Konu
:
Süspansiyon Kavram Ve Ayarlari Motosiklet Dünyası
Yalnız Mesajı Göster
Süspansiyon Kavram Ve Ayarlari Motosiklet Dünyası
10-21-2012
#
4
Prof. Dr. Sinsi
Süspansiyon Kavram Ve Ayarlari Motosiklet Dünyası
Geri sekme(açılma) Sönümlemesi:
Çok fazla: Arka teker küçük tümsekli dönüşlerde hopluyor bilhassa arka arkaya çok sık çok dalgalılarda
Hafif dalgalı(tümsekli) yollarda fren yapınca arka teker sekiyor
Arka seri şeklinde arka arkaya darbelerde çarpmalarda altta kalıyor(sarıyor)
Arka çok sert hissediliyor
Motor viraj çıkışlarında geniş dönüyor(arka düşük, burun yüksek)
Yeterli değil: Sert frende çok fazla yukarı tepiyor
Motor viraj çıkışlarında veya uzun süpürme tarzı dönüşlerde debeleniyor
Arka teker kasislerde sert gazlamalarda takırdıyor
Çok fazla şase girip çıkma hareketi
Sürüş Yüksekliği:
Çok alçak: Motor viraj çıkışlarında içe kapanıyor(kaçıyor)
Yön değiştirmek zor
Viraj çıkışlarında zayıf ön teker tutuşu
Çok yüksek: Yüksek süratte stabil ite(durağanlık, denge delik) yokluğu
Zayıf arka teker tutuşu
Ağır fren altında dengesiz
Yay Oranı:
Çok yumuşak: Sürüş yumuşak(akıcı)
Arka gaz verince çöküyor
Ön çok hafif hissediliyor
Çok sıkı: Viraj içine dönüşleri kolay
Sürüş çok sert
Zayıf arka teker yol tutuşu(traksiyon eksikliği)
Ek
:
Esas 1
: Yaylar motoru yukarıda tutar
Motorun her sıkışmasının ardından yada çökmesinin ardından motoru önceden yüklenmiş ayar yüksekliğine geri getirmek yayın asli görevidir
Yaylar süspansiyon sistemindeki taşıyıcı güç unsuru değildir
Araya parça koyarak yada yayın kendisi değiştirilerek sürüş yüksekliği ve çöküş mesafesi ayarlanabilir ancak bunun dışında süspansiyonun yük taşıma kapasitesi değiştirilmesinde yayların bir fonksiyonu yoktur
Esas 2
: Hidrolikler yani süspansiyonun içindeki akışkanlar gaz gibi sıkışmazlar
Gaz sıkıştırılarak hacmi küçültülebilir ancak bu durumda gaz sıvıya dönüşür
Sıvı hacmi ise küçültülemez yani sıkıştırılamaz
En azından şu an için henüz böyle bir teknoloji bulunamamıştır
Milin ucundaki vanalar yağın akış hareket hızını dolayısıyla da süspansiyonların sıkışma hızını belirler
Vanalar küçükse hareket yavaş, büyükse hızlı olacaktır
Buda iniş çıkış zamanının yavaş yada hızlı olmasını sağlayacaktır
İki yönde de hem sıkışma hem de geri sekme için bu kural geçerlidir
Bir çok modern motor çatallarının üzerine monteli ayarlayıcı düğmelerle bu vanaların ayarları yapılmaktadır
Unutmayın sadece hız yani sıkışma ve geri sekme hızı ayarlanmaktadır
Esas 3
: Hava yayı, süspansiyon kovanının üst köşesi ile yağ arasındaki hava miktarı motorun yük taşıma kapasitesini belirleyen unsurdur
Yağ miktarının artırılıp eksilmesiyle hava yayının sertliği değiştirilir
Yağ ağırlığı yada yağın kalitesi yada yağ geçiş vanalarının açıklık ayarları hava yayınının gücünü etkilemez
Sadece yağın miktarı ve ikinci derecede de bulunduğunuz irtifa ve hava sıcaklığı hava yayının yük taşıma kapasitesini etkileyen unsurlardır
Bu yüzden süspansiyona hava ekleme yapmayın
Tüm ayarlarınızı mekanik anlamda halledin
Basıncını gerektiğinde elle kaçırma yapabileceğiniz uygun vanalar kullanın
Yayları sertleştirin bunun için ya araya alüminyum contalar koyun yada daha sert yaylar takın
Çöküş miktarını değiştirmeyin
Özet
: Geri sekme ayarı süspansiyonların geri dönüş hızının ayarıdır
Sıkışma ayarı süspansiyonların hareket mesafelerinin ayarıdır
Yük taşıma kapasitesini süspansiyonun içindeki hava yayı sağlar
Süspansiyonun içindeki yağ miktarı ile bu ayarlanır
Daha sert bir yayda aynı görevi görür
İyi bir süspansiyon ayarının manası sizin güvenli bir şekilde akıcı, sarsmayan, yormayan bir sürüşe sahip olmanızın sağlanmış olması demektir
Arıza: her tarafa salınıyor
Çözüm: Süspansiyon çok yumuşak
Preloadı(ön yükleme) artırın veya daha sert yaylar kullanın
Sürüş yüksekliğini de mümkünse artırın
Arıza
: Motor kasislerde kayıyor(sekiyor)
Çözüm
: Kompresyon dampingini ve/veya önyüklemesini azaltın
Motor virajlarda sarsılıyor
Arka geri sekme dampingini artırın
Ön taraf viraj çıkışlarında ve kasislerde sarsılıyor
Çatal ön yüklemesini veya kompresyon(sıkıştırma) dampingini azaltın
Çatallar fren yapılınca titreşim yapıyor veya sarsılıyor
Kompresyon dampingini(sönümleme) veya önyüklemesini azaltın
Çatallar frenden sonra yukarı atım yapıyor
Ön rebound(geri sekme) dampingini(sönümlemesini) artırın
Çatallar çok hızlı dalıyor
Kompresyon dampingini artırın
Çatallar dibe vuruyor
Daha sert yay takın, hava aralığını azaltın ve daha fazla preload(ön yükleme) uygulayın
Arka fren yapınca yukarı atım yapıyor
Geri sekme sönümlemesini (rebound dampingini) artırın
Kasisli yollarda arka çöküyor
Geri sekme sönülmesini azaltın
Not
: Sıkı zincir ayarı süspansiyonların çalışmasını engeller
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul