10-25-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Empire: Total War Demo İncelemesi
Herşey bundan takriben 8 yıl önce başladı (ilk Total War olan Shogun'u 2000-2001 yılında oynamıştım yanılmıyorsam) Minik piksel piksel adamlarımızla düşmana karşı hem de daha önce diğer stratejilerde görülmemiş derecede kalabalık ordularla ve değişik taktiklerle cenk etmiştik
İlk Total War olan Shogun'da dağılmış ve birbirine düşman olmuş Japon derebeylerine sözümüzü geçirip Japon imparatoru olmaya çalışıyorduk Sonra Japon topraklarından Ortaçağ Avrupasına yol almıştık 2 Total War olan Medieval'da Sonra hoop milattan önceki yıllara, antik Roma çağına gitmiş oradan tekrar Ortaçağ'a dönüş yapmıştık ve yine her zamankinden güzeldi oyunumuz Şimdi ise tarihi biraz ileri alıyoruz ve 17 ve 18 yy zamanlarına gidiyoruz hem de denizlerin hakimi olma düşüncesiyle artık…

Giriş menümüzde ayarlar ve çıkışı saymazsak açık olan yalnızca 1 seçenek mevcut O da Tekli oyuncu yani Single Player Tekli oyuncu kısmında biri deniz ve biri kara olmak üzere 2 eğitim görevi varken yine biri deniz biri de kara olmak üzere 2 muharebe var Deniz savaşına doğruca dalmak yerine önce eğitim görevine uğramanız yararınıza çünkü deniz savaşları kara savaşlarından biraz daha farklı

Muharebe (battle) ekranına geldiğimizde eski İngiliz kolonileri, yeni Amerikalı özgürlük güçleri ile İngiliz kuvvetleri arasındaki çarpışma ve diğer deniz savaşı bölümünde ise İngiliz ve Fransa donanmasının "kim daha fazla sömürge elde edecek?" adlı yarışmasına ve çarpışmasına tanık oluyoruz
TÜFENK ÇIKTI MERTLİK BOZULDU - KARA SAVAŞI
Kara savaşlarında herşey eskisi gibi… diyemiyorum tabii Çünkü artık kılıç ve kalkanın, okun ve yayın modasının geçtiği yıllardayız Bu savaşta göreceğimiz üzere elimizdeki tüm piyadelerde tüfek var Piyade birliklerinin hepsinin tüfekli olması birbirlerinin aynısı olması anlamına gelmiyor tabii Ateş mesafesi, isabet oranı, cephane durumu, mermi doldurma hızı gibi farklı değerlerle birbirlerinden ayırlıyorlar Moral ise yine önemli bir değer elbet, üstelik diğer Total Warlardan farklı olarak sayısal olarak ifade edilmiş

Askerlerin görüntüsü oldukça iyi, o zamanki teknik donanımları iyi yansıtılmış (gerçi o zamanlarda bulunmadım ama) Tüfeklerinden, üzerlerindeki üniformaların işlemelerine kadar detaylar iyi resmedilmiş Eline küçük kibrit kutusu verilmiş askerler yok bu stratejide Kılık kıyafet olarak yeni çağ askerleri artık tek tip üniforma giydiğinden uzaktan hepsi birbirine benziyor Yakına geldiğimizde de yüzdeki sakal, bıyık ve kıyafetlerde minik farklılıklar yapılmış ama biraz da gariplik var işin aslı Oyunun grafik motoru, kamera askerlerden uzaklaştığında askerlerin detaylarını azaltmaya göre programlanmış yani askerin 5 m yakınındayken daha detaylı, 25m yakındayken daha az detaylı gibi ancak bu özellik (her ne kadar sistemimizin akıl sağlığı için işe yarasa da) bazen garip çalışıyor sanki Az önce sakallı olan asker 1 sn sonra nasıl bıyıklı oluyor anlayamadım ya da bıyıklı iken birden kirli sakallı ve yanakları tombiş bir asker oluyor Bu açıdan bir sorun var gibi Demodandır deyip geçmek istiyorum

Askerler yakın dövüşe girmiyor değil elbet gerektiğinde kılıç çekiyorlar, kılıç yoksa tüfeklere süngü takıp hücuma kalkıyorlar ancak bu süngü olayına dikkat etmek gerek çünkü yanlış zamanda yapılan bir süngü hücumu o birliğin telefi anlamına gelebilir Yalnız yeniçağın savaş gereklerinden biri olarak piyadeler önce karşılıklı dizilip birbirleriyle mermi alışverişi yapıyorlar En çok askeri ayakta kalan birlik kazanmış oluyor (ne ilginçmiş o zamanlar) Burada mühim olan mümkün mertebe aynı anda çok tüfeğin ateşlenmesi ve tüfek ateşinin mümkün olduğunca kesilmemesi, doldurmaya başlayanların yerine yenilerinin ateş etmesi Eski Total War'cılar alışmakta biraz zorluk çekebilirler bu savaş sistemine çünkü kara savaşlarında ağırlıklı olarak yaptığımız birliklerin birbirine karşılıklı olarak ateş etmesini seyretmek Nerde ilk ve ortaçağın yiğit, gözüpek askerleri?
Ateş etme demişken artık her birliğin ateş mesafesi, menzili var, daha doğrusu zaten vardı da artık gösteriliyor Bu menzile dikkat edin çünkü ateş menzili daha yüksek olan bir düşman birliği sizin birliğinizi haberiniz yokken uzaktan harcayabilir çünkü onlar sizin atış menzilinize girmemiştir ve dolayısıyla askerleriniz tüfeklerine davranmamıştır
Ek olarak bir yenilik de haritalardaki binalara askerlerimiz girebiliyor ve buraları geçici karargah ya da kontrol noktası olarak tutabiliyoruz Lakin dikkat etmeniz gereken düşmanın toplarının olup olmadığı Binaları, içinde askerleriniz varken tarumar edebilirler tıpkı sizin de onlara yapabileceğiniz gibi

Süvarileri kontrol ederken de karşımızda artık kargılı, mızraklı asker yok diyerek rakip piyadelere haldır huldur dalmanızı tavsiye etmiyorum çünkü kargı, mızrak kullanımdan kalkmış olsa da tüfek atışları mızraktan daha tehlikeli süvariler için Hatta süvariler yaklaşsa dahi uzun uzun tüfeklerin ucuna süngüler takılarak at üstündeki biniciler pekala indirilebiliyor Özetle süvariler yine hızlı ve etkili elbet ama doğru zamanda, doğru yerde kullanılmak kaydıyla Artı not olarak artık bazı süvarilerinizi atlardan indirebiliyorsunuz, yine gerekli zamanlarda işe yarayabilecek bir özellik
İSKELE / SANCAK - DENİZ SAVAŞI
İşte dananın kuyruğunun koptuğu yer, deniz savaşları… Hayranları tarafından önceki Total War oyunlarında da beklenen ancak bir türlü olmayan bu özellik sonunda Empire: Total War ile hayata geçiriliyor "Nasıl olacak? Kontrolü zor olacak mı? Grafikler yeterli güzelliği sunabilecek mi? Sistemlerimiz yetecek mi?" diye sorarken Creative Assembly çalışanları anlaşılan epey uğraşmış ve ortaya nerdeyse ayrı bir oyuna yetecek kadar detaylı deniz savaşları çıkarmış Neyse heyecanı kesip baştan başlayalım

- Şöyle yukarılara çıkayım da kaptan beni görüp emir memir vermesin
En başta karadaki taktiklerinizi unutun… ya da unutmayın ama artık çok azının işe yarar olduğunu bilin Deniz savaşlarında gözetmeniz gereken farklı oldular var artık Rüzgar bunlardan en başta geleni mesela Ekranın sol altındaki pusuladan rüzgar yönünü görebilirsiniz ona dikkat edin Gemilere manevra yaptırmak, yelkenleri açıp kapamak ya da topları ardı ardına ateşlemek çok zevkli olmuş Kara savaşı biraz yavan kaldı işin aslı bunun yanında Ve fakat ortada bir sorun var, o da kontrol…
Birkaç gemiyi kontrol edip sayıca az düşmana karşı çarpıştırmak pek zorlamasa da hem kendi gemilerimiz hem de düşman gemileri çoğaldığı vakit iş çığrından çıkmaya başlayabilir diye düşünüyorum Demoda elimizdeki 6 gemiyle 7 düşman gemisine karşı koymaya çalışmak kara savaşına nazaran biraz daha zorladı beni Gerçi tek kayıpla düşmanın üstesinden geldim ama bilemiyorum, yapay zeka her seferinde etrafımda kolaylıkla daireler çizip beni merkezde tutarak gülle yağdırırken aynı anda birden çok gemiyi kontrol etmekte zorlandığımı hissettim bazı anlar Çünkü mikro management yani "mikro yönetim" daha ön planda gemi savaşlarında Doğru zamanda yelkenleri indirmek, kaldırmak, topları doldurmak, açıyı ve hızı ayarlamak, gülle tipini seçmek, rüzgarı hesap etmek gibi detaylarla boğuşurken buluyorsunuz kendinizi Creative Assembly yetkilileri kolay bir kontrol sağlamak için çok düşünmüşler o belli, ekrandaki tuşlarla halledilebiliyor herşey ama sadece fare ile tuşlara tıklayarak gemi kontrolü yoğun anlarda yetersiz kalabilir diye düşünüyorum Bakalım artık, tam sürüm çıktığında daha kalabalık kapışmalarda anlayacağız Hanyayı Konyayı…

Bu kadar bahsettim ama zor zannetmeyin sakın, siz hiçbir şey yapmasanız, sadece rakibe sağ tıklasanız dahi gemilerimiz kendi konumlarını ona göre ayarlayıp ateş edip ellerinden geleni yapıyorlar ve çoğunlukla yapıyorlar da Sadece hepsiyle tek tek ilgilenmek istediğinizde zorlanabilirsiniz belki ama el alışkanlığı ve klavye kısayolları ile hallolur diye düşünüyorum
  
Gemilerin direkleri kırıldığında hareketsizce beklemek durumundalar Ya uzaktan atışlarla batırabilir ya da gemiye bordalayarak mürettabatları kapıştırabilirsiniz Mürettabatınız galip gelirse gemi sizin oluyor ama oyunumuz henüz demo olduğu için bunun çok bir anlamı yok o yüzden uzaktan bombalayıp batırın gitsin
Gemilerin yelkenleri parçalandığında ise hareket ve hız kabiliyeti azalıyor doğal olarak Sıkı çarpışmalarda yelkenlerinizin kapalı olmasına dikkat edin Yelkenleriniz harap olduğunda dönüşlerinizde sıkıntı yaşacaksınız çünkü Takip etmek, kaçmak veya dönüş yapmak için açın Gemiyi yelkene ihtiyaç duymadan olduğu yerde dönüş yaptırmak içinse ekranın sol alt tarafına kocaman ok tuşları konulmuş ve epey işe yarıyor

Gemilerin yelkenleri ve direkleri sağlam olsa dahi gövde gereğinden fazla hasar almışsa gemi su almaya başlıyor ve güzel görüntüler eşliğinde ağır ağır batmaya başlıyor Hatta gemi batarken mürettabatın can havliyle sağa sola koşuşturması ya da umutsuzca gemiden koca denize atlaması gibi detaylar dahi düşünülmüş
Gemilerle atış yapabileceğiniz 3 tip cephane var; gülle, zincirli gülle ve misket gülleleri Gülle; bildiğimiz bombalar, gemilerin gövdelerinde delikler açmak ve batırmak için ideal Zincirli gülleler, rakip gemilerin direklerini kırıp hareketsiz bırakmak için kullanışlı iken misketler ise rakip geminin mürettabatını azaltmak için Mürettebatı azalan gemide işlerin daha yavaş yürüdüğünü söylememe gerek yok umarım Üstelik bordalama yapacağınız vakit karşınızda daha az düşman askeri bulursunuz
Gemiyi yavaşlatmak ya da durdurmak içinse yelkenleri indirmelisiniz Tamamen hareketsiz kılmak için de çapayı denize bırakmalısınız Gemilerden uzun uzun bahsettiğimize göre sıra teknik detaylara geçelim
|
|
|