Prof. Dr. Sinsi
|
İlk İzlenimler Nedir
İlk İzlenimler Hakkında Bilgi
İLK İZLENİMLER
İlk izlenimler 30 saniye ile 4 dakika gibi kısa bir süre içerisinde oluşur %55ini görüntü ve beden dili %38ini konuşma ve ses tonu %7sini de ne söylediğiniz oluşturur
İlk izlenimler karşınızdaki kişinin,
-Kültürü
-Eğitim düzeyi
-Sosyal statüsü
-Gelir seviyesi
-Görgüsü hakkında ipuçları verir
İlk izlenimlerde olumlu etki bırakmak, göze çarpar olmak hem profesyonel hem sosyal yaşamda kişiye çok büyük yarar sağlar
KİŞİSEL İMAJ VE ÖGELERİ
sadece görüntü olarak değerlendirmek yanlış olur Kişisel imaji oluşturaAlgılanma olarak tanımlanabilecek “imaj” kelimesini n çok farklı ögeler vardır Bunlar;
Görünüş
Fiziksel Özellikler
Giysiler
Uygun giyim
Sözel İletişim
Dilin kullanımı
Ses tonu
Beden Dili
Tavırlar
Jestler ve mimikler
Kullanılan alan
Dokunma
Duruş
Karizma
Özgüven
Özsaygı
Diğer İletişim Özellikleri
Yazım tarzı
Dinleme tarzı
Düşünme tarzı
Sunum tarzı
Popülarite
Göze çarparlık
İlerleme
Deneyim
Özellikler
Çizgi
ETKİLİ, KALICI VE TUTARLI İMAJ SAHİPLERİ
Etkili, kalıcı ve tutarlı imaj sahipleri, dış dünyaya;
Başarı
Kalite
Sorumluluk
mesajı verirler
Bu kişiler sevilir, sayılır, güvenilir ve profesyonel yaşamlarında daha çabuk yükselirler
SÖZEL İLETİŞİM
Sözel iletişiminde en çok dikkat edilmesi gereken noktalar;
Kısa ve öz ifadeler kullanılması
Konuşma hızının çok yavaş ya da çok hızlı olmaması
Konuşmanın monotonluktan uzak, canlı olması
Kullanılan kelimelerin olumsuz kelimeler olmaması
Sesin duyulabilmesi
Ses tonunun değişim göstermesi, vurgulama ve tonlamalara dikkat edilmesi
Jargon ve argo kullanılmaması
Doğru ve güzel Türkçe kullanımına önem verilmesi
BEDEN DİLİ
İnsanların davranışları, hareketleri, bilinçaltı düşüncelerinin ve duygularının bir işareti olarak yorumlanabilir Yanlış yorumlar yapmamak için sadece bir harekete bakarak sonuca varmamaya özen göstermek insan davranış ve hareketlerini bütün olarak değerlendirmek gerekir Beden dili çok güçlü bir iletişim aracıdır Bedenin kullanımı ile olumlu mesajlar vermeye gayret edilmelidir Hareketler ve davranışlar doğal olmalı, zorlama olmamalıdır
Beden Dilinin Başlıca Ögeleri:
Göz teması
Yüz ifadesi
Beden duruşu
El hareketleri
Dokunma
Fiziksel mesafeler
Jest ve mimikler
BAŞ VE YÜZÜN KULLANIMI:
Baş ve yüz çok fazla kullandığımız bölgemizdir Aynı zamanda muhatabımıza, en fazla mesaj aktaran organlarımızdan pek çoğu da yüzümüzde bulunur
Başımızı kullanarak yaptığımız hareketler ve bunların karşımızdaki kişilere verdiği mesajlar şunlardır:
Baş sallamak : Aşağı doğru salladığınızda, karşınızdaki kişi onu dinlediğinizi ve onayladığınızı düşünür Baş yukarı doğru sallanır, kaşlar da yukarı doğru kaldırılırsa, bu anlaşmazlığı, uyumsuzluğu, karşıdaki kişiyle aynı fikrin paylaşılmadığını gösterir
Başın aşağı doğru eğik durması : Göz teması yoksa ve baş da aşağı doğru eğikse, bu bir kaç şekilde yorumlanabilir Karşınızdaki kişi utangaç olabilir ya da hatalı olduğundan, suçluluk duygusuyla başını önüne eğmiş olabilir Başın öne eğik durma hali, bazı kişilerin “düşünme hali” de olabilir
Başın yukarı doğru dik durması ve burnun havaya kalkık durumda olması: Yürürken de otururken de başın dik olma durumu kişinin kendine güvendiğini, kendini üstün gördüğünü ve olan bitenden haberdar olmak istediğini gösterir Kişi bu duruşla karşıdaki kişiye senden gizlediğim bir şey yok demeye çalışıyor da olabilir
Başın yukarı aşağı, sağa sola dönmesi : Bu durum, genelde, dinleyen kişinin konsantrasyonunun dağıldığı, ilgisinin azaldığı şeklinde yorumlanır Kişi, bu davranışıyla, aynı zamanda karşısındaki kişiye değer vermediğini, onu ciddiyeti almadığını da gösterebilir
Kaşların yukarı kalkmış durumu : Bu şaşkınlık ya da karşıdaki kişiyi ve söylediklerini onaylamama olarakta algılanabilir
Kaşların çatılması : Kişi sinirli ve kızgın olabilir İletişime kapalıdır Üzgün olabilir ya da düşünceli ve kafası karışıktır
Göz teması kurmak : Karşınızdaki kişiyi dinlediğiniz, onu ciddiyete aldığınız, ona değer verdiğinizi göstermek istediğiniz şeklinde algılanır Göz teması, duruma ve ortama göre, flört olarak da algılanabilir
Göz teması kurmamak : Karşınızdaki kişiyi dinlemediğiniz, onu ciddiye almadığınız, üstünlük oyunu oynadığınız şeklinde algılandığı gibi; sıkıntı, ilgi azalması, konsantrasyon zayıflaması, utangaçlık, suçluluk, ürkeklik olarak da algılanabilir
Gözlerin çok açılması : Hayret, şaşkınlık olarak algılanabilir Gözlerin çok açılıp bir noktya bakması da derin düşünce, yüksek konsantrasyon, “dalıp gitme” şeklinde algılanabilir
Gözlerin gülmesi : İletişime açık, mutlu, sorunsuz, enerjik bir kişi şeklinde algılanabilir
Gözlüklerin üstünden bakma : Karşınızdakini aşağılama, büyüklük taslama, ona tepeden bakma olarak algılandığı gibi; kısa süreli durgunluk ve düşünme hali şeklinde de algılanabilir
Burnun kırışıltırılması : Beğenmeme, karar verememe, düşünme gibi farklı şekillerde algılanabilir
Dudakların serbest durumda hafif aralık olması : Flört ve seksüelite olarak algılanabileceği gibi, şaşırma olarak ta algılanabilir
Dudakların sıkı bir şekilde kapalı tutulması : Karşınızdakine inanmama, şüpheyle bakma, gizliliği koruma gibi özel mesajlar içerdiği gibi, genel olarak “kapalılık” olarak algılanır
El ve kolların kullanımı
Baş ve yüz kullanımından sonra, en fazla beden dili mesajı üreten bölgelerimizden biri el ve kol bölgesidir Ellerimizi ve kollarımızı kullanma şeklimiz ne düşündüğümüz ve ne hissettiğimiz konusunda karşımızdaki kişilerin bizimle ilgili düşüncelerini etkilemektedir
Kolların göğüs üzerinde ve çarpraz halde kapalı tutulması: Genelde iletişime kapalılık, kızgınlık, olumsuz ruh halinde olma, savunmaya geçme olarak algılansa da; üşüme, kolları kapatarak daha rahat bir pozisyona geçme olarak da algılanabilir
Kolların göğüs üzerinde kapalı durumda, eller kolları sıkıca tutmuş ve başparmaklar yukarıda: Savunma ve “kozlarımı paylaşmaya hazırım” olarak algılanabilir
Eller ve kolları kavuştururken arada bir şey tutma: Bu bir kitap ya da bir çanta olabilir Bunu yapmakla karşıdaki kişiyle aranızda bir bariyer oluşturursunuz Bu heyecanlı olduğunuz zamanlarda kendinizi daha rahat hissetmek için yaptığınız bir harekettir Arada tuttuğunuz kitap ya da çantayla kendinize destek sağlamış olursunuz
Kollar yanda ellerin belde tutulması: Saldırı, meydan okuma, hesap sorma, üstünlük taslama olarak algılanabilir Olumsuz bir harekettir
Başparmakla işaret etme: Tehdit etmedir
Elin avucunun ve parmaklarının aşağı doğru bakması ve aşağı doğru avucu bastırma: Bu üstünlük sağlama, bastırma, kontrol etme, “otoriteyi konuşturma” olarak algılanır Muhatabında direnç yaratan, olumsuz bir harekettir
Eller kenetlenmiş: Olumsuzluk ve iletişime kapalılık olarak değerlendirilir
Ellerin önde birleşik tutulması: Suçluluk, mahçup olma, kendine güvenmeme olarak algılanabilir
Ellerin arkada birleşik tutulması: Kendine güvenme, meydan okuma olarak algılanabilir
Elin yüzde olması: El eğer yüzü kapıyorsa endişe, şüphe ya da yalan söyleme olarak algılanabilir
Elin yüzde, işaret parmağının şakakta olması: İlgi, odaklanma ve dinleme pozisyonu olarak algılanır
Elin yanakta başparmağın çene altında duruşu: Karşınızdaki kişinin sizinle aynı görüşleri paylaşmaması, eleştiri anlamında algılanır
Elle buruna dokunma ya da kaşıma: Eleştiri ve karşınızdaki kişinin sizinle aynı görüşleri paylaşmaması, bütün olarak incelendiğinde de yalan söyleme olarak algılanabilir
Gözün elle ovuşturulması: Yalan söyleme ve bu yüzden karşıdaki kişinin gözlerinin içine bakamama
Parmakların ağızın içinde olması: Heyecen, panik, korku, çaresiz kalmak olarak algılanabilir
Ellerin birbirine sürtülmesi: Keyif alınması, “olumlu beklentiler içerisinde olmak” olarak algılanır Bu hareketin yavaş yavaş yapılması olumsuz olarak algılanır Sizi zor durumda bırakmak isteyen ya da size yardımcı olmayacak kişilerin sizin düştüğünüz durumdan faydalanmaya çalışacaklarını gösterir Bu ikinci hali daha çok içten hesaplı ve sinsi insanlar kullanır
Ellerin çenede durarak başı destekleyerek tutması: Sıkıntı ve bezginlik ifadesidir
Elle çenenin kaşınması: Düşünme ve karar vermeye çalışma olarak algılanır
Ellerin saçta dolaşması: Sıkıntı, düşünme ya da flört etme isteği olarak algılanabilir
Ellerin başın arkasında kapalı tutulması, bacakların çarpraz kapatılması ve öne doğru uzatılması: Kendine güven, üstünlük, otorite olarak algılanır
Ellerin cepte ya da kemer üzerinde tutulması : Bu pozisyonda olan erkekler güçlü ve korkusuz olduklarını, kadınlarda seksüel bir güce sahip olduklarını ve sizi yönetebilecekleri mesajı verirler
Bir el cepte, beden duruşu dik olarak konuşma : Kendine güven ve üstünlük olarak algılanır
Elin açık olması ve avuç içinin karşıdaki kişi tarafından rahatlıkla görülmesi : Kişinin kimseden gizlisi yok Açık, samimi, uzlaşmacı bir yaklaşım içerisinde diye algılanır
Elin avuç içinin aşağı bakması : Dış dünyaya kapalı, kendine güveni olmayan biri olarak algılanır
Elin yumruk yapılarak kapalı tutulması : Kişi sinirli ve kavga etmeye hazır olarak algılanır
İki elin avuç içlerinin karşıdaki kişiye dönük olması : Karşıdan gelen eleştiriyi durdurma isteği olarak algılanır
Ellerin açık olarak kişinin kendinden dışa doğru hareketi : Kişi kendinden bazı şeyleri uzaklaştırmaya çalışıyordur Reddetme olarak da algılanır
Kafayı kaşımak : Düşünme, tereddüt, zor durumda olma, karar verememe olarak algılanabilir
Bedenin ve bacakların kullanımı
Bacak bacak üstüne atma : İletişime kapalılık ve savunma olarak algılanabilir Bununla birlikte, oturmanın getirdiği monotonluktan kurtulma ve fiziksel değişiklik isteği olarak da algılanmalıdır Hem kollar hem bacaklar kapalıysa, bu kişi tamamen iletişimden uzaklaşmıştır
Bacakların ve kolların serbestçe açık pozisyonu : İletişime açıklık, samimiyet, rahatlık olarak algılanabilir
Ayak bileklerini çapraz konumda tutma : Olumsuz bir harekettir Memnuniyetsizliği anlatır
Bir bacak diğerin üzerinde dizde kilitleme : Rekabete ve tartışmaya hazır olma olarak algılanır
Beden duruşunun iki ayak üzerinde dengeli ve dik şekilde olması : Kendine güven olarak algılanır
Beden duruşunun dik olmaması : Genelde “kambur durma”, başın öne eğik durumda olması kişinin kendisine güveninin olmadığı ya da utangaç, çekingen bir mizacı olduğu şeklinde algılanır
Bedenle ve hareketlerle geniş bir alan kullanma : Bu kişinin kendine güveni olduğu, rahat bir kişi olduğu ve konuşurken geniş bir alan kaplamaktan korkmadığı olarak algılanır
Bedenle ve hareketlerle küçük alan kullanma : Genelde böyle hareket eden kişilerin hareketleri kesik ke****** Kendine güveni olmayan, çekingen ve ürkek kişiler, konuşurken alan kaplamaktan ve büyük hareket yapmaktan çekinirler
Sosyal alan kullanımı
Yakından tanımadığı kişilerle, sosyal alanları paylaşırken bu kişilerin mahrem sayılan (0-25 cm gibi) alanlarına giren kişiler rahat, laübali, eğitimsiz, tecavüzkar (fiziksel ve cinsel tehdit) olarak algılanırlar Yabancılarla sosyal alan kullanımında dikkatli davranan kişiler de ölçülü, saygılı, çekingen ve görgülü olarak algılanırlar
DOKUNMA
Hemen hemen tüm kültürlerde bilek ile dirsek arasındaki bölgeye dokunma, dokunulan kişiye rahatsızlık vermez ancak samimi olmadığınız bir kişinin sırtına, kafasına, omuzuna dokunma laübali ve tehditkar bir hareket olarak algılanabilir
YÜZ İFADESİ
Güler yüzlü olmak en çok aranılan yüz ifadesidir İletişime açık olduğunuzun ifadesidir
GARDIROP YÖNETİMİ
Profesyonel hayat için bir gardırop hazırlarken dikkat edilmesi gereken faktörler vardır Bunlar sırasıyla;
Kuruma, pozisyona ve hedeflere uygunluk
Renk
Kumaş
Vücuda uygunluk
Stil
Güncellik (klasik giysilerin aksesuarlarla güncelleştirilmesi)
En ciddi, en otoriter görüntü, koyu renklerde giyilen takımlarla sağlanabilir
Daha yaklaşılabilir, daha dost bir görüntü için nötr tonlarda takımlar
ya da üçlü kombinler tercih edilebilir
KUMAŞ
Kumaş seçiminde dikkat edilmesi gereken detaylar;
Doğal doku olmalı, hava almalı, terletmemeli
Kaliteli görüntü sergilemeli
Esneme, sarkma ve parlama yapmamalı
Buruşmamalı
Profesyonel yaşam için en uygun kumaşlar;
%100 Yünlüler (cool wool ya da light wool denilen ince yünlü kumaşlar çok kullanışlı olup dört mevsim kullanılabilir)
GİYSİLERLE İLGİLİ BİLGİLER
BEYLER İÇİN :
CEKET
Omuzlar tam oturmalı
Göğüs bölgesi düğmeleri ilikleyince darlıktan rahatsızlık vermemeli
Kol boyu bilekte olmalı Gömlek kolu 1-1 5 cm ceket kolundan dışarıya çıkmalı
Düğmeler kemik tercih edilmeli
Blazer ceketlerde metal düğme de kullanılabilir Düğmelerin sade olanı tercih edilmelidir
Çizgililerde çizgiler birbirine kavuşmalıdır
YELEK
Yeleğin yüksekliği ceketin en üst düğmesinden yukarıda olmalı ancak kravatın görünmesini engellememelidir
Yeleğin etek ucu sivri olmalı ve kemer yerini kapamalıdır
Yeleğin en alt düğmesi açık bırakılmalıdır
Yeleğin ön tarafı takım elbisenin kumaşından yapılmalı arka tarafı da ceketin astar kumaşından hazırlanmalıdır
PANTOLON
Pileli pantolonlar belde giyilmelidir
Pantolon basen bölgesinden dar olmamalı Cepler ve pileler açılmamalıdır
Pantolon boyunda doğru uzunluk için yürürüken çorapların gözükmemesi gerekir Arkadan bakıldığında pantolon boyu ayakkabı topuğu ile ayakkabı tabanın birleştiği yerde olmalıdır
Duble paçalı pantolonları boyu kısa olan kişiler tercih etmemelidirler
GÖMLEK
En resmi ve en şık gömlek rengi beyazdır Mavi beyaza göre daha spordur
Düğmeli yakalı gömlekler ve kısa kollu gömlekler takım elbise içine giyilmemelidir
Klasik erkek giyiminde erkeğin gömleği ceketinden daha açık renkte olmalıdır
AKSESUARLAR
KEMER
Kemer rengi ayakkabı ile aynı renkte olmalı
Kemer uzunluğu ilk biritten geçtikten sonra ikinci biritin başında bitmelidir
Takım elbiselerle sade tokalı kemerler takılmalıdır
ASKI
Kemerle askı bir arada kesinlikle kullanılmamalıdır
Spor kıyafetlerle kullanılacak askılar klipsli, takım elbiselerle kullanılacak askılar düğmeli olmalıdır
AYAKKABI
Bir ayakkabıda ne kadar çok dikiş varsa o ayakkabı o kadar sporlaşır
Blazer ya da üçlü konbinlerle loaferlar ve loafer tipinde üzeri püsküllü olan ayakkabılar giyilebilir
Takım elbiselerle bağcıklı ayakkabılar daha uygundur
Smokin ayakkabısı olarak genelde parlak rugan ayakkabılar kullanılmalıdır
MENDİL
Mendille kravat takım olmamalıdır
Mendil üç şekilde kullanılır En spor kullanma tarzı dikdörtgen olanıdır
SAAT VE TAKI
Klasik erkek giyiminde beylerin saatleri deri kayışlı ya da metal kayışlı olmalıdır
Beyler evlilik yüzüğü ve kol düğmeleri haricinde başka aksesuar kullanmamalıdır
HANIMLAR İÇİN:
BLUZ VE GÖMLEKLER
Hanımlar bluz ve gömleklerinin derin dekolte ve şeffaf olmamasına dikkat etmelidirler
Gömlekler bluzlardan daha maskülen bir görüntü verir
Gömleklerin çok dar olmaması ve düğmelerinin göğüs bölgesinde açılmaması gerekir
ETEKLER
Profesyonel yaşam için en ideal etek boyu diz hizasında olanıdır
Uzun ve bol etekler profesyonel yaşam için uygun değildir (Serbest giyimde kullanılabilir )
PANTOLONLAR
Kumaş ve pileli pantolonlar kla****** ve iş yaşamı için en uygun pantolonlardır
Pantolon cepleri ve pileleri darlıktan açılmamalıdır
Duble paçalı pantolonları boyu kısa hanımlar tercih etmemelidirler
Kapri pantolonlar, bermudalar, şort etekler, kısa paçalı pantolonlar iş için uygun değildir
ELBİSELER
Kolsuz ve askılı elbiselerin sadece ceketle giyimi uygundur
Çiçekli, robadan bol romantik elbiseler iş için uygun değildir
AKSESUARLAR
AYAKKABI
Sandalet, sabo, terlik, platformlu ayakkabılar, çok yüksek topuklu önü açık ayakkabılar, bilekten bağlı topuklu ayakkabılar, düz bale ayakkabılarını anımsatan ayakkabılar, sivri burunlu yüksek topuklu çizmeler kesinlikle profesyonel yaşam için uygun değildir
Profesyonel yaşamda uygun olan ayakkabılar yaz için; önü açık arkadan bantlı, kış için; orta topuklu kapalı ayakkabılar ve altı ince kösele pantolonlarla giyilebilecek botlardır
ÇANTA
Çantaların şekli olmalı, boyutları kişinin vücut ölçüleri ve boyuyla orantılı olmalıdır
Hayvan desenlerinde çantalar, sırt ve postacı çantaları kullanılmamalıdır
TAKI
Evlilik yüzüğü haricinde bir elde bir yüzük toplam iki yüzük kullanılmalı ve yüzük parmağı haricindeki hiç bir parmakta yüzük kullanılmamalıdır
Sallanan, ses çıkaran, abartılı, etnik, gümüş, plastik, çok renkli taşlı hiç bir takı profesyonel yaşam için uygun değildir
Saatler metal ya da deri kayışlı olmalıdır
Saç tokaları saça uygun renkte abartısız, sade olmalıdır Mandallar ve taşlı tokalar kesinlikle kullanılmamalıdır
Halhal ve hızma kesinlikle kullanılmamalıdır
ÇORAP
Çoraplar ince, siyah, kemik, füme, lacivert ve ten rengi olabilir
BAKIM
MAKYAJ
Profesyonellik mutlaka bakım gerektirir İşe makyaj yapılmadan, bakımsız bir şekilde gidilmemelidir
Abartılı, parlak, simli makyaj yerine hafif ve doğal bir makyaj yapılmalıdır Allık, ruj ve rimel kullanımı ile yüze canlılık verilmelidir
SAÇ
Saçlar her zaman bakımlı, düzgün taranmış, kontrol altında görünmelidir Boyalı saçların boya zamanlarının geçirilmemesi gerekir
Boyadan yıpranmış kuru saçlara bakım yapılmalıdır
Saçlarda abartılı renkler ve punk gibi abartılı modeller tercih edilmemelidir Aşırı miktarda jöle yağlı görüntüye sebep olduğu için kullanılmamalıdır
Erkekler her zaman saç ve sakal traşına özen göstermelidir
EL VE TIRNAK BAKIMI
Profesyoneller hem el hem tırnak bakımına özen göstermelidirler Erkeklerin tırnakları her zaman temiz ve kısa kesilmiş olmalıdır
Hanımlar da tırnaklarını bakımlı ve temiz tutmalıdırlar Çok uzun tırnak çalışan bir kadının işini yapmasını engeller Tırnaklarda çeşitli desenler, yeşil, sarı, fuşya gibi canlı renklerdeki ojeler, çatlatma ve nazar boncuğu motifleri iş hayatı için uygun değildir
KOKU
Koku iş yerinde üzerinde hassasiyetle durulması gereken bir konudur Hafif spor ya da çiçeksi kokular kullanılmalıdır
Deodorant ya da parfüm sabahları yıkandıktan sonra, temiz vücuda uygulanmalıdır Giysilerin üzerine sıkılan parfüm ya da deodorant, sigara ve yemek kokuları ile karışınca istenmeyen kokular ortaya çıkar
HİJYEN
Hijyen her bireyin dikkat etmesi gereken konuların başında gelir Çalışan bir kişinin, güne duşunu alarak başlaması gerekir Hergün gömlekler, iç çamaşırları ve çoraplar değiştirilmelidir Deodorant ya da parfüm temiz vücuda uygulanmalı, tırnak temizliğine ve bakımına özen gösterilmeli, saçlar her zaman temiz tutulmalı, hergün cilt temizlenmelidir
Erkekler her gün sakal traşı olmalıdır Çalışanların cilt, saç ve vücut temizliği dışında giysileri ve kullandıkları eşyaların ve yaşadıkları çevrenin de temizliğine önem vermesi gerekir Medeni kişiler, bu konuya doğal olarak gerekli önemi verirler
KURUMSAL DÜNYADA ERKEKLER için imaj kırıcılar
Bakımsız kirli sakal
Bakımsız dişler
Bakımsız tırnaklar
Kirli ve dağınık saçlar
Yırtık, sökük, rengi atmış ve kirli giysiler
Ter kokusu
Ağır parfüm ve deodorant
Kısa çoraplar (Uzun konçlu çorapları tercih edelim lütfen!)
İş ayakkabıları ile giyilen beyaz çoraplar
Takım elbiselerle evlilik yüzüğü ve okul yüzüğü dışında takılan yüzükler
Kravat kullanılmadığı zamanlarda gömlek yakasının açık kullanılması ve göğüs kıllarının gözükmesi
İş giysileri ile birlikte kullanılan postal, sandalet, sabo, mes gibi ayakkabılar
Boyasız ve bakımsız ayakkabılar
Temalı kravatlar (Çizgi film karakterli, karikatürlü gibi)
Ceket omuzlarına dökülmüş kepek
Kemere takılı taşınan çağrı cihazları ve cep telefonları
Görünen yerde dövme
Kurumsal dünyada kadınlar için imaj kırıcılar
Kirli, bakımsız, dağınık saçlar
Abartılı saç modelleri ve saç aksesuarları
Abartılı makyaj ya da tamamen makyajsız olmak
Uzun ve çok canlı renklerde boyanmış tırnaklar, ojesi yarı çıkmış tırnaklar
Bakımsız dişler ve ağız kokusu
Ter kokusu
Ağır parfüm ve deodorant
Kaçık çorap
Yırtık, sökük, rengi atmış ve kirli giysiler
Görünen yerde dövme
Hızma, halhal gibi aksesuarlar
Mini etekler, dekolte elbise ve bluzlar, şeffaf giysiler, derin yırtmaçlar
İş giysileriyle birlikte kullanılan tokyo, sandalet, burunları açık bilekten bağlı ayakkabılar, postallar, aşırı yüksek topuklu kumaştan yapılmış sivri burunlu çizmeler,
Boyasız ve bakımsız ayakkabılar
Açık renkli giysiler içine koyu renk iç çamaşırı giymek
İç çamaşırlarının giysilerden görünmesi
İŞ ETİKETİ
Kartvizit kullanımı
Kartvizitler her zaman yanınızda bulunmalı
Toplantıların başında, tanışmadan hemen sonra takdim edilmeli
Size kartvizit verildiğinde inceleyip toplantı bitimine kadar masada önünüzde bulundurmalısınız
Kartviziti karşınızdaki kişiyle göz temasında bulunarak ucundan tutarak takdim etmelisiniz
Tanıştırma
İş ortamında, alt kadroda olanlar üst kadroya tanıştırılmalı
Sosyal ortamlarda, erkekler hanımlara tanıştırılmalı
Genel müdür ya da şirket sahibi, müşterilere tanıştırılmalı
Gençler, yaşlılara tanıştırılmalı
Toplantı kültürü;
Toplantılara zamanında ve hazırlıklı olarak katılmalı
Söz kesmemeye özen gösterilmeli
Gerekli yerlerde katılımcı olmalı
Cep telefonu toplantı sırasında kapalı tutulmalı
Toplantıyı yöneten kişi herkese konuşma hakkı tanımalı
Telefon kullanma kültürü
İş saatleri dışında samimi olmadığınız kişiler cep telefonlarından rahatsız edilmemeli
Bir kişiye cep telefonundan ulaşılacaksa ilk sorulması gereken soru müsait misiniz olmalı
Telefona cevap verirken karşı taraf gülümseyerek selamlanmalı
Telefonla konuşurken sakız çiğnenmemeli, yemek yenmemeli
Telefonla yüksek sesle konuşulmamalı
İş yeri telefonuna 3den fazla çalmadan cevap verilmeli
Yazışma Kuralları
Yazı Tercihi
Mektubun el yazısı veya bilgisayarda yazılacağı muhatabın mevkiine ve yakınlık derecesine göre ayarlanmalıdır Başsağlığı mektupları veya saygıdeğer kişilere mektup yazılması gerektiğinde el yazısından başka bir biçim tercih edilmemelidir
İş mektuplarının biçimleri bellidir Bilgisayarda yazılır
Mektup Düzeni ve dikkat edilmesi gereken noktalar
Mektup dili konuşma dilinden daha dikkatli ve özenli olmalıdır
İmla hataları yapılmamalıdır
Mektup okunaklı yazılmalıdır
İş mektuplarında kurumun önceden belirlemiş olduğu mektup formatının aynen kullanılması gerekir
E-Posta Yazımı
E-posta büyük harflerle yazılmamalıdır
Satır başları büyük harf olmalıdır
İmla hataları yapmamaya, dilbilgisi kurallarına uymaya gayret gösterilmelidir
Canlı renkler ve bold kullanılmamalıdır
Kısaltmalar ve teknik terimlerden uzak durulmalıdır
CC kısmında isim sıralaması en yüksek kadrodan daha düşük kadroya doğru olmalıdır
Konu kısmı boş bırakılmamalıdır
Herhangi bir grubu, kültürü veya kişiyi zedeleyecek etik olmayan
e-postaları yazmamak veya iletmemek gerekir
E-postalarda argo kullanılmamalıdır Kişilik haklarını zedeleyecek hiçbir kötü söz, küfür veya hakaret kullanılmamalıdır
Doğruluğundan emin olunmayan e-postalar başkalarına gönderilmemelidir
Sinirliyken e-posta yazmamaya özen gösterilmelidir Yanlış anlaşılmalara sebebiyet verilebilir
Üst yönetimden alt gruplara e-posta gönderildiyse ve cevap bekleniyorsa, alt gruplar e-postaya cevap verirken sadece üst yönetimden e-postanın geldiği kişiye e-postayla cevap vermelidir
|