10-21-2012
|
#8
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası
MOTOR DÜZGÜN ÇALIşMIYOR VE DURUYOR
Motorun rölantide düzgün çalişmamasinin ve durmasinin sebepleri çok çeşitlidir Aşağida siralanmiş sebepler, zor çalişmaya ve teklemeye sebep olarak gösterileceği gibi, motorun düzgün çalişmamasina ve durmasina da sebep olabilirler
1- Motorun rölanti devri çok düşüktür, karbüratörden ayar edilir
2- Emme manifoldu bağlantilarinda, contasinda hava kaçaklari vardir Yahut cam sileceği hortumu borusundan çikmiştir Emme manifoldu contasinda hava kaçaği muayenesi yapmak için; motor rölanti de çalişirken bir yağdanlikla conta etrafina yağ sikilir Motorun çalişmasi düzeliyorsa, manifoldda hava kaçaği var demektir Civatalari sikilir, olmazsa contalar değiştirilir
3- Platinler arizalidir
4- Supaplar kaçirmaktadir, vakum kontrolü yapilir
5- Buhar tamponu vardir
6- Karbüratör çok zengin karişim hazirlamaktadir Gaz analiz cihaziyla egzoz gazlarindan karbüratörün muayenesi yapilir
7- Supap boşluklari çok azdir, supap ayari yapilir Karbüratörde jikle isinincaya kadar motorun rölanti üstü bir hizda çalişmasi için yüksek rölanti tertibati varsa, jikle kelebeği tamamen açilincaya kadar yüksek rölanti kisminin gaz kelebeğini kismen açik durumda bulundurmasi gerekir Aksi halde isinincaya kadar motorun çalişmasi düzgün olmayacak yahut duracaktir Bu durumda yüksek rölanti tertibati ayar edilmelidir
Bilhassa hidrolik kavramli veya tork konverterli otomobillerde gaz kelebeği aniden kapandiği zaman motor durmaktadir Bu anormalliği gidermek için karbüratöre motorun durmasini önleme tertibati (dashpot) denilen bir tertibat ilave edilmiştir Amortisör gibi çalişan bu tertibat bir diyafram ve bir de küçük tek yönlü supaptan ibarettir Diyafram milini bir yay ileri doğru iter Gaz pedalindan ayak çekilince gaz kelebeğinin kapanmasina biraz kala kelebek bağlantisi diyafram miline yaslanir ve diyafram yavaş yavaş hareket edeceğinden gaz kelebeği de yavaş yavaş kapanacak ve motorun durmasi önlenecektir Eğer tertibatin ayari iyi değilse motor duracak yahut çok anvelede kalacaktir Bu halde gerekli ayari yapmak gerekir
Motor düzgün çaliştiği halde araç hareket ettiğinde çalişmasi bozuluyor yahut duruyorsa ariza daha ziyade yakit sistemindedir
1- Yakit deposu boştur
2- Buhar tamponu vardir
3- Yakit borularinda don vardir
4- Yakit içinde su vardir
MOTOR FAZLA BENZiN YAKIYOR VE BOğULUYOR
Açiklama:
Motorun emme manifoldu veya silindirleri içinde sivi benzinin toplanmasina boğulma denir Bu durum karişimin yanmayacak kadar zengin olmasina sebep olur
Eğer karbüratörün jiklesi, gaza tam basildiğinda açiliyorsa ki, bir miktar açilmasi gerekir Gaz pedali sonuna kadar basili vaziyette (ayaği zaman zaman gaz pedalindan çekmeden) marşa bir süre basilirsa motor fazla benzini dişari atarak çalişmaya başlayacaktir
Jiklesi gaz kelebeğiyle kumandali olmayan tiplerde jikle elle yahut bağlamak suretiyle açik tutularak, yine gaza basilmak suretiyle motor çalişincaya kadar marşa basilir DiKKAT: Bu işi yaparken gaz pedalini katiyen pompalamamalidir
Motor, jiklenin kapali kalmasiyla yahut araç dururken karbüratörden sizan yakitla boğulabileceği gibi eğer, karbüratör çok zengin karişim yapiyorsa manifoldda benzinin toplanmasiyla araç yolda giderken de boğulabilir ve durur Bu durumda yine, yukarda yapilan işlemlere göre fazla yakit dişari atildiktan sonra motor çalişacaktir
Yakit sarfiyatini arttiran sebepler:
1- Jikle gerektiği gibi çalişmiyor, kontrol edilir
2- Otomatik jikle ayarsizdir, evvelce anlatildiği gibi ayar edilir
3- Karbüratörün boğulmayi önleyici jikle tertibati ayarsizdir
4- Karbüratör şamandira ayari çok yüksektir, uygun mastarla veya ölçüsüne göre ayar edilir
5- şamandira iğnesi kirlenmiş yahut aşinmiştir, temizlenir yahut değiştirilir
6- şamandira sikişmiş yahut yakit yüzüne gelen tarafi içeri doğru eğilmiştir; yenisiyle değiştirilir
7- şamandirada delik vardir, karbüratörcüde tamir ettirilir
8- Yakit pompasinin basinci çok yüksektir, cihazlar yardimiyla motor ayari yapan bir atölyede pompa basinç kontrolü ve ayari yaptirilir
__________________
|
|
|