Otomotiv Sözlüğü
Yürüyen Aksam Terimleri
ABS (Anti-lock Braking System): Kilitlenmeyen fren sistemi anl***** gelir ABS fren durumunda her bir tekerleğin devir sayısındaki değişikliği bir kontrol ünitesi aracılığı ile denetleyen bir sistemdir Dönüş sayısının ani düşmesi (örneğin kaygan zeminde fren yapma durumunda) ve tekerleğin kilitlenmesi durumunda kontrol ünitesi otomatik olarak fren basıncını düşürür Tekerlek tekrar hızlanınca fren basıncını tekrar yükselterek tekerlek frenlenir
ASR: Sistemi ön ve arka teker hız sensörlerinden gelen devir sayıları arasındaki farktan çekiş tekerleklerindeki patinajı (kaymayı) hesaplar Tekerleklerden biri veya ikisi hızlanma esnasında patinaj yapma eğilimine girerse ASR sistemi tekerleklere aktarılan tork değerini azaltması için Enjeksiyon kontrol ünitesine sinyal göndererek, gaz kelebek motorunun kapatılması suretiyle motor freni uygular
Mc Pherson Süspansiyon: Amortisör aynı zamanda tekerlek lokasyonunu (hareketli bağlantı) sağlamaktadır Tekerlek lokasyonu, tekerleğin bağlandığı ve tekerleğin kontrollü hareketini sağlayan parçaları kapsar
Sabit Aks: İki tekerlek sabit bir aks ile birbirine bağlanmıştır Tekerleklerin yol ve yatıklık farklılıkları ortaya çıkmaz Tek taraflı bir engelin geçilmesi sırasında aksın bütünü eğim kazanır ve böylece her iki tekerleğin de yatıklığı değişir Sabit aks çekiş olarak kullanıldığında, çoğu zaman diferansiyel ve yürüyen aksam millerinin muhafazası olarak da görev görmektedir Böylece hassas sürüş karakteristiği ve konfor özellikleri bulunmayan büyük, yaylanmayan bir kütle ortaya çıkar Buna karşılık sabit akslar çok sağlamdır ve günümüzde sadece ticari araç alanında kullanılır
Dört Kollu Bağımsız Arka Aks: Enlemesine kolları yerleşim düzeni nedeni ile arka tekerlekler yükten bağımsız olarak hafif kapanık dururlar ve mükemmel bir düz gidişi garanti ederler Boylamasına bağlantı kolu hızlanma ve fren kuvvetlerini emer
Stabilizatör: Kural olarak çelik veya çelik profilden yapılır Dönme etkisine karşı gelirler Bir uçtan karosere, diğer taraftan da yürüyen aksam parçalarına bağlanır Ön veya arka aksta kullanılabilir
Yatma: Karoserin viraj dönüşleri esnasında yana eğilmesi anl***** gelmektedir
Havalı Süspansiyon: Aracın her iki aksta durduğu yüksekliği yük durumuna bağlı olmadan sabit bir seviyede tutar Bunun için aks ve gövde (karoseri) arasındaki mesafe dört adet yükseklik sensörü üzerinden ölçülür Olması gereken değerden bir sapma olduğu belirlenirse, bir kompresör solenoid valflerle hava miktarını değiştirir
Hidrolik: Bu sistemler güç aktarımı için sıvı maddeleri (genellikle yağ) kullanır Pnomatikte ise bu, gazların yardımıyla gerçekleşir
Yükseklik Ayarlıyıcısı: Araç yüklü iken arka tarafın aşağı inmesini önler Hidropnomatik süspansiyon elemanları amortisörlere bağlanmıştır ve yükten dolayı sıkışan piston kolunu genişletir Böylece araç gövdesi tekrar düzgün yatay pozisyonunu alır
Düzeltici kuvvetler: Direksiyon simidini bıraktıktan sonar tekerleklerin otomatik olarak düz doğrultuya dönmesini sağlar
Yanal Destek: Yolda viraj dönüşü sırasında aracı virajın dış çizgisine doğru savuran merkezkaç kuvvetine karşı tekerleğin dayanma özelliğidir
Hıza Bağlı Servo Direksiyon: Güç desteğini araç hızına ve direksiyon hareketine bağlı olarak değiştirir
Westinghouse Sistemi: Frenleme sırasında pedal kuvvetini düşürür Bunun için motorun emme manifoltundaki vakum kullanılır Pnomatik ve hidrolik sistemler bulunmaktadır Servo direksiyonlu araçlarda servo pompası fren amaçlı da kullanılabilir
Fren Sıvısı: Hidrolik kuvvet aktarımını sağlar Aşırı yüklenmelerde buhar kabarcık oluşumlarını engellemek için kaynama noktası mümkün olduğunca yüksek olmalıdır
Yol Tutuş: Doğrusal kuvvetleri aktarabilme özelliğidir
Suda Kızaklama: Su filminde tekerleğin yüzmesidir Tekerlek yer ile olan temasını keser ve yola güç akışını iletemez
Hafif Metal Jantlar: Çelik jantlara göre % 30 daha hafif alüminyumdan yapılmıştır Magnezyumdan yapılan jantlar ise % 50 daha hafiftir Özel üretim metodlar yıpranmayı minimum seviyeye düşürür
Elektronik Gaz Pedalı: Artık çelik tel ve/veya kol tertibatı yoluyla çalışmaz Sürücünün ayak komutlarını elektronik hassasiyeti ile aktarır
Yanal İvmelenme Sensörü: Arac›n ağırlık merkezinin yakınında, sürücü koltuğunun altında bulunur Yanal kuvvetlerin aracı etkileyip etkilemediğini veya ne kadar güçlü etkilediğini aktarır
Savrulma Momenti: Aracı dik aksı etrafında çevirmeye çalışır Özellikle aracın viraj dönüşü sırasında ortaya çıkar Bu sırada aracın hızı veya virajın sertliği arttıkça, savrulma momenti de artar Savrulma momenti daha büyük olursa, araç savrulur
|