Prof. Dr. Sinsi
|
Bazı Müzik Terimleri Sözlüğü
B
BALALAYKA: Rus halkının ulusal çalgılarından Üçgen biçimli, uzun boyunlu ve üç telli
BALLAD (Fran “ballade” / İtal “balata”): 12 yy da Güney İtalya halkının söylediği kısa dans şarkısı Daha sonra, ballad, dans ile bağlılığını kaybetmiş, romantik yüzyılda Chopin, Liszt, Brahms gibi besteciler piyano için balladlar yazmışlardır Bugün bu terim özellikle halk müziğinde, aşk şarkıları için kullanılır
BAGATELLE (Fran ): Kelime anlamı “boş, önemsiz” Hafif, kısa piyano parçası anlamına gelir Başka çalgılar içinde “bagatelle” yazmış besteciler vardır
BANÇO (banjo): Çoğunlukla Amerikan gezginci halk şarkıcılarının kullandığı beş, yada daha çok telli çalgı İlk caz orkestralarında gitar yerine kullanılırdı
BANDO (İtal ): Nefes ve vurmalı çalgılardan kurulan, çoğunlukla törenlerde kullanılan çalgı topluluğu Bandolar, genel olarak askeri marş çalarlar Bugün ya bu türlü topluluklar için doğrudan doğruya yazılmış, yada düzenlenmiş, senfonik müzik çalan bandolar vardır
BARCAROLLE (Fran ) Sandal şarkısı Genellikle Venedik gondolcularının söyledikleri hafif ve durgun parça
BARİTON: Orta kalınlıkta erkek sesi
BAROK (Fran ,İng ”Baroque”): Müzik alanında Barok çağı 1550 yıllarında başlamış, 1600den sonra yayılmış, çağın öbür sanatlarındaki renk ve süsleme gösterişi, İtalyan madrigalinin kromatik armonisinde, Venedikli bestecilerin birden çok koro için yazdıkları yapıtlarda belirmiştir Barok eğilimlerine uygun müzik yazmış besteciler arasında Gabrieliler, Schütz, Buxtehude, bir sınıra kadar Bach, Haendel, Rameau ve Lully gösterilebilir
BAS, BASSO: En kalın erkek sesi
BASSO CONTİNUO: Sürekli bas 16 yy sonlarında klavsenci veya orgçuların çok ses müziğine eşlik etmelerini kolaylaştırmak amacıyla geliştirilmiş kural
BEL CANTO (İtal ) Güzel şarkı, güzel söyleyiş anlamına gelir İtalyan operasının ses gösterisine ve hançere cambazlığına dayanan söyleme üslubu
BEMOL: Bir notayı yarım aralık pesleştiren işaret
BERCEUSE (Fran ): Ninni
BİS (Fran ): Konserde halkın icracıdan ek parça çalmasını istemek için kullandığı kelime Yerine “ encore” kelimesi de kullanılır “yine” anlamına gelir Notada “bis” yazısı, bir bölümün bir kere daha çalınacağını gösterir
BOLERO: Bir çeşit İspanyol dansı Üç vuruşludur, kastanyet eşliğinde oynanır Bu dansa sanat müziğinde de rastlanmaktadır En ünlü Bolero, Ravelin yazdığı aynı adlı orkestra yapıtıdır
BOURREE (Fran ): Fransanın Auvergne bölgesinden doğma şen bir dans Dört zamanlıdır Barok süitlerinde kullanılmıştır
BUFFO (İtal ): Güldürücü Operalarda güldürücü rollere çıkan şarkıcı
BURLESCA (İtal ): Güldürücü alaycı karakterli bestelere verilen ad Bachın “la minör” klavsen partitasında bu adın ilk kullanılışından birine rastlanılır
BEKAR: ( ) işareti ile belirtilir Yanında bulunduğu notanın "kendisinin" okunmasını gerektirir
BEMOL: (b) işareti ile belirtilir Yanında bulunduğu notanın Yarım Perde Kalınlaştırılarak okunmasını gerektirir
BÜYÜK İKİLİ: Arasında TAM PERDE bulunan İKİLİ ARALIĞINA, "BÜYÜK İKİLİ" denir (DO MAJOR DİZİSİ'nde, Do-Re, Re-Mi, Fa-Sol, Sol-La ve La-Si seslerinin aralıkları TAM PERDE'dir Bu aralıklara "BÜYÜK İKİLİ ARALIKLARI" denir )
BÜYÜK ÜÇLÜ: Arasında İKİ PERDE (Tam, Tam) bulunan ÜÇLÜ ARALIĞI'na, "BÜYÜK ÖLÇÜ" denir (DO MAJOR DİZİSİ'nde Do-Mi, Fa-La ve Sol-Si seslerinin aralıkları BÜYÜK ÜÇLÜ'dür )
BÜYÜK ALTILI: Arasında DÖRT BUÇUK PERDE (4 Tam, 1 Yarım) bulunan ALTILI ARALIĞI'na "BÜYÜK ALTILI" denir (DO MAJOR DİZİSİ'nde Do-La, Re-Si, Fa-Re ve Sol-Mi seslerinin aralıkları BÜYÜK ALTILI'dır )
BÜYÜK YEDİLİ: Arasında BEŞ BUÇUK PERDE (5 Tam, 1 Yarım) bulunan YEDİLİ ARALIĞI'na "BÜYÜK YEDİLİ" denir (DO MAJOR DİZİSİ'nde Do-Si ve Fa-Mi seslerinin aralıkları BÜYÜK YEDİLİ'dir )
C
CACOPHONİE (Fran ): Kakışma Geleneksel armoni kurallarına göre uyumsuz sayılan nota bileşimi
CADENZA (İtal ): (kadans Fran: Cadence Alm: Kadenz) Latince “düşmek” anlamına gelen “cadere” sözcüğünden (1) Melodi ve armonide, bir dinlenme noktasına varış (2) Yorumda, düşüş noktasına, parçanın ana tonalitesine varırken çalınan yada söylenen süslü, gösterişli geçit; genellikle konçertolarda rastlanır
CAMERA (İtal ): “Oda” anlamına gelir “sonata da camera”, yada “concerto da camera”, dindışı niteliği olan çalgı müziklerini anlatmak için kullanılan terimlerdir “sonata da camera”, dürlü dansların art arda dizilmesi bakımından süite benzer
CANTABİLE (İtal ): Şarkı söyler gibi
CANTO (İtal ): Şarkı
CANZONE (İtal ): (1) Halk şarkısı (2) Çok sesli şarkı (3) Yazı bakımından madrigali andıran; iki yada üç sesli çalgı müziği parçası Canzonetta: Kısa “ Canzone”
CAPELLA (İtal ): Bir müzik parçasını seslendiren türlü çalgılardan kurulu topluluk
CAPRİCCİO (İtal ): Başlangıçta fuga yazısına dayanan bir türlü çalgı müziğini tanıtması bakımından “ricercar” ve “fantasia” ile aynı anlama gelirdi Bugün beklenmedik etkiler taşıyan “kaprisli” besteler için kullanılmaktadır
CAVATİNA (İtal ): Daha arık, daha gösterişsiz bir arya türü
CELESTA: Mekanizması piyanoyu andıran klavyeli küçük çalgı Alanı orta”da” dan yukarı dört oktavdır
CHACONNE (Fran İtalyancası Ciacona): İspanyol kaynaklı olduğu sanılan bir dans Aslında 4/4 ölçüdedir Sanat müziğinde kullanılışı, pes alanda tekrarlanan ¾ ölçüdeki motif üzerine çeşitlemelere dayanır Passacagliaya benzer
CODA (İtal ): “kuyruk” anlamındadır Bir bestenin sonuna konan bitiş bölümü
COURANTE (Fran İtalyancası Corrente): 16 yy da ortaya çıkmış, hızlı tempoda, üçlü zaman ölçüsünde Fransız dansı
CREDO (İtal ): Dua
CRESCENDO: Sesi gitgide yükselterek
ÇALGILAMA (fran İngilizcesi: Instrumentation): Çalgıların tını nitelikleri, ses sınırları, birbirleriyle birleştiklerinde, ne türlü sonuçların ortaya çıkabileceği konusundaki bilgilerin tümü
ÇEŞİTLEME (Fran Variation): Bir temanın, bir konunun, bir düşünün değişikliklerle tekrarlanması Değişim, ritm, armoni ve melodide, çoğu kere konunun her bir tekrarında bunlardan yalnız birinde yapılır
CRESCENDO: (İtalyanca) Bir müzik tümcesini okurken sesi yavaş yavaş arttırmayı ve sertleştirmeyi gerektirir
ÇIKICI ARALIK: Birinci ses kalın, ikinci ses ince ise o aralığa "ÇIKICI ARALIK" denir
ÇİZEK: Dizeğin altına ve üstüne konulan küçük çizgilere "ÇİZEK" denir Kalın Do sesi ÇİZEK'e konur; Kalın Si sesi ÇİZEK'in altına konur
ÇOKSESLİLİK: Aynı süre içinde birden çok ses bulunmasına "ÇOKSESLİLİK" denir (Kanonlar Çoksesli'dir ) Batı Sanat Müziği ve Çağdaş Türk Sanat Musikisi, ÇOKSESLİ müziklerdir
D C : (İtalyanca) DA CAPO'nun kısaltılmışıdır "BAŞTAN" anlamına gelir Parçanın sonunda "D C " yazılı yerden, parçanın en başına dönülür; "son" ya da "Fine" yazılı yerde parça bitirilir
D
DECRESCENDO (İtal ): Gitgide hafifleyerek ve ses yoğunluğunu düşürerek
DİAPASON (Diyapazon): Yunancada sekizinci aralık anlamına gelir Fransızcada, ses uyulmamasında kullanılan ve “LA” sesini veren aracın adı
DİSSONANCE (Fran ) Bak CACOPHONİE…
DİVİRTİMENTO (İtal Fransızca divertissement: (1) Operada danslar bölümü (2) Çalgı müziğinde, danslar dizisi 18 yy da süitden çıkma bir biçim
DİYEZ (Fran Diése, İng Sharp, Alm Kreuz) Bir notayı yarım aralık tizleştiren işaret
DOLCE (İtal ): Tatlı ve yumuşak
DOLENDO (İtal ): Üzüntülü
DÖNEMSEL BİÇİM (fran Forme cyclique): Sonat biçiminde yazılmış yapıtlarda, ilk bölümde sunulan konuların, sonraki bölümlerde de kullanılması Örnek: César Franckın “re minör” senfonisi
DRAMMA DER MUSİCA (İtal ): müzikli oyun Opera
DUET, DUO: İki ses için müzik
DÜZENLEME (Fran Arrangement, Transcription): Bir ortam için yazılmış bir yapıtı bir başka ortama aktarmak Örnek: Schubertin şarkılarını Lisztin piyano için düzenlemesi… Bachın org yapıtlarını, Stoskovskinin orkestra için düzenlemesi
DEYİM BAĞI: Seslerin birbirine bağlanmış gibi söylenmesi gerektiğini gösteren eğri çizgiye "DEYİM BAĞI" denir Solfej okunurken, deyim bağı içindeki notaların arasında soluk alınmaz
DİMİNUENDO (DECRESCENDO): (İtalyanca) Bir müzik tümcesini okurken sesi yavaş yavaş azaltmayı ve yumuşatmayı gerektirir
DİYEZ: (#) işareti ile belirtilir Yanında bulunduğu notanın Yarım Perde İnceltilerek okunmasını gerektirir
DİZEK (PORTE): Düz, yatay ve eşit aralıklı BEŞ ÇİZGİ'ye "DİZEK" denir
DİZİ: Birbirine komşu olan SEKİZ SES'in, hiçbiri atlanmadan, ard arda sıralanmasına "DİZİ" denir Kalın sesten başlayıp ince seslere doğru çıkan diziye "ÇIKICI DİZİ", ince sesten başlayıp, kalın seslere doğru inen diziye "İNİCİ DİZİ" denir DİZİ, hangi sesten başlıyorsa, o sesin adını alır ("Çıkıcı Do Dizisi" gibi  )
DO ANAHTARI: Dizeğin 1 ,2 ,3 , ve 4 çizgilerine konulur
DÖNEÇ: Dönüş işareti İki kez okunması istenilen notaların başlama yerine "İleri Döneç", bitme yerine "Geri Döneç" konulur Döneçlerin arasında kalan notalar İKİ KEZ okunur (Parça yeni başlamış ise yalnız "Geri Döneç" de kullanılabilir )
DÖRT DÖRTLÜK ÖLÇÜ: Nota Birimi DÖRTLÜK'tür; İKİ BÖLÜT'e ayrılır Bir Ölçü'de, DÖRT TANE DÖRTLÜK oranında nota bulunur 4
4 sayıları ile gösterilir
Dört Dörtlük Ölçü, DÖRT BİRİMLİ, İKİŞERLİ bir ÖLÇÜ'dür
E
ENSEMBLE (Fran ) Beraberlik, topluluk
EŞLİK (Fran Accompagnement): İnsan sesi yada tek çalgı için yazılmış yapıtlarda, başlıca ses yada seslere yardımcı durumda olan çalgı bölümü
ETUDE (Fran ): Çalışma yada terim parçası Bu amaçla yazılmış pek çok parça, anlatımla ilgili bağımsızlıkları yönünden, başlı başına birer sanat yapıtı değeri taşımaktadır Örnek: Chopin veya Debussynin piyano “étude”leri
EKSİK BEŞLİ: Arasında ÜÇ PERDE (3 Tam) bulunan BEŞLİ ARALIĞI'na "EKSİK BEŞLİ" denir (DO MAJOR DİZİSİ'nde Si-Fa seslerinin aralığı EKSİK BEŞLİ'dir )
f: (İtalyanca) "FORTE" sözcüğünün kısaltılmışıdır "KUVVETLİ" anlamına gelir (f) belirteçi olan yerde, parça GÜR SESLE okunur
F
FALSETTO (İtal ): Erkek seslerinin normal alan dışında tiz, kadın sesine benzer sesler çıkarmak amacıyla başvurdukları yöntem
FANDANGO (İsp ): üç zamanlı, canlı, gitar ve kastanyet eşliğiyle oynanan İspanyol dansı
FANFAR (Fran Fanfare): Maden çalgıların çaldığı, genellikle şenliklerde ve törenlerde ilgi çekmek için kullanılan müzik
FANTAİSİE (Fran İtalyanca:fantasia Almacahantasiestück İngilizce:Fancy): Bağımsız biçimli parça Başlangıçtaki anlamına göre, bölüm benzetmelerinin “imitation” ların önce metot kurallarına uygun olarak, sonraları kontrapunta yazısında daha büyük özgürlükle yapıldığı parçalar 18 yya kadar yazılmış “fantasie”ler, Bachda en kesin ilkelerini bulan fuga yazısını hazırlanmıştır
FRANDOLE (Fran ): Fransız halk dansı Jige benzer
FİNALE (İtal ): Konçerto, senfoni, opera gibi uzun, yada çok bölümlü bir bestenin son bölümü
FOLİA: Eski Portekiz dansı
FORLANA: Jige benzer İtalyan dansı
FORTE (İtal ): Güçlü
FUGA (Lat Fransızca: Fugue): Kontrapunta yazısı biçimlerinden biri Tema (yada, başka bir deyişle konu) bir seste sunulur ve sonra öbür seste birbiri ardından benzetiş yoluyla konuyu izler “Fuga” sözcüğü Latincede “kaçmak” anlamına gelir Nitekim Fugada seslerin birbiri ardına sıralanması kovalamayı andırmaktadır
FENEBRE (İtal ): Yaslı Marcia funebre: Cenaze Marşı
FUOCO, CON (İtal ): Ateşli
FURİANT: Çabuk tempoda bir Bohemya dansı
FURİOSO (İtal ): Öfkeli
|