| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Diksiyon , Fonetik , Artikülasyon 
 
            Söylenis-Fonetik
 
 Söylenis bölümünde sesli ve sessiz harfleri ayri ayri inceleyecegiz
  Türkçede 8 adet sesli ve 21 adet sessiz harf vardir  Sesli harfleri "ünlü", sessiz harfleri de "ünsüz" kelimesiyle tanimlayacagiz  Türkçemizdeki ünlüler "a, e, ,i, i, o, ö, u, ü"den olusur  Ünsüzler ise "b, c, ç, d, f, g, g, h, j, k, l, m, n, p, r, s, s, t, v, y, z" den olusur  Söylenis bölümünde ünlü ve ünsüz harflerin fonetigini ögrenecegiz  Asagida konular hem anlatilmis hem de gerekli alistirmalar birlikte verilmistir  
 Ses Organlarını Geliştirme :
 
 Akcigerlerden çikan hava girtlaktan geçerken ses tellerinde titresimler olusturur, bu titresimlerle girtlak yapisina göre degisik sekillerde çok zayif sesler olusur
  Bu sesler diger ses organlariyla yogrulur, titresimlerle rahatlikla isitilebilecek kadar büyür ve kimlik kazanir   
 Herkesin ses organlarinin yapisinin farkliligi ölçüsünde farkli sesleri veya ses kimlikleri vardir
  Burada önce ses organlarimizin istedigimiz sesi çikarabilecek yetenege ulasmasini saglamaliyiz   
 Ses organlarinin egitimi diksiyonun altyapisini olusturur
  Ses organlari egitimsiz oldugunda diksiyon çalismalarinin her asamasinda tikanikliklar olusacaktir  diksiyon çalismalarinin kendisi de dolayli sekilde ses organlarinin gelisimine yol açar  Ana ses organlarini tek tek ele alalim ve gelistirilmeleri için alistirmalar yapalim  
 Dil :
 
 Dilimiz ünlüleri hariç tutarsak diger tüm seslerin çikarilmasinda mutlaka kullandigimiz çök önemli bir ses organimizdir
  "a,e,i,i,o,ö,u,ü" den olusan ünlülerin dilimiz sabit dururken seslendirilmeleri mümkündür  Sadece farkli ünlülerde çene ve agiz içinin aldigi pozisyonun degisimine paralel olarak degisik pozisyonlar alabilir  Ancak dil özellikle bazi seslerin çikarilmasinda en önemli fonksiyonlari icra eder  
 Dil agiz içinde çok rahat hareket edebilmelidir
  Dilin ön alt dislerin köküne, ön alt dislerin üst bölümüne, ön üst dislerin köküne, kivrilarak üst dudaga dokunabilmesi gerekir  Dilin ucu rahatlikla kasilabilmeli ve kivrilabilmelidir  Dilin agiz içinde sag ön ve arka yönde, sag ve sol yönde veya ucundan kivrilarak geriye dogru hareketi rahat olabilmelidir  
 Eger dilimizin kaslarinin dilimize rahat bir sekilde hakim olmasini saglayamazsak özellikle dilimizi kullanarak çikardigimiz seslerin bozuk çiktigini görürüz
  Degisik milletlerin dillerindeki fonetik özellikler farkli dil yeteneklerini gerektirebilir  Örnegin Japonca "tsu" sesi, Ingilizce "the" sesi, Arapça'daki "peltek z" Türkçe fonetiginde bulunmaz  Bu sesleri çikarabilmek için de o milletlerin fonetikleri çerçevesinde dilimizi gelistirmemiz gerekir  Eger dilimizin kullaniminin genel anlamda gelistirilmesini saglamayi basarirsak, bu yetenegimiz yabanci dil ögrenirken "telaffuz- pronounciation" sorununu çok kolay asmamizi saglayacaktir  
 Türkçe'de dil tembelliginin en fazla olumsuz etkiledigi sesler sunlardir: "c, ç, d, j, l, n, r, s, s, t, z" Eger bu seslerden herhangi birini çikarmakta güçlük çekiyorsaniz veya seste bogukluk, olusuyorsa dil egzersizleri üzerinde yogunlasmaniz gerekecektir
   
 Sesin Çıkışını Düzeltme :
 
 Güzel ve etkili konusmada önemli bir konu sesin mükemmel çikisidir
  Sesin mükemmel çikisi ses çikisi ile nefesin kullanimi arasinda basarili bir uyum olusturulmasini gerektirir  Düzgün sesin dört temel özelligi vardir  Bunlar sesin "isitilme düzeyi)yükseklik)", "sesin hiz düzeyi", "hosa gitme/tini düzeyi", "degisirlik/bükümlülük düzeyi"nden olusmaktadir  Asagida bu özellikleri ögrenelim ve gelistirmeye çalisalim  
 Isitilebilme-Yükseklik
 
 Bazi insanlarin sesleri bir metre mesafeden bile güçlükle duyulabilmektedir
  Böyle bir sesle yapilan konusmanin anlasilabilmesi son derece güçtür ve dinleyiciler dinlerken psikolojik gerginlik içerisine girerler   
 Ses dinleyiciler tarafindan isitilebilecek kadar yüksek olmalidir
  Normal ses kalabalik kitlenin en uzagina ulastirilacak kadar yüksek çikmalidir  Ancak yüksek ses bagirmaya dönüsmemelidir  Bu anlamda eger mikrofon kullanmiyorsaniz özellikle konusma yaptiginiz toplulugun büyüklügüne dikkat etmelisiniz  Hemen yaninizdaki bir arkadasiniza 20 metre uzaktaki insana konusur gibi konusursaniz sesin yüksekligini hatali kullanmis olursunuz  Sesin yüksekligi salonun büyüklügüne göre ayarlanmalidir  Ancak sesi yükseltirken "bagirma" tonu olusturmamak çok önemlidir   
 Dikkat edin: Kaç kisilik bir guruba konusuyorsunuz? Salonunuz ne kadar genis? Ortamda gürültü var mi? Sesiniz 20 metreden rahat duyulabiliyor mu? Yoksa mirilti gibi mi çikiyor? sesiniz yükselince bagirmaya dönüsüyor mu? Uygun ses yüksekligi dinleyici kitlesini tamamen ve rahatlikla kusatan sestir
   
 
 |