Prof. Dr. Sinsi
|
Evet Dedirtme Sanatı
2 BÖLÜM: İNSANLARI PROBLEMDEN AYRI TUTUN
Tartışmanın en basit şeklinden, en karmaşık uluslararası boyutlarına kadar kolayca unutulan temel gerçeği sizin, karşı tarafın temsilcileriyle değil insanlarla tartışmakta olmanızdır Tartışmanın bu insancıl tarafı ya sonuca yardımcı olur ya da talihsizlik getirir İnsanlar kızarlar, üzülürler, korkarlar, düşmanca hisler edinirler, kırılır ve gücenirler Kolayca tehdit edilebilir benlikleri vardır Dünyayı kendi açılarından görürler ve zaman zaman kendi görüşlerini gerçeklere karıştırırlar Bir tartışmanın hazırlık devresinden sürdürülmesine kadar, her an, kendinize şu soruyu sormalısınız: "İnsan problemine yeteri kadar dikkat ediyor muyum "
Her tartışmacının iki ilgisi vardır:madde üzerine ve çıkarlar üzerine
Örneğin bir satıcı, bir yandan satışından kar etmeyi düşünürken diğer yandan da devamlı bir müşteri kazanmak ister
İlişki, problemle bozulma eğilimi gösterir Tartışmanın en kritik yanı, taraflar arasındaki ilişkinin madde üzerindeki tartışmalarla bozulabilmesidir Bir madde üzerinde insanların öfkeli davranması veya benliklerini işin içine karıştırmaları sonucu etkiler
Durum üzerine pazarlık, madde ile ilişkinin çatışmasına yol açar ve bir tartışmacının hem madde hem de iyi ilişkiler bakımından birini diğeri ile değiştirmek suretiyle etkiler
Tartışma esnasında karşınızdaki insanların problemini işlemek ve iyi bir iş ilişkisini korumak amaçları çelişkiye düşürmez Bu problemleri bazı ayrıcalıklara dayanarak çözmeye çalışmayın
Duygusal problemlerle uğraşırken duygusal teknikler kullanın Heyecan yükseldiği anlarda, ilgili herkesin sükunet bulması için çareler düşünün, iletişimi geliştirmeye çalışın Problemi çözmek için üç temel alanın koşullarına göre düşünmeniz yararlı olur Sezgi, heyecan ve iletişim İnsan problemleri bu üç sepetten birine düşer Bu sizin için de geçerlidir
Sezgi
Karşı tarafın düşündüklerini anlamak, sizin probleminizi hemen çözmeye yetmez Problem onların düşündükleridir Fikir ayrılıklarının el alınışında doğruluk, tezlerin sadece biri olabilir; belki iyi bir tez belki değil Farklılık vardır, çünkü farklılık onların düşündüklerindedir Korkular, yanlış olsa bile, gerçek korkulardır ve ele alınması gerekir Umutlar, gerçekçi olmasalar bile, bir savaşa yol açabilirler Olaylar, yerleşmiş olsalar bile, problemin çözülmesi için etkili olmayabilirler Objektif geçeği araştırmak yararlı olduğu kadar, sonunda her iki tarafın görüşüne göre tartışılacak gerçek problemi oluşturur ve bir çözüm sağlar
Kendinizi onların yerine koyun Çok zor olsa bile, durumu karşı tarafın gördüğü açıdan görebilmek, sahip olunabilecek en önemli beceridir Bunu yaparken tarafsız kalmaya özen göstermeniz gerekir Karşınızdakilerin görüşlerini anlamak onlarla aynı fikirde olmak anlamına gelmez Çelişki alanını daraltmanıza, aynı zamanda kendi çıkarlarınızı geliştirmenize yardım eder
Korkularınızla onların amaçlarını kolaylaştırmayın İnsanlar bazı şeylerden korkmakla, karşı tarafın yapmak istediğini peşinen kabul eder
Kendi probleminiz için onları suçlamayın Problem hakkında konuşurken, kusurları, konuşmakta olduğunuz kişiden uzak tutun
Görüşlerinizi karşılaştırın Farklı görüşleri işlemenin bir yolu, onları açığa çıkarmak ve karşı tarafla tartışmaktır
Diğerlerinin düşüncelerine aykırı davranabilmek için fırsat kollayın İşleme katıldıklarından eminseniz, sonuçtan karşı tarafa bir pay verin Bir anlaşmanın kararları lehte görünse bile, karşı taraf, taslak hazırlanmasına katılmadığı için, kuşku duyarak anlaşmayı reddedebilir
Önerilerinizi değerlerine uygun olarak yapın Davadaki taraflardan birine "sen kazandın " diğerine "sen kaybettin " demek yerine, kararın ilkelere, yasalara, geleneklere uygunluğunu anlatmak gerekir
Heyecan
Sert bir tartışmada, bir tarafın heyecanı diğer tarafa da geçer Korku, öfkeyi doğurur; öfke de korkuyu Heyecan bir tartışmayı çok çabuk çıkmaza sokar veya büsbütün koparır
Önce kendinizin ve karşınızdakilerin heyecanını tanıyın ve anlayın Neler hissettiğinizi not edin Sonra kendinizi nasıl hissetmek istediğinizi yazın: Emin, rahat Aynı şeyi karşınızdakiler için de yapın Neyin heyecan yaptığını kendinize sorun
Heyecanları gizlemeyin ve onları haklı görün Açıklanmış heyecanın verdiği ağırlıktan kurtulan insanlar, probleme daha istekle sarılacaktır
Karşı tarafın rahatlamasına fırsat verin Dertlerini başkalarına anlatanlar duygusal bir rahatlık duyarlar böylece patlayıcı maddeyi kontrol altına almış ve konuşmacıya söyleyeceği her şeyi söylemesi için cesaret vermiş olursunuz
Heyecanlı patlamalara tepki göstermeyin
Sembolik hareketler kullanın Mesela, özür dilemek yapabileceğiniz en değerli ve en ödüllendirici yatırımdır
İletişim
İletişim olmadan tartışma olmaz Tartışma, bir karara ulaşmak için yapılan bir iletişim şeklidir
İletişimde üç büyük problem vardır Önce, tartışmacılar birbiriyle konuşmuyor olabilirler Gruplar arasındaki etkili iletişim, herkesin diğerinin gönlünü almaya çalışmasıyla mümkün olur
Siz, doğrudan doğruya ve açıkça kendileriyle konuşurken, onlar sizi duymayabilirler Aynı şekilde siz, karşı tarafın söylediklerini duymuyorsanız, iletişim kurulmuş sayılamaz
İletişimin üçüncü problemi anlaşmazlıktır Birinin söylediklerini diğeri ters yorumlayabilir
|