Konu
:
Sorun Çözme Teknikleri - Doğan Şahiner(Özet)
Yalnız Mesajı Göster
Sorun Çözme Teknikleri - Doğan Şahiner(Özet)
11-03-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Sorun Çözme Teknikleri - Doğan Şahiner(Özet)
İnsanlar ve Sorunlar
Yöneticilerin çalışma hayatlarında karşılaştıkları sorunların dışında insanlar gelir
İnsan unsurunu bir şekilde ele almak, başarılı çözümler bulmak yöneticiler için zorunludur
Yöneticiler sorunları çözerlerken başarılı çözümler bulamazlar ise işlerinde başarılı olamazlar başarılı olmak için sistematik bir yöntem kullanıp gerekli becerileri alıştırma yaparak kullanmaları gerekir
Becerileri teker teker pratiğe geçirmek için bir planın yapılması gereği unutulmamalıdır
Daadi Modeli
Daadi Modeli sorun çözme tekniklerinin temel modelidir
Sorunları etkili bir şekilde çözmek için önerilen en iyi model Daadi Modelidir
Daadi Modeli ile sorunları çözerken belirli aşamalardan geçilmesi gerekir
Bu aşamalar şunlardır ” Dinleme, Araştırma, Amaç Saptama, Destekleme, İzleme “ Daadi modeli Denilmesinin amacı aşamalarının baş harflerinden gelmektedir
Daadi sistematik olma ve geri besleme kriterlerini karşılamaktadır
Model araştırma aşaması sayesinde yöneticiye büyük bir özgürlük tanır
Ve sonrada ortaya çıkabilecek ikincil sorunlarında gerektiği gibi ele alınmasına olanak sağlar
Neden yönetici dinleme sorunlu olan kişinin olaya bakış açısını görebilmek için onu iyi dinlemesi gerekir
İyi dinleme yöneticinin sorunu mümkün olduğunca karşısındaki kişinin bakış açısından anlaması demektir
Sorunlu olan kişi böyle yaptığınızı anladığı zaman alacağı yardımın karşılıklı anlayış temeline dayandığını bilir ve böylece yönetici psikolojik düzeyde araştırma aşamasında başarıya ulaşmış olur
Dinleme Becerileri
Dinlemenin yönetici açısından ne derece önemli olduğundan bahsetmiştik
Dinleyici (Yönetici), sorunu dinlerken dikkat etmesi gereken konular vardır
Dinleyici konuşanın kendini baskı altında hissetmeden, rahatça ifade etmesini
sağlayacak şekilde sessiz kalmalıdır
Dinleyici karşısındaki kişinin söylediklerini ve duygularını anladığını belirtmek için
sözlerini ara sıra özetlemelidir
- Dinlemenin en önemli parçalarından biriside sözel olmayan iletişimdir
Yönetici bu konudaki becerilerinide geliştirmelidir
Neden Araştırma
Daadi Modeli sorun çözmek için önerilen en iyi modeldir demiştik
Neden araştırma da bu modelin aşamalarından birisidir
Bu aşamanın amacı ; istenilen değişikliğin gerçekleşmesini sağlayacak amaçlar saptamak üzere sorunun özünü ortaya çıkarmak için durumu incelemektir
Bu aşamada yönetici sorunu olan kişinin durum hakkındaki durum ve davranışları tam olarak anlamasına yarar
Temel Araştırma Becerileri
Araştırma, sürece temel oluşturan altı temel becerinin kullanılmasını gerektirir
Bunlar :
Anlayışı geliştirip açıklığa kavuşturacak yaratıcı sorular
Konuşan kişinin bahsettiği derin anlamları yansıtan yorumlayıcı özetler
Mevcut durumda önem taşıyan duyguların araştırılması
Sorunu olan kişiye kendini somut olarak ifade etmesi için yardımcı olmanın yolları
Seçilmesi mümkün eylem çizgilerinin sonuçlarının test edilmesi
Konuyla ilgili enformasyonun verilmesidir
Başka Araştırma Becerileri
Araştırma aşamasında kullanılan becerilerle ilgili birkaç yöntemin, sorunun önemli noktalarını saptamakta yararlı olduğu görülmüştür
- Kalıplar : Ele alınan durumlar yada bunlarla geçmişte yaşanan bazı olaylar arasında ortak bir yön bulunduğu, tarafların dikkatini çeker
Bunun araştırılması, sorunun ortaya çıkmasında bir davranış kalıbının rol oynadığını gösterir
- Varsayımlar : Sorunu olan kişiler hepimiz gibi, yaşam hakkında genel olarak insanlar hakkında ve tek tek kişiler hakkında varsayımlar yaparlar
Bu varsayımların yanı sıra başvuru çerçevesi, tutarsızlıklar, anlamlı unutkanlıklar, anlamlı değinmeler, birden fazla görüşmeler ve pratikte başka araştırma becerilerinin içerisinde yer almıştır
Araştırma Sentez
Araştırma aşaması ilerledikçe konuyla ilgili olgular saptanır ve incelenir
Araştırma aşamasının yapısı hipotez oluşturma süresi etrafında kuruludur
Bu arada tarafların sorun üzerinde bir ekip olarak çalıştıkları işbirliği ortamı kurması gerekir
AMAÇ : bir suçlu bulmak değil sorunu çözmektir
Amaç Saptamanın İlkeleri
İyi dinleme ve iyi araştırma, bazı yöneticilerin kolay kazanamayacağı ve çoğu ustalaşmak için sürekli pratik gerektiren bir dizi beceri gerektirir
Şunu da unutmamak gerekir
Daadi süreci bir bütündür
Bir örnek vermek gerekirse “ bir zincir, en zayıf halkası kadar kuvvetlidir “ sözü burada en zayıf halkası genellikle amaçların saptanmasıdır
Amaçların saptanması kolay gözüktüğü için bu iş kötü yapılır
Fakat kolay gözüktüğü kadar kolay olmasına karşın bir o kadar da karmaşıktır
İşeyarar Amaçlar Seçmek
İşe yarar amaçlar seçmek konusunda en önemli husus somut amaçları belirlemektir
Somut amaçlarda kendi arasında somut alt amaçlara ayrılır
Burada sorunun çözülmesi için hangi amaçlar yada alt amaçlar seçilmiş olursa olsun, bunların SGGD kriterine uyması gerekir
Bu testi geçemeyen amaçlar ya değiştirilmeli yada bir tarafa bırakılmalıdır
Seçilen amaçlar somut olmalı, gerçekçi olmalı gözlenebilir ve değerli olmalıdır
İşe yarar amaç seçerken seçilen amaç bu özellikleri taşımalıdır
Amaçlar ve Ödüller
İnsanlar yapmış oldukları iş karşısında elde edecekleri yararın büyüklüğüne uygun bir biçimde hareket ederler
Yani elde etmeği umdukları yararın büyüklüğüne göre davranırlar
Burada yararlar arasında uygun bir denge oluşmasını sağlayacak amaç ve alt amaçlar formüle ederken kullanılabilir ve bu da amacın gerçekleşmesine yardımcı olur
Destekleme
Destekleme sorun çözme tekniklerinin temel modeli olan Daadi modelinin dördüncü aşamasıdır
Sorun çoğu zaman dinleme aşamasında iken karışık ve duygusal bir tartı ortaya konmuştur
Araştırma aşamasında ise sorunu çözümlemek, neyin değişmesi gerektiğini saptamak olanaklı hale gelmiştir
Ama bu değişikliğin gerçekleştirmek amaç saptanmadıkça ve sorunu olan kişi bu amaçlara ulaşmaya hazır olmadıkça hangi değişikliğin yapılması gerektiğini saptanması işi basit bir düzeyde kalır
İşte bu AMAÇ SAPTAMA AŞAMASI nın görevidir
Ama amaçları gerçekleştirmeye başlamadan önce bir başka aşamaya geçilmesi gerekir
Bu aşamanın gerekli olduğu yöneticiyle sorunlu olan kişinin açıkça göremediği durumlarda yardımcı tabloları çok yararlıdır
Bu tablolar yardımı ile amaç DESTEKLENİR
Yönetici destekleme aşamasında ; açıklama, gösterme, deneme ve eleştiriden oluşturulan bu çerçeveyi unutmaması gerekir
İzleme
İzleme aşamasında yönetici saptanan amaç ve alt amaçlara ulaşma çabalarını gözler
Burada yapılmasına karar verilen şeylerin yerine getirilip getirilmediği ve bunların işe yarayıp yaramadığı araştırılır
Gördüğü başarılar onaylayarak ödüllendirilir, stratejinin adım adım gerçekleşmesinin gözetim ve başarısızlık durumlarında süreci çözümleyip gerekli önlemleri alır
Bu amacın gerçekleşmemesinin çeşitli nedenleri olabilir
Bu nedenlerin kimisi iyi kimisi de kötüdür
Amaca ulaşmamasının yedi nedeni vardır ve bu nedenler bu bölümde yer almıştır
Gerekenlerin yapılması için fırsat çıkmamıştır
Amaç kötü seçildiği için ulaşılması olanaksızdır
Strateji kötü seçilmiştir ve adımlar fazla büyüktür
Sorunu olan kişinin daha fazla desteğe gereksinimi vardır
Durumu değişmiş ve sorunu ortadan kalkmıştır
Sorunu olan kişi değişmiş ve sorun ortadan kalkmıştır
Sorunu olan kişinin motivasyonu yada özgüveni yeterli değildir
DAADİ : Yönetim için bir araç Daadi çeşitli yöntem becerilerini içeren düzenli bir süreçtir
Bu nedenle sorun çözmenin yanı sıra değişik alanlarda da kolaylıkla kullanılabilir
Daadinin başka alanlarda kullanılmasına örnek vermek gerekirse
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul