Yalnız Mesajı Göster

Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası

Eski 10-21-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası




Bağımsız frenler sadeliğin avantajına sahiptir, düşük masraflıdır ve en kısa sürede duruşu sağlarlar Sürücüye değişik durumlar için değişik alternatifler sunarlar Mesela yağmurlu havalarda yada yolculu sürüşlerde sürücü daha fazla aska fren kullanma imkanına sahiptir Dar U dönüşlerde yada gevşek satıhlı zeminlerde arka fren ön frenden bağımsız olarak kullanılabilir

Burada ölçü sürücünün ustalığıdır Ustalık gerektirir Sadece iki freni de aynı anda uygulamanın yanında her frenin kilitlenmemesi için kendine has baskısını uygulamak da gereklidir

1997 Kawasaki Concours un durma mesafesi 60mph dan 0 mph a 10806 ft/362mt

Birbirine bağlı frenler(Linked):

Bağlı frenler ön/arka birbirine bağlı ama değişik tarzda bağlıdırlar Gold Wing buna tipik bir örnektir Ön ve arka kaliperler arka frence harekete geçirilir Arka frene basmakla tek arka fren kaliperi artı iki ön kaliperden birisi harekete geçer Orantılama vanası fren basıncının takribi %70 ni ön frene %30 nu arka frene yönlendirir Ön freni sıkmak ise entegre sistemden bağımsız olarak ön frenin diğer kaliperini devreye sokar Bağımsız ön/arka fren sistemlerinde olduğu gibi, arka ve ön frenin basılması ve tam frenleme sürücüye bağlıdır

Bu sistemin avantajı panik frenlemede arkaya basılınca her iki freninde devreye girmesi ama buna karşın arka frenin önden bağımsız kullanılamamasıdır Dar U dönüşlerde bu tip motorlarda arka fren kullanılmaz ve tamamen debriyajı kavrama noktasında tutarak ve debriyaj gaz kombinasyonu ustalığı ile dönüş yapılmaya çalışılır Mıcırlı, gevşek stabilize yollarda frenler ön frenin kilitlenip tekeri kaydırmaması için çok yumuşak kullanılmalıdır

2004 GL 1800A Gold Wing 60mph den 0mph a 1214ft/405mt

ABS:

Bağımsız, bağlı ve entegre fren sistemleri “anti-lock” yani kilitlenmeyen fren sistemleri olarak ta adlandırılır ABS tekerin dönüş hızını ölçerek çalışır Tekerin kilitlenmesine yakın basıncı azaltır, her tekerin sensoru vardır ve bu sensorlar tekerin ekseni etrafındaki(rotasyonel) dönüş süratini ölçerler Ani yavaşlayan teker kaymaya başlayacak demektir Kilitlenmesini önlemek için ABS kontrol birimleri tekerin dönüşünü sürdürmek ve yer tutuşunun tekrar kazanılması için anlık(saniyenin bir bölümü) olarak fren baskısını kaldırırlar Sonra tekrar tam baskı uygularlar, burada sürücü çok agresif baskı uyguluyorsa ABS hızlı atımlarla fren baskısını kaldırıp tekrar uygular Bu sistemlerde hedef daha kısa sürede durmak değil fakat frenlerin kilitlenip motorun kaymasına sebep olma riskini ortadan kaldırmaktır Hatta sürücü motorunun yer tutunma kabiliyetinin üzerinde, çok sert fren yaparsa ABS sistemi durma mesafesini biraz uzatabilir

1998 Honda VFR800FI(ABS siz) 60mph den 0mph 1079ft/36mt
2002 Honda VFR800FI(ABS li) 60mph den 0 mph a 1195ft/40mt

Kombine ABS Frenler:

Hem ön fren ve hem de arka fren tek bir ABS li hidrolik kontrol birimine bağlıdır BMW R1150 RT de olduğu gibi Tüm BMW ler de bu güç destekli sistem vardır Sürücü fren elciğine baskı uyguladığında elektrikli servo pompalar harekete geçerler ve kaliperlerdeki basıncı artırırlar Tam entegre sistemlerde ya el freni elciğinden yada ayak freninin pedalından(peginden) iki teker üzerindeki tam frenleme işlemi kumandası verilir BMW sisteminde ayrıca uyarlayıcı bilgisayar vardır Ön ve arka tekerdeki kaçmadan motorun nasıl yüklendiğini anlar Örneğin yolculu durumda bilgisayar ilk frenlemede arka tekerin yer tutumundaki artışını sezer ve frenlemede arkaya daha fazla ağırlık vermeye başlar

Güç destekli entegre ABS sistemleri neredeyse kusursuzdur ancak yine de sürücünün dikkat etmesi gereken tarafları vardır:

1 Motor çalıştırılırken frenlere dokunulmamalıdır Bu sistem hatasına sebep olabilir
2 Dar dönüşlerde arka frenle yapılan dönüşü daraltma işlemleri yapılmamalıdır çünkü arka frene basınca ön frene de basmış oluyorsunuz Bu da yavaş hızlarda motorun aniden durmasına sebep olabilir
3 Bu sistemler akü voltajlarına karşı çok duyarlıdır

Kısmi Entegre ABS Sistemler:

BMW bazı modellerinde kısmi entegreli ABS sistemin ide üretmiştir Bu sistemde ön fren elciği hem ön hem de arka kaliperleri harekete geçirir Tam entegre sistemlerin aynısıdır diyebiliriz Ancak fark arka fren pedalındadır ve bu pedal sadece arka fren kaliperini harekete geçirir Ön fren güç yardımcısı işlemi sırasınca ABS tam devrededir Bu sistemin avantajı dar alan U dönüşlerde arka freni kullanma imkanı vermesidir

Son gelinen noktada entegre ABS güç destekli fren sistemlerinden bağımsız ABS fren sistemlerine dönüş yapılmaktadır

Sürücü: Hala en önemli kısım:

Fren sistemi ne olursa olsun motosikletin süratini kontrol etmede sürücünün mahareti birinci faktördür Ne zaman fren yapılacağını ve nasıl yapılacağını bilmek çok önemlidir Aynı zamanda düzgün fren yapma alışkanlıklarına sahip olmak çok önemlidir, en ileri sistem bile teknik olmamasının yada yanlış sürüş davranışlarının sebep olabileceği kaymaları, savrulmaları önleyemez (Mesela tam dönüşün ortasında gazı aniden tam kapatmak gibi) Aniden tehlikelerle karşılaştığımızda iyi alışkanlıklarımız bizi bu durumlardan çok fazla düşünmemize bile gerek bırakmadan düzgün bir duruş yapmamızı sağlayarak güvenle çıkaracaktır

SÜRATE GÖRE BİR SANİYEDE ALINAN MESAFELER







Alıntı Yaparak Cevapla