11-04-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kuyumculuk Terimleri Sözlüğü S
Kuyumculuk Terimleri Sözlüğü S
SADE:Üzerinde herhangi bir süs bulunmayan, nakışsız iş
SADEKAR:Altın ve gümüş gibi değerli madenlerin üzerlerine herhangi bir süs işlemi yapılmaksızın öze bağlı kalınarak yapılan sanat
SAF GÜMÜŞ:İçin de başka madde bulunmayan arıtılmış gümüş Has gümüşte denir ayarı 1000 dir
SAHİB_İ AYAR:Darphanede kesilen, basılan paraların ölçü ve ayarlarını tespit eden görevli
SAHTE:Hakiki olmayan kopya edilmiş hakiki diye satılan altın ve gümüş kaplandığı durumda üzerin de ayar damgası olan
SANAT:Sanatkarların, zaman için de elde ettikleri beceri ve deneyim birikimlerini bilinen biçimlerin dışında içine kendi duygu ve düşüncelerini katarak ortaya koyduğu tek eser
SANATÇI-SANATKAR:Doğuştan yetenekli kişilerin atölyelerden bir usta gözetiminde yada eğitim kurumların da belli bir eğitimden geçerek yetişmesi sonucu onların değişik biçim,tasarım ve özelliklerde içine kendi kişiliğini de kattığı yeni başka eserler ortaya koyan kişi
SARI YAKUT:Saydam, güzel görünüşlü ve renkli Sertliği 8 özgül ağırlığı 3 5 tur
SAHAN:İçine yemek konularak sofraya getirilen üstü kapaklı yada kapaksız tabak Çoğunlukla Bakır sar ve gümüşten yapılır Bu sahanlar işçilikleri bakımından çok önemlidir Özellikle sahan kapaklarına çok güzel kalem işi tekniklerinde nakış işlenmiştir
SAHAN ÖRSÜ:Perdahlama işlerinde kullanılan örstür
SAKALLI NAY:Kazan nayına benzer bir örstür Alt yanındaki toparlak kısmında yuvarlak biçimler şişirilir Düz kısmında da kazan nayındaki işler yapılabilir
SAVAT:Bir kalemkarlık çeşididir Eser üzerinde çelik kalemlerle açılan kanalların içine bir kapta hazırlanmış adına savat denen karışım ekme yada sürme biçiminde yerleştirilir,daha sonra da ocak ateşine tutularak eriyen savat boşlukları doldurunca soğumaya bırakılır Soğuyan savat birkaç tesviye aşamasından sonra gümüş cilalanır ve eser tamamlanmış olur
SAVAT ÇAMURU:Savatın bir kap içinde boraks ile çamur durumuna getirilmiş biçimi
SEDEF :Sıcak deniz yumuşakçalarının omurgasız yapılarını düşmanlarından korumak için salgıladıkları salgı sonucunda kendilerine yaptıkları yuva
SELVİ:Kış Yaz yaprağını dökmeyen uzun ağaç Türklerde bu ağaç,ölümsüzlüğün ve doğruluğun alametidir Gümüş eserlerde sık görülen bir biçimdir Çeşitli biçimlerde sterilize edilmişlerdir
SEMAVER ÖRSÜ:Semaver onarımlarında kullanılan bir örstür Hatırlanacağı gibi semaverin ortasından geçen bir boru boşluğu vardır Bu boşluk dolayısıyla dış yüzeyde görülen ezilmeler ancak özel bir örs üzerinde dövülerek giderilebilir
SİKKE:Değer i bastıran devlet tarafından güvence altına alınan, üzerinde yazı, tarih ve bastıranın adı bulunan madeni para
SİKKEŞİNAS:Para uzmanı Eski paraları ve madalyonları toplayıp onları sınıflandıran kişi
SİM MECİDİYE:Gümüş para Osmanlılar da ilk gümüş para Orhan Gazi (1324-1362)döneminde akça adıyla basılmıştır
SİNİ:Üzerinde yemek yemeğe yarayan büyük tepsi
SIRMA:Haddeden defalarca geçirildikten sonra ince iplik durumuna getirilen gümüş ve altın teller Bu tellerin ipek ipliklerle sarılması ile kılaptan elde edilir
SIRMAKEŞ:gümüş veya altını haddeden çeken usta
SIVAMA:Torna biçimlendirme
SİKKEHANE:Osmanlılarda para basılan yere verilen addı Sonraları bunun yerine darphane denilmiştir
SİKKEGEN:Sikke kalıbı kazıyan sanatkar
SİMENDUT:Gümüş kaplamalı, gümüş yaldızlı
SİMİN:Gümüşten yapılmış eser
SİNEKLİ:Bir bilezik türü
SU GÜMÜŞÜ:potada eritilen has gümüş, içi su dolu bir kaba boşaltılınca, suya düşen gümüş küçük kürecikler ortaya çıkarır Bu bu küçük küreciklerden oluşan gümüş
SU VERMEK:Bıçak, kılıç, makas gibi kesici para, madalyon, kalıpları gibi demir aletler yapıldıktan sonra sertlik vermek için yapılan işleme su vermek derler
SÜLÛK:Gümüşçülükte göz biçimine benzeyen bir işleme
SON MIHLAMA:Alafranga mıhlama taşların tespih taneleri gibi yan yana dizilmesi ile yapılan mıhlama
SÜRME SAVAT:Boraks ile sulandırılarak çamur durumuna getirildikten sonra gümüş sathında açılmış kanallara savatı sıvayarak boşluk doldurma biçimi
|
|
|