|  11-04-2012 | #8 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Sinemada En'ler 
 
            En iyi 10 peri masalı filmi 
 “Harry Potter” serisinin son halkası vizyona girmişken, masalın sinemadaki temsilcisi olan alt türün örneklerine bakış attık
  
 Sinemada masal kavramı çoğu kez kullanılmıştır
  Ancak bunun bir formülle temsili fantezi türünün alt türü olan peri masalı filmi ile olmuştur  Bu da masal dünyasına giren küçük bir kızın maceralarına ve aldığı derslere odaklanır  Bu küçüklük durumu ve dersler zaman geçtikçe farklı kalıpların içine girmiştir elbette  
 İşte peri masalı filmlerinin belki de 20ye dayanan önemli örneklerinin 10 tanesi aşağıda
    
 1-Oz Büyücüsü (The Wizard of Oz) (1939)
 
 Victor Flemingin L
  Frank Baumun romanından uyarladığı yapıt, peri masalı filmi alt türünü başlatan eserdir  Judy Garlandın canlandırdığı ana karakter Dorothynin Kansası terkedip, iyi ve kötü cadılı, konuşan aslanlı, demir adamlı bir dünyaya girmesini, techicolor teknolojisiyle (o zamanın mavi, sarı ve kırmızı renkler üzerine kurulan renkli pelikülü) siyah-beyazın ayrımını yaparak canlandırır  Eşcinsel okumalara da açık olan yapıtın, şu anda popüler kültürde çok önemli bir yeri vardır  
 2-Makas Eller (Edward Scissorhands) (1990)
 
 Tim Burtonın alt türü postmodernize ederek hayal ile gerçekliği belirginsizleştiren filmi, Johnny Deppin başrol performansıyla da dikkat çeker
  Burada ana kahraman, ekspresyonist makyajlarla sarılan bir ötekidir ve masalı takip eden küçük kızın yerine yerleştirilmiştir  Ana hedef ise taşra hayatının kokuşmuşluğudur  
 3-Panın Labirenti (El Laberinto del Fauno) (2007)
 
 Fantastik sinemada “Cronos”, “Hellboy” gibi filmleriyle dikkat çeken Meksikalı Guillermo Del Toro, İspanyadaki Franco rejimini de içine kattığı bu alt tür örneğiyle, formülün içine politikayı dahil etmiştir
  Politika, hayal dünyasının bir bilinçaltı konumundadır  Bu da gerçekliği daha da belirsiz hale getirmiştir  
 4-Amélie (Le Fabuleux Destin dAmelie Poulain) (2001)
 
 Jean-Pierre Jeunetnin romantik-komedi tonundaki peri masalı filmi örneği, Amelienin (Audrey Tautou) gözünden Parisi kurmaca bir hale getirmiştir
  Bu da aslında evreniyle dikkat çeken entelektüel bir film modeli yaratmasını sağlar  Son derece yaratıcı ve özgündür  
 5-Yurttaş Köpek (Mah Nakorn) (2004)
 
 “Kara Kaplanın Gözyaşları” (“Fah Talai Jone”) ile sinemaya giren Taylandlı Wisit Sasanatiengin bu ikinci filmi, “Amélie”nin formülünü kendi kültürüne adapte eden özlü bir eserdir
  Saklı bir klasiktir! Özellikle de bir fabrikada çalışan baş karakterinin Chaplinvari konumu ile masal dünyasının kitsch (bayağılık estetiği) özeni dikkat çeker  
 6-Baron Munchausenin Maceraları (The Adventures of Baron Munchausen) (1988)
 
 Sinema tarihinin son 20 yılındaki has masalcılardan olan Terry Gilliamın en özgün eseri, Baron Munchausen adlı tiyatro oyununun peri masalı dünyasına transfer olmasıyla kendine olgun metinler açar
  Aslında yine küçük bir kız çocuğudur kahraman  Ancak mitolojik ve tarihi göndermeler, bu yapıtı yenilikçi ve olgunlar için yeterli hale getirir  
 7-Labirent (Labyrinth) (1986)
 
 Jim Henson yaratıcılığının sinemadaki en çarpıcı yansımalarından olan eserin küçük kız rolünde Jennifer Connelly, kabuslara giren kötü adam rolünde ise David Bowie var
  Amaç ise bir labirenti geçip karga kılığına girebilen Bowienin şatosuna ulaşmak  Hafif kuklalarla kitsch bir hal alsa da hem şen şakrak hem de karamsar dünyasıyla dikkat çekiyor  
 8-Manhattanda Sihir (Enchanted) (2007)
 
 Masalların çizgi filmlerde canlanmış halinden New Yorka gelen bir prenses ile onu takip eden cadının ve prensin hikayesi, aslında alt tür adına ayrıksı ve orijinal bir deneme olarak yorumlanabilir
  Zira postmodern bir şekilde masal kahramanları gerçek dünyanın içinde dolanmaya başlarlar bir anda  Böylece çizgi film bölümü ile kurmaca bölümü birbiriyle iç içe geçip, müzikal koreografilerinin de katkısıyla fazlasıyla pastiş bir yapı kurulur  
 9- Orfeus (Orphée) (1950)
 
 Jean Cocteau imzalı Orfeus hikayesi, sinema tarihinde sanat sinemasının içindeki en çarpıcı örnektir
  Aynı zamanda Fransız şiirsel gerçekçiliğinin olmazsa olmazı Cocteaunun masal kavramını sinemaya katması açısından da bir hayli önemli bir konumu vardır  
 10-Jumanji (1996)
 
 Bir oyunun içindeki canlanıp gerçek dünyaya gelmesini ele alan yapıt, o kutu oyununu oynayan çocukların gözünden atar
  Bu sayede de alt türün içine dahil olmayı becerir  Ancak her harekette başka bir şeyin dünyamıza gelmesi açısından bir hayli yaratıcıdır  “Zathura”, “Inkheart”, “Müzede Bir Gece” gibi filmlerin esin kaynağıdır   | 
	|  |   |