Prof. Dr. Sinsi
|
Yetiştirme Yurtlari Ve Korunmaya Muhtaç Gençler
PROJELER
1-Çocuk Koruma Sisteminde Kurumlar Arası İşbirliği ve Koordinasyonun Geliştirilmesi Projesi
Çocuk Koruma Sisteminde Kurumlar Arası İşbirliği ve Koordinasyonun Geliştirilmesi amacıyla/ Çocuk Koruma Kanunun etkin bir şekilde yürütülmesine ilişkin hazırlanan proje 04 Mayıs 2006’da başlamış olup Haziran 2008’de bitecektir İngiltere Dışişleri Bakanlığının finanse ettiği projeye İçişleri Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı paydaş olup SHÇEK söz konusu projenin koordinatörlüğünü yapmaktadır Proje şu anda İzmir ve Kocaeli İlinde pilot olarak uygulanmaktadır
2-Türkiye’de Çocuklar İçin İyi Yönetişim, Koruma ve Adalete Doğru Projesi
T C Hükümeti’nin AB’ne sunmuş olduğu proje 2004 yılında başlamış olup Kasım 2007 yılında sona erecektir Söz konusu proje iki temel sonuca ulaşmak amacı ile hazırlanmıştır
- Bu projenin birinci amacı, yapılacak araştırmalar ile, çocuk koruma sistemi içerisinde görev alan kurumlara gerekli verilerin sağlanması ve bu kurumların kapasitelinin güçlendirilmesidir
- İkinci amacı aşağıda da detayları açıklandığı üzere güç durumdaki aileler içindeki iletişimi artırmak, risk altındaki ergenlerin becerilerini ve çocuklara duyarlı modeller geliştirmektir
Projede SHÇEK, Adalet Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Türkiye Barolar Birliği paydaştır Projenin yürütücülüğünü Jandarma Genel Komutanlığı sağlamaktadır
Geliştirilen modellerden Daire Başkanlığımızın içinde yer aldığı uygulamalar;
a) Benim Ailem ( 7–18 Yaş Aile Eğitim Programı)
Program, Çocuğun Psiko-motor, sosyal ve bilişsel gelişim hakkını güvence altına alarak gelişimsel gecikmelerini önlemek anne babaların erken çocukluk konusunda bilgilerini arttırmak bölgeler ve cinsiyetler arasındaki eşitsizliği azaltmak, öğrenme başarısını desteklemek ve etkili ana babalık programının ulusal düzeyde yaygınlaştırmak, bütüncül yaklaşımı sağlamayı hedeflemektedir Bu program, danışmanlık tedbiri verilen aile ya da çocuğa, aile içi iletişim becerilerinin geliştirilmesi ve güçlendirilmesi amacıyla kullanılacaktır
b)Ergenler İçin Yaşam Becerileri Eğitimi Programı Akran Eğitici Eğitimi
Akran Eğitimi sosyal etkileşimi olan birbirleriyle eşit statüde yer alan, benzer tutum, davranışa sahip olan gruplarda davranış ve tutum değiştirmek amacıyla yapılan planlı bir eğitim yöntemidir Yaşam Becerileri eğitimi Programının uygulanması için öncelikle Lider özelliğine sahip akran eğiticisi ve Akran Danışmanları eğitim göreceklerdedir Yaşam Becerileri eğitimi akran eğitimcisi gözetmeni ile akran eğitimcileri aracılığında diğer akranlara aktarılacaktır Programa katılan gençlere; İletişim becerileri, Kendini İfade Etme, Çatışma Çözme, Stresle Baş Etme, Çocuk Hakları yaşam becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır
Yasa kapsamında bakım tedbiri verilen çocuklar ve gençlerin, bu program ile psiko-sosyal açıdan güçlendirilmeleri ve desteklenmeleri planlanmaktadır
KURULUŞLARIMIZIN FİZİKİ ORTAMLARI
Yetiştirme yurtlarımızda son yıllarda fiziki koşulların iyileştirilmesi çerçevesinde; çocukların sağlıklı psiko-sosyal gelişimlerini desteklemek amacıyla mümkün olduğunca yaşam ortamları küçültülerek ev ortamına uygun şekilde döşemeler yapılmakta, yeni kuruluşlar ise ev tipi şeklinde inşa edilmektedir Bu amaçla Kurumca yeni model arayışına gidilerek, “sevgi evleri” ve “çocuk evleri projeleri” hayata geçirilmiştir
Sevgi evleri; en çok 10–12 çocuğun barınıp yaşamlarını sürdürebileceği, temel gereksinimlerinin karşılanabileceği, toplu yaşamın getirdiği olumsuzlukları yaşamadan yetiştirilebilecekleri, aile ortamına benzer müstakil yapıya sahip kuruluşlardır Sevgi evlerinin yapımında; sosyal sorumluluk kapsamında, kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşlarından destek alınmaktadır
Çocuk Evleri; en çok 8 çocuğun barınıp yaşamlarını sürdürebileceği, bir apartman dairesinde temel gereksinimlerinin karşılanabileceği bu yerlerde, toplu yaşamın getirdiği olumsuzlukları yaşamadan, çocukların kendine güvenen, geleceğe umutla bakabilen, arkadaşlık, komşuluk ve mahalle gibi kavramları yaşayarak, örf ve adetlerimizi, ahlak ve değerlerimizi öğrenebilecek, toplumla iç içe ve yaşamın gereklerini bilen, bir gençlik yetiştirmek amacıyla geliştirilen hizmet modelleridir
Kuruluşların fiziksel yapılarındaki bu değişimlerle;
Yüksek kapasiteli, kışla tipi kuruluşların kapasiteleri düşürülerek, özellikle çocukların yaşam alanlarında ev ortamına yakın düzenlemelere gidilmekte ve 15-20 kişilik koğuşlardan 3-5 kişilik oda sistemine dönüşüm sağlanmaktadır
Kuruluş içindeki oturma salonlarının sayıları artırılmakta ve çocukların her saat yararlanabileceği uygulama mutfakları oluşturulmaktadır
|