10-21-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Lastikler Hakkında Bilinmesi Gerekenler
Bunlara Dikkat!
Tüm lastikler T&RA ve ETRTO gibi uluslararası örgütler tarafından belirlenen ; jant çapı, dış çap, kesit genişliği gibi parametreler için belirlenen standartlara uymak zorundadır
Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle yapabileceği en yüksek hız limiti:
Yük İndeksi
Lastik başına
yük(kg)
Yük indeksi
Lastik başına
yük (kg)
Yük indeksi
Lastik başına
yük (kg)
60
250
79
437
98
750
61
257
80
450
99
775
62
265
81
462
100
800
63
272
82
475
101
825
64
280
83
487
102
850
65
290
84
500
103
875
66
300
85
515
104
900
67
307
86
530
105
925
68
315
87
545
106
950
69
325
88
560
107
975
70
335
89
580
108
1000
71
345
90
600
109
1030
72
355
91
615
110
1060
73
365
92
630
111
1090
74
375
93
650
112
1120
75
387
94
670
113
1150
76
400
95
690
114
1180
77
412
96
710
115
1215
78
425
97
730
-
-
Tavsiyeler- Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın

- Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın

- Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin

- Kışın diş derinliğinin 3 mm'den az olması çekişi olumsuz etkiler

- Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız, aracınızı takoza alın

- Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın

- Aynı aks üzerindeki lastiklerdeki farklı hava basınçları, aracın düşük hava basınçlı lastik tarafına doğru çekmesine neden olur

- Lastiğinizi kaldırım kenarlarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının

- Diş derinliği 1
6 mm ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin
- Kullanmadığınız lastikleri şişirilmiş olarak depolamayın

- Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncını kesinlikle düşürmeyin

- Subap kapaklarını kapalı tutun

- Su ve fırça kullanılarak yapılacak temizlik lastikteki kimyasalların koruyucu bir film tabakası oluşturmasına yardımcı olur

- Yurdun dört bir yanına dağılmış Lassa bayilerine lastiklerinizle ilgili tüm konularda danışabilirsiniz

Garanti Dışı Kalan Maddeler:[*]Taş, çivi, cam, metal ve benzeri cisimler nedeniyle hasarlanmış lastikler[*]Hatalı ve kötü kullanım sonucu meydana gelen çarpma ve darbelerden kaynaklanan hasarlar[*]Yoldaki kaldırım kasis, çukur, düşük banket ve benzeri dış etkenlerden dolayı meydana gelen hasarlar[*]İç lastik(tube-type) takılması gereken lastiklerin, iç lastik takılmadan (tubeless) kullanılması nedeniyle meydana gelen hasarlar[*]Dış lastik içerisine takılı iç lastik ve kolonun farklı marka olmasından kaynaklanan hasarlar[*]Aracın istiap haddi üzerinde aşırı yükleme yapılması sonucu meydana gelen olaylar[*]Yanlış uygulamalardan ve araç mekaniğinden dolayı hasarlanmış lastikler[*]Lastiklerin standardına uygun olmayan hava basıncı ile kullanılması sonucu meydana gelen hasarlar[*]Yüksek hızlarda yapılan ani frenlemeler neticesinde meydana blok şeklindeki hasarlar[*]Tamir edilmiş ve kaplama yapılmış lastikler[*]Lastiğin janta takılması veya sökülmesi sırasında meydana gelen topuk kırılması ve benzeri hasarlar[*]Lastiklerin, tüketiciler tarafından güneş altında uzun süre depolanması ve ozon üreten elektirik motoru ve benzeri cihazlara yakın olarak bulundurulması ile olabilecek yüzeysel ince çatlamalarYara Tamiri
Pratikte, tubeless otomobil lastiklerinin tamiri değişik malzemelerin kullanıldığı iki farklı yöntemle yapılır Bunlar;herbiri için farklı tipte malzeme ve teçhizat kullanılan,yara tamirinde en uygun ve tavsiye edilen bir yöntem olan Mantar Yama (PRP) ile lastiğin yara alan bölgesinin kuşingam adı verilen dolgu maddesiyle doldurulup pişirilmesi ve içeriye get konulması yöntemiyle yapılan Takviyeli Yara Tamiridir
Harici bir darbe sonucu yara almış/delinmiş lastiklerin incelenmesi,uygun alet ve ekipmanla tamirinin yapılması,sadece bu işlemi yapan kişinin sorumluluğundadır
Tamir işlemi;bu konuda eğitilmiş kişilerce yapılmalıdır
:: Mantar tip maya :: Lastikteki delinme,tabanda belirtilen bölgede ise mantar yama ile takviyesiz yara tamiri yapılabilir
Lastik hız semboşü "H" (210 km/saat) ve altı ise delik çapı azami 6 mm ve lastik daha önce tamir edilmemiş ise tamir edilebilir
240 km/saat ve üstü hız sembollü lastiklerin tamir edilmesi sakıncalıdır
Liner tabakada çatlama ve kesilme,kırılma ve aşırı deformasyon varsa,tamir yapılmamalı ve lastik kesinlikle yenisiyle değiştirilmelidir
:: Tamir edilebilir bölge :: Tamirde temizlik çok önemlidir Yara tamir malzemesi,sadece temiz yüzeye yapışır Yara bölgesinin içten dıştan konik bir zımpara taşıyla iyice temizlenmesi ve yara içindeki serbest kalan çelik kuşak tel uçlarının,elmas uçlu bir matkapla alınması gerekir Bu işlem iyi yapılmazsa,ilerde çelik kuşak uçları çalışma yaparak paslanabilir ve yara tamir malzemesine hasar vererek,lastiği hizmet dışı bırakabilir
Tamir malzemesinin kullanılacağı yerdeki kauçukla kesinlikle benzer özellikler taşıması gerekir Eğer kullanılan malzeme kauçuk esaslı değilse esnemesi,gerilmesi ve lastik bünyesinde oluşan ısıya tepki özelliği farklı olacağından,ayrılma yapar
Yara tamirinin yüksek sıcaklığa sahip ütülerle yapılması,lastikte istenmeyen sorunlar çıkarır Ütünün temas ettiği alandaki kauçuk yeniden pişerek,orjinal özelliklerinde bir bölümünü yitirir Kuşaklarda açılmalar ve lastik tabanında şekil bozuklukları oluşabilir
Hasarlı lastik janttan çıkarılıp iç kısmı dikkatlice incelenmelidir
Çok kısa süre de olsa,havasız lastik üzerinde yürüme,karkastaki kordlara zarar verebilir Liner'da (tubeless lastiklerde olan ve hava sızdırmazlığı sağlayan tabaka) çatlamalar olabilir
Lastiğin yara almış bölgesinin,fitil yamayla tamir edilmesi,ilerde soeun çıkarabileceğinden sakıncalıdır
|
|
|