Yalnız Mesajı Göster

V-Tech Motor Teknolojisi Teknik Bilgiler

Eski 10-21-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

V-Tech Motor Teknolojisi Teknik Bilgiler




VTEC-E

VTEC-E VTEC in ters çevirilmiş biçimidir E, economy kelimesinin bas harfidir Anlaşılabileceği gibi, DOCH VTEC in sağladığı, yüksek devirde performans yerine, SOCH VTEC-E düşük devirde çok yakıt tüketimi sağlar

Benzin, hava ile karıştırılıp silindirlere verilir Bu karışım ne kadar iyi ortanda hazırlanırsa, motor o kadar düzgün bir operasyon sağlar Eğer benzin oranı fazla ise “zengin karışım”, Eğer hava oranı fazla ise “Fakir karışım” adı verilir düşük devirde çalışan motorlarda, benzin/hava karışımının alınma hızı yeterli diildir O yüzden benzin oranı biraz daha arttırılır ki motor daha düzgün bir operasyon sergilesin VTEC-E nin yaptığı, yapay olarak bu alınma hızını arttırarak silindirin içinde bir çeşit girdap hareketi yaparak benzin/hava karışımının çok iyi karışmasını sağlar İyi karıştığı için daha fakir karsımlar kullanılabilir , bu sebeple yakıt tüketimi düşürülmüş olur (Düşük devirlerde)

VTEC-E, benzin/hava karışımının giriş hızı ile ilgili olduğuna göre, sadece giriş süpabı ile ilgili bir sistemdir

Sadece SOCH tipinde bulunup, DOCH da bulunmaması ekonomik nedenlerdendir Bu mekanizma pahalıya mal olmaktadır

SOCH VTEC-E yi anlayabilmek için , sadece giriş supabını incelemek gerekir VTEC-E olmayan bir motorun giriş supabı sadece tek profillidir (tek hareketi vardır) Buna karşılık VTEC-E de 2 tip profil vardır düşük devirlerde, her giriş süpabı kendi profilinde hareket eder Şöyle, bir tane supabın yolunun görünüşü normaldir Diğeri ise fark edilir biçimde eğridir

Şekilde, sağ taraftaki 2 süpab giriş supabıdır Görüldüğü gibi, üstteki süpab kapalı durumdadır Yolun bu eğri yapısı ile, düşük devirlerde , gelen karışım silindir içinde okla gösterilen şekilde dağılır ve çok iyi karışır Böylece, 1 tane giriş süpabı çalışır Tek girişten gelen hava sıkıştığı için güzel bir girdap etkisi oluşur Sonuçta benzin oranı az karışım kullanılabilir Çünkü iyi optimize olmuştur

Genel olarak 2500 devir geçildiğinde ise, bu tek süpabdan giriş, hızı yeterli olmamaktadır İyi etki sağlayan bu tek süpab sistemi tam ters simdi güçten düşürmeye (yakıt tüketimini arttırmaya) başlar Böylece 2500 devirden sora bir iğne giriş supa binin çıkıntısına gelir ve bu 2 giriş süpabının ayni anda açılıp kapanmasını sağlar Eğri manifold sistemi de uygulanmamaya başlar Karışım 2 delikten rahat girdiği için başka bir değişle yüksek devirlerde “motor rahat nefes alır”

VTEC-E sisteminde, bu özelliklerden dolayı SOCH olup VTEC-E olmayan bir motora göre süpablar biraz daha uzun açık kalabilirler Bu, biraz daha ekstra güç anlamına gelir

Örneğin,

Ayni motora sahip Civic HX de VTEC-E bulunmakta ve 115 beygir vermektedir

Civic DX te ise VTEC-E bulunmayıp, 106 beygir (max) alınmaktadır

Bu fark, yanıltmasın, VTEC-E ekonomi içindir Güç diil

Bir valfın nasıl açılıp kapandığını, VTEC-E nin bir gelişmiş modeli olan 3 Stage VTEC de gösterilmiştir

3-Stage VTEC

Honda'nın D15B kodlu motoru bunu kullanmaktadır Avrupa ve Amerika’da kullanılan bazı Honda Civic'ler bu motoru kullanmaktadır Bu çeşit VTEC , SOCH VTEC ile VTEC-E nin birleşmesidir Bu birleşimle, çok iyi yakıt tasarrufu ve iyi bir beygir gücü elde edilmiştir Ama DOCH VTEC e göre max güç daha azdır

diğer taraftan, yakıt tasarrufu ile gücün bu kadar kombine edildiği başka motor bulunmamaktadır






Alıntı Yaparak Cevapla