10-24-2012
|
#4
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Geleneksel Türk Tiyatrosu...|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler
KUKLA
Geleneksel Türk Tiyatrosu üzerine pek çok araştırma yapılmış ancak bunlarda kukladan pek az bahsedilmiştir Bunun başlıca nedeni kukla üzerine olan kaynakların bir çoğunun gölge oyunu sanılmasıdır Diğer bir nedense kukla gösterilerine,eldeki kaynakların kukla adını vermesi 17 Yy da başlamasıdır Ancak ortaoyunu nasıl çok eskilerde başlamasına rağmen adını 19 Yy da aldıysa, kukla da 17 Yy dan çok daha eskilere dayanır Türkiye’de yüzyıllar boyunca çeşitli kukla türlerinin bilinip oynanmış olmasına karşın;kukla hiçbir zaman karagöz gibi ağırlığını belli etmemiştir Yaygın olarak kullanılan üç çeşit kukla vardı
İSKEMLE KUKLASI:
Göğüslerinden yatay ip geçen bu kuklalar,çalgılar eşliğinde,aşağıdan ipleri çekilerek sıçratıp dans ettirilir Bu kuklaları daha çok sokak göstericileri kullanırdı
EL KUKLASI :
Başları ve kolları tahtadan ,gövdeleri bezdendir Kuklacı elini kuklanın içerisine sokar ; İşaret parmağıyla başını,baş ve orta parmağıyla da kollarını oynatır
İPLİ KUKLASI :
Yapımı el kuklasına göre daha zor olduğundan pek yaygın değildi Kuklanın eklem yerlerinin bir ip ile bağlanması ve bu iplerin ‘T’ şeklinde bir tahta parçasına tutturulması ile yapılırdı
Türk kuklasında kişilerin özellikleri karagözdeki gibi keskin çizgilerle belirtilmemiştir Kukla oyununda karagözdeki gibi iki birincil kişi buluruz Bunlar ‘İbiş’ ile ‘İhtiyar’ dır İbiş hep uşak olur Adı, efendisine bağlılığından ötürü ‘sadık’ tır Ayrıca ‘’Durmuş,Tombul,Fıstık, Kıvrak, Kışkış’’ gibi isimler de alırdı İbiş kurnaz ve hazırcevaptır Biçimsiz bir fesi vardır,püskülü sağa sola kayar Yanlış anlaşılmalar,çift anlamlı deyimler, açık saçık sözler kullanır diğer baş karakter olan İhtiyar ise çiftliğin sahibi varlıklı bir kişidir Bu iki karakter dışında ikincil kişiler de vardır Bunlardan biri genç aşık delikanlı ,diğeri de onun sevgilisi olan kızdır
Kukla oyunu konusunu Ortaoyunu ve Karagöz’den yada aşk hikayeleri ve halk efsanelerinden alırdı
|
|
|
|