Konu
:
Alman Tiyatrosu Hakkında Bilgi
Yalnız Mesajı Göster
Alman Tiyatrosu Hakkında Bilgi
10-24-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Alman Tiyatrosu Hakkında Bilgi
Alman Tiyatrosu hakkında bilgi
Alman Tiyatrosu
Alman Tiyatrosu
1500’den 1800’e Almanya
Rönesans Almanya’ya geç geldi
Gerçek tiyatronun gelişiyse daha geç oldu
On sekizinci yüzyıla kadar iyi kumpanyalar yoktu
1767’den önce doğru dürüst bir tiyatro da yoktu
Alman oyun yazarlığının gelişmesi için Lessing (1729-1781) Goethe(1749-1832) Schiller(1759-1805) gibi yazarları beklemek gerekti
Almanya’nın tiyatroda böylesine geri kalmasının nedeni bir ulus niteliği kazanamamış olmasında aranabilir
Küçük dükalıklar ufak ufak prenslikler bağımsız kentler 1870’de Bismarc Almanya’yı birleştirmeden önce bu memleketin Paris Londra ya da Madrid gibi bir başkenti bir kültür merkezi yoktu
Avusturya’nın başkenti Viyana düşman kenti sayılıyordu; üstelik oradaki sahnelerde de on sekizinci yüzyıl sonuna kadar daha çok operalar şarkılı halk komedileri oynanmıştı
Gene de ayrı ayrı prensliklerde ayrı ayrı kentlerde gelişen zengin özellikleri belirmiş bir Alman kültürü vardı
Leipzig Hamburg Mannheim Frankfurt Münih Weimar Berlin ayrı ayrı birer küçük kültür merkeziydiler
Almanya’nın bir ulus olarak birleşmesini geciktiren nedenlerin başında savaşlar geliyordu; iç savaşlar dinsel savaşlar yabancı orduların memleketi yakıp yıkması
Çok kan dökülen Köy Savaşı 1525’te sona ermeden Reformation kavgaları başlamıştı bu çekişmeler ta 1648’e Otuz Yıl Savaşları’nın sonuna kadar sürdü
Dinsel savaşlar Almanya’da İngiltere ile Fransa’dakilerden çok daha yıkıcı oldu
Hapsburg Fransız İsveç orduları Almanya’yı yerle bir ettiler
Otuz milyon Alman yirmi milyona indi
Almanya’nın kendini toparlayabilmesi için bu acı olayların üzerinden bir yüzyıl geçmesi gerekti
Hans Sachs’ın Kısa Süren Tiyatrosu
On altıncı yüzyıl başlarında bir tiyatro kıpırdanması olmuştu
Ortaçağın dinsel oyunlarıyla ilgisi bulunmayan yerli bir komedi çeşidi yaratan Alman halkı buna Fastnachtsspiel (karnaval oyunları) adını vermişti
İtişip kakışmadan kaba sözlerden bol bol yararlanan bu kısa komediler halkı eğlendirmek amacını güdüyorsık sık da baştakileri yerme yoluna gidiyordu
En sevilen tip Narr denilen soytarıydı; eğlencesine düşkün neşeli biracı bir Alman tipi
Karnaval oyunlarında çoğunca insanoğlunun kötü yanları ele alınır sonunda da bir mahkeme kurulup yargıçlarla alay edilirdi
Bu farsları halka açık binalara kasaba alanlarına kurulan kaba sahnelerde amatör oyuncular oynarlardı; seyircilerden para toplanmazdı
Sonradan işi loncalar ele alınca birçok şehirlerde mastersingers denilen kumpanyalar ortaya çıktı
Karnaval oyunları yazanların en ünlüsü Hans Sach s(1494-1576) adlı bir ayakkabı tamircisidir
Sachs yaşamı boyunca birçok uzun komedi trajedi yazmış ama asıl başarısını seksen beşi bulan karnaval oyunlarıyla sağlamıştır
Çoğunlukla konularını kişilerini yerli tiyatronun gereklerine uydurdu ama tarihten Kutsal Kitap’tan klasiklerden de yararlandığı olurdu
1550 yılında eski boş bir kilisede ilk Alman tiyatrosunu kurup bir süre devamlı oyunlar oynadı
Okullarda
Okullardaki tiyatro çalışmaları hızlı bir gelişme göstermiyordu
Katolik kilisesinin iki ünlü hümanizmacısı Erasmus ile Melanchton Euripides’i Almanca’ya çevirdiler
Ama onyedinci yüzyıla kadar Almanlar klasik kurallara uyarak ya da klasik konuları ele alarak oyun yazmayı denemediler
Andreas Gryphius çıktığı yolculuklarda hem Fransız hem İtalyan oyunlarını görmüştü; Almanca oyunlar yazmaya girişti
Trajedilerinde ölçü kullanıyor komedilerini düzyazıyla yazıyordu
Yazdığı oyunların yalnız okullarda oynanmış olduğu anlaşılıyor
Christian Weise basit sağlam bir dille düzyazı olarak çok değişik konularda oyunlar yazdı
Farslarında ahlak kurallarına uydurulmuş bir Narr tipi yer alırdı
İngiliz Komedi Oyuncuları
1650 yılından önce Almanya’daki profesyonel kumpanyalar hep yabancı topluluklardı; ilkin İngilizler sonra Fransızlarla İtalyanlar
İngiliz Komedi Oyuncuları Almanya’da önemli bir etki yarattılarsa da bu etki kalıcı olamadı
1585’te Earl of Leicester Hollanda seferine çıktığı zaman yanına oyuncular da almıştı bunlar arasında ünlü Shakspeare soytarısı William Kempe de bulunuyordu
Leicester’in oyuncuları önce Danimarka Sarayında beş yıl sonra da Dresden’de oyunlar verdiler
İngiliz Komedi oyuncularının repertuvarında Gammer Gurton’s Needle gibi komediler jig’ler (danslı kısa oyun) interlude’lar Kutsal Kitap’tan alınan oyunlar Shakspeare ile Marlowe’dan kısaltılmış yapıtlar bulunurdu
Önceleri oyunlar İngilizceydi gülünç interlude’larda çatpa Almanca’da konuşulurdu
Bu yüzden de oyunlarda daha çok harekete önem verilir uzun konuşmalar şiire felsefeye dayanan bölümler atılırdı
Birkaç yıl sonra kumpanyalarda hem erkek hem de kadın yerli oyuncular yer almaya başlayınca oyunların baştan sona Almanca oynanması sağlanmış oldu
Corneille ile Racine’in Alman oyun yazarlığı üzerinde az bir etkisi oldu buna karşılık Moliér’in hiç etkisi olmadı
1700 yılından sonra Commedia Dell’arte oyunları büyük bir ilgi gördüyse de 1767’ye Lessing’in Minna von Barnhhelm’ine kadar Alman oyun yazarları toplumsal komediye yanaşmadılar
Frederika Carolina Neuber
Otuz Yıl Savaşları’nın sonuna kadar Almanya’da yerli kumpanyalar yoktu denilebilir
Küçük oyuncu topluluklarıysa kent yöneticilerince hoş karşılanmaz serserilerle hırsızlarla bir tutulur bir yere bağlanmalarına izin verilmezdi
Oynadıkları çoğunlukla kaba farslarla Haupt-und Staaksaktionen diye anılan yerli oyunlardı
Bu alanda ilk önemli adım Johann Velten adlı bir üniversite mezununun gezici kumpanyalardan birine girmesiyle atılmıştır
1669’da Velten Corneille’in Polyeucte’ünden yapılmış kötü bir uyarlamada rol aldı; daha sonra da Moliére’in komedilerini Hamlet’i oynadı
Ama halk Hanswurst ile Harlequin’i seyretmek istiyordu
Alman sahnesinin önem kazanması Frederika Carolina Neuber adlı bir kadının öncülüğüyle başladı
Bir avukatın kızı olan Frederika 1717’de evlenmek için evden kaçmış sonra da kocasıyla beraber bir tiyatro kumpanyasına girmişti
1727’de kendi kumpanyasını kurarak Leipzig Pazarı’nda oyunlar verdi
Leipzig Üniversitesi’nin estetik profesörü olan Johann Christoph Gottsched Frederika’nın kumpanyasına on yıl kadar yardım etti
Gottsched karısıyla daha başka arkadaşlarıyla birlikte Frau Neuber’e klasik Fransız trajedilerini çevirdi uyarladı
Neuber Alman tiyatrosunun gerçek bir öncüsüydü
1739’da Gottsched ile Neuber’in araları açıldı
1742’de Neuber genç bir öğrencinin Lessing’in ilk komedisi Der Junge Gelehrte’i (Genç Bilgin) oynadı
Frederika’nın pahalı sahne düzenlerine gösterişe düşkünlüğüsonunda kumpanyanın dağılmasına yol açtı
Çoğu oyuncular gibi o da yoksulluk içinde öldü
Frederika Caroline Neuber oyuncularını dikkatle seçer titizlikle prova yaptırırdı
Onun kumpanyasından yetişen oyuncular Almanya’da bir oyunculuk geleneği kurulmasını sağladılar
Johann Friedrich Schoenemann Neuber Kumpanyası’ndan ayrıldıktan sonra Almanya’nın ikinci büyük tiyatro adamı oldu
İki büyük oyuncu Konrad Ackermenn ile Konrad Ekhof onun kumpanyasındaydılar
Hamburg'da Tiyatro
Hamburg bağımsız bir kentti geniş zengin bir kent
On altıncı on yedinci yüzyıllarda Fransız Sarayı’nı taklit etme isteğiyle operalar yaptıran kimi Alman dükalıkları prenslikleri gibiHamburg’da 1678 yılında bir opera yaptırmıştı
Konrad Ackermenn Hamburg’a geldikten bir zaman sonra 1765’de kentin yöneticilerini kandırarak bu opera yapısının kusursuz bir tiyatro biçimine sokulmasını sağladı
Böylece Almanya yalnızca iyi oyunları oynayan bir tiyatro kumpanyasına kavuşmuş oldu
Hamburg Tiyatrosu kurulduktan sonra Viyana’daki tiyatroda da iyi yapıtlara yer verilmeye başlandı
1771’de Gotha’da açılan ilk saray tiyatrosu ile 1778’de Mannheim’de açılan Ulusal Tiyatro da Hamburg’da kazanılan başarıların etkisiyle yaptırılmış tiyatrolardır
1767’de Ekhof Ackermann Sophie Schroeder “Hamburg Ulusal Tiyatrosu" 'nu kurdular
İki yıl bile geçmeden başarısızlığa uğrayarak kumpanyayı dağıttıkları görüldü ama birkaç yıl sonra yeniden kurdukları kumpanya çok büyük bir başarı kazandı
Bu ünlü oyuncuların Hamburg’da ilk oynadıkları yapıtlar arasında Lessing’in Minna von Barnheim’i Moliére’in Voltaire ve Goldoni’nin oyunları vardı
1771’de kumpanya yeniden canlandırılınca bunlara Goethe Holberg Calderon Schiller Shakspeare gibi yazarların oyunları da eklendi
Lessing
Lessing ilk profesyonel dramaturgdur
İkinci bir görevi de haftada iki kere oyunlar oyuncular oynanış üzerine düşüncelerini yazıp bir keç sayfalık bir kitapçık halinde yayımlamaktı
Tiyatro bu işi yaparken yan tutmamasını bir dergiye yazar gibi yazmasını istemişti
Ama Lessing üç ay sonra oynanışı eleştirmeyip yalnızca oyunlar üzerinde durmak gereğini duydu
Lessing’in yazdığı 104 eleştiri yazısı sonradan Die Hamburgische Dramaturgie adlı kitapta toplanmıştır
Bu yazılar günümüzde de okunacak değerdedir
Gençlik yapıtı Der Junge Gelehrte’den başka en az dört oyun yazmıştır
Miss Sara Sampson orta tabaka yaşamını ele alan duygulu bir trajedidir
Bu oyunda Alman sahnesine ilk olarak doğal dil çıkarılmışdüzyazı kullanılmıştı
Lessing Minna von Barnheim adlı komedisinden sonra gene düzyazıya dönerek Emilia Galotti’yi yazdı
Bu oyunda soyluların ahlak anlayışını yerer
Ölçülü olarak yazdığı Nathan der Weise adlı oyununda ise dinsel hoşgörüyü savunmuştur
Schroeder
Ekhof’u Lessing’i olan “Hamburg Ulusal Tiyatrosu” ilk açıldığında başarısızlığa uğramaktan kurtulamamıştı
Halk iyioyunlarla düzenlenmiş bir repertuvara hazırlıklı değildi duygulu komediler cici baleler seyretmek istiyordu
Başarısızlık kumpanya içinde bir takım anlaşmazlıklar yarattı
Sonradan Almanya’nın en büyük oyuncusu olan genç Friedrich Ludwig Schroeder çevirdiği dolaplarla Ekhof’un kumpanyadan ayrılmasına yol açtı ama kısa bir süre sonra kendisi de çekilmek zorunda kaldı
İki yıl kadar sonra ise Schroeder dağılmış olan kumpanyayı yeniden canlandırmak isteğiyle iş başına geldi; oyunculuktaki ustalığı kadar yöneticilikteki ustalığının da yardımıyla gerçek bir başarıya erdi
Bir yandan duygulu komediler müzikli danslı oyunlar oynuyor bir yandan da Shakspeare Lessing Goethe Schiller gibi yazarların en güzel yapıtlarını sahneye koyuyordu
Günün duygululuğa düşkün seyircilerine değil Shakspeare’i Goethe ile Schiller’i seyrettirmek bile çok güç bir işti
Goethe’nin Goetz von Berlichingen adlı oyunu hem Sturm und Drang (Fırtına ve Bunalım) diye anılan edebiyat hareketinin başlamasına yol açmış hem de Shakspeare ile Alman seyircisi arasında bir köprü olmuştu
Sturm und Drang hareketi içinde yazılan oyunların hepsi Shakspeare’in kural dinlemez davranışına uyuyordu; ama bu oyunlarda düzyazı kullanılmaktaydı
Schroeder Sturm und Drang yazarlarının oyunlarını oynayan tek yönetmen değildi; buna karşılık Shakspeare’i Alman sahnesinde başarıya ulaştıran ilk tiyatro adamı olmak onuru yalnızca onundur
Goethe
Johann Wolfgang von Goethe Almanya’nın en büyük şairiydi
Oyun yazarlığı tiyatro yönetmenliği alanlarında sağladığı başarılar şairliğinin felsefe doğa bilimleri üzerine geniş bilgisinin izlerini taşır
Ayrıca ressamlığı da vardı
Daha yirmi dört yaşındayken yazdığı Goetz von Berlichingen adlı oyunuyla Sturm und Drang hareketinin öncüsü olmuştu
Ertesi yıl ünlü romanı Genç Werther’in Acıları’nı yazdı
Wilhelm Meister adlı yapıtıysa Alman romancılığını otuz yıl etkisi altında tuttu
Elli yıldan sazla bir süre Goethe Weimar Dükü’nün devlet işlerini yürütmesine yardım etmiş; ayrıca yirmi altı yıl dükalığın tiyatrosunu yönetmişti
Önceleri Sarayın içindeki küçük bir tiyatroda amatörlerin oynadığı oyunları düzenlemekteydi
Kısa bir zaman sonra hükümette önemli görevler aldı; işlerinin çokluğu yüzünden sanat çalışmalarından uzak kalmaya başladı
Weimar’a 1775’te gitmişti; 17861787 yıllarını İtalya’da geçirdi
1791’de Weimar Dükü’nün yeni yaptırılan tiyatrosuna yönetmen oldu
Goethe Sturm und Drang çağında Shakspeare’in etkisindeydi
Klasik tiyatro kurallarına uymak gereğini duymuyordu
Başkaldırmak kaçınılmaz bir şeydi
Kahramanlıkla trajedi yaşamda birbirinin ayrılmaz parçalarıydı
İnsan birey değerlendiriliyordu
İtalya yolculuğu Goethe’in düşüncelerinde de oyun yazarlığında da önemli değişiklikler yarattı
Klasik anlayışa yakınlaştığı görüldü
İtalya’dayken bitirdiği Egmont gene düzyazıydı eski yapıtlarındaki duygusallıktan büsbütün uzaklaşmış değildi
Sonra Goethe düzyazıyı bıraktı Iphigenia’yı ölçülü olarak yazdı
Oyunlarının en ünlüsü Faust’u ise Sturm und Drang çağının ilk günlerinde yazmaya başlamıştı ancak 1832’de ölümünden üç ay önce bitirebildi
Böylece oyun iki ayrı sanat anlayışının ortak ürünü haline geldi
Weimar Dükü sarayındaki tiyatronun bir yangın sonunda kullanılamayacak kadar zarar görmesi üzerine yeni bir tiyatro yaptırmış bir de kumpanya kurmuştu
Oyunların bir türlü başarılı olamadığını görünce Goethe’den tiyatronun başına geçmesini istedi
Bu göreve büyük bir coşkunlukla başlayan Goethe klasikleri çağdaş oyunları Almanca’ya çevirdi çevirtti dekorlar çizdi oyunculara tiyatro dersi verdi dans etmeyi eskrim yapmayı öğrenmelerini sağladı pek çok oyun sahneye koydu
Schroeder’in oyun anlayışı karşısında Goethe’in savunduğu kuramlar hayli eski kalıyordu ama ününün büyüklüğü Alman sahnesini uzun zaman etkisi altında tutmasını sağladı
Bu iki büyük tiyatro adamı arasındaki görüş ayrılığının yarattığı çekişme kendileri sahne yaşamından çekildikten sonra da uzun zaman sürdüyse de sonunda Schroeder anlayışının tam bir üstünlük sağladığı görüldü
Bir tiyatro yönetmeni olduğu halde Goethe’nin yazdığı oyunlar sahneye yatkın değildi
Yapıtlarını sahneye kafaya tutar gibi yazmış olduğunu kendisi de söylemiştir
Schiller
Schiller 1784’te Kabale und Liebe ile soyluların ahlak anlayışına saldırdı; 1787’de Don Carlos’la hoşgörüyü savundu
1798’de Goethe onu Weimar’a getirdi; 1805’de veremden ölünceye kadar Schiller orada kalarak yeni oyunlar yazdı; Wallenstein Maria Stuart Die Jungfrau von Orleans Die Braut von Messina Wilhelm Tell
Schiller de Goethe gibi ülküsel güzelliğe ulaşmak amacındaydı
Oyunları Sturm und Drang’ın canlılığını gücünü taşıyor bireyi değerlendirme eğilimi toplumsallığa doğru gelişiyordu
Oyun yazarlığı alanında Schiller’in Goethe’ye üstün olduğu bir gerçektir
Bu iki Alman yazarın elli yıl sonra Fransız sahnesinde ortaya çıkacak romantik anlayışı önceden yaşadıkları söylenebilir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul