10-21-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası
Far ampulü nasil değiştirilir?
Ön ve arka farlarinizin ampulü aniden yanabilir Bu durumda trafik güvenliği açisindan büyük önem taşiyan lambalarn yanmadiğindan trafik cezasi ödemek zorunda kalabilirsiniz Ayrica uzun yolda ve gece yolculuk ediyorsaniz, görüş açiniz azalabilir
Bu sebeple trafikte zor durumda kalmamak için otomobilinizin bagajinda mutlaka yedek bir ampul bulundurun Bozuk ampulü değiştirmek sadece 3-5 dakikanizi alir Bunun için bir yedek ampül ve bir tornavida gereklidir
Değiştirme işlemi sirasinda;
1- Far ampulünün fişi çekilir
2- Far ampulünün lastiği çikarilir
3- Yanan ampül çikarilir Aracinizda bulunan yedek ampülle değiştirilir Ampulü taktiktan sonra yine sirasiyla lastik ve fiş takilir
MOTOR ÇALIşTIRMA PROBLEMLERi
ATEşLEME OLMAMASI:
Bozuk yada zayif pil, kötü elektrik bağlantisi, yanmiş buji Bujinin elektrik verildiğinde kizarip kizarmadiğini kontrol et (Parlak kirmizi olmali) Eğer yukaridakiler tamamsa yakit gelmiyordur
MOTOR ÇALIşIYOR, DEVRi DÜşÜYOR VE STOP EDiYOR:
Motor çok zengin çalişiyor iğne valfi kapat Motoru çaliştir Motor çalişip tam devir alip daha sonra stop edecektir Motor çalişmayincaya kadar birkaç kez çaliştir Böylece motorun içindeki fazla yakit atilmiş olur Daha sonra iğne valfi tekrar aç Motoru çaliştirarak ayarini yap
MOTOR DÜşÜK GÜÇTE ÇALIşIYOR, BiRKAÇ SANiYE ÇALIşIP STOP EDiYOR:
Motora yeterli yakit gelmiyor, motor çok fakir çalişiyor iğne valfi çok az açip motoru çaliştirin Devam ediyorsa biraz daha açin Eğer problem devem ediyorsa başka yerlerde problem var demektir Karbüratörün temiz olduğundan, karbüratörde tikanma olup olamadiğindan emin olun Gerekiyorsa yakit hattini ve tankini temizleyin Yakit hortumunun herhangi bir yerde sikişip sikişmadiğindan emin olup
MOTOR ZOR DÖNÜYOR,ÇALIşMIYOR YADA HiÇ DÖNMÜYOR:
Motorunuz boğulmuştur (Flooded) iğne valfi tamamen kapayin ve bujiyi sökün Motoru ters çevirip, pervaneyi birkaç tur döndürün Böylece içerideki yakiti dişari atarsiniz Bujiyi kurutup yerine takin iğne valfi ayarli açip çaliştirin ilk anda motoru fakir tutun Fakir motoru çaliştirmak daha kolaydir iğneyi fazla açarak motorun tekrar boğulmamasina dikkat edin
MOTOR TiTREşiMLi ÇALIşIYOR:
Pervane balanssizdir Krank mili eğri olabilir (Özellikle kazalardan sonra) Spinnerde problem vardir Motor bilyalari aşinmiştir
Amortisör arizasinin tespiti ve çözümü
Amortisörler, bozuk yol koşullarinin da etkisiyle kisa zamanda aşinabilir Ancak bu aşinma ilerlerken sürücü bunun hemen farkina varmayabilir Aşinmanin farkina varmayan sürücü, otomobilini aşinan amortisörün durumuna göre kullanir Yine de bazi belirtilerden amortisörün aşinip aşinmadiğini anlamak mümkün
Ani fren yaptiğinizda otomobilinizin ön tarafi her zamankine göre daha çok öne yatiyorsa ve yan rüzgarlardan etkileniyorsa amortisörleriniz aşinmiş demektir Bunlar dişinda amortisörlerin arizali olup olmadiğini test etmenin başka yöntemleri de var işte amortisörlerle ilgili sorunlar ve çözüm yollari:
Süspansiyon çok sertse
Nedeni:
* Kişisel yorum
* Özelliğini kaybetmiş amortisör
* Yanliş seçilmiş amortisör
* Yanliş seçilmiş helezon
Çözüm:
* Aracinizi mutlaka amortisörü takana kullandirin
* Amortisör ve helezonlari kontrol ettirin ve gerekirse yenileyin
* Aracin süspansiyon sisteminin yerine oturmasi için, amortisörlerle birkaç kilometre yol gidin
Çok yumuşaksa
Nedeni:
* Arizali amortisör
* Kişisel yorum
* Aşinmiş iç parçalar
* Zayiflamiş helezon
* Yanliş seçilmiş amortisör
Çözüm:
* Amortisör veya helezonlarin kontrol edilmesi ve gerekirse yenilenmesi
Yol tutuş zayifsa
Nedeni:
* Amortisör değiştirildikten sonra rot ayari yaptirilmamasi
* Uyumsuz amortisörlerin dengesizliğe neden olmasi
Çözüm:
* Daima çift olarak değiştirilmesi ideali dördünün birden değiştirilmesidir
* Ön amortisörleri değiştirdikten sonra mutlaka ön düzen ayarinin yaptirilmasi
Çökme varsa
Nedeni:
* Kirik veya yorgun helezonlar
* Yanliş seçilmiş amortisör
* Kilitlenmiş amortisör
Çözüm:
* Doğru yaylarla değiştirin
* Amortisör kilitlenmişse komple değiştirin
Lastik düzensiz aşinmişsa
Nedeni:
* Yanliş lastik basinci
* Yanliş rot ayari
* Düzgün veya asimetrik çalişmayan frenler
* Aşiri yumuşak süspansiyon
* Aşinmiş amortisörler
* Kişisel sürüş sitili (aşiri spor)
Çözüm:
* Lastik basincini kontrol edin
* Ön takim ayarini yaptirin
* 20 bin kilometrede bir amortisörleri kontrol ettirin
Gürültü varsa
Nedeni:
* Gevşek toz tüpü
* Aşinmiş montaj parçalari
* Kötü monte edilmiş amortisörler
* Yağ kaçiran veya aşinmiş amortisörler
* Yanliş montaj parçalarinin kullanimi
Çözüm:
* Montajin kontrol edilmesi
* Gerekirse amortisörlerin veya montaj parçalarinin değiştirilmesi
* Diğer süspansiyon elemanlarinin kontrol edilmesi
Direksiyon titriyorsa
Nedeni:
* Kötü tekerlek balansi ve rot ayari
* Dengesiz aşinmiş frenler veya fren diskleri
* Aşinmiş direksiyon amortisörü
* Kötü monte edilmiş amortisör
Çözüm:
* Aşinmiş parçalarin değiştirilmesi
* Amortisör montajinin kontrol edilmesi
Yağ kaçaği varsa
Nedeni:
* Montaj sirasinda hasara uğramiş amortisör mili
* Hasarli toz tüpü
* Toz tüpü olmadan monte edilmiş amortisör
* Aracin çok tozlu ortamda kullanilmasi
* Aşinmiş keçe
* Kaynaği kötü yapilmiş amortisör
* Hasarli amortisör tüpü
* Pasli piston mili yüzünden bozulmuş keçe
Çözüm:
* Amortisörün değiştirilmesi
Gaz kaçaği varsa
Nedeni:
* Hasarli keçe
* Gazli amortisördeki yağ kaçağindan kaynaklanan düşük gaz basinci
* Üretim sirasinda gaz konmamasi
Çözüm:
* Amortisörün değiştirilmesi
Bozuk amortisörün otomobil üzerindeki etkileri
Direksiyon sertleşir
Amortisör ve helezonlari kontrol edin ve gerekirse yenileyin Otomobilin süspansiyon sisteminin yerine oturmasi için biraz yol yapin
Frenler zayiflar
Aşinan amortisör, otomobilin fren mesafesini uzatir 80 km/s hizda kuru ve düzgün olmayan yolda fren mesafesi 2 6 metre artar 50 km/s hizda virajda fren mesafesi 2 3 metre artar Bu da emniyetli bir duruşla bir kaza arasindaki farktir Frenleri kontrol ettirin veya amortisörleri yenileyin
Süspansiyon yumuşar
Amortisörünüzü veya helezonlarinizi kontrol edin, gerekirse yenileyin
Yol tutuş zayiflar
Ani manevra sirasinda, iyi bir amortisör daha iyi kontrol sağlar Amortisörleri yüzde 50 aşinmiş bir aracin virajdaki maksimum emniyet hizi, kuru bir zemindekine oranla maksimum emniyet hizi yüzde 10 azalir Amortisörlerin mutlaka değiştirilmesi gerekir
Islak zeminde kayar
Yüzeyi 6 mm suyla kapli bir yolda amortisörleri yüzde 50 aşinmiş önden çekişli bir araç, amortisörleri yeni olan bir araca göre yüzde 10 daha düşük hizda kaymaya başlar Amortisörlerin mutlaka çifter çifter ya da tercihen dördünün birden değiştirilmesi gerek Ön amortisörleri değiştirdikten sonra daima bir ön takim ayari yaptirin
|
|
|