Lpg Araçlar Üzerindeki Etkisi Ve Gerekli Bilgiler
Motor ve bakım açısından:
1- LPG’de oktan sayısının fazla olması nedeniyle motorda vuruntuyu önler,
2- Bujilerin ömrü iki kat artar (15000 km olan değiştirme zamanı 30000 km’ye çıkar ),
3- Egzoz sisteminin bakım maliyeti azalır
4- Yağ değişim km’si 5000 km’den 10000 km’ye çıkar,
5- Herhangi bir kaza anında oluşabilecek yangın anında benzin tankının dayanma süresi LPG tankının dayanma süresinden epey azdır,
6- Motor performansı, yapılan testler sonucu benzine oranla , %3-8 oranında azalmaktadır
E-Sıcak ve soğuk hava koşullarından etkileniyor mu?
Sıcak ve soğuk hava koşulları LPG’yi etkilemez Ancak sistem sıcak suyla çalıştığından, bir süre benzinle çalışması gerekir Bunun için sistem önce benzinle ısıtılarak sıcak su elde edilir Daha sonra LPG ile çalışması sağlanır
F-Dönüşümden sonra araç istenildiğinde eski yakıtıyla da çalışabiliyor mu?
Çalışır Çünkü aracın mevcut düzeninde herhangi bir değişiklik yapılmamaktadır Araç kendi orijinalliğini korumaktadır
G-Her isteyen aracını LPG’ye dönüştürebiliyor mu?
Trafikten onay alması gerekiyor mu?
Evet Her isteyen kişi aracını LPG’ye çevirebilir Bu iş için tahsis edilmiş olan LPG dönüşüm servisleri, aracın genel kontrolünü yaptıktan sonra aracın LPG sistemiyle çalışıp çalışmayacağına karar verir Sonuç olarak her araç şu aşamada (dizeller hariç) LPG’ye dönüştürülebilir LPG’ye dönüştürülen her araç Makine Mühendisleri Odası’ndan alacağı uygunluk belgesiyle birlikte, trafik bürolarına başvurarak araç ruhsatlarını işletmekle mükelleftir
H-LPG sisteminin bakım ve onarım aşamaları var mı?
LPG sistemleri de 0 km araçlar gibi monte edildikten sonra 3000km, 5000km ve her 15000 km’de, periyodik olarak bakımlarını yaptırmak lazım
İ-Benzinde olduğu gibi, LPG’de de hileli ürün elde etmek mümkün mü, nelere dikkat edilmeli?
Benzinde olduğu gibi, LPG’de de hileli ürün elde etmek mümkün değildir Petrolün son ürünü olan LPG sıkıştırılarak sıvı hale getirildiği için, bunun içine herhangi bir maddenin katılması veya karıştırılması mümkün değildir( Kaynak –otohaber dergisi)
NOT: Bu kadar olumlu yanından sonra bunların dolumundan kaynaklanan bazı dezavantajları da vardır; tüpten yapılan dolumlarda tüpün dibinde biriken tortu ve pisliklerde doldurulduğu için araçların ömründe kısalmalar olur (Kaynak-PT World mart 98)
NOT: Fabrika verilerine göre 100 km mesafede ve 90 km sabit hızla 68 litre normal benzin tüketen Doğan S, aynı mesafede 52 kg tüp gaz tüketiyor ve benzine oranla daha ucuz olduğu için yaklaşık %50 tasarruf sağlanıyor Böylece, bir milyon liralık benzinle yapacağınız kilometreyi 500 bin liralık tüp gaz ile yapabiliyorsunuz Sürekli kullanılan araçlarda bu sistem, kendini 2-3 ay gibi kısa bir sürede amorti edebiliyor
LPG DÖNÜŞÜMÜ YAPILMIŞ ARÇLARIN ÇALIŞMASI
Dönüşüm yapılmış araçlar 3 tiptedir:
1 Karbüratörlü
2 Enjeksiyonlu
3 Katalizörlü
Bu araçlarda kullanılan dönüşüm parçaları aynıdır Ancak enjeksiyonlu ve katalizörlüde ek elemanlar vardır
Bu üç tip araç dönüşüm sistemlerini Arka takım ve Ön takım olarak iki gruba ayırabiliriz
Arka takım grubu üç tip araçta da aynıdır Fakat ön takımda bazı değişik elemanlar eklenmiştir
Karbüratörlü araç için donanım:
Sıvı haldeki LPG yakıtı depodan selenoid valfe kadar sıvı halde gelir Selenoid valfte LPG yakıtı filtre edilir Araç içerisindeki Kumanda (komutatör) düğmesine basılarak LPG’ye dönüşüm konumuna getirilirse, selenoid valf LPG yakıtının geçmesine izin vererek konvertere geçişi sağlar Sıvı haldeki LPG burada ısıtılır ve basıncı düşürülerek karıştırıcıya gönderilir İstendiği taktirde kumanda düğmesine basılarak tekrar benzinle çalışmaya geçilebilir
Enjeksiyonlu araç için donanım:
Karbüratörlüden farklı olarak kumanda (komutatör) otomatik olarak LPG’ye geçiş sağlar Ayrıca ek bir eleman olarak; enjektörlerden püskürtülen yakıtı kesecek bir emülatör eklenmiştir
Araç ilk olarak benzinle çalışmaya başlar ve hızı 3500d/d’ya ulaştığı zaman kumanda (komutatör) otomatik olarak LPG’ye geçiş sağlar Yakıt karbüratörlü araçlarda olduğu gibi depodan selenoid valfe kadar sıvı halde gelir Kumanda (komutatör) selenoid valfı tetikledikten sonra ,selenoid valfteki sıvı LPG filtre edilerek konvertere(voparizatör) geçiş sağlar Konverterde (voparizatör) ısıtılır ve basıncı düşmüş halde gaz olarak karıştırıcıya gönderilir Karıştırıcıdan emme manifolduna emilerek silindirlere dolar
Katalizörlü araçlar için donanım:
Katalizörlü araçlar da enjeksiyonlu araçlardaki prensiple çalışmaktadırlar Farklı olan katalitik konverterin LPG gazı ile çalışmaya geçtikten sonra arıza sinyali vermesini engelleyecek Lambda Ekolojik Sistem (LES) eklenmesi Sıvı haldeki LPG depodan selenoid valfe gelir Araç 3500d/d hıza ulaştığı zaman kumanda (komutatör) Emülatör vasıtası ile enjektörlerden püskürtülen yakıtı keser Yakıt selenoid valften konvertere geçer ,konverterde ısıtılarak gaz haline getirilir ve karıştırıcıya basıncı düşürülmüş halde gönderilir
Lambda Ekolojik Sistemin görevi ; araç LPG gazı ile çalışmaya başladığı zaman emilsiyon oranlarında değişimler olacaktır Bu değişim sonucu da katalitik konverter (katalizör) arıza sinyali verecektir Lambda Ekolojik Sistemin görevi de katalizörü devre dışı bırakarak arıza sinyali vermesini önler
|