Prof. Dr. Sinsi
|
Bazı Müzik Terimleri Sözlüğü
N
NOCTURNE, NOTTURNO (fran, İtal ): “Gece Müziği” anlamında kullanılır İlk terim olarak durgun, düşünceli, ve duygulu piyano parçalarını anlatmak için John Field tarafından kullanılmıştır Bu türde en olumlu, en ünlü parçaları Chopin yazmıştır
NONET: Dokuz çalgı için yapıt Dokuz çalgıdan kurulmuş topluluk
NOTA: Müzik yazısı Sesleri gösteren işaretler
O
OKTAV (İng ) Sekiz sesli aralık
OKTET (Fran ): Sekiz çalgılı topluluk Sekiz çalgı yada sekiz üyeli topluluk için yazılmış yapıt
ONİKİ NOTA MÜZİĞİ: Yarım ses aralıklı kromatik dizideki oniki notanın besteci tarafından bağımsızca seçilip sıralanışı ile ortaya çıkan diziye dayanan müzik
Oniki nota dizisi prensibini bir tonal düzen yerine, yeni bir düzen kurma amacıyla Avusturyalı besteci Arnold Schoenberg hazırlamıştır
OPUS (Lat ): “Yapıt” anlamında kullanılır Bazı besteciler yapıtlarının bestelenmiş yada yayınlanmış sırasını belirtmek için Op Kısaltmasını ve yapıtın sıra numarasını kullanırlar
P
PARTİSYON (Fran ): Çalgı yada ses bölümlerinin birlikte okunmasını sağlamak amacıyla birbiri üstüne sıralanış notası
PARTİTA (İtal ): 17 yyda art arda çalınan dans parçaları dizisi Bach, terimi iki anlamda kullanmıştır (1) süit karşılığı, (2) org “chorale”leri üzerine çeşitlemeler
PASSACAGLİA (İtal ) : İspanyolca “sokak şarkısı” anlamına gelen “passagallo” sözcüğünden 17 ve 18 yy süitlerinde rastlanan, orta yavaşlıkta, üç zamanlı, tekrarlanan figüre (ostinatoya) dayanan dans biçimi
PASSION: İsanın haçlanması ile ilintili kutsal metin üzerine koro, solo şarkılar ve çalgı eşliği için bestelenen bir tür oratoryo Ortaçağda “mystére” ve “devozione”lerden türemiştir
PASTORAL: (1) Konusu genellikle efsanelere dayanan müzikli oyun Operanın öncüsüdür Renaissance İtalyasında ortaya çıkmış, sonra özellikle Fransada gelişmiştir (2) “Çobansı” nitelikte çalgı müziği yada şarkı “Musette” ve “Siciliana” pastoral biçimlerdir
PİANO, PİANİSSİMO (İtal ): Hafif, yumuşak çok hafif, çok yumuşak
PİCCOLO (İtal ): Küçük flüt Ses alanı normal flüte kıyasla bir oktav yukarıdan başlar
PİU (İtal ): Çok
PİZZİCATO (İtal ): Yaylı çalgılarda bir geçidin yayla değil, tellerin parmakla veya tırnakla çekilerek çalınacağını belirten terim
POLACCA (İtal ): İtalyan tarzında yazılmış olmakla beraber dansın ritmik özelliklerine bağlı bir tür “polonaise”
POLİTONALİTE (Fran ): Birden çok ve birbirinden ayrı tonalitelerin bir arada kullanılması
POLKA: Bohemya kaynaklı, hızlı tempolu dans
POLONAİSE (Fran ): Polonya halk dansı Orta yavaşlıktadır
PRESTO (İtal ): Çabuk
PRESTİSSİMO (İtal ): Çok çabuk
PRIMADONNA (İtal ): “Birinci Kadın” anlamına gelir Operalarda baş kadın şarkıcı
Q
QUATRE NOTES CONTRE UNE: Bire karşı dört nota kullanarak yapılan iki partili kontrpuan
QUİETO: Sakin anlamında kullanılır
QUİNTON: 18 yy a ait eski bir Fransız kemanı
QUODİLBET: (istendiği gibi, dermece) 16 ve 17 yy larda polifonik vokal bir eserin farklı eserlerindeki birkaç popüler melodi ve metnin komik bileşimi bu kelimeyle adlandırılırdı Bachın Goldberg Variationların sonuncusu bir quodilbet idi
R
RALLENTANDO (İtal ): Yavaşlayarak
RAPSODİ: Belirli bir kalıp ve biçime bağlı olmayan genellikle halk temalarına dayanan çalgı müziği
RECİTATİVO (İtal ): Bir operanın oratoryonun yada kantatın “teganni” edilmeyip, söylenen, bir türlü konuşmayla sunulan bölümleri
RESİTAL: Bir konserde tek şarkıcı yada çalgıcının eşliksiz olarak bir veya birkaç yapıtı sunması
RİSOLUTO: Güçlü, kararlı
RİTM: Zaman içinde varolan müziğin yine zaman içinde belirtilmesi Ritm müziğin üç ana öğesinden biridir Öbür ikisi melodi ve armoni Melodisiz ve armonisiz müzik olabilir ama ritimsiz bir müzik düşünülemez
ROMANCE: Besteciyi kesin bir kalıp biçimine uymak zorunda bırakmayan, genellikle duygusal parçalara verilen ad
RUBATO: İcrada geçici olarak kesin bir tempodan ayrılman ve nota sürelerini bir cümlenin anlamını açıklamak, yaymak amacıyla değiştirmek
S
SALTARELLO: Hızlı tempoda eski İspanyol- İtalyan dansı Lavta süitşerinde pavandan sonra yer alır
SCHERZO: “Şaka” anlamına gelir sonat biçiminde Beethovenden bu yana “menuetto”nun yerini almış olan bölüm Tekrarlanan kesin çizgili bir ritmik figüre dayanır Menuettoda olduğu gibi karşıt nitelikte bir yavaş bölümü (üçlü bölümü) vardır
SERENAD: Akşam müziği Akşam yahut gece vakti, açık havada genellikle bir kadının penceresi altında söylenir, çalınır türde parçalar…
SONAT: Başlangıçtaki anlamıyla “çalınmak, tınlatılmak” için parça anlamında… Üç yada dört bölümden kurulmuş yapıtın bütünü 
SONATİN: Küçük ve kısa sonat
SOPRANO: En tiz kadın veya çocuk sesi
SUBRET: Operalarda ve operetlerde genellikle hizmetçi kız rolüne çıkan hafif sopranolar sınıfına verilen ad
STACCATO: Notalarda belirtilen sesleri birbirine bağlamadan teker teker ayrı ayrı yorumlama
STRETTO: (1) Fuga yazısında, ana konu ile karşılığın üst üste geldiği ve seslerin birbirini daha yakından izlediği bölüm (2) Parçanın sonunda tempo hızlanması (genellikle İtalyan operasında)
SÜİT: 16 yy da bir yandan halk arasında, öte yandan saraylarda gelişmeye ve yaygınlaşmaya başlayan dans parçaları demeti Sanat müziği sınırları içinde yer edinmiş, 17 ve 18 yy lar boyunca başlıca çalgı müziği ortamı ve sonat biçiminin öncüsü olmuştur Allemande, Courante, Gavotte, Rigaudon, Loure, Passepied, Chaconne süitlerde rastlanan başlıca danslardır
SÜRDİN: Bir yaylı çalgıyı, yada maden nefes çalgısını sağırlaştırıcı parça veya tıkaç
T
TANGO: Ritmi Habaneraya benzeyen (noktalı ritm) fakat daha çabuk tempoda dans İspanyol-Amerikan kaynaklıdır Meksikadan çıktığı sanılır Arjantinde çok yaygındır
TARANTELLA: Çok hızlı ve canlı tempoda Napoli dansı
TEMA: Bir bestede başlıca müzikal fikir yada konu İlk çok ses yazısında, üzerine kontrapuntanın kurulduğu “cantus firmus”
TEMPO: Müzikte sesin süresi üzerine kurulmuş, ses hareketlerinin süre ve hızlarını ölçmeye yarayan sistemlerin temeli
TENOR: En tiz erkek sesi
TOCCATO: Sözcük anlamı “dokunmak için” parça Klavye müziğinde (org, klavsen) verilen ilk adlarından biri Kuzeyli orgçular ve Bach fuga yazısında “toccata”larda geniş yer vermişlerdir
TONALİTE: Bir bestede yada bir beste bölümünde bütün nota ve akorların, bir “çıkış noktası” durumundaki notayla ilgilerini düzenleyen sistemlerin bütünü Tonalite, kendi başına, müzik yaratıcılığında bir amaç değil, fakat araçlardan yalnız biridir
TRANQUİLLO: Sakin, rahat
TREMOLO: Bir nota yada bir akorun çok hızlı olarak tekrarı
TRİL: Bir notanın bir üstteki notayla çok hızlı olarak sıralanması
TRİO: Üç ses yada çalgı için yazılmış beste Böyle bir besteyi çalan topluluk
TROPPO: Çok… Non troppo: Çok değil… Allegro non troppo: Çok hızlı değil…
TROUBADOUR: 11 ve 14 yy lar arasında Fransanın güneyindeki gezginci ozanlara verilen ad Kuzeydekilere “trouvére” denir
TUTTİ: Bütün, tüm, hep birlikte anlamlarına gelir Konçertolarda ve koro seslerinde solo sesin yanında bulunan çalgı ve seslerin bütününe verilen ad
U
UVERTÜR: Müzikli sahne yapıtlarının, süit ve senfonilerin başındaki açılış, giriş müziği İtalyada Alessandro Scarlatti, Fransada da Jean-Baptiste Lully uvertürü üç bölümlü olarak kesinleştirmişler, böylece klasik senfoni biçiminin temelini atmışlardır
UMORİSTİCO: Şakacı, esprili
UNA CORDA: Tek tel Piyanoda özel bir pedala basılarak çekiçlerin üç yerine bir tele vurmasını sağlayarak özel bir ses rengi elde edilmesi Normale dönüş “tre corde” komutuyla belirtilir
UNCA: Çengel Notaların değerini gösteren çengel
UNGHERESE, HONGROİSE: Macar tarzında
UNİSONO, UNİSSON: Tek sesli, aynı seste
UNİTONAL: Tek tonlu
UNNO, NATİONALE: Ulusal
UOMO: Erkek adam Başroldeki erkek şarkıcı
ÜÇGEN (Fran , İng Triangle): Titreşimi sağlamak amacıyla üçgen biçiminde bükülmüş maden çubuktan yapılma, belirli bir nota yüksekliği vermeyen vurma çalgısı
V
VİBRAFON: Maden çubukların üstüne tokmakla vurularak çalınan, her bir çubuğun altında bulunan borunun içindeki havanın, elektronik araçla titreştirilmesiyle elde edilen tınıya sahip çalgı
VİBRATO: Titreme, insan sesinde olsun, türlü çalgılarda olsun, bir notanın yüksekliğini aşağı ve yukarı doğru sık yada geniş aralıklı sallandırılmayla elde edilir
VİRGİNAL: Diz üstüne yerleştirilip çalınan küçük klavsen
VİRTUOZ: Yorumunda teknik ustalığın üstün katına erişmiş kişiler için kullanılan terim
VİVACE: Canlı
VOCE: Ses (Mezza Voce: Yarım ses), (Sotto Voce: hafif ses)
VORSPİEL: Müzikli oyunlarda yapıtın başlamasından önce çalınan orkestra parçası
|