11-04-2012
			
							
		 | 
		
			 
			#11
			
		 | 
	
	| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			
				 
				Antakya (Hatay) Genel Tanitimi
			 
			 
			
		
		
		
		
            Hatay Manastırları  
 
Aziz Symeon Stylites Manastırı (Samandağı)  
 
  
Antakyadaki Hıristiyan azizlerinden Symeon Stylites Manastırı kentin 18 km  batısında, Nahırlı Köyü yakınında, Âsi Nehrinin yatağına bakan bir tepe üzerindedir   
 
Samandağının en yüksek tepesinde MS V yüzyılda yaşayan Terk-i Dünya tarikatının öncülerinden Aziz genç Symeon Stylites (MS 389-459) manastırının günümüze ulaşan kalıntılarının ortasındaki sütun üzerinde, biraz soluk alabilmek için bütün dünya nimetlerinden elini ayağını çekip, otuz yıl Tanrıya dua ederek geçirmiştir   
 
Suriye ile Kilikyanın birleştiği yerde dünyaya gelen Genç Symeon Antakyada yaşamış, sonra kendisini bir hücreye kapatmıştır  Üç yıl sonra hücresinden çıkmış, yakınındaki dağa kendisinin çizdiği bir daire içerisine zincirlemiştir  Aziz Symeon Stylitesin sabrı, dayanıklılığı ve inancı çevrede duyulmuş, Hıristiyan dünyasının her tarafından gelen hastalar, dertliler Ona başvurmuşlardır  İnsanlardan kaçma umudunu yitirdiğinden yükseklere çıkmayı yeğlemiştir  Söylentiye göre de papaz unvanını sütunun üzerinde yaşarken almıştır   
Başlangıçta üç büyük taştan oluşan sütun yavaş yavaş yükseltilmiş ve sonunda 20 m ye ulaşmıştır  Söylentiye göre de Aziz zaman zaman buradan kuş gibi uçmuştur  Aziz Symeon Stylites 7 yaşından 20 yaşına kadar “Johnun Manastırı” olarak isimlendirilen bu yerde Stylite eğitimi almıştır  Ölümünden sonra İmparator I Leon (457-474) buraya onun adına bir manastır yaptırmıştır   
 
Araştırmacılar Antakyanın 45 km  doğusunda, bugün Suriyenin sınırları içerisinde, genç Symeon Stylitesden yaklaşık 100 yıl önce yaşamış, aynı ismi taşıyan bir azizden söz etmişlerdir  Bu arada Daniel Stylites (409-493) isimli İstanbulda yaşayan bir diğer aziz Suriyedeki Symeon Stylitesi ziyaret ederek dönüşünde Anaplousde (Kuruçeşme) Boğaziçine karşı bir sütunun üzerinde 30 yıldan fazla yaşamıştır  Ayrıca Kapadokyada aynı ismi taşıyan bir azizin de sütun üzerinde yaşadığı söylenmiştir   
 
  
Eski kaynaklarda “Cebel-Mar Seman” veya “Dar Seman” denilen Genç Symeon Stylitesin Manastırı başlangıçta ona inananlar tarafından yapılmıştır  Kaynaklarda yapının mimarının ismine rastlanmamıştır  Ancak Aziz manevi gücünden şifâ arayanlar ile onların yakınları buraya gelerek yapım çalışmalarına yardımcı olmuşlardır  Bu arada manastır plânının bir melek tarafından çizildiğine de inanılmıştır   
 
Manastırın doğu-batı yönünde 160 m , kuzey-güney yönünde 130 m lik bir plânı vardır Üç ayrı girişi olan manastırın ortasında Azizin yaşadığı taş bulunuyordu  Manastırın ilk bölümü 551 yılında tamamlanmıştır  Günümüze son derece iyi bir konumda gelen yapının duvarları içerisine kayalara oyulmuş oturma yerleri dikkati çekmektedir  Mozaik döşemeli zemin kaçak kazılar sonucu yok edilmiştir  Manastırın tapınak kalıntıları, sarnıçlar, aziz odaları, mahzenleri ve onlara ait mimari parçalar çevreye dağılmış durumdadır  Aziz Symeon Stylitesin de üzerinde yaşadığı sütunun 13 m  Uzunluğunda 2 m2 genişliğindeki bölümü günümüze ulaşabilmiştir   
 
Yayladağı Barleam Manastırı (Yayladağı)  
 
  
Yayladağının en ünlü tarihi yapısı olan Barleam Manastırı 1316 m  Yüksekliğindeki Keldağında küçük bir teras üzerindedir  Burasının Hititler döneminden itibaren mabed olarak kullanıldığı sanılmaktadır  Seleukos I Nicador burada Zeus adına bir mabet yaptırmıştır   
 
MS IV yüzyılda Aziz Barleam buraya gelerek mabedin bulunduğu yerde bir manastır ve onun güney-doğu köşesine de VI yüzyılın başlarında bir kilise yaptırmıştır  Manastır 1268 yılına kadar keşişleri bir araya toplamış, Arap akınlarından sonra da terkedilmiştir   
 
Barleam Manastırını ilk kez 1832 yılında gezginler fark etmiş ve 1963 yılında W Djobadze burada bir kazı yaparak manastırın ana hatlarını ortaya çıkarmıştır  Buradaki yapının ilk defa MS V-VI yüzyıllarda kullanıldığı XIII yüzyıllarda da manastıra dönüştürüldüğü bilinmektedir  Günümüze 55 50x60 m  Genişliğindeki avlusu ile temel kalıntıları, kuzey yönündeki mezarları gelebilmiştir   
 
Manastırın kilisesi dikdörtgen plânlı olup 2 neflidir  Bezemeleri daha çok geometrik, örgü, geçme, palmet ve sitilize edilmiş bitkisel motiflerdir  Bu motifler Bizans üslubunu yansıtmamaktadır 
         
		
	
		
		
		
        
		
		
		
		
		
	
	
	 | 
	| 
						
		
		
	 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |