gülümse*yip :
Hafsa´yı Osman´dan daha hayırlısı alacak Osman da Hafsa´-dan daha hayırlısıyla evlenecek
Ömer, Osman´dan ve kızı Hafsa´dan daha hayırlı kimler olabilir diye şaşırdı
Rasûlüllah (S A V) Hafsa Bint Ömer´le nişanlandı Ebû Bekr Ömer İbnu´l-Hattab´a gidip:
Artık bana kızma! RasulülTafr(S A V) bana Hafsa´dan bahşet misti Rasûlüllah´ın sırrını açığa vurmak istemedim Ama eğer onu al*masaydı ben evlenecektim, dedi
Osman İbn Affan Rasûlüliah´ın (S A V) kızı Ummu Kuisum´la ev*lendi Hicretin üçüncü senesinde de Rasûiüllah [S A V} Hafsa Bint Ömer´le evlendi Rasûlüllah (S A V} Osman´dan daha hayırlıydı Um*mu Kulsum´da Hafsa´dan daha hayırlıydı
Medîne, Hz Ömer´i şereflendirmek, Hafsa´nın yarasını- sarmak için Rasûlüllah´ın mübarek elini öpmekte yarıştı
Rasûlüllah´ın evinde Sevde ve Aîşe varken Hafsa gelin olarak geldi
Bir gece Rasûiüllah {S A V) Hafsa´nın evine gitti Hafsa Aîşe´yi ziyaret etmek için izin istedi Rasûiüllah ona izin verdi
Peygamber (S A V) Mariye´ye yanına gelmesi için haber gönder*di ve Mariye´yi Hafsa´nın odasına aldı Ömer´in kızı dönünce Mari-
ye´yi RasölOlîah´Sa birlikte kendi odasında buldu Mariye çıkıncaya kadar içeri girmedi Daha sonra içeri girip Peygamber´e (S,A,V) :
Evde birisinin seninle birlikte olduğunu gördüm, dodi Ağladı ve öfkeyle,:
Ya Rasûlallahl Hanımlarından hiçbirine yapmadığın birşeyi benim nöbetimde, benim odamda ve benim yatağımda bana yaptın, dedi
Rasûlüilah (S A V) onu razı etmek için yanma geldi ve :
Onu kendime haram kılıp asla ona yaklaşmamama razı olmaz mısın
Hafsa Bint Ömer:
Tamam razı olurum, dedi
Rasûlüllah (S A V) ona yaklaşmamaya yemin etti, : Daha sonra ds Hafsa´ya:
Bunu benim için gizle dedi
Fakat Hafsa Hz Peygamber´in sırrını gizlemedi Aksine Aîşe´ye gitti Kumasına ve onun arkadaşına :
Allah bizi Mariye !den kurtardı Çünkü Rasûlüllah (S A V) onu kendisine haram kıldı, dedi
Rasûlüllah (S A V) Hafsa´nın; Rasûlüllah´ın sırrını saklamadığını Öğrendi, Aîşe, Mariye meselesini anlattı Ömer´in kızının gizlediği ba*zı şeyleri de Rasûlüllah Aîşe´ye haber verince Aîşe:
Bunu sana kim haber verdi diye sordu Rasûlüllah [S A V):
Bana Alîm ve Habîr olan Allah haber verdi diye cevap verdi,
Haber Rasûlöllah´ın hanımları arasında yayıids Çeşitli sözler söy*leyerek geldiler Peygamber (S A V) onlarla bir ay görüşmemeye ye-mÎR etti ve bir hurma kütüğü vasıtasıyle üzerine çıkılan kiler´e çekil*di Rasûlüliah´ın hizmetçisi Rabah da hurma kütüğünün üstüne çıkıp
Müslümanlar arasında Rasûlüiîah´in hanımlarını boşadiğ; dediko*dusu yayiEdı Üzgün ve pişman bir halde odalarında büzülüp kaldılar Durum beklemedikleri bir şekilde gelişti
Ömer İbnu´I-Hattab meseleyi haber alınca Ebû Bekr´in kızının ya*nma gitti ve ona:
Ebû Bekr´în kızı! Senin Rasûiüllah´ı incittiğini duydum, dedi Aîşe :
Ey Hattab oğlu! Bana ve sana ne oluyor Sen kendi kusuruna bak, diye" cevap verdi
,Ömer kızı Hafsa´nın yanına gitti ve ona :
Hafsa sizden biriniz Rasûlüilah´] (S A V)´mı kızdırdı diye sordu Hafsa :
Evet, dedi Ömer İbnu´I-Hattab :
Kahrolasıcalar! Rasûlünü kızdırmakla Allah´ı kızdırıp mahvol-madığınızdan emin misiniz
Rasûlüilah´a karşı çok konuşmarbirşey hakkında onunla münaka*şa etme, onu terkedip gitme Aklına gelen şeyi bana sor Komşunun (Aîşe´ninj senden daha güzel olması ve Rasûlüllah´ın onu daha çok sevmesi seni aldatmasın, dedi
Buhari ve Müslim´deki bir hadiste Hz Ömer´in İbni Abbas´a naklettiğine göre, o Mescid-i Nebî´ye geldi Orada Müslümanları , başlarını eğmiş olarak çakılları karıştırırken :
«Rasûlüllah (S A V) hanımlarını boşadı» derlerken buldu
Rasûlüllah (S A V) hanımlarından uzlete çekildiğinin az öncesin*den beri kimse onlar hakkında Allah´ın Rasûlü´ne bir şey demeye ce*saret edemiyordu Ancak Ömer, kızı da olaya sebep olunca, buna da*yanamadı Rasûlüllah (S A V)´in içinde uzlete çekildiği hücreye yö*neldi Rasûlüllah (S A V)´in kölesi Rebah hücresinin eşiğinde ayakte bekliyordu Ömer, Rasûlüilah (SAV)´in yanına girmek için izin iste*di Tekrar izin istedi Rebah cevap vermedi
Bunun üzerine Ömer yalvarırcasına bağırdı:
«Ey Rebah! Benim İçin Rasûlüllafı´tan izin iste Ben zannediyo*rum ki, Rasûlülllah benim Hafsa için geldiğimi zannetti  Vallahi, Hafsa´nın boynunu vurmamı emrederse, hiç acımaz boynunu vuru*rum!»
Onun sesi Fahr-i Kâinât´ın kulağına ulaştı ve onu müteessir etti Ömer´e izin verince o da girdi Ömer´odanın sağına soluna bakıp ağ*ladı Rasûlüliah (S A V) :
«Seni ağlatan nedir, ey Hattab´ın oğlu » diye sordu
Ömer, Rasûlüllah (S A V)´in üzerinde yatipta vücûdunda iz bıra*kan hasıra, bir avuç arpayla, bir o kadar da sebzeye işaret etti Bu bir avuç arpa ve sebze odadaki yiyeceğin hepsi idi
Sonra gözyaşlarını tutarak :
«Ey Allah´ın Rasûlü! Kadınlardan dolayı ne kadar sıkıntı çekiyor*sun Şayet onları boşarsan Allah da, melekleri de, Cebrail de, Mikâil de seninle beraberdirler Ben de, Ebû/Bekir de, mü´minler de seninle beraberiz  » dedi
Rasûlüllah [S A VJ´in güzel yüzünde tebessüm gül gül açıldı Ona kalb ´huzuru verecek cevabı verdi Hanımlarını boşamamış, sadece onlardan bir ay uzlete çekilmişti
Sanki Ömer´e yeniden can bağışlanmış gibi oldu İzin İsteyip mescide çıktı ve müslümanlara şu müjdeyi verdi : «Rasûlüllah (S A V) hanımlarını boşamadı »
Rasûlüllah [S A V) Mescid´e gittiğinde, Cenâb-ı Hakk´in şu âyet*lerini cemaate okudu :
«Ey Peygamber, eşlerinin rızasını arayarak Alllah´in sana helâl kıldığı şeyi niçin sen kendine harem ediyorsun Allah çok bağışla*yan, çok esirgeyendir »
«Allah size, yeminlerinizi (keffaretle) çözmeyi meşru kılmıştır Allah sîzin sahibinizdir O (size uygun olanı) bilendir, (herşeyi) hik*metle yönetendir
«Peygamber eşlerinden birine gizli bir söz söylemişti Fakat eşi, o sözü (gizli tutmadı, başkasına) haber verip, Allah da onun bu dav*ranışını ona açıklayınca [Peygamber, hanımına] bunun bir kısmını bildirmiş, bir kısmından da vazgeçmişti (Peygamber) bunu ona haber verince eşi : ´Bunu sana kim söyledi ´ dedi (Peygamber) ; ´Her şayi bifen, haber alan Allah bana söyledi´ dedi
«Eğer ikiniz Allah´a tevbe ederseniz, kalbiniz gerçekten (tevbenin gereğine) yönelmişti Ve eğer peygambere karşı birbirinize arka olur*sanız (bilin ki) onun dostu ve yardımcısı Allah, Cebrail ve mü´minte-rîn iyileridir Bunun ardından melekler de ona arkadır »
«O sizi boşarsa belki de Rabbi ona, sizden daha hayırlı, kendisi*ni Allah´a teslim eden, inanan, gönülden itaat eden, tevbe eden, ibâ*det eden (oruç tutarak dünya lezzetlerinden geçip, manâ âlemlerine) seyahat eden dul ve bakire eşler verir »
Rasûlüllah´ın hanımları olaydan ders aldılar, Hafsa, pişmanlıktan helak olacak hale gelmişken sükûnete kavuştu
Mü´minlerin annesi Hafsa Bint Ömer şöyie der :
Rasûlüllah´ın nafile namazında oturarak sûreyi okuduğunu gördüm Sûreyi öyle yavaş okuyordu ki sûre ondan uzun olandan da*ha uzun hale geliyordu
Yine o şöyle der:
Rasûlüllah (S A V) müezzin sabah ezanını bitirdiğinde namaz kılınmadan önce kısa iki rekât namaz kılardı
Bir gece Medine´de dolaşmak için mü´minlerin emîrî Ömer İbnu´l-Hattab dışarı çıktı Zaten bunu sık sık yapardı Dolaşırken ka*pısını üzerine kapatmış, kocasına olan özlemini dile getiren şiirler söyleyen bir Arap kadınıyla karşılaştı
Mü´minlerin emîriömer:
Neyin var diye sordu Kadın :
Kocam birkaç aydanberi- savaştadır Onu özledim diye cevap
Ömer İbnu´l-Hattab :
Kötü birşey arzu ettin mî Kadın :
Allah korusun diye cevap verdi Mü´minlerin emîri Ömer:"
Sen kendini koru Ona posta gitmektedir, dedi
Mü´minlerin emîri Ömer İbnu´l-Hattab, onun kocasına haber gön*derdikten sonra mü´minlerin annesi Hafsa Bint Ömer´in yanma gitti ve ona sordu :
Sana benim için çok önemli olan bir meseleyi soracağım Be*ni o konuda rahatlat Kadın kocasını ne kadar sürede özler
Hafsa utanıp başını önüne eğdi
Mü´minlerin annesi Hafsa parmaklarıyla üç ay, en fazla dört ay diye işaret etti
Mü´minlerin emîri Ömer İbnu´l-Hattab savaştaki görevlilere, bir kimsenin dört aydan fazla hanımından ayrı bırakılmamasını yazdı
RasûlüISah (S A V), fîabbinin yüce katına göç ettikten sonra Hz Hafsa, içinde Hz Âîşe´nin de bulunduğu bütün Rasûlüllah, hanımları arasından, Hz Ebû Bekr tarafından bir araya toplanan Kur´an nüsha*sını saklama görevine seçilmiştir Bu şöyle olmuştur
Hz Ömer fr a} haikjn elinde değişik kıraatleri ihtiva eden Kur´-an-ı Kerîm´Ieri, Kur´ân´ın iniş günleri uzaklaşmadan ve çeşitli harb-lerde bizzat Kur´ân´ı Rasûiüllah´in ağzından işiterek ezberleyen hafız*lardan yüztercesînin şehîd olması sebebiyle tek mushaf hafinde top*lamasını ilk haiîfe Hz Ebû Bekr´den istedi Hz Ebû Bekr bu isteğe, biraz tereddüd, istişare ve istihareden sonra olumlu cevap verdi Müstafi cem´etti ve onu mü´minlerin annesi Hz Hafsa Binti Ömer´e emânet etti
Zeyd İbn Sabit el-Ensarî anlatmaktadır:
Ebû Bekr bana emredince daha önce, deri parçalan, kürek kemikleri ve hurma dallarına yazmış oiduğum Kur´ân-ı topladım Ebû Bekr vefat edince Ömer bunu tek bir kitaba yazmıştı O kitap da on-
da duruyordu Ömer vefat edince, kitap Rasûlüllah´ın (S A V) hanimi Hafsa´daydi Daha sonra Osman İbn, Affan Hafsa´ya haber gönderip kitabı kendisine vermesini istedi Hafsa onu verdi Mushaf o kitapla karşılaştırıldı Osman kitabı Hafsa´ya geri verdi Böylece Osman´m içi rahatladı Halka emretti onlar da mushaflan yazdılar
Zunnureyn (iki nûr sahibi) Osman İbn Affan´ın şehit edilmesin*den sonra halk mü´minlerin emîri Ali İbn Ebî Talib´e biat etti Çıkan büyük fitnede mü´minlerin annesi Aîşe, ez-Zubeyr İbnu´l-Avvam ve Talha İbn Ubeydillah gibi biati bozup mü´minlerin emîri Ali´yle sava*şanlarla birlikteydi Mü´minlerin annesi Hafsa da onlarla birlikte Bas*ra´ya gitmeye niyet etmişti Fakat kardeşi Abdullah İbn pmer onu ge*ri çevirmiş ve Medîne´de birlikte kalmışlardı
Mü´minlerin annesi Hafsa ömrünü oruç ve namazla bol böl İbâ*det ederek geçirmiş, Muaviye İbn Ebî Sufyan devrinde vefat etmiştir O gün Medine´nin valisi olan Mervan îbnu´I-Hakem cenaze namazım kıldıktan sonra Bakî´de mü´minlerin annelerinin yanma defni tamam*lanıncaya kadar beklemiştir
Kendisinden birçok hatıralarla beraber mü´minlerîn annesi olmak, emânet edilen mushaf nüshasını hem ezberlemek, hem korumak, Ra*sûlüllah (SAV)´den ve babasından birçok hadîs rivayet etmek gibi büyük, fazîletii, unutulmaz hizmetler, üstünlükler kaldı geriye  [2]
Yoksulların Annesi
[1] Ömer b el-Hattab
[2] Abdulaziz eş-Şennavi, Sahabe Hayatından Tablolar (Hanım Sahabiler), Uysal Kitabevi: 3/70-77
|