11-04-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Perakende Sözlüğü
A
Aksiyon: Fiyat indirimi
Alan Kullanım Bedeli: Marketlerin ürünleri özel yerlerde sergilemeleri karşılığında firmalardan aldıkları bedel
All You Can Afford Method: Paran yettiği kadar yöntemi ya da bütçeden kalan kısmın promosyona ayrılması yöntemi
Assortment: Ürün çeşidi, mal çeşidi-belirli bir firmaya ait, satışa sunulan ürün kümesi
AVM: Alışveriş merkezi
B
B2B: İnternet üzerinden kullanılan bir tür elektronik sipariş yöntemi
Bakiyeli-Bakiyesiz Çalışma: Verilen siparişte herhangi bir ürün o anda stokta yoksa gönderilmez ve siparişi sıfırlanır Market o ürünü tekrar sipariş etmek zorundadır
Bakkal: 50 m² kadar satış alanı olan en küçük perakende işletmesi
Barkod: (Bar code) Ambalaj üzerinde yer alan, ürünün fiyatı, niteliği ve üreticisini gösteren parelel çizgiler Barkod bir ürünün nüfus kâğıdıdır
Basig: Klasik model
Benchmarking: Bir perakendecinin, muhtemelen rekabet içinde olunmayan başka bir şirketin işletmesini inceleyerek örnekten öğrenmesi, ölçüt olarak alması Kıyaslama
Best Seller: En iyi satan, en çok satılan
Biliz Çalışma: Örümcek ağı şeklinde yayılarak bir çalışma rutu yapılması
Blind Goods: Körleme mallar Arada sırada fiyatı umursamaksızın sadece isteklerini karşılamakla ilgilenen müşterilere sunulduğu için, normalden yüksek marja (kâra) sahip olabilen alışılmadık mallar
Bult: Koli
Bundled Pricing (Demetleme Fiyatlandırma): Birkaç ürün ya da hizmetin paket hâlinde satışa sunularak tek bir fiyat belirlenmesi
Bütçe: Belirli bir süre için belirli bir çalışmaya ayrılan kasa Bu para, mal veya hizmet olabilir Aylık, üç aylık veya yıllık bütçeler olabilir
C
Cash&Carry: Peşin odeme& Taşı: Sadece peşin para ile alışveriş yapılan ucuz ve toptan satıs marketleri (Metro gibi)
Catering: Yemek tedariki Bazı uçak veya otobüs yolculuklarında yolculara verilen yemek aperitifleri, şirketlerin çalışanlarına öğle yemeği için dışarıdan getirttikleri yemek
CE: Bir Avrupa standardı
Ciro Primi: Firmaların belirli bir kotayı tutturmaları hâlinde elemanlarına veya marketlere verdikleri cironun belirli bir yüzdesini oluşturan bedel (armağan, teşvik)
CPU ( Cost Per Usage) : Kullanılan her bir birim için maliyet
CRM ( Consumer Researcher Management): Müşteri İlişkileri Yönetimi - Tüketim Araştırma Yönetimi
Çapraz Promosyon: Bir mala başka bir ticari ürünün bandaj yapılarak bedelsiz verilmesi
D
Delist: Marketlerin satış listesinde olan ürünü listeden çıkartıp artık sipariş olarak vermemeleri (Satın almacının en büyük silahı)
Departman Şefi: Marketlerdeki ilgili departmanın sorumlusu Genelde siparişi veren kişi
Dikey Sergileme: Marketlerde aynı ürünü yukarıdan asağıya olacak şekilde yerleştirme
Discount Mağaza: İndirim (ucuzluk) mağazaları
Distribütör: Malın satış dağıtımını yapmak üzere yetkili bayii
E
ECR: Marketlerdeki bir tür stok planlaması, elektronik veri ve lojistik planlaması
EDI: Elektronik veri transferi
Emtia: Mal, ürün
Endüstüriyel Ürün: Kolili ürün Toplu satış ürünleri
Entegre Perakende: Tüm perakende fonksiyonlarının bir arada olması
Entertainment: Perakendede eğlence uygulaması Özel belirli müşteriler, satıcılar ve dışarıdan gelen ziyaretçilere iş anlaşmasının daha kolay bağlanması için yemek, içecek veya eğlence sunulması
Exclusive: Tek marka Markette kendi kategorisinde tek çeşit olmak (bir tür tekel)
Expozisyon: Tanımı YokUluslararası sergilerde yapılan tanıtım şovları
Faaliyet Dışı Kâr: Mal ve hizmet satışı dışındaki gelir Örneğin faiz geliri
Fason: Dışarıdan başka bir firmaya ürettirilen ürün
Fatura Altı: Uygulanan normal iskontolar haricinde ek olarak, KDV den hemen önce uygulanan iskonto
F
FİFO ( First in, First Out-İlk giren ilk çıkar): Ürünün tazeliği açısından ilk gelen malın öncelikli satılması Raftada buna göre düzenleme yapılır
Fiyat Analizi: Çesitli marketlerdeki kendi ve rakip ürünlerin fiyatlarının tabloya dökülüp karşılaştırma yapılması
Fizibilite: Kârlılık hesabı
FMCG ( Fast Moving Consumer Goods): Hızlı hareket gören tüketim ürünleri (çay, şeker, ekmek gibi )
Food-Gıda: Yiyecek ve içecek tüketim ürünleri
Forecast: Bir ürünün gelecekte potansiyel satışının ya da müşteriler tarafindan kabul görüp görmeyeceğinin önceden tahmin edilmesi
Focus Toplantısı: Şube mağazalardaki satış elemanlarının bir araya gelerek merkezdeki yöneticilere satan ve satmayan mallarla ilgili bilgi vermesi şeklindeki ürün toplantısı
Franchising: Bir üreticinin ürününün satış veya dağıtımı için başka bir kişi veya firmaya verdiği ayrıcalık hakkı
Full-Mark: Malların fiyatının %100 artırılması
|
|
|