10-21-2012
|
#9
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası
MOTOR YÜKSEK DEViRDE TEKLiYOR
1- Motor üzerindeki bujiler sicaktir Daha soğuk tipteki bir bujiyle değiştirilir Ancak normal bir bujinin isi yalitkanliği ve fena bir buji contayi sebebiyle de çok isinabileceğini akildan çikarmamak gerekir
2- Platin araliklari çok açiktir
3- Platin kollari eğilmiş veya sikişmiştir
4- Platin yayi gerilimi zayiflamiştir
5- Supaplar sikişmiştir
6- Supap yaylari supaplari kapamayacak kadar zayiflamiştir, yahut kirilmiştir
7- Ara sira karbüratöre gelen yakit miktari azalip çoğaldiği için karişim zaman zaman yanmayacak kadar fakirleşmektedir
8- Yakit donaniminda kismi (motoru tamamen durdurmayacak kadar) buhar tamponu meydana gelmiştir
9- Ateşleme kivilcimi zayiftir
10- Egzoz manifoldu kurumla tikanmiştir
11- Egzoz manifoldunda, susturucuda ve egzoz borusunda gaz çikişini güçleştiren bir tikaniklik vardir
12- Ateşleme zaman ayan bozuktur
13- Distribütörde ağirlikli avans iyi çalişmiyor
14- Emme manifoldu isiticisi kapali olarak sikişmiştir
15- Karbüratör hava filtresi kirlidir
16- Jikle kelebeği tam olarak açilmiyor
17- Gaz kelebeği, mili üzerinde gevşemiştir
18- Yakit pompasinin çalişmasi yetersizdir
19- Silindirlerde kizgin noktalar erken ateşlemeye sebep olmaktadir
20- Supap zaman ayari bozuktur
MOTOR ZOR ÇALIşIYOR
Motor sicakken:
Motor sicak olduğu zaman güç çalişiyorsa, umumiyetle ariza sebebi yakit sisteminin boğulmaya sebep olmasindan ileri gelir Bu arizalar; “MOTOR NiÇiN ÇALIşMIYOR” kisminda izah edilen sebeplerden ileri gelir Seyrek de olsa ateşleme bobini bazi hallerde isindiği zaman ateşlemenin bozulmasina sebep olabilir
Motor soğukken:
Motorun soğukken zor çalişmasi: “MOTOR NiÇiN ÇALIşMIYOR” bölümünde belirtilen sebeplerden ileri gelebileceği gibi ayrica aşağida görülecek sebeplerden de ileri gelebilir
1- Jikle kelebeği iyice kapanmiyor, jikle ayari yapilir
2- Benzin içinde gaz yaği, su vardir Yahut depoda buzlanma vardir
3- Yakit pompasi filtresinde buzlanma vardir, sicak suyla eritilir
4- Yakit borularinda buzlanma vardir
5-Marş motoru yavaş çeviriyor;
a) Sifirin altindaki sicakliklarda motor yaği çok kalinlaşmiştir,
b) Akü zayiftir Fazla soğuk havalarda akünün zayifliği iyice kendini gösterir
6- Uzak bir ihtimal de olsa su pompasi içindeki suyun donmasiyla pompa rotoru sikişabileceğinden gergin bulunan kayiş motorun dönüşünü geciktirmektedir
Buhar Tamponu:
Benzinin depodan karbüratörde, fiskiyeye gelinceye kadar, geçtiği yerlerde, buharlaşmasiyla boşluklarin yahut kabarciklarin meydana gelmesi halidir Yakit pompasinin, borularin ve karbüratörün fazla isinmasiyla benzin içeride buharlaşarak boşluklar meydana getirecektir Benzin uçuculuğunun çok olmasi, buhar tamponunun çoğalmasina sebep olur Ayrica, hava sicakliğinin yüksek olmasi, otomobili fazla yük altinda kullanmak, soğutma donaniminin arizali oluşu ve yükseklerde hava basincinin azalmasi buhar tamponunu arttiran sebeplerdendir
Buhar tamponu aşiri değilse, motorun teklemesine ve sicak olduğu zaman güç çalişmasina sebep olacaktir Aşiri buhar tamponu; çalişmakta olan motoru durduracaği gibi, buhar tamponunun meydana geldiği kisim soğutularak içerdeki buhar yoğunlaştirilmadikça motoru tekrar çaliştirilamayacak duruma da sokabilir
Yakit Kaynamasi:
Yakitin karbüratör içinde isinarak kaynamasi haline yakit kaynamasi denir Bu olay buhar tamponunun karbüratördeki başlangicidir Karişimin fakir veya zengin olmasina sebep olur
Karişim fakir olduğunda motor gücünden kaybeder Zengin olduğu zaman ise motora ilk hareketi vermek zorlaşir Bazi karbüratörlere; bu muhtemel arizayi önlemek için buhar boşaltma supapi (anti-perköletör) denilen bir tertibat ilave edilmiştir Gaz kelebeği bağlantilariyla irtibati olan bu tertibat, gaz kelebeği kapali bulunduğu zaman açilarak, kaynama basincinin açik havaya kaçmasini sağlamaktadir
Buhar boşalma supapi, öyle ayarlanmalidir ki; gaz kelebeği kapali iken açik bulunmak suretiyle karbüratördeki yakit seviyesini muhafaza etsin ve gaz kelebeği açildiği zaman kapansin
şayet buhar boşaltma supapi, gaz kelebeği kapali iken çalişmayacak olursa, motor dururken, buhar basinci karbüratörden yakiti emme manifolduna taşirarak motorun boğulmasina sebep olmak suretiyle ilk hareketi güçleştirebilir
|
|
|