Yalnız Mesajı Göster

Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası

Eski 10-21-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası




Direksiyon titrer

Aşinmiş parçalari değiştirin ve amortisör montajini kontrol ettirin

Parlama

Aşinan amortisör sarsintiya yol açar Farlar etkilenir ve karşidan gelenin gözünü alir

Lastikler aşinir

Amortisörlerin görevini görmemesi durumunda lastikler farkli yerlerden aşinir

Kullanimi zorlaştirir

Normal koşullar altinda bozuk amortisörler, sürücünün yorgunluğunu artirir ve reaksiyon süresini yüzde 26 oraninda geciktirir Amortisörünüzü kontrol ettirin

ATEşLEME BiRiNCi DEVRESiNDE ARIZA ARAMA

Farzedelim ki batarya ve marş motoru normal, karbüratöre kadar benzin geliyor, fakat motor hala çalişmiyor Bu durumda ariza ateşleme devresinin herhangi bir yerindedir Arizanin yerini aramaya başlamadan kablolari bağlantilari ve ateşleme devresine ait kisimlarda kopuk, kirik olup olmadiğini gözle kontrol etmek faydali olur Ateşleme devresinde, ariza aramaya birinci devreden başlamak en iyisidir Çünkü arizalar umumiyetle bu devrede olur
Önce distribütör kapaği çikarilir ve platinler arasina bir parça karton konur Kontak anahtari açildiktan sonra bir kontrol lambasiyla (aracin seyyar aydinlatma lambasiyla) yahut voltmetreyle distribütör giriş ucuna akimin gelip gelmediği kontrol edilir
Burada akim görülmezse ariza ya kontak anahtari tarafindadir, yahut kondansatör içinde kisa devre vardir Bunu anlamak için kondansatör gövdesini bağlayan vida sökülerek muhafaza kismi boşlukta tutulurken uçta akim kontrolü tekrar yapilir Bu durumda distribütöre akim geliyorsa ariza kondansatördedir, yenisiyle değiştirilir Akim gelmiyorsa, kondansatör sağlamdir Kontak anahtarina doğru bütün bağlantilar akim bulununcaya kadar kontrol edilir Akimin bulunduğu yerden distribütör tarafina doğru ilk kablo ve bağlanti arizalidir, değiştirilir veya temizlenir
Bazi hallerde distribütör akim geliş ucuna lamba değdirildiğinde yanacaktir Bu durumda ariza distribütör içinde, özellikle platinlerdedir Platinler arasindaki karton çikarilir, motor hafif çevrilerek platinlerin iyice kapanmasi temin edilir Kontak açikken distribütörde akim kontrolü tekrar yapilir Lamba yanarsa platinler arizalidir Yenisiyle değiştirilir Mecbur kalindiği zaman platinler arasi, zimpara kağidini yahut kibrit kutusunun eczali yüzünü platin arasina sokup hareket ettirmek suretiyle veya tornavida ucuyla platin yüzleri kazinarak motor çalişir hale getirilebilir Ancak, yukarda yapilan temizlikten sonra sentil kullanarak platin ayari yapmak doğru olmaz Bu durumda kalindiği zaman 0,020" olabilecek (4 kat gazete kağidi) platinler arasina sokularak geçici bir ayar yapilabilir Fakat ilk firsatta platinleri düzelttirip yahut değiştirip ayar yaptirmak en iyisidir
Buraya kadar yapilan aramada hala ariza bulunmadiysa arizayi ikinci devre üzerinde aramak icap edecektir
Platin ayari; kam açisini (platinlerin kapali kalma suresini) düzenler Bu açinin büyük olmasi bobinin isinmasina, küçük olmasi ise bobinin gerekli gerilimi verememesine sebep olur

Ateşleme birinci devresi şasileme arizalari ve çareleri:

Bobin birinci devre sargisinda, kontak anahtarinda ve bobinle kontak arasindaki kabloda şasileme (kisa devre) otursa, devreden çok akim geçeceği için umumiyetle iletkenler yanar
1- Platinler lüzumlu aralikta açilip kapanmiyorlar Platin ayari yapilir (Katalog değerine göre) yaklaşik olarak 0,5 mm
2- Platinler meme yapmiş olduklari için açilip kapanamiyorlar, meme eğelenir, platin ayari yapilir
3- Platin kolunu distribütör tablasi piminden yalitan yalitkan arizalidir, yenisiyle değiştirilir
4- Distribütör birinci devre kablosunun yalitkani çatlamiş yahut siyrilmiştir, kablo yenisiyle değiştirilir
5- Kondansatör şasi yapmaktadir, kablosu yalitildiği halde şasi devam ediyorsa, kondansatör eşit kapasiteli kondansatörle değiştirilir
6- Distribütörden bobine giden kablo şasi yapmaktadir, değiştirilir
7- Bobinde birinci devre sargilari şasi yapmaktadir, bobin değiştirilir
Distribütör kondansatörünün kapasitesi küçükse meme (+) platin üzerinde teşekkül eder
Kondansatör kapasitesi büyükse meme (-) platin üzerinde teşekkül eder

ATEşLEME iKiNCi DEVRESiNDE ARIZA ARAMA

Her şeyden evvel bujilerden birinin kablosu sökülür, kontak açildiktan sonra marşla motor döndürülürken kablonun ucu motora 5-6 mm aralikla tutulur Bu anda kablodan kuvvetli bir atlama görülüyorsa ariza bujide yahut yakit donanimindadir şimdi yine hemen bujileri sökmeden bujiler etrafindaki pislikleri kisa devre yapabileceği düşüncesiyle temizlemeli ve kabloyu buji üzerine taktiktan sonra motoru çaliştirmaya teşebbüs etmelidir
Motor yine çalişmadiysa bujilerden biri sökülür ve iç tarafina bakilir Porselen etrafinda veya tirnaklarda islaklik görülüyorsa yakit donanimi iyidir Arizanin bujilerde olduğuna kanaat getirilerek bütün bujiler sökülür temizlenir, tirnak ayarlari yapilir Zorda kalindiği zaman buji tirnak ayari yapmak için ölçü olarak 5’e katlanmiş gazete kağidi kullanilabilir Bunun kalinliği aşaği yukari 0,025" dir Tirnak araliğini değiştirmek icap ediyorsa bujide, şasiye bağli ucu eğmelidir Ortadaki uç eğilmeye kalkilirsa porselen kirilir

Ateşleme ikinci devresinde olabilecek arizalar ve çareleri:

1- Buji kablo uçlari kirlenmiştir, temizlenir
2- Kablolarin yalitkani sertleşmiş veya çatlamiştir, yenisiyle değiştirilir
3- Ateşleme bobini zayif veya çalişmiyor, değiştirilir
4- Ateşleme bobini üzerinde, kablolarinda, distribütör kapağinda, buji porseleni üzerinde veya distribütör içinde islaklik vardir, islaklik silinir ve kurutulur
5- Kullanilan buji tipleri motora uygun değildir, buji cetveline bak
6- Distribütör kapaği çatlak veya kapağin ortasindaki karbon (kömür) yaniktir, kapak değiştirilir
7- Buji kablolarinin yalitkanlari incedir Yahut ateşleme sirasi yanliştir, kablolar değiştirilir ve ateşleme sirasina göre dizilir Ateşleme sirasi için katalogdan faydalanilir
8- Bujiler bozulmuş, kirlenmiş veya islanmiştir Porselen çatlamiş, tirnak araliklari bozulmuştur, çatlak bujiler değiştirilir, kirlileri temizlenir, ayarlanir, basinç altinda çakma kontrolü yapilir
9- Distribütör makara yayi eğilmiş veya kirilmiştir, makara değiştirilir
10- Distribütör makarasi şasi yapmaktadir, değiştirilir
11- Distribütör kapağinin orta kulesi içindeki ucun kömüre olan temasi kesilmiştir, tamir edilir
12- Distribütör kapaği içindeki parazit tutucu yanmiş veya kirilmiştir, çikarilir yahut kapak yenisiyle değiştirilir
Ariza Aküde ise:
1- Akü boşalmiştir, şarj ettirilir
2- Kutup baklan ve kelepçeler kirlenmiş yahut gevşemiştir, temizlenir ve sikiştirilir Sülfat teşekkülünün önlenmesi için üzerlerine bir miktar vazelin sürülür
3- Akü yanliş şasilenmiştir, doğru uç şasiye bağlanir Akünün pol başina bağli kablolar bir bardak tuzlu su içinde birbirine yakin tutulduğunda kabarcik çikaran uç (-) uçtur
4- Akü kablolari gerektiğinden incedir yahut yipranmiştir, yenisiyle değiştirilir

Ariza Marş motorunda ise:

1- Marş motoru, motoru yeteri kadar hizli çevirmiyor, marş motorunda ariza arama kismina bak
2- Motorda çok kalin yağ kullanilmaktadir yahut yağ kalinlaşmiştir, motor yaği uygun yağla değiştirilmelidir
3- Marş pinyon dişlisi volan dişlilerine çarpmaktadir, volan dişlisi, yahut piyon dişlisini ileri sürme tertibati bozulmuştur Tamir ettirilir Bu durumda araç ittirilerek çaliştirilabilir
4- Marş şalteri bozuktur, tamir ettirilir yahut değiştirilir
5- Otomatik transmisyonlu araçlarda marş emniyet tertibati arizalidir Tamir ve ayar edilir






Alıntı Yaparak Cevapla