| 
			
 
Prof. Dr. Sinsi
 
		
	
		
	
	 | 
	
	
	
	
		
		
			
			
				 
				Bisikletin Tarihçesi
			 
			 
			
		
		
		
		
             
							Bisikletin İcadı Ve Tarihi 
 
Bisiklet, motorsuz, iki tekerlekli, pedallı, insan gücü ile ilerleyen bir ulaşım aracı  Bisiklet sporunda da kullanılır  Yarış bisikleti, dağ bisikleti, şehir bisikleti, motorlu bisiklet, BMX, yatay bisiklet (recumbent), çift kişilik bisiklet (tandem) gibi türleri vardır  Vitesli ve vitessiz türleri bulunmaktadır  İlk bisiklet 1791'de Sivrac'ın bisikletiydi  Bunun bir direksiyonu (gidonu) bile yoktu  1818'de ilk defa gidonlu bisiklet bulundu (Karl Drais) ve 1839'da Mac Millan'ın ilk pedallı bisikleti buluşu bu günkü bisikletlerin taslağını oluşturdu  
 
  
 
Tarihcesi 
 
İlk bisiklet çok ilkel biçimde 12  yüzyılda Çin'de görülmüştür  Fransız Sirvac yaptığı sağ ve sol ayakların itmesiyle yürüyen bisiklet yapmıştır  "Celerifere" adını taşıyan bu alet 1791 tarihlidir  Baron Karl Von Drais, Drais de Senerbol'un yaptığı bisikleti geliştirmiş ve bisiklete gidon eklemiştir  Bu bisiklet 1816 yılında yapılmıştır  Bu bisiklet tahtadan imal edilmiştir  1818'de bisiklette metal kullanılmaya başlanmıştır  Leonardo Da Vinci'nin çizimleri kullanarak ilk pedallı bisikleti üreten Kirkpatrick Mac Millan'dır  1839-1840 yılları arasında İskoçya'da yapılan bu bisiklet, halen Londra Science Museum'da sergilenmektedir  1855'te Fransız Ernest Michaux'un bisikleti pedalı etkin olarak kullanmıştır  1870ten sonra geliştirilen yeni bisikletlere "Bicyole" denilmiştir  Bu modelde ön tekerliğin çapı bir ila 1,5 metre arasında değişmiştir  İlk seri üretim bisiklet "Michaux Company" tarafından yapılmıştır  Şirket, yılda yüzkırk bisiklet üretiyordu  Bisikletin ilgi görmesi dönemin devletlerinin de dikkatini çekmiştir  1800'lerin ikinci yarısında Fransa Savunma Bakanlığı bisiklet üretimini destek vermiş ve 1871'de imal edilen bisikletlerAlmanya ile yapılan savaşta kullanılmıştır  Trufaut, içi boş kauçuk lastiğini bulmuş, bunu İngiltere'de eşit tekerlekli komple kadrolu, bilyalı ve milli bisikletlerin yapılması ve ardından ortadan katlanan portatif bisikletler izlemiştir  İrlanda'da 1888 yılında havalı plastik biskletler piyasaya sürülmüştür  Bu durum, bisiklet endüstrisini geliştirmiştir  Bisiklet üretiminde kullanılan malzemenin fiyatının yüksekliği, işçilik maliyetlerinin yüksekliği nedeniyle halka inememiştir  1800'lerin sonundan fabrikaların artması ve seri üretimin hızlanmasıyla maliyetlerde yaşanan düşüş bisikletin geniş kitlelere ulaşmasını sağladı  Özellikle Fransa, Belçika, İngiltere, İtalya veİspanya'daki bisiklet fabrikaları bisikletin bu ülkelerde yaygınlaşmasına ve bisiklet sporunu gelişmesine önayak olmuştur  2  Dünya Savaşı'nda Avrupa ülkeleri bisikleti askeri amaçla (ordu süratinin artırılması) kullanmışlardır Bisiklet tipleri birkaç farklı şekilde sınıflandırılabilirler  Bunlardan birisi tekerlek çaplarına göre sınıflandırmadır  3 teker çapı şu anda çok yaygın olarak kullanılmaktadır  Bunlar: 622mm (28¨), 559mm (26¨), 406mm (20¨)  Bunların dışında 27¨ çapındaki tekerlekler uzun yıllar boyunca yol bisikletlerinde kullanılmıştır  584mm çaplı 650B olarak tanımlanan tekerlekler de son zamanlarda bazı üreticiler tarafından kullanılmaya başlanmıştır  Teker çapı sınıflandırmasına göre 28¨ teker çapına sahip bisikletler yol bisikleti, 26¨ teker çapına sahip bisikletler dağ bisikleti olarak kabaca tanımlanır  20¨ tekerlere sahip bisikletler BMX bisikletleri 19¨ hacı bisikleti olabildikleri gibi, farklı 3 tekerlekli hatta 4 tekerlekli bisikletlerde ve yatay bisikletlerde sıklıkla kullanılırlar Bisikletler kullanım amaçlarına göre de sınıflandırılabilirler  Teker çapı ne olursa olsun, ince tekerli ve daha nahif yapılı, asfaltta kullanıma yönelik yapılmış bisikletlere yol bisikleti denir  Gene teker çapı 622mm ya da 559mm olmasına bakılmaksızın (genellikle 559mm olur), sağlam gövdeli ve dayanıklı parçalardan yapılmış, daha kalın lastiklerin kullanılmasına izin veren bisikletler araziye uygundurlar ve bunlara dağ bisikleti denir  Dağ bisikletlerinin ön süspansiyonlu, ön ve arka süspansiyonlu, süspansiyonsuz tipleri olabilir  Süspansiyon miktarına ve olup-olmamasına göre bisiklet kullanım alanları değişebilir  Teker çapı 622mm ya da 559mm ve son zamanlarda da 584mm olarak üretilen bazı bisikletler, uzun yollarda kullanılmak üzere üretilirler  Bu bisikletlerin ön ve arka kısımlarında çanta taşımaya imkânları vardır  Çamurluklar, rahat sele ve gidonlar kullanırlar  Tek amacı uzun mesafelere binicisini ve binicinin eşyalarını taşımak olan bu bisikletlere tur bisikleti denir  Teker çapı Türkiye'de 28¨, Fransa, İtalya, İskandinav ülkeleri gibi bölgelerde ise 650B olan bazı bisikletler vardır ki bunlara şehir bisikletleri denir  Bu bisikletlerin çoğu zaman ön ve arkalarında sepetleri, dinamolu ışıklandırma sistemleri vardır  Avrupa'nın pek çok yerinde genç-yaşlı insanlar şehir içindeki işlerini görmek, bir yerden bir yere gitmek, yük taşımak için bu bisikletleri kullanırlar  Asıl amacı akrobasi ve bazı özel yarışlar olan, sağlam yapılı ve 20¨ tekerlekli bisikletlere BMX bisikletleri denir  Bu bisikletler 1980'li yıllardan itibaren ortaya çıkmış ve bütün dünyada popülerlik kazanmışlardır  İki sürücünün aynı anda binmesine müsaade eden bisikletlere tandem denir  Tandemler uzun turlardan kısa arazi yarışlarına kadar pek çok farklı alanda kullanılabilirler  Sürücüsünün arkasına yaslanmasına hatta bazı durumlarda yatar pozisyonda durmasına müsaade eden bisikletlere yatay bisiklet denir  Yatay bisikletler Türkiye'de yaygın değildir  Yatay bisiklet kelimesi bile bilinmemektedir  Yatay bisikletin İngilizce'si Recumbent'dir  Sadece tek bir tekeri olan bisikletler de vardır  Iki teker karsiligi kullanilan Ingilizcesi "bicycle" olan bisiklet ,tek tekerden olustugu icin Ingilizcedeki "unicycle" kelimesinin karsiligi olarak unisiklet kelimesiyle tanimlanmaya baslamistir  Eskiden sirklerde gosteri amaciyla kullanilan unisikletler,son yillarda sokak hareket yarismalardan unisiklet basketbolu,hokeyi ve dag unisikleti anlamina gelen "Muni" kategorilerine kadar genis bir alana yayilmis ve giderek dünyada popülerlik kazanmışlardır  Tek tekerli bisiklet,yani unisikleti kullanmayı öğrenmek normal bisiklet kullanmaktan farklıdır  İş bisikletleri özellikle yük taşımak için üretilirler  Bazıları yüz kilo ve üstündeki yükleri taşıyabilecek kadar sağlamdır  2 veya 3 tekerlekli modelleri vardır  Bisikletin gövdesinde bulunan boş kısımda, hizmet ettiği şirketin reklam tabelasını taşıyabilirler  
 
         
		
	
		
		
		
        
		
		
		
		
		
	
	
	 |