Yalnız Mesajı Göster

Motorlu Araçlar Hakkında Güncel Haberler &Amp; Teknik Bilgiler

Eski 10-21-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Motorlu Araçlar Hakkında Güncel Haberler &Amp; Teknik Bilgiler




GENEL PRENSİPLER

Motordan güç elde etmenin en emin yolu motora daha fazla yakıt girdisi sağlamaktır Silindir sayısının arttırılması bir yöntemdir Veyahut, mevcut silindir çapını büyütmekle yanma odasındaki patlamanın şiddetini arttırmak başka bir metottur Bazen, bu tür değişiklikler mümkün olmamaktadır Özellikle fabrikasyon haldeki motorlarda bu işlem, daha büyük hacimli motor/blok değişikliği gerektirir Ama kaide olarak, orijinal motorlara turbocharger beslemesi uygulanabilir

Normal bir turbocharger, motora ilave 6-8 PSI arası ek basınçlı hava sağlar Standart şartlarda deniz seviyesindeki atmosferik basıncın 147 PSI olduğunu göz önüne alırsak, %50 verim artışı olduğunu görürüz Ancak bu artış genelde %30-40 larda kalır Bunun nedeni, egzost gazının basınçlı çıkışının bir türbini çevirmesi gerekliliğinden ileri gelir Çünkü türbin, kütle olarak bir ağırlıktır ve gaz tarafından çevirilmesi ek bir güç gerektirir; silindirlerin ürettiği gücün bir kısmını burada harcar

NASIL ÇALIŞIR

Türbin, egzost manifolduna monte edilir demiştik Bir mille hava kompresörüne (pompa) bağlanan türbin, pompayı çevirir Pompanın emme tarafı bir hava filtresi vasıtasıyla atmosferden hava çeker, basma tarafı da intercooler adı verilen bir radyatöre bağlıdır Esas olarak intercooler standart su radyatöründen farklı değildir Tek fark, turbo işleminde kullanılan havayı depolama ve yoğunlaştırma amacını taşımasıdır Emme manifoldu da, Intercooler'dan aldığı basınçlı ve yoğunlaştırılmış havayı kullanır Unutulmamalıdır ki temel prensip, silindirlerde daha fazla hava-yakıt karışımı yanmasını sağlamaktır ve turbonun amacı budur
Silindirlerden çıkan egzost gazı ana türbini çevirir Ne kadar hızlı egzost gazı çıkışı olursa türbin devrinde de o oranda artış sağlanır
Burada kullanılan hava pompası da santrifüj tip bir pompadır Genellikle yataklandığı yerde rulmanlarla desteklenirler ancak 150000 d/d ile dönen bi elemanda rulmanlar sağlıklı olmadığından dolayı yağlı yataklar tercih edilir Bu yataklar, mil etrafında düzenli ve sürekli olarak ince bir yağ tabakasının oluşumuna yardımcı olurlar Bunun birçok yararı vardır; örneğin, türbin-kompresör bağlantısını sağlayan mil’in soğutulması, diğer parçaların soğutulması, aşınmanın azaltılması vs


Alıntı Yaparak Cevapla