10-21-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası
Bujinizin bozuk olduğunu nasil anlarsiniz?
Motordaki silindirlerin içinde sikiştirilan yakit - hava karişimini kivilcimla ateşleyen bujilerdeki en basit bir ariza, yakit sarfiyatini artirirken performansini da azaltir Motordaki birçok arizayi da bujilere bakarak tespit etmek mümkün Aşağidaki bilgiler sayesinde, bujinizin bozuk olup olmadiğini ve bozuksa bunun sebeplerini bulabilirsiniz
Tirnak araliği ideal değilse
Bujilerdeki tirnak araliği ideal konumda değilse, buji yeni bile olsa yakit - hava karişimi iyi ateşlenmez Buna bağli olarak da yanma odasindaki patlama zayiflar ve motorun gücü azalir Bu durumda aracin araçtaki yakitin çoğu yanmadan egzozdan çikar ve otomobilin yakit sarfiyati hissedilir oranda artar Yeni bir buji aldiğinizda her duruma karşi takmadan önce tirnak araliği sentille kontrol edilmeli ve ayari bozuksa fabrika verilerine göre ayarlanmalidir
Üzerinde yağ birikintisi varsa
Bujiler sökülüp kontrol edildiğinde üzerinde yağ birikintileri varsa, motordaki yanma odasina fazla yağ giriyor ve elektrotlari yağliyor demektir Bu gibi durumlarda buji yağla kaplandiğindan kivilcim normal düzeyin çok altinda gerçekleşir Bu durum yakit tüketimini artirir ve performansi azaltir Çözüm ise motoru revizyondan geçirmektir
Üzerinde kurum oluşmuşsa
Bujinin izolatör ucu, elektrotlari ve gövdesinde kurum oluşmuşsa, bu karbüratör ve enjeksiyon ayarinin bozuk olduğu anl----- gelir Bu gibi durumlarda motorda ateşleme kesikliği olur ve motor soğuk havalarda zor çalişir Sorunu çözmek için hava filtresinin kontrol edilmesi, karbüratör ve enjeksiyon ayarinin yapilmasi gerekir
Elektrotlar kaynamişsa
Buji elektrotlari kaynamişsa ve üzerinde yabanci maddeler toplanmişsa, zamansiz ateşleme sonucunda aşiri yükleme olmuş demektir Bu sorun ateşleme ve supap ayarlarinin bozuk olmasindan, arizali distribütörden ve kalitesiz yakittan kaynaklanir Sorunu çözmek için, motor ateşleme ile yakit ayari kontrol edilmeli ve yeni buji takilmalidir
Buji çatlaksa
Bujilerde nadir de olsa karşilaşilan bir ariza, bujinin düşürülmesi sonucu elektrotunda mekanik hasar meydana gelmesidir Bu gibi durumlarda ateşleme eksik olur ve kivilcim başka yerlere siçrar Bu nedenle arizali bujinin değiştirilmesi gereklidir
Bujinin görevi nedir?
Bujinin görevi, bobin tarafindan oluşturulan yüksek gerilimi yanma odasina iletmesi ve yoğunlaşmiş yakit - hava karişimini elektrik kivilcimi yoluyla elektrotlar arasinda ateşlemesidir Bujinin iyi çalişmasini sağlayan en önemli unsur kivilcim boyudur
Buji ne zaman değiştirilmeli?
- Araciniz normalin üzerinde yakit tüketiyorsa,
- Motorunuzda ateşleme kaçaği olduğunda,
- Motorunuzun performansinda azalma olduğunda
Ne zaman kontrol edilmeli?
- Motorunuzun avans ayarini yaptirdiğinizda,
- Motor testi yaptirdiğinizda,
- Kullanilmiş bir araç satin aldiğinizda
Bozuk rezistansi onarabilirsiniz
Kiş aylarinda sürücüler, arka camda oluşan buğu yüzünden sik sik görüş problemiyle karşilaşirlar Buğuyu yok etmenin tek yolu rezistansi çaliştirmaktir Ancak çeşitli nedenlerden dolayi kopan ince rezistans telleri, sürücülerin başini ağritir Oysa bu tellerin tamiri, piyasada satilan gümüş sirli boyalarla birkaç dakika içinde yapilabiliyor
Buğu yapar
Her ne kadar yaz aylarinda varliğini unutacak bile olsaniz, arka cam rezistansi arizalandiğinda tamiratini siz yapabilirsiniz Çok ince ve hassas bir yapiya sahip olan rezistans telleri, ya otomobilin cami silinirken ya da otomobil stationwagon ise yükleme sirasinda kopar Isinarak arka camdaki buğuyu yok eden birbirine paralel bağli bu ince ve hassas yapili rezistans telleri koptuklarinda kendilerini buğu yaparak belli eder Sağlam olanlar ise görevlerini sürdürmeye devam eder
Tamiri 5 dakika
Çoğu kullanici, kopan rezistans telini tamir ettirmeye üşenir Basit bir tel için servise gitmek zahmetli bir iş gibi görünür Ancak teller kopmaya devam edince arka cam tamamiyla buğu yapar ve asil sorunlar da o zaman başlar Servise gitmek için bütün tellerin kopmasini beklemek yanliş olur Gümüş sirli iletken boyalar sayesinde, otomobilinizin rezistansini 5 dakikada tamir edebilirsiniz Üstelik tek başiniza
Rezistans nasil onarilir?
- Tamir için ilk olarak, tellerden hangisinin kopuk olduğunu tespit etmek gerekir Bunu anlamak için, rezistans çaliştirilir Çalişan tellerin üzerindeki buğu çözülürken, kopuk tellerin olduğu bölgede buğu kalacaktir Buğunun kaldiği bölgede telin üzerindeki kopuk kolaylikla bulunabilir
- Gümüş sirli iletken boyayi kopuk telin üzerine sürmeden önce yüzeyi temizlemek gerekir Bunun için yüzeyi nemli bir bezle ve diğer tellere zarar vermemek için fazla bastirmadan silmelisiniz
- Temizlenen zemin kuruduktan sonra, gümüş sirli iletken boyanin dişari taşmamasi için kutunun içinde bulunan ve ortasinda rezistans telinin kalinliği kadar boşluk olan özel karton, zemin üzerine konulur Daha sonra, gümüş sirli iletken boya o boşluğa sürülerek, kopuk iki telin ucu birleştirilir Eğer kutunun içerisinden, özel delikli karton çikmamişsa, kopuk kismin her iki tarafi da bantlanarak boyanin dişari taşmasi önlenebilir
- Burada dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, gümüş sirli boyalarin kullanilmadan önce iyice çalkalanmasi gerektiği Boya uygulandiktan sonra, kurumasi için 5-6 saat beklemek yeterli Bu süre zarfinda rezistansin çaliştirilmamasi gerekir Ancak bu kadar beklemek istemiyorsaniz, bir saç kurutma makinesini boyanin üzerine tutarak daha çabuk kurumasini sağlayabilirsiniz
Dikkat
Gümüş sirli boya, sadece arka cam rezistansindaki kopukluklari giderebiliyor Rezistansin ana bağlanti yerlerindeki hasarlarda ve ön camla yan dikiz aynalarindaki isiticili camlarda bulunan rezistans arizalarinda kullanilmaz
Rezistansi onarmaya çalişmanin dişinda, arka cami değiştirme yolunu da seçebilirsiniz Ancak bu çok pahali bir yol Elektronikçilerde satilan temizleme süngeri, boyasi, firçasi ve uygulama kartonundan oluşan Electrofix markali onarim seti sadece 4 milyon liraya satiliyor
__________________
|
|
|