|
Prof. Dr. Sinsi
|
Araba Motorları Çalışması Ve Yanması İle İlgili Bilgi
Araba motorları çalışması ve yanması ile ilgili bilgi
Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir
Yakıtlarına göre motorlar, Dizel-Benzin-LPG li olmak üzere ayrılırlar Benzinli motorun yakıtı benzin; Dizel motorun yakıtı Mazot (motorin); LPG'li motorun yakıtı ise LPG gazıdır
Silindir diziliş şekillerine göre motorlar sıra tipi, v tipi, yıldız tipi, boksör tipi şeklindedir
Soğutma sistemine göre motorlar, su soğutmalı ve hava soğutmalı diye ikiye ayrılır
Yanma sistemine göre motorlar, içten yanmalı ve dıştan yanmalı diye ikiye ayrılır Araçlardaki motorlar içten yanmalı motorlardır İçten yanmalı motorlar ise, mazot, benzin ya da motorin yakarlar
Motorlar, çalışma zamanlarına göre, iki zamanlı ve dört zamanlı motorlar diye ikiye ayrılır
Benzinli motorlarda ateşleme, sıkıştırılmış benzin-hava karışımının buji ile ateşlenmesi ile olur
4 zamanlı motorlarda 4 zaman, sırası ile şöyledir: Emme, sıkıştırma, ateşleme (veya genişleme; iş zamanı da denir), egzost
Enjektörlerden püskürtülerek ateşleme yapılan motorlarda yakıt olarak motorin kullanılır
Katalitik konvertör kullanılan araçlarda yakıt olarak, kurşunsuz benzin kullanılır
Bir motorun bazı parçaları şunlardır: marş motoru, piston, segman, piston kolu, silindir kapağı, supap kapağı, eme manifoltu, egzost manifoltu, silindir gövdesi, silindir gömleği, karter, conta, külbütör, emme supapı, ekzost supapı, supap iteceği, krank mili, kam mili, volan dişlisi, eksantrik dişlisidir
Dizel motorda ise bunların dışında, mazot pompası (enjeksiyon pompası) ve enjektör de bulunur
Benzinli motorlarda, üsttekilerin dışında karbüratör, benzin pompası, buji, disribütör, bobin vardır
ATEŞLEME SİSTEMİ
Benzinli motorun ateşleme siteminin bazı önemli parçaları şunlardır:
Akü, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, buji ile distribütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır
Bezinli motorlarda bujinin görevi ateşlemeyi sağlamaktır Benzinli motorlarda bulunan distribütör' ün en önemli görevleri endüksiyon bobininden gelen yüksek voltajı bujilere dağıtmanın yanı sıra, platin ve meksefe yardımıyla yüksek voltajın oluşumunu sağlamak, ayrıca tevzii makarasıyla da elektrik dağıtımını sağlamaktır
Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı www frmsinsi net/ 15000 - 25000 volta çıkarır
Bujilere ateşleme sırasına göre akım dağıtan distribütördür Motor çalışmazken kontak anahtarı, ateşleme durumunda açık unutulursa platin ya da bobin yanabilir
Aracın belirli bir km'sinden sonra bazı parçaları değişmelidir Bunlardan biri platin ve bujidir Ateşleme sistemi ayarlarından biri buji ayarı ve diğeri ise platin ayarı ile avans ayarıdır
Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir Platin meme yaparsa zımparayla temizlenir
Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir
Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal ateşleme yapmaması,
bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır
Bujiler ayarsız ve www frmsinsi net/ aşınmış ise motor çekişten düşer
Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır
Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir
|