Konu
:
Epik Tiyatro Hakkında Bilgi
Yalnız Mesajı Göster
Epik Tiyatro Hakkında Bilgi
10-24-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Epik Tiyatro Hakkında Bilgi
Epik Tiyatro hakkında bilgi
Epik tiyatro siyasal amaçlı bir tiyatro düşüncesidir
Bertolt Brecht’in doğrudan Marksizm-Leninizm etkilenimiyle oluşturduğu ve seslendiği seyirci kitlesini de emekçi sınıf olarak belirlemiş bir kuramdır
Teoride ve pratikte Marksizmin felsefi siyasal ve ekonomik tahlillerini tiyatro sahnesine yansıtmaya çalışır
Brecht tarafından bilim çağının tiyatrosu olarak değerlendirilen epik tiyatro kapitalizm ve sınıflı toplum eleştirisi yapar; oyunlar bir devrimin gerekliliğini çoğu kez doğrudan işaret etmese bile varolan sistemin olumsuzlanması yoluyla seyircisini başka alternatifler üzerine düşünmeye çağırma iddiasındadır
İşte yazarın seyircisini sokmayı arzuladığı bu aktif eleştirel tutum Brecht tarafından ilk kez 1927 yılında kullanılan epik tiyatro nitelemesinde karşılığını bulur
Brecht canlandıran taklit eden seyirciyi yanılsamaya sokan gerçekçi tiyatro düşüncesinin karşısına koyduğu epik tiyatronun yanılsamacı yönü yokedilmiş anlatımcı bir tiyatro olmasını hedefler
Brecht’e göre görünenin ardındaki gerçeği göstermek burjuva gerçekçiliğiyle ve bütünlüklü bir tiyatro algısıyla mümkün değildir
Tam tersine bu algıyı kıracak seyirciyi determinist neden-sonuç ilişkisinin cenderesinden kurtaracak ve böylece yanılsamayı kıracak bir tiyatroya ihtiyaç vardır
Yazarın siyasal amaçlı tiyatrosunu Piscator’unkinden ayıran seyirciyi üstlenmeye çağırdığı bu aktif tutumdur
Epik tiyatro seyirciyi bir gözlemci yapar ondan yargıya varmasını ister
Yazar bunu sağlamak için çeşitli araçlar kullanır
Oyunlar episodik olarak bölümlenmiştir ve bu episodlar arasındaki neden sonuç bağı olabildiğince gevşek tutulur
Hatta Brecht episodların başına açıklayıcı şarkılar ve notlar koyar; bu yolla merak öğesi olabildiğince yok edilir
Seyircinin oyuna olan mesafesini koruyabilmesi için tarihselleştirme kullanmak da yazarın bir diğer yöntemidir
Tarihselleştirme kullanarak oyunlarının geçmiş bir zamanda ve/ya da başka bir toplumda geçirir
Bunu yaparken Brecht’in endişesi şimdiki zamanda ve şimdiki toplumda geçen bir oyunun seyircinin özdeşlik kurmasına yol açarak aktif eleştirel tutumunu kaybetmesine yol açacağıdır
Brecht’in kullandığı araçlar arasında en bilineni yabancılaştırma efektidir ve en genel anlamıyla sahnedekinin bir oyun olduğunun seyirciye hatırlatılması amacını taşır
Böylece seyircinin oyuna kapılması akla dayanan eleştirel tutumunu bırakarak duygularına kapılması engellenecektir
Episodik anlatım ve tarihselleştirme gibi araçların yöneldiği amaca hizmet eden yabancılaştırma oyunun tüm yapısından bağımsız olarak düşünülemez
Althusser’e göre Brecht’in yabancılaştırması diyalektik materyalizm felsefesiyle doğrudan ilişkilidir
İnsanı olayları ve toplumu bitmiş tamamlanmış olarak almaz
Somut durumların irdelenmesine yardımcı olur
Brecht “hiç düşünmeden öylece zaten anlaşılıyor sanılan bir şey [yabancılaştırmayla] özellikle anlaşılmaz duruma bile getirilebilir
Ama bir koşulla: Böylece sonunda gerçekten anlaşılmasını sağlamak adına” der
Bu Althusser’e göre diyalektik bir bakıştır: Bildiğini sanan seyircinin yabancılaştırmayla gerçek bilgiye ulaşmasını sağlamak
Walter Benjamin yazılarında Brecht'in gestus kavramından söz eder
Bu kavram oyun metinlerine ilişkin olmaktan çok gösterimsel anlam taşır
Daha çok Brechtyen Oyunculuk altında incelenebilecek bu kavramın temel mantığı sahnedeki oyun kişisinin sınıfsal konumunu belli edecek bir yüz ya da beden tavrıdır
Örneğin oyun kişisinin yerleri nasıl süpürdüğü bir gestus olabilir
Yerleri her zaman süpürmeye alışkın olan bir hizmetçinin tavrıyla bir prensesin yerleri süpürmek zorunda kaldığında göstereceği tavır onların sınıfsal farklılıklarını ortaya koymak için bir araç olacaktır
Brecht Küçük Organon’unda tiyatronun eğlendirici yönünü ne kadar önemli bulduğunu da anlatır
Ancak bunu burjuva tiyatrosunun eğlence anlayışını eleştirerek yapar
Epik Tiyatro'nun ulaşmaya çalıştığı seyircinin kandırmacadan değil öğrenmekten bilmekten ve çözümlemekten zevk alan bir seyirci olduğunu söyler
Epik Tiyatro örnekleri
* Brecht'in oyunlarından
Adam Adamdır
Cesaret Ana ve Çocukları
Kafkas Tebeşir Dairesi
Sezuan'ın İyi İnsanı
Önlem
Puntila Ağa ve Uşağı Matti
Galilei'nin Yaşamı
* Türk Tiyatrosundan örnekler
Zengin Mutfağı Asiye Nasıl Kurtulur? (Vasıf Öngören)
Bir Ölümün Toplumsal Anatomisi (Oktay Arayıcı)
Ayak Bacak Fabrikası (Sermet Çağan)
Keşanlı Ali Destanı (Haldun Taner)
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul