Konu
:
Atatürk'ün Kullandığı Vagon
Yalnız Mesajı Göster
Atatürk'ün Kullandığı Vagon
08-09-2007
#
1
puslu
Atatürk'ün Kullandığı Vagon
Atatürk'ün yurt gezilerinde (1935-1938) yılları arasında kullandığı Beyaz Tren'in özgün tek örneği olan vagon; Ankara Garda "Kurtuluş Savaşında Atatürk Konutu ve Demiryolları Müzesi" yanında 1964 yılından günümüze sergilenmektedir
Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğünce 1991 yılında "Atatürk'e ait korunması gerekli kültür varlığı" olarak tescil edilmiştir
Vagonun teknik özellikleri:
Darası: 46
3 ton
Uzunluğu: 14
8 m
İmalatçı firma: LHV Linke Hofmann-Werke, Breslau,1935
Atatürk'ün 1935-1938 yılları arasında yaptığı tüm yurt gezilerinde kullandığı bu vagon O'nun son yolculuğunda da yine "ev sahipliği" yapmıştır
19 Kasım 1938 Cumartesi günü Ata'nın naaşı Dolmabahçe Sarayından alınarak Sarayburnu'nda Yavuz Zırhlısına yerleştirildi
İzmit'te bekleyen "Beyaz Tren"in bu vagonundaki orta masaya törenle konuldu
Saat 20
23 idi
Naaşın çevresinde altı meşale yakılmıştı ve altı subayda kılıçlarıyla saygı duruşuna geçerek nöbete başlamışlardı
Tümen bandosu matem marşına geçtiğinde de saat 20
32'de tren garda toplananların gözyaşları arasında Ankara'ya doğru harekete geçmişti
Tren Ankara'ya 20 Kasım 1938 Pazar günü saat 10
04'de vardı
İstasyonda İnönü, milletvekilleri, asker, polis, memur, öğrenciler ve halk beklemekteydi
Ata'nın tabutu 10
26'da vagonun penceresinden alınarak Kurtuluş Savaşını yönettiği ünlü "Direksiyon Binası"nın önünde bekleyen top arabasına yerleştirilerek kurduğu kurtardığı ulusuna vedasını, son yolculuğunu da "Beyaz Tren"le yapmış oldu
Vagon;
1
Mutfak
2
Muhafız/Maiyet tuvaleti
3
Muhafız/Maiyet kompartımanı
4
Bayan kompartımanı
5
Banyo
6
Atatürk'ün yatak odası
7
Salon
8
Dinlenme
bölümlerinden oluşmaktadır
Vestibül
Vagondaki kompartıman ve salondan gereksinim için basılan zilleri gösterir ışıklı düzenek
Salon ve dinlenme yeri
Taş plakların dinlendiği pikap ve radyo
puslu