|  10-24-2012 | #3 | 
	| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Diksiyon , Fonetik , Artikülasyon 
 
            SOLUMA
 
 Üç çeşit soluma vardir
   a) üst göğüs ve göğüs boşluğu soluması (özellikle kadınlarda gözlenir)
 b) alt soluma veya karından soluma
  Karın, göğüs kullanılmadan şişirilir  Genellikle tiyatro okullarında öğretilir  c) Bütünsel (üst göğüs ve karın) soluma
  Karın aşaması baskındır  Bu biçim en sağlıklı ve en işlevsel solumadır  Özellikle çocuklarda ve hayvanlarda gözlenir  
 Bütünsel soluma oyuncu için en etkili solumadır
  Ancak her oyuncunun soluması onun fizyolojik yapısına göre değişir  Ayrıca kadın ve erkeğin solunum olanaklarına ilişkin bazı doğal ayrımlar vardır  Her ne kadar kadınlarda üst göğüs erkeklere göre daha gelişmiş olsa da kadınlarda doğru soluma karın fazıldadır  Değişik duruşlar ve aksiyonlar bütünsel solumadan daha farklı solunum biçimi gerektirdiğinden, oyuncunun farklı solunum çeşitlerini denemesi gerekmektedir  Yani oyuncu solunum organlarının işlevlerini denetleyebilmelidir   Solunumun bütünsel olup olmadığını anlamak ve geliştirebilmek için çeşitli alıştırmalar vardır
  a) yere veya herhangi bir sert zemin üzerine yatın, böylece omurga kendiliğinden düz duracaktır
  Bir eli göğsüne, diğerini karına yerleştirin  Soluk alırken önce karnın üstündeki elin, daha sonra göğsün üstündeki elin yükseldiği duyumsanır: bu yumuşak ve sürekli bir harekettir  Bütünsel solumayı iki ayır evreye bölmemeye özen gösterilmelidir  Göğüs karın genişlemesinde gerilim olmamalı ve iki evrenin ardışıklığı fark edilmemelidir  Bu ardışıklık gövdede küçük şişmeler oluşturmalıdır  Evrelerin bölümlere ayrılması vokal organlarda ödemlere yolaçabilir  b) Yogadan uyarlanan bir yöntem: sert bir zemine yatılır
  Burun deliklerinden biri kapatılır ve diğeriyle soluk alınır  Soluk verilirken açık olan delik kapatılır ve önceden kapalı olan burun deliğinden hava dışarı verilir  Üç evre birbirini şöyle takip eder : soluk alma 4 saniye, soluk tutma 12 saniye, soluk verme 8 saniye c) Ayakta dururken, elleri en alttaki kaburganın üstüne yerleştirin
  Soluk alma başlangıçta elleri yerleştirdiğiniz noktada bir etki yaratmalıdır ( elleri dışarı itecektir  ) ve göğüs boyunca bunu sürdürdüğümüzde hava kolonunun doğruca kafaya ulaştığı şeklinde bir duygu oluşur  (bunun anlamı şudur: soluk alındığı zaman önce alt kaburgalar, hemen ardından yumuşak bir geçişle göğüs genişler  ) karın duvarları kaburgalar genişlediğinde kasılır, toplanan hava için bir temel oluşturur ve böylece ağızdan çıkan ilk sözcükle soluğun dışarı çıkması engellenir  Karın duvarı ( dışarı doğur daralır) alt kaburgaları genişleten kasları tersyönde çeker ( dışarı doğru büyür), ve onları soluk alıp verme sırasında mümkün olduğunca uzun süre bu durumda tutar  (En çok karşılaşılan hata , bütün soluma tamamlanmadan karın kaslarının sıkıştırılmasıdır  Bu yalnızca üst göğüs solunumuyla sonuçlanır  ) soluk verme bunun tersidir: kafadan başlayarak, göğüs boyunca avuçların durduğu noktaya doğru  İçeriye alınan havayı çok fazla sıkıştırmamaya özen gösterilmelidir, ve -önceden de belirtildiği gibi bütün süreç yumuşakça yerine getirilmelidir: başka bir deyişle,karın ve üst göğüs solumaları arasında hiçbir bölünme oluşturulmadan soluma tamamlanmalıdır  Böylesi bir alıştırma solunumu solunum olsun diye öğretme niyetinde değildir; sesi taşıyacak bir solunumu hazırlar  Bu alıştırma kolay ve etkin bir soluk vermenin gerçekleşmesi ve ses çıkması için bir temelin nasıl oluşturulması gerektiğini öğretir  Bütünsel soluma sırasında çok fazla hava almamak ve biriktirmemek gereklidir
  Bir oyuncu çabuk ve sessiz soluk almalıdır  Metinde mantıksal durak olarak saptadığı yerlerde soluk alır  Bu işlevsel bir şeydir zamandan tasarruf sağlar ve gereksiz durakları engeller: bu gereklidir çünkü bu duraklar metnin ritmini düşürür   Oyuncu her zaman nerede soluk alacağını bilmelidir
  Örneğin hızlı ritimli bir sahnede, arkadaşınım son sözü bitmeden soluk almalıdır, bu sayede arkadaşı bitirir bitirmez konuşmaya hazır olabilir  Öte yandan, eğer sahne arkadaşının son sözünden sonra soluk alırsa, diyaloğun orta yerinde ritimde delik açacak kısa bir sessizlik oluşturacaktır   Hızlı ve sessiz soluma için alıştırmalar:
 a) ellerinizle kalçanızı tutarak ayakta durun
  Söz söylemeden önce alabildiğiniz kadar havayı çabuk ve sessizce dudaklarınızın ve dişlerinizin arasından alın  b) Aşamalı olarak hızınızı arttıracağınız bir dizi kısa ve sessiz soluk alin
  Doğal bir şekilde dışarı verin  Soluma organik ve kendiliğinden oluşan bir süreçtir ve çalışmalar onun çok sıkı denetimini sağlamak için değil, doğal olmayan kimi olguları düzeltmek için yapılır
  Her şeye karşın solumanın kendiliğindenliği korunmalıdır   
 
 | 
	|  |   |