10-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Araçların Ateşleme Ve Yakıt Sistemi
Araçların Ateşleme Ve Yakıt Sistemi
ATEŞLEME SİSTEMİ
Benzinli motorun ateşleme siteminin bazı önemli parçaları şunlardır:
Akü, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, buji ile distribütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır
Bezinli motorlarda bujinin görevi ateşlemeyi sağlamaktır Benzinli motorlarda bulunan distribütör' ün en önemli görevleri endüksiyon bobininden gelen yüksek voltajı bujilere dağıtmanın yanı sıra, platin ve meksefe yardımıyla yüksek voltajın oluşumunu sağlamak, ayrıca tevzii makarasıyla da elektrik dağıtımını sağlamaktır
Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı 15 000 - 25 000 volta çıkarır
Bujilere ateşleme sırasına göre akım dağıtan distribütördür Motor çalışmazken kontak anahtarı, ateşleme durumunda açık unutulursa platin ya da bobin yanabilir
Aracın belirli bir km 'sinden sonra bazı parçaları değişmelidir Bunlardan biri platin ve bujidir Ateşleme sistemi ayarlarından biri buji ayarı ve diğeri ise platin ayarı ile avans ayarıdır
Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir Platin meme yaparsa zımparayla temizlenir
Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir
Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal ateşleme yapmaması,
bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır
Bujiler ayarsız ve aşınmış ise motor çekişten düşer
Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır
Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir
YAKIT SİSTEMİ
Benzinli motorun yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır:
yakıt deposu, yakıt pompası, yakıt göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu
Dizel motorun yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır: yakıt deposu, besleme pompası, mazot filtresi, enjeksiyon pompası, enjektör, ısıtma kızdırma bujileri, yakıt göstergesi
Hava filtresinin görevi, karbüratöre giren havayı süzmek ve ve sessiz emiş sağlamaktır Hava filtresinin tıkanmasını önlemek için basınçlı hava ile temizlemeliyiz Öte yandan, hava filtresi tıkalı olan motor zengin karışımla çalışır Filtre yine de temzilenmeden motor hala çalıştırılırsa motor boğulur
Karbüratör, emme manifoltu üzerindedir ve sadece benzinli motorlarda olur Benzin-Hava karışımını ayarlar Karbüratörün karıştırma oranı 1/15'tir
Jikle devresinin görevi, soğuk havalarda motorun çabuk çalışmasını sağlamaktır Jikle devresi karbüratörde bulunur Jikle kelebeği, karbüratörün hava giriş deliği önünde bulunur
Yağ filtresi yağı süzer ve temizler
Silindir içindeki yanmış gazlar egzost manifoldu ile dışarı atılır
Egzost susturucusu, basınçlı olarak çıkan yanlış gazların sesini azaltır Eğer aracın egzostundan fazla ses çıkıyorsa susturucu patlak olabilir
Supap ayarı, en önemli motor ayarlarından biridir Soğuk ve sıcak ayar olarak ikiye ayrılır
Bir aracı kış şartlarına hazırlarken en önemli noktalardan biri hava filtresini kışlık pozisyona almak ve otomatik jikle kışlık pozisyonuna çevirmektir
Araçta yakıt ikmali yapılırken motor stop edilir
Ayağımızı gaz pedalından çeksek bile motorun hala çalışmasını sağlayan devre rölanti devresidir
Yakıtın içinde toz-su-pislik vs varsa motor tekleyerek çalışır
Yakıt sistemi ayarlarından biri rölanti ayarıdır
Boğulmuş bir motoru çalıştırmak için gaz pedalına sonuna kadar basılarak marş yapılır
Motor ısınıca stop ediyorsa karbüratöre de bakılmalıdır
Araç kulanırken yakıt tasarrufu için
hava filtresi temizlenmeli,
Karbüratör ayarları yapılmalı,
Jikle devresi açık unutulmamalıdır,
Rölanti yüksek olmamalıdır,
Eskimiş bujiler temizlenmeli,
Lastik hava basınçları normal olmalıdır,
Fren ayarlarının sıkı olmaması,
Uygun viteste gidilmesi,
Debriyaj kaçırması olmamalıdır,
Saatte 90/100 km hızın geçilmemesi
gerekmektedir
Aracın fazla yakıt yaktığını anlamak için eksozuna bakılır Eğer egzost rengi siyahsa fazla yakıt yakıyor olabilir
|
|
|