Yalnız Mesajı Göster

Hepimiz İşkenceci Miyiz?

Eski 10-21-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Hepimiz İşkenceci Miyiz?




Peki, bunu neye bağlıyoruz?

Öncelikle daha çok birey düzeyinde bir olay bu Genel olarak ideolojilerden ya da benzeri olgulardan çok fazla etkilenmiyor Ayrıca 1960’larda da ABD’de büyük bir açılım ve serbestlik vardı Çiçek çocuklar, hipiler gibi… Yani bugünden hiç geri değildi Bilakis bugün ABD’de, Türkiye’de olduğu gibi, çok daha fazla bir muhafazakarlaşma ya da muhafazakarlaşma eğilimi var Politikalar da öyle Ama bu deneylerde daha temel insan davranışları söz konusu Genel politikalarla o kadar ilgili bir şey değil Burada insanın otoriteye karşı itaate yönelme eğiliminin yüksek olduğu görülüyor

Milgram deneyinin bazı versiyonlarında 'öğrenci' ve 'öğretmen' aynı ortamda yer aldı

Milgram kendi araştırmasında da verdiği örneklerde gösterdiği gibi, buradaki en önemli faktör de, kim bunun sorumluluğunu taşıyacak sorusu Eğer o adama (deneydeki öğrenciye) bir şey olursa ne olacak diye soruyor katılımcı, sorumluluk bana ait denilince devam ediyor Sorumluluk bir başkasına ait olduğu anda kişi, bir piyon gibi iş görebiliyor

Sonuçlarda kişinin eğitimi durumu, refah seviyesi ya da benzeri farklılıklar bir şey değiştirmiyor mu?

Değiştirmiyor Kadın-erkek farkı da yok Milgram’ın ilk deneyinde yalnızca erkek katılımcılar kullanıldı ancak daha sonra kadın katılımcılar da katıldı Normalde beklenen kadınların daha az şok vereceğidir ama böyle olmuyor Çünkü belki bir taraftan daha az şok verme eğiliminde olabilirler, karşısındakine acıdığı için ama diğer taraftan da daha yumuşak başlı ve itaatkar oldukları için kadınlar bu iki eğilim birbirini götürüyor ve erkeklerden çok da farklı sonuçlar alınmıyor Kadınların stres düzeyleri daha yüksek oluyor ama sonuç değişmiyor

Milgram’ın deneyine ilham kaynağı olarak Nazi Almanyası’ndaki toplama kamplarında görevli Adolf Eichmann’ın bunu yalnızca bir görev olarak yaptığını söylemesi gösteriliyor Ne yazık ki Nazi Almanyası’ndan sonra da pek çok işkence örneğini yaşadık Belki de bunun en somut örneği Ebu Gureyb’de yaşananlardı Yaşanan ve devam eden bunca örnekten sonra işkenceyi önlemek için, insanları bire bir eğitmenin ötesinde farklı ve daha genel mekanizmaların yaratılması gerektiğini söylenebilir mi?

Nazi subay Adof Eichmann'ın 'işkenceleri görev icabı yaptığı' sözleri deneye ilham kaynağı oldu

Tabii bu da söylenebilir ama Ebu Gureyb’de yaşananlar için Milgram’ın deneyinden ziyade, Zimbardo’nun deneyi kullanıldı Bu deney bir simulasyondu Zimbardo, Stanford Üniversitesi’nde simule edilmiş bir hapishane yaptı ve buraya rasgele seçilen erkek denekleri, bir kısmını mahpus, bir kısmını da gardiyan olarak koydu Bunları kendi hallerine bıraktı ve bir süre sonra gardiyanların çok haşin, sert, acımasız hale geldiğini, mahpusların da çaresizlik içinde olduklarını ve durumlarını kabul ettiğini gördü Deneyi tamamlanamadan bitirilmek durumunda kaldı Çünkü zarar gardiyanlar vermeye başladı ama buradaki gardiyanların da öğrencilerin de hepsi üniversitesi öğrencileriydi Dolayısıyla Ebu Gureyb’de yaşananların açıklanmasında da Zimbardo’nun deneyi ve yorumu daha çok kullanıldı Genel olarak Zimbardo’nun yorumunu şöyle özetleyebiliriz, herkes de bu tür davranışlar potansiyel olarak vardır ancak önemli olan çevresel faktörlerdir İnsanları bu tür ortamına koyduğunuz zaman, böyle bir şiddet ortamında insanlar bu tür şeyleri gerçekleştirebilir Stanford Hapishane Deneyi olarak da bilinen Zimbardo’nun deneyi de çok meşhurdur

Böyle bir yorum işkencecileri aklama ya da en azından oları maruz görme anlamına gelmez mi?

Oraya da çekilebilir Tabii bu şekilde eleştiriler de geliyor; insanlar bu kadar piyon mudur, tamamen çevresel etkenlerin etkisinde midir diye itirazlar da geliyor Ama Milgarm’ın da Zimbardo’nun da bulguları çevresel etkilerini önemine vurgu yapıyor

Standford Hapishanesi Deneyindeki 'mahkum'lardan biri

Peki, bu konuda yapılacak bir şey yok mu, çevrenin insanın otoriteye baş eğerek ya da çevre etkisiyle bu tür eylemlerde bulunması konusunda yapılacak bir şey yok mu?

Bu konular insanlara, anlatılarak farkında olmaları sağlanmalı ve insan eğilimlerini daha iyi anlamaları öğretilmeli Ve en önemlisi de karşısındaki ile empati kurarak bunun üstesinden gelmesi sağlanabilir Ayrıca grup dinamikleri de kullanılabilir Örneğin Milgram deneyinde araştırmacının iki asistanı katılımcı rolünde deneğe dahil oluyor Elbette esas katılımcı bunların asistan olduğundan haberdar değil Deneyde üç de şok verecekler ama bu iki kişi 120-150 volttan sonra biz bu işi yapmayız diyorlar Bu durumda gerçek katılımcıların yüzde 90’ı şok vermeye devam etmiyor Bu çok önemli bir bulgu çünkü bu gösteriyor ki insan tek başınayken daha zayıf oluyor ve çevre etkisinde, özellikle de otorite etkisinde kalabiliyor ama küçücük bir dayanışma ile, bir kişi bile yanında otoriteden farklı düşüyorsa ya da karşı gelebiliyorsa bu kişiyi çok güçlendiriyor O da karşı gelebiliyor çok kolaylıkla Bunun başka da bir sürü araştırması var

Ama bunun tersi de doğru, değil mi?

Evet bu durumda katılımcı ters etkide kalıyor, ters yönde hareket ediyor

Empatinin öneminden bahsettiniz Bu konuda ne tür araştırmalar yapıldı?

Örneğin Feshbach’lar ilkokul çağındaki çocuklarla ilgili yaptıkları araştırmalarda bu empati eğitimini yapıyorlar Feshbach’lar karı-koca sosyal psikologlar, yaptıkları araştırmalarda empati eğitimi alan çocukların, diğerlerine oranla çok daha az saldırganlık gösterdiklerini gözlemlediler Çocuklar saldırganlık eğilimleri bir yerde ortaya çıksa dahi ona engel olup kontrol ediyorlar ve saldırganlık göstermiyorlar Japonya’da da Obuchi’nin yaptığı araştırmasında da benzer şeyler gözlemlendi Bu araştırmada Bu da Milgram’a çok benzer bir şekilde yine şok kullanılıyor ama burada da kurban durumundaki kişi, deney başlamadan önce kendisi hakkında bilgiler veriyor Kendi hayatı ile ilgili bilgiler verilince, katışımcıda bir miktar, empati oluşuyor, çünkü o kişiyi daha çok tanıyor oluyor Bu durumda katılımcının verdiği şoklar da daha hafif şoklar oluyor

Burada Milgram deneyi ile aynı düzenek mi kuruldu?

Aynısı değildi, benzeriydi Bu deneyde de benzer biçimde orada da şok verildi Önemli olan sonuçta katılımcının daha az şok vermesi

Öyleyse çevresel etkenlerden dolayı insanların otoriteye boyun eğebileceklerini görüyoruz Ama bu konuda çok da çaresiz olmadığımız çünkü insanların empati kurarak bunun üzerinden gelebileceğini söyleyebiliriz

Evet, nitekim empati eğitimi verildiği durumlarda daha hafifi şoklar verildiği bulunduğu Obouchi’nin deneyinin benzerleri Amerikalı Hanoh ve Richardson tarafından da gerçekleştirildi ve benzer sonuçlara ulaşıldı

Tüm bu araştırmalarla alınan benzer sonuçlar, empatinin çok önemli olduğunu gösteriyor Bir kişiye zarar vermek için o kişiyi ‘diğer’, ‘farklı’, ya da ‘öteki’ olarak görmek gerekir Oysa, eğer empati kurup, o kişiyi anlamaya çalışıp bir şekilde yakın hissederseniz, o zaman ona kötülük yapma ihtimali azalıyor Bunun da aplikasyonları (uygulamaları) çok önemlidir Bütün bu ‘düşman’, ‘diğer’ görüşler, aslında saldırganlığa kolaylıkla yol açabilen güçler, temelinde kendinden farklı görmek yatıyor Oysa, kendine yakın görüp empati kurabilmek, o kişiyi insan olarak anlayabilmek, çok daha insancıl yaklaşımlara yol açabiliyor ve saldırganlığın önüne geçebiliyor


Alıntı Yaparak Cevapla