10-28-2012
|
#9
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Termodinamik Çevrimler
Sabit hacim çevrimleri (otto çevrimi)
Sabit hacim çevrimleri (otto çevrimi) , buji ile ateşlemeli motorlarda kullanılan , ateşlemenin piston üst ölü noktaya geldiği ve sıkıştırma sonu basıncının en üst seviyeye çıktığı anda bujilerden kıvılcım çaktırılarak yapılan bunun sonucunda da pistonu aşağıya iten maksimum basıncın elde edildiği çevrimlerdir Sabit basınç ya da dizel çevrimlerinden farkı ateşleme sabit bir hacimde yapılması ve buji kullanılmasıdır Sabit hacim derken , dizel çevrimlerinde olduğu gibi piston aşağıya doğru inerken sisteme ısı girişi yapılmamaktadır
Sabit Hacim Çevrimi Safhaları

Sabit hacim çevrimi endikatör çizimi
Sıkıştırma (1-2)
Bu safhada, piston alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru hareket eder Bu sırada emme ve egzoz valfleri kapalıdır, dolayısıyla içerdeki hava sıkışır ve basıncı grafikte görüldüğü gibi ar(BU SAFHAYA İZANTROPİK SKIŞTIRMA ADIDA VERİLEBİLİR,İZANTROPİK;TERSİNİR VE ADYEBATİK MANASINA GELİR)
Sabit Hacimde Yanma (2-3)
Piston üst ölü noktaya ulaştığı sırada bujiden kıvılcım çaktırılarak sıkışarak ısınmış hava – yakıt karışımı yanmaya başlar, bunun sonucunda basınç P2'den P3 değerine sıçrama yapar
Genleşme (3-4)
Bu safhada piston aşağı doğru hareketine başlar Bu durum 4 nolu noktaya kadar böyle devam eder Piston aşağı doğru hareketine devam ettiğinden silindirdeki basınç da düşmeye başlar
Egzoz (4-1)
Sistem 4 nolu noktaya (AÖN) geldiğinde egzoz valfi açılır Silindir egzoz sistemi ile dışarıya açıldığından silindirdeki basınç atmosferik basınca düşer Sistemden ısının atılması bu safhada gösterilmiştir Gerçekte, dışarıya ısının atılması pistonun egzoz stroğunu yapmasıyla olur (grafikte yatay çizgiyle gösterilen strok), ancak ideal bir çevrimde egzoz stroğunda negatif veya pozitif bir iş yapılmadığından çevrimde incelenmez, ısının atılması da egzoz valfi açıldığında bir anda olmuş gibi gösterilir
|
|
|