10-28-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Din Nedir ?İslamın Şartları Nelerdir ?
DİN NEYE DENİR?
Din, Allah-u Teala tarafından konulmuş ilahi bir kanun olup, akıl sahiplerini kendi istekleri ile her iki cihanda huzura kavuşturan ilahi bir nizamdır
Dinler üç kısma ayrılır
Hak din, muharref din ve batıl din Bu dinlerin içinde hak dinden başka hiç biri geçerli değildir Çünkü hak din diğerleri gibi uydurma ve değiştirilme değildir İslam dini hak dindir
İslam dinin özelliği dünyada huzur ahirette ise eminliktir Bu din Adem Aleyhisselam’dan Peygamberimiz Muhammed Aleyhisselam’a kadar olan bütün peygamberlerin dinidir
Bütün peygamber gönderildikleri kabilelerini İslam dininin temel inancında olduğu gibi bir olan Allah’a ibadet etmeyi tebliğ etmişlerdir
İslam dini kendinden önceki dinlerin hükmünü kaldırmış ve kıyamete kadar geçerli olan dindir Bu Allah katında da böyledir
İslam dinin diğer dinlerden olan özelliği, onun son din olması, bütün insanlığa gönderilmiş olmasıdır
Dinimiz her akıllı insanın uyacağı ve rahatlık la kurallarını uygulayacağı bir dindir
Bu dinde zorluk ve aşırıcılık yoktur İslam dininde yolculara, hasta olanlara, gücü yetmeyen yaşlılara kolaylık tanınmıştır
İslam dini sevgi, huzur ve barış yanlısı olan bir dindir
Dinimiz; İman, Amel, ve Ahlak olmak üzere üç kısımdır
İman; Allah’tan Peygamberimize gelen her şeyi tasdik etmektir
Amel: İnanılanla amel etmektir
Ahlak: İnsanın tabiatına yerleşen huylardır Bu huyların en güzel olanı en makbul olanıdır
İslam’da şer’i hükümlerin dört ana kaynağı vardır ki bunlar şunlardır:
Kitap: Allah tarafından peygamberimiz Muhammed (SallAllah-u Aleyhi ve Sellem)e vahiy yoluyla 23 senede indirilen ve günümüze kadar bir harfi bile bozulmadan gelen Kuranı Kerim’dir İslam dininin de bütün hükümler ona dayanılarak verilir
Sünnet: Peygamber Efendimizin mübarek sözleri işlemiş olduğu şeylerdir
İcma: Peygamberimizden sonra Ashabı Kiram’ın ve sonra gelen asırlarda yetişen islam müctehidlerin birleştiği meselelerdir
Kıyas: İllet benzerliği sebebiyle sabit olan bir hükmü ayet ve hadisle sabit olmayan, başka bir hükümle kıyaslamaktır
İMAN
İman: Sözlükte inanmak ve tasdik etmek manalarına gelir
Şeriatta ise; Peygamberimizin (SallAllah-u aleyhi ve sellem) Allah’tan getirdiği bütün meselelere kalp ile tasdik dil ile ikrar etmektir
İnanç yönünüden insanlar, Mü’min, Kafir, Münafık olmak üzere üç kısma ayrılırlar
Mümin: Allah’ın varlığı ve birliği başta olmak üzere, Peygamberimiz’e ve onun getirdiği her şeye inanan ve inandığını ikrar eden kimseye denir
Kafir: İnanmayan ve inanmadığını söyleyen kişiye denir
Münafık: Kalbi ile inanmayan fakat dili ile inandığını söyleyen kişiye denir
İmanın sahih ve kabul olması için bir takım şartlar gereklidir bunlar:
Şüphe halinde olmamak, dini hükümlerle alay edip hafife almamak, dalga geçmemek, inkar sözleri ve davranışlarda bulunmamaktır
İmanın olması için ilk söylenecek söz Kelime-i Şehadettir
Bu sözü:
Eşhedü en lâ ilâhe illallâh ve eşhedü enne Muhammeden abdühü ve rasûlüh
(Ben şahitlik ederim ki, Allah’tan başka ilah yoktur; yine şahitlik ederim ki Hz Muhammed Allah’ın kulu ve rasulüdür)
demeyen müslüman olmaz
İmanın şartları 6’dır
[*]Allah’a inanmak[*]Allah’ın meleklerine inanmak[*]Allah’ın kitaplarına inanmak[*]Allah’ın peygamberlerine inanmak[*]Ahiret gününe inanmak[*]Kadere; iyilik ve kötülüğün Allah’ın yaratması ile olduğuna inanmak
Her aklı başında olan insanın yaratıcısını tanımak ve ona inanmak farzdır
İnsan için evvela kendi varlığından başlayarak kainatın tamamını, göklerde ve yerde var olan şeyleri ibretle büyük bir dikkatle düşünüp incelemesi, bunları yaratan büyük bir gücün olduğunu idrak etmesi için yeter
Her şeyin yaratılışında büyük bir incelik harikulade bir dengelik vardır Kulluk görevimizin gereği yaradanımızın varlığı bilmek, sıfatlarını ve isimlerini tanımak ve o şekilde inanmaktır
Allah birdir Başlangıcı ve sonu yoktur Allah yarattıklarında hiç birine benzemez Allah’a bu şekil inanan gerçek imanın değerini kazanır
Allah’ın sıfatları 14 tanedir
- Vücud:Var olmak demektir
Allah-u Teala vardır ve sıfatlarıyla muttasıftır Şu kainatın yaratıcısı vacib-ül vücuddur Onun var olması zatidir, ezelidir, ebedidir
Vacibül vücüd olan bir Allah olmasaydı, hiç bir şey olmazdı Ve Allah için yokluk düşünülemez
Kıdem:Ezeli olmak Evveli bulunmamak Her işin başlangıcı her şeyin evveli vardır Fakat bu durum Allah için geçerli değildir Çünkü onun varlığı vacibdir ve kendindendir
Beka:Allah’u Teâla bakidir Her var olan şeyin sonu vardır, yalnız Allah’ın varlığının sonu yoktur Kıdem’i sabit olan her şeyin bekası vacibdir Varlığının başlangıcı olmadığı gibi nihayeti de yoktur
Vahdaniyyet:Allah’ın bir olması demektir Tektir eşi ve benzeri yoktur Allah birdir doğmamış ve doğrulmamıştır Eşi, ortağı, benzeri yoktur Akıl ile düşünen insan bunu bilir ve anlar
Allah’ın birliğiyle beraber rızık verenin o olduğuna, öldürenin ve dirilteninde o olduğuna inanmak lazımdır Ondan başkasına tapınmak, ilah tutup boyun eğmek küfürdür
Muhalefetün lil havadis:Allah’u Teâla gördüklerimizden, hatırımıza gelecek şeylerden ne zatı nede sıfatları bakımından hiç birine benzemez
O, her şeyden başkadır Bizim hatırımıza gelecek olan şeyler mümkündür, sonradan yaratılmış tır yok olmaya mahkumdur Bundan dolayı zatı ve sıfatları bakımından hiç bir şeye benzememek Allah’ın zati sıfatlarındandır
Kıyam bi nefsihi:Allah’ın varlığı kendindendir Varlığı için başka bir şeye muhtaç değildir Zamandan, mekandan, yönden beridir Ne zamana ne de bir yardımcıya muhtaç değildir bilakis alemde ki her şey ona muhtaçtır Hayat-Diri olmak Allah ebedi bir hayat ile diridir O Yegane ölmeyen diridir
İlim:Allah her şeyi bilir O, olmuşu, olanı, olacağı her şeyiyle bilir Onun için hiç bir şey gizli kalmaz Onun ilmi bütün alemi kuşatmıştır
Semi:İşitmek Allah her şeyi işitir Ona uzaklık engel değildir O uzak bir yerde yürüyen karıncanın ayak sesini, bitkilerin zikrini dahi işitir
Basar:Görmek Allah her şeyi görür Karanlık ona tesir etmez
İrade-Dilemek Allah diler, dilediğini yapar ona kimse karışamaz niye böyle yapmış neden böyle yaratmış diye soramaz Dünyada olan her şey onun dilemesi ile olmuştur O dilemese bir yaprak bile kıpırdamaz
Kudret:Gücü yetmek Güç Allah’ındır Onun sonsuz gücü her şeye yeter Onun gücünün en büyük örneği, yerleri, gökleri, dağları, taşları yoktan var etmesidir
Kelam:Söylemek Onun sözü Kur’an-ı Kerimdir
Tekvin:Yaratmak demektir Onun ol demesiyle her şey olur Kainatta her şeyi yaratan odur
Tekvin sıfatının kolları:
İhya-Diriltmek Allah dileğini anında diriltir
İmate:Öldürmek Allah dilediği an dilediğini öldürürür
Tahlik:Yaratmak Allahın ol demesi ile her şey anın oluverir
Terzık:Rızıklandırmak Rızkı veren ancak Allah’dır
|
|
|