10-24-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kadının Erkeğe Bakması
Kadının Erkeğe Bakması
Buraya kadar erkeğin, namahrem kadına bakması hakkında konuştuk Şimdi ise kadının namahrem erkeğe bakmasını yasaklayan hadislere bakalım
Yüce islam Peygamber'i (s a a) şöyle buyuruyor:
[size="3"]"Gözünü kocasından başkasıyla veya herhangi bir namahreme bakmakla tatmin eden kadına Allah'ın gazabı artar ve amellerini zayi eder "
Yukarıdaki hadis "Müstedrek" kitabında şöyle nakledilmiştir:
"Gözünü, mahrem olmayana bakmakla doyuran kadına Allah'ın gazabı şiddetlenir "
Bu hadiste evli ve kocasının olması kaydı yoktur Sünni ve şii kaynaklarında az bir farkla nakledilen başka bir hadis ise şöyledir:
[size="3"]"İbn-i Ümmi Mektum" adında bir adam Resulullah'in (s a a) huzuruna girmek için izin istedi, Peygaber'in hanımlarından Aişe ve Hafsa onun yanında idiler Resulullah (s a a) onlara: "Kalkın, odanıza girin " diye buyurdu Onlar, "o kördür " dediler Peygamber (s a a): "O sizi görmüyorsa siz onu görüyorsunuz " buyurdu
[size="3"]Zikredilen ayet ve hadislere dayanarak bütün İslam fakihleri erkeğin yabancı kadına ve kadının yabancı erkeğe bakmasının haram olduğuna hükmetmişler ve bunu dinin zaruriyatından saymışlardır
Fakihler arasında bir tek ihtilaf konusu, yüz ve ellerin istisnası hakkındadır Bazı fakihler yüz ve ellere (bileğe kadar) şehvetle bakılmazsa ve fitneye düşme korkusu da olmazsa bir sakıncası yoktur, demişlerdir Ama eğer lezzet ve şehvet kastıyla bakılırsa yüz ve ellere bakmak bile bütün fakihlerin görüşünce haramdır [13] Ve bu konuda kadın ve erkek arasında hiçbir fark yoktur Neticede, erkeğin mahrem olmayan kadının saç ve vücuduna bakması ve bunun tersi ve şehvetle yüz ve ellerine bakması her durumda haramdır
İstisna Yerleri
Yukarıdaki hükümden fıkıh ve hadis kitaplarında yazıldığı üzere bazı yerler istisna olunmuştur Tabii bunun da sınır ve şartları vardır Bu yerler şunlardan ibarettir:
1 - Bir adam, evlenmek istediği bir kız veya kadının güzelliklerine, saç, yüz, eller ve ayaklar gibi vücudunun bazı yerlerine şu şartlarla bakabilir:
a) Zevk almak kasdı olmazsa
b) Bakmak daha çok bilmek ve tam olarak tanımak kastıyla olursa Bildiklerine bir şey artırmazsa tabiatıyla caiz olmaz
c) Onu tanıması için yeterli olacak kadar bakmakla yetinmelidir
d) Kız ve kadının kendisiyle evlenmeyi kabul edeceğine ihtimal vermelidir Buna göre, evlenme teklifini reddedeceğini bilirse bakması câiz olmaz
e) Erkek, eş bulmak kastıyla kadınlara bakamaz Yalnız nazarındaki biri hususunda bakması söz konusu olabilir
f) Bilfiil o kadınla evlenmesi sakıncalı olmamalıdır Örneğin, kadın başka birinin iddetinde olmamalıdır
Yukarıdaki hükümler bir kadının bir erkeğe bakmasında da geçerlidir
2- Kitap ehli olan hıristiyan ve yahudi kadınlara ve hakeza kitap ehli olmayan diğer kafirlerin kadınlarına bakmak şu şartlarla câizdir:
a) Lezzet ve şehvet kastı olmazsa
b) Günâh ve harama düşme korkusu olmazsa
c) Sadece, o kadınların âdet ve gelenekleri üzere açık bıraktığı yerlere bakmak câizdir
3- Soy veya süt emme ile meydana gelen yakınlık sebebiyle evlenmesi câiz olmayan kadınlara (mahremlerin) bakması Örneğin: Anne, kızkardeş, kız, hala , teyze, sütkardeşi vb (Bunlar Nur suresinin 37 ayetinde sayılmıştır Bu ayet-i kerime'nin tercümesi önceden geçti )
4- Doktor veya hasta bakıcısı hastaları muayene etmek için zaruret gereğince namahreme bakabilir ve vücuduna dokunabilir Ancak bunun için de bazı şartlar belirtilmiştir Örneğin:
a) Kadının müracaat edebileceği bir kadın doktor bulunmazsa
b) Bakmak veya dokunmak, hastalığın gereği olursa
c) Teşhis araçlarını kullanmak mümkün olduğu takdirde dokunma veya bakmaya hakkı yoktur
d) Bakılması câiz olan yerde yalnızca zaruret miktarıyla yetinmelidir O miktarı aşmak câiz değil
5- Boğulmaktan, yanmaktan, ve diğer kazalardan kurtarma durumlarında da hüküm aynıdır ve yine herhangi bir zaruret icabı dokunması gerekiyorsa yukarıdaki istisnaya girer
6- Buluğ çağına erişmemiş çocuklara bakmak normal bir ölçüde olup şehvet ve heves kastı olmazsa haram değildir (Tahrir-ül Vesile, c 2, s 243-245)
Yukarıda söylenen yerlerde mutlak olarak bakmanın câiz ve sakıncasız olduğu düşünülmemesi için bu açıklamayı yaptık Görüldüğü gibi istisna yerleri bazı şartlarla sınırlanmış ve onu aşmak Allah'ın sınır ve hududunu aşmak olup şu ayetin belirlediği hükmün kapsamına girer:
"Kim Allah'a ve Peygamber'ine başkaldırır ve sınırlarını aşarsa, onu temelli kalacağı cehenneme sokar " (Nisa/14)
İffet ve Şeref
Bakmanın hükmünü, sınır ve hududunu açıkladıktan sonra ayet-i kerime avreti koruma ve iffetli olama konusuna değinmiştir:
"Müslüman erkek ve kadınlar, avretlerini korusunlar "
Avreti korumak, ister hadislerde geldiği gibi[14] başkalarının görmesinden korumak anlamında olsun veya ister geniş bir manada sınırı aşmamak ve her türlü günahtan korunmak anlamında olsun, erkek ve kadınlara yöneltilen ortak bir hükümdür, ve karı koca dışında bir istisnâsı yoktur Şöyle ki, müslüman erkek ve kadına, avretini diğer erkek ve kadınların görmesinden korumaları farzdır Kadının avretini erkeklerden koruması farz olduğu gibi diğer kadınlardan da koruması farzdır; erkek hakkında da aynı hüküm geçerlidir Yani, aynı ve ayrı cinsin bu açıdan bir farkı yoktur Kadın ve erkeğe avretini diğerlerinin görmesinden koruması farz olduğu gibi diğerlerinin de aynı veya karşı cinsten onlan bir insanın avretine bakması haram ve yasaktır
|
|
|