10-24-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Evet Dedirtme Sanatı
İletişimin bu üç problemi için ne yapılabilir
Dikkatle dinleyin ve söylenenleri kabul edin Dinlemek, karşı tarafın düşüncelerini anlamanızı, heyecanlarını hissetmenizi ve onların söylemeye çalıştıklarını duymanızı sağlar Dikkatle dinler ve zaman zaman konuşmacının sözünü kesip,"Söylediklerinizi doğru anladım mı, yani… "şeklinde konuşursanız karşı taraf, zaman öldürmediğini, laf olsun diye konuşmadığını anlayacaktır Bu şekilde onların tezini kendilerinden daha iyi açabilir ve çürütülecek noktaları bulabilirseniz, yapıcı bir diyalog başlatma şansınız artar ve kendilerini anlamadığınızı sanmaları olasılığını ortadan kaldırmış olursunuz
Anlaşılacak şekilde konuşun Karşı tarafla konuşun Üçüncü kişilerin hükmedici ve kışkırtıcı etkilerini azaltmak için, karşı tarafla özel ve gizli iletişim kurmak yararlı olur Önemli kararlar odada iki kişiden fazlası bulunmadığı zamanlarda alınır
Karşı taraf hakkında değil kendi hakkınızda konuşun "Sözünüzü tutmadınız !" yarine "Kendimi kandırılmış hissediyorum" gibi
Bir amaçla konuşun Bazen problem çok fazla iletişimdir Bir açıklamada bulunmadan önce, ne konuşmak ve neyi öğrenmek istediğinizi, ayrıca bu bilgilerin neye hizmet edeceğini bilin
Olmadan önlemek en iyisidir
İnsan problemi, problem doğmadan önce ele alınmalıdır
Karşı tarafla işe yarayacak ilişki kurun Karşı tarafı şahsen tanımak size gerçekten yardımcı olur
İnsanları değil problemleri göğüsleyin
Tarafların kendilerini düşünmeleri için daha etkin bir yol, birbirlerini, avantajlı olabilecek uygun anlaşma yollarını, yan yana ve ısrarla araştıran ortaklar gibi düşünmeleridir Rakiplerinizle masanın aynı tarafına oturmanız faydalı olur
3 BÖLÜM: DURUMLAR ÜZERİNDE DEĞİL
ÇIKARLAR ÜZERİNDE DURUN
Bir kütüphanede tartışan iki kişiyi düşünün Biri pencerenin kapanmasını diğeri açık
kalmasını istiyor Pencerenin ne kadar açık kalacağı üzerinde çekişiyorlar Biraz aralık mı Yarıya kadar mı, yoksa daha az mı açık Hiç bir çözüm ikisini birden tatmin etmiyor
Kütüphaneci odaya giriyor Birine pencereyi neden açmak istediğini soruyor "Temiz hava almak için" cevabını alıyor Ötekine niçin kapatmak istediğini sorunca "Esintiye engel olmak için "cevabını alıyor Biraz düşündükten sonra, kütüphaneci gidip yandaki odanın penceresini açarak esintisiz temiz hava girmesini sağlıyor
Akılcı bir çözüm için durumları değil çıkarları bağdaştırın
Bu hikaye pek çok tartışma için tipik bir örnektir Durumlar ile çıkarlar arasındaki bu fark, can alıcı noktayı oluşturmaktadır
Çıkarlar problemi tanımlar Durumlar çelişiyor gibi görünse de bunlar arasında ödün istemek yerine ardındaki çıkarların bağdaştırılması daha çok işe yarar
Zıt durumların arkasında paylaşılabilen ve uyulabilen çıkarlar bulunduğu gibi çelişenler de bulunur
Çıkarları nasıl teşhis edersiniz
Karşı tarafın çıkarlarını saptamak en azından kendilerinizinkileri anlamak kadar önemlidir
"Niye " diye sorun Bir temel yöntem, kendinizi onların yerine koymaktır Onların takındığı her tavrı inceleyin ve kendi kendinize "Niye "diye sorun
Çıkarların meydana çıkarılmasının bir diğer yolu da "Neden olmasın " diye sormaktır Her grubun birden fazla çıkarı bulunacağını anlayın Tartışmacının çıkarlarını anlamak, dikkate alınması gereken çeşitli ve farklı çıkarları anlamak demektir
En güçlü çıkarlar temel beşeri ihtiyaçlardır Temel beşeri ihtiyaçlar şunları kapsar:
Güvence
Ekonomik varlık
Ait olma duygusu
Saygı
Kendi yaşamını kontrol
Bir liste yapın Her iki tarafın çıkarlarını düzenleyebilmek için, bunları aklınıza geldikçe bir kağıda yazmak yararlı olur
|
|
|