Yalnız Mesajı Göster

Otomotiv Sözlüğü

Eski 11-04-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Otomotiv Sözlüğü



Otomotiv Sözlüğü

Genel Terimler

Sahip olduğunuz ya da satın almak istediğiniz yeni aracınızı daha iyi tanıyabilmek için size yardımcı olacak, otomobil dünyasında kullanılan genel terimler aşağıdaki şekildedir:

Gövde Terimleri

Cabriolet(Convertible): Prensip olarak sabit bir tavan bulunmayan ancak genellikle kumaş bir tenteye sahip araçlardır

Arazi araçları (Offroad): Genellikle sağlam bir şasi iskeletine ve ortalamanın üzerinde yerden yüksekliğe sahiptirler

SUV (Sport Utility Vehicles): Karayolunda ve arazide kullanıma uygun araçları simgeler Ortak özellikleri dört tekerden çekiştir

Geniş Hacimli Araçlar (Van): Geleneksel orta boy otomobillerle aynı uzunluktadır, ancak sekiz kişiye kadar yolcu taşıyabilir ve çoğunlukla yolcu ile yük alanlarını değiştirmek için çıkarılabilen koltuklara sahiptir

Limousine: Uzatılmış iç *****ı ve altıya varan kapısı ile kapalı bir gövdedir Böyle büyük otomobiller esas olarak resmi araçlar ve devlet işlerinde kullanılır

Roadster: Açık iki koltuk, orjinal olarak devamlı yan camsız şekli ile meraklısı kişilerce spor otomobilin tek gerçek formu olarak kabul edilmektedir İtalyan spor otomobil üreticileri, bu modeller için genellikle “barchetta” (“küçük bot”) deyimini kullanırlar

Aerodinamik: Gaz halindeki maddelerin hareketini inceleyen bilimdir Gövdeye uygulanan aerodinamik önlemlerle Cd değerini ve dolayısıyla aracın hava direncini (FL) değiştirmek mümkündür Örneğin aracın ön kısmındaki yuvarlak geçişler, ön camın eğiminin az olması, bombeli bir tavan ve aracın altının düz olması daha uygun bir aerodinamizm sağlar 1960 yılından bu yana Cd değeri yaklaflık %40 azaltılarak ortalama 0,30 değerine düşürülebilmiştir Modern binek araçlarında Cd 0,25 ila 0,40 arasındadır

Hava Direnci (FL): Aracı çevreleyen havanın yer değiştirmesi ve araç dış yüzeyine sürtünmesi dolayısıyla oluşur Otomobilin hareket yönünün aksi yönünde etki eder ve araç hızına (v), aracın alın yüzeyine (A), hava direnci katsayısına (Cd) ve havanın yoğunluğuna (pL) bağlıdır Hava direncinin hesaplanması için olan formül şöyledir: FL= v2 x A x Cd x 1/2pL

Yekpare Kaporta: Bu karoseri yapısı standart yapı biçimini oluşturur Sözkonusu karoseri tipi çok noktalı kaynak tertibatları veya kaynak robotları ile birleştirilen sac profillerden oluşur Üretilen araca gore flanş uzunluğu 120 ile 200 metre arasında değişen 5000 punta kaynak atılır Kapı, ön çamurluk, motor kapağı ve bagaj kapağı gibi parçalar ise sonradan takılır Sözkonusu harici parçalar için çelik yerine plastik kullanılabilir

Çarpışma Testleri: Çok çeşitli çarpışma testleri vardır Üreticiler, ancaközellikle ulusal hükümet kuruluşları (örneğin; ABDde: NHTSA ve Avrupada: AB) ve önde gelen otomobil dernekleri (Alman ADAC gibi), şimdiye kadar elverişli uluslararası standartlar konusunda mutabakata varamadılar Ancak Avrupa Komisyonunun, bazı Avrupalı hükümetlerin, tüketici koruma derneklerinin ve aynı zamanda Otomobil Kulüplerinin baskısıyla Avrupada Euro NCAP (Avrupa Yeni Otomobil Deneme Programı) adı altında tek bir prosedür oluşturulmuştur

CAE (Bilgisayar Destekli Mühendislik): Bu sistem, hem tasarım mühendisleri ve hem de teknik ressamların görevlerini çok daha kolay hale getirir Herhangi bir gerçek malzeme hazırlanmadan veya işlenmeden önce, tasarım detayları ve gövde şekilleri ekrana getirilebilir ve istendiği şekilde değiştirilebilir

Gövde Dayanıklılığı: Çok sayıda araç özelliğini etkileyen bir kalite kriteridir Bir araç ne kadar sağlam şekillendirilmiş ise dışarıdan etkiyen statik ve dinamik kuvvetlere o kadar fazla direnç gösterir Aracın ağırlığı, yükü ve aracın içinde bulunan kişiler, araca statik zorlama olarak etki eder

Statik Sağlamlık: Sabit bir zorlamaya maruz bir aracın nasıl deforme olduğunu belirtir Kapıların ve kapakların büyük yük altında da açılabilmesi için statik sağlamlık olabildiğince büyük olmalıdır Statik sağlamlık, açı derecesi başına Newton-metre (Nm/°) cinsinden ölçülür Newton-metre, moment birimidir

Dinamik Sağlamlık: Saniyedeki titreşim sayısı, Hertz (Hz) cinsinden ölçülür ve gövdenin en düşük doğal frekansını belirtir Aracın içindeki gürültü düzeyini azaltmak ve seyir konforunu arttırmak için geliştirmede hedef, bu doğal frekansı olabildiğince yüksek bir düzeyde tutmaktır Dinamik zorlamalar, örneğin farklı yükseklikteki zeminlerin üzerinden geçerken, yön değiştirirken, fren yaparken veya hızlanma sırasında ortaya çıkar

Alıntı Yaparak Cevapla