10-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Yağ Değişimi [Fotoğraflarla Anlatım] Motosiklet Dünyası
Yağ Değişimi
Motosiklet Dünyası
Aslında çok basit olan ancak bir o kadar da önem taşıyan bir konudur yağ değişimi…
Motor aksamının çalışmasında ve ileriye dönük ömrünün uzamasında büyük önem taşır zamanında ve düzgün yağ değişimi
Bu güne kadar defalarca aynı soruyla karşılaştım,”yağ değiştireceğim,nasıl yağ değişimi yapılıyor? Ya da motorcuda mı değiştirtsem yağını?“
Bir motor servisine gittiğinizde basit bir yağ değişimi için yağ masrafının ortalama 3-4 katı para alırlar Bu kadar basit bir işlem için bu kadar para ödemek yerine bu yazıda kısaca yağ değişiminden bahsetmek istiyorum
Not:Yağ değişimi motosiklete göre farklı yağ numaraları ve farklı düzeyde konulacak yağ ile yapılmaktadır Aşağıda anlatımını yaptığım motorda 800 ml kadar 10- 40 sentetik yağ kullandım Motosikletinize ne kadar yağ koyacağınızı ve yağ numarasını kullanım kitapçığına bakarak ya da servisinizi arayarak öğrenebilirsiniz
Fotoğraflarla yağ değişiminin anlatımını yapacağım motosiklet bir çin malı scooter
Hemen hemen çoğu çin malı scooter ve hatta çin malı olmayan motorlarda bile bu aynıdır Tabi ki farklı modeller de mevcuttur
Anlatımını yaptığım motor yağ filtresi olmayan,yağ süzgeci olan bir motosiklet
Hadi yavaş yavaş yağımızı değiştirmeye başlayalım…
Öncelikle motoru orta sehpaya almalıyız…(Motorunda orta sehpası olmayanlar yağın süzülmesini sağlayacak bir şekilde motosikletin konumunu ayarlayabilir,ve ya varsa uygun yere tahta-demir takozlar koyarak motorun dik konumda durmasını sağlayabilir )
Motorumuzu orta sehpaya aldıktan sonra yapacağımız iş gerekli malzemeleri ayarlamamız
Bu iş için çok fazla malzeme gerekmiyor
Başlıca malzemeler,
-Yeterli miktarda yağ
-Gerekli numarada anahtar
-Yağı boşaltmak için bir adet kap (yoğurt kabı vs bu iş için uygundur)
-Yağı koymak için bir adet huni (yoksa pet şişeyi keserek ya da farklı yollar izleyerek elde edebilirsiniz )

Ben bu işlem için 10-40 sentetik yağ kullandım Dediğim gibi,koyacağınız yağ kullandığınız motosikletin modeline göre farklılık gösterebilir
Öncelikle kabımızı yağ tapasının altına koyuyoruz ki boşaltırken,yağı yere döküp yeri kirletmeyelim
Motorumuzu orta sehpasına aldığımızda ve alt tarafa eğilip baktığımızda yağ tapasını görürüz(Aşağıdaki fotoğrafta görebilirsiniz)
Yağ tapasını uygun anahtarla açarak başlıyoruz…

Yağ tapasını açtığımızda aşağıdaki fotoğrafta da görebileceğiniz şekilde yağ boşalmaya başlayacaktır

Yağ tapasını açtığınızda içeriden yağ süzgeci ve yay çıkacak

Yağın tamamının boşalmasını bekliyoruz
Yağ kabımıza boşaldıktan sonra abartmadan motosikletimizi hafifçe sallayabiliriz,bu şekilde yağın tamamının boşalmasını sağlamış oluruz
Yağ tamamen kabımıza boşaldıktan sonra süzgecimizde gözle görülür bir şekilde kirlenme-tıkanma vs varsa bunları temizliyoruz
Daha sonra süzgeç yay ve tapa dan oluşan üç parçayı üst üste oturtarak(aşağıda görünen şekilde) tapayı kapatıyoruz

Tapayı çıkarttığımız yere tekrar takıp iyice sıktıktan sonra ikinci kısıma yani yağın konulmasına geçiyoruz…
Yağı,yağ seviyesini de kontrol etmek için çıkarttığımız yağ çubuğunu sökerek koyuyoruz

Yağı koymak için bir adet huniye ihtiyacımız var,eğer elinizde huni yoksa bunu uygun bir pet şişeyi keserek ya da daha farklı yollar izleyerek de elde edebiliriz
Üstteki fotoğrafta görülen yağ çubuğunu çıkartıyoruz
Söktükten sonra aşağıdaki çubuğu göreceğiz

Daha sonra söktüğümüz yerden huni yardımı ile yağımızı koymaya başlıyoruz…
Azar azar,huniden taşırmadan…

Yağı koyarken dikkat etmemiz gereken önemli bir nokta daha var…O da ne gerekenden az yağ ne de fazla yağ koymamak Koyacağımız yağ miktarı yağ çubuğuyla ölçüm yaptığımızda çizgilerin sonuna yakın olmalı(yağ çubuğunun üst çizgisi),son çizginin bir – iki çizgi altında olmasında fayda var
Kullanıcı kitapçıklarında da zaten koyacağımız yağ miktarı verilmektedir
Yağı ölçüm yaparak yeterli düzeyde koyduktan sonra işimiz bitiyor
Yağ çubuğunu son olarak sildikten sonra tekrar takıp yağ miktarını ölçebilirsiniz

|
|
|