Prof. Dr. Sinsi
|
Motor Tamiri İle İlgili Herşey: Motosiklet Dünyası
SOĞUTMA SİSTEMİ
Su ile soğutma sisteminin bazı parçaları:
Radyatör,
Vantilatör,
Devirdaim pompası,
Termostat,
Hararet (ısı) gösterici,
Hararet (ısı) müşiri,
İlave su kabı,
Fan motorudur
Radyatör, soğutma suyuna depoluk eder radyatörün altında su boşaltma musluğu vardır
Termostat silindir kapağı su çıkışındadır Motorun sıcaklığını çalışma sıcaklığında sabit tutar
Devirdaim pompası vantilatör kayışından hareket alır Radyatördeki soğuk suyu su kanallarına yollar
Hava soğutmalı motoru, su soğutmalı motordan ayıran bir diğer özellik hava soğutmalı motorda radyatör ve su pompasının olmamasıdır
Vantilatör kayışı V şeklindedir Kayış gerginliği 1-1,5 cm civarında olmalıdır Vantilatör kayışı hareketini krank mili kasnağından alır ve vantilatör kayışı devirdaim pompası ve alternatörü (şarj dinamosunu) çalıştırır vantilatör kayışı koparsa motor hararet yapar
Soğutma sisteminde su azalıyorsa
silindir kapak contası arızalı veya radyatör delik,
radyatör kapağı bozuk,
radyatör hortumve kelepçeleri arızalı veya delik,
kalorifer hortumları delik veya
termostat arızalı olabilir
Motorun hararet yapmasının nedenleri:
->Radyatör peteklerinin tıkanması,
->radyatörde suyun azalması,
->vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması,
->termostatın arızalı olması,
->motor yağının azalması,
->motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması,
->uygun vites ve hızda gidilmemesi,
->otomatik fanın arızalı olmasıdır
Radyatöre konacak suyun seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır
Çok sıcak motora rölantide çalışırken ılık ve kiraçsiz su konur
Motor bluğundaki su kanalları pastan ya da kireçten tıkanmış ise motor fazla ısınır
Radyatöre konacak suyun içilecek temizlikte ve temiz su olması gerekir
Su olduğu halde motor fazla ısınıyorsa, termostat arızalıdır
Donmayı önlemek için radyatöre antifriz ilave edilir
Termostadı sökülmüş motor, gereğinden soğuk çalışır aşınmalar artar ve verim düşer
Motorun çok sıcak çalıştırılması motoru çekişten düşürür
Motor çok sıcakken radyatöre soğuk su konursa silindir kapağı ve blok çatlayabilir
Çok sıcak bir motorda radyatör kapağı ıslak bir bezle tutulup hafifçe gevşetilir ve buhar tamamen atılınca radyatör kapağı açılır
Araçta ısı (hararet) göstergesi çalışmıyorsa ısı müşiri arızalı olabilir
Motor, çalıştıktan sonra çalışma sıcaklığına gelmiyorsa kalorifer hortumlarında kaçak olabilir
Motor ısısının aniden yükselmesinin sebebi kayış kopması olabilir
MARŞ SİSTEMİ
Marş sistemi motora ilk hareketi verir
Parçaları:
-akü,-kontak anahtarı,
-marş motoru,
-volan dişlisidir
Marşa basıldığında marş motorunun bediks dişlisi volanın üzerindeki dişlilerle kavraşır ve volanı döndürür
Volan da krankı döndürerek, motora gerekli ilk hareketi verir
Marş durumunda marş motoru hiç dönmüyorsa:
akü bitik,
akü kutup başları gevşek,
akü kutup başları oksitli,
marş otomatiği arızalı,
marş motoru sargıları arızalı ya da sigortası atık olabilir
Motor çalışırken marş yapılırsa volan dişlidi, marş motoru ve marş dişlisi zarar görür
Marşa basıldığında marş motoru dönmez, korna da çalmaz ise sorun aküde-kutup başlarında olabilir
Akü başka bir aküyle takviye yapılacaksa her iki akünün (+) kutup başları (+) kutup başlarıyla, (-) kutup başları ise (-) kutup başlarıyla birleştirilir Her iki akünün de voltajı aynı olmalıdır
Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapılmaz
Marşa basma süresi 10-15 saniyedir Fazla basılırsa akü biter
Marş yapıldığında tık diye bir ses gelip, marş motoru çalışmıyorsa akü kutup başları gevşek olabilir
Vantilatör kayışı hareketini volant kasnağından alır ve pervaneyi -devirdaim pompasını- şarj dinamosunu çalıştırır Kayış koparsa vantilatör pervanesi - devirdaim pompası ve şarj dinamosu hareket
ŞARJ SİSTEMİ
Şarj sistemi, motor çalışmaya başladığı andan itibaren aracın elektrik ihtiyacını karşılar ve aküyü şarj eder
Şarj sisteminin parçaları:
alternatör,
konjektör (regülatör),
şarj lambası,
vantilatör kayışıdır
Alternatör, krank mili kasnağından vantilatör kayışı ile aldığı mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir Bazı araçlarda alternatör değil, şarj dinamosu bulunur
Konjektör (regülatör), alternatörün ürettiği elektriğin volt ve akımını ayarlar Aracın devri arttıkça alternatörden çıkan akım ve voltajı ayarlar, tesisata ve aküye gönderir
Şarj lambası, şarj sisteminin çalışmadığını ikaz eder Yani alternatör, konjektör vs arızasını belirtir
Bir araç için gerekli elektrik enerjisini şarj sistemi sağlar
Akü, motor çalışmazken ışık ve özel elektrikli alıcılatrı besler
Vantilatör kayışı çok sıkı ise alternatör yatakları bozulabilir
Vantilatör kayışının koptuğu "ilk olarak" şarj ikaz lambasından anlaşılır
Motor çalışırken ayağımızı gaz pedalından çekince far ışıkları zayıflıyorsa akü zayıflamış olabilir
Motor çalıştığı halde şarj ikaz lambası yanıyorsa vantilatör kayışı gevşek olabilir ya da alternatör kablo bağlantıları gevşek veya alternatör kömürü aşınmış olabilir
Aracın durdurulup kontağın hemen kapatılması gereken hallerden bazıları:
- Şarj ikaz lambasının yanması
- Motordan ani bir sarsıntı ya da ses gelmesi
- Yağ lambalarının yanmasıdır
Konjektör ayarı bozuksa akünün su kaybı çok olur
Araçta ampuller sık sık patlıyorsa veya akü su kaybı fazlaysa veya konjektör arızalı olabilir
Marşa basılıp motor çalıştığında şarj ikaz lambası sönmelidir
AYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİ
Aydınlatma sisteminde, sigortalar, kablolar, farlar, park lambası, sis lambası, plaka lambası, gösterge lambası, iç aydınlatma lambası, bagaj aydınlatma lambası, gibi lambalar vardır
İkaz sisteminde, sinyaller, fren ikaz lambaları, geri vites lambası, korna bulunur
Her elektrik elemanı gibi araçlarda bulunan aydınlatma ve ikaz sistemi gibi elektrikli devrelerde de:
akü, kablolar, kablo bağlantıları, sigortalar, açma kapama düğmeleri ya da kolları, ve alıcı olarak da ampuller bulunmaktadır
Bu sistemlerin en önemli arızaları:
kısa devre,
kablo kopukluğu,
akü bitmesi,
akü kutup başı oksitlenmesi veya akü kutup başı gevşekliği,
ampul yanması,
sigorta atması,
anahtarların arızalanmasıdır
Fren müşiri ikaz sisteminin bir parçasıdır
Farlardan bir kısmı ya da hiçbiriyanmıyorsa, sigortası atık olabilir
Flaşör arızalanınca sinyal lambası yanmaz
Sigortalar atıksa bunun yerine aynı amperde sigorta takılır
Far anahtarı bozuksa farlar yanmaz
Isı göstergesi çalışmıyorsa, ısı göstergesi müşiri arızalı olabilir
Aracın fren lambaları yanmıyorsa, fren müşiri arızalı olabilir
Fren lambalarından biri yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampulu yanmış olabilir
Farların bakımı yapılırken, far ayarı yapılır
Farlardan biri sönük yanıyorsa far kablo bağlantısı gevşemiş veya paslanmış olabilir
Sigortanın görevi, kısa devre olduğunda sistemi korumaktır
|