Konu
:
Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası
Yalnız Mesajı Göster
Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası
10-21-2012
#
4
Prof. Dr. Sinsi
Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası
Bağımsız frenler sadeliğin avantajına sahiptir, düşük masraflıdır ve en kısa sürede duruşu sağlarlar
Sürücüye değişik durumlar için değişik alternatifler sunarlar
Mesela yağmurlu havalarda yada yolculu sürüşlerde sürücü daha fazla aska fren kullanma imkanına sahiptir
Dar U dönüşlerde yada gevşek satıhlı zeminlerde arka fren ön frenden bağımsız olarak kullanılabilir
Burada ölçü sürücünün ustalığıdır
Ustalık gerektirir
Sadece iki freni de aynı anda uygulamanın yanında her frenin kilitlenmemesi için kendine has baskısını uygulamak da gereklidir
1997 Kawasaki Concours un durma mesafesi 60mph dan 0 mph a 108
06 ft
/36
2mt
Birbirine bağlı frenler(Linked):
Bağlı frenler ön/arka birbirine bağlı ama değişik tarzda bağlıdırlar
Gold Wing buna tipik bir örnektir
Ön ve arka kaliperler arka frence harekete geçirilir
Arka frene basmakla tek arka fren kaliperi artı iki ön kaliperden birisi harekete geçer
Orantılama vanası fren basıncının takribi %70 ni ön frene %30 nu arka frene yönlendirir
Ön freni sıkmak ise entegre sistemden bağımsız olarak ön frenin diğer kaliperini devreye sokar
Bağımsız ön/arka fren sistemlerinde olduğu gibi, arka ve ön frenin basılması ve tam frenleme sürücüye bağlıdır
Bu sistemin avantajı panik frenlemede arkaya basılınca her iki freninde devreye girmesi ama buna karşın arka frenin önden bağımsız kullanılamamasıdır
Dar U dönüşlerde bu tip motorlarda arka fren kullanılmaz ve tamamen debriyajı kavrama noktasında tutarak ve debriyaj gaz kombinasyonu ustalığı ile dönüş yapılmaya çalışılır
Mıcırlı, gevşek stabilize yollarda frenler ön frenin kilitlenip tekeri kaydırmaması için çok yumuşak kullanılmalıdır
2004 GL 1800A Gold Wing 60mph den 0mph a 121
4ft
/40
5mt
ABS:
Bağımsız, bağlı ve entegre fren sistemleri “anti-lock” yani kilitlenmeyen fren sistemleri olarak ta adlandırılır
ABS tekerin dönüş hızını ölçerek çalışır
Tekerin kilitlenmesine yakın basıncı azaltır, her tekerin sensoru vardır ve bu sensorlar tekerin ekseni etrafındaki(rotasyonel) dönüş süratini ölçerler
Ani yavaşlayan teker kaymaya başlayacak demektir
Kilitlenmesini önlemek için ABS kontrol birimleri tekerin dönüşünü sürdürmek ve yer tutuşunun tekrar kazanılması için anlık(saniyenin bir bölümü) olarak fren baskısını kaldırırlar
Sonra tekrar tam baskı uygularlar, burada sürücü çok agresif baskı uyguluyorsa ABS hızlı atımlarla fren baskısını kaldırıp tekrar uygular
Bu sistemlerde hedef daha kısa sürede durmak değil fakat frenlerin kilitlenip motorun kaymasına sebep olma riskini ortadan kaldırmaktır
Hatta sürücü motorunun yer tutunma kabiliyetinin üzerinde, çok sert fren yaparsa ABS sistemi durma mesafesini biraz uzatabilir
1998 Honda VFR800FI(ABS siz) 60mph den 0mph 107
9ft
/36mt
2002 Honda VFR800FI(ABS li) 60mph den 0 mph a 119
5ft
/40mt
Kombine ABS Frenler:
Hem ön fren ve hem de arka fren tek bir ABS li hidrolik kontrol birimine bağlıdır
BMW R1150 RT de olduğu gibi
Tüm BMW ler de bu güç destekli sistem vardır
Sürücü fren elciğine baskı uyguladığında elektrikli servo pompalar harekete geçerler ve kaliperlerdeki basıncı artırırlar
Tam entegre sistemlerde ya el freni elciğinden yada ayak freninin pedalından(peginden) iki teker üzerindeki tam frenleme işlemi kumandası verilir
BMW sisteminde ayrıca uyarlayıcı bilgisayar vardır
Ön ve arka tekerdeki kaçmadan motorun nasıl yüklendiğini anlar
Örneğin yolculu durumda bilgisayar ilk frenlemede arka tekerin yer tutumundaki artışını sezer ve frenlemede arkaya daha fazla ağırlık vermeye başlar
Güç destekli entegre ABS sistemleri neredeyse kusursuzdur ancak yine de sürücünün dikkat etmesi gereken tarafları vardır:
1
Motor çalıştırılırken frenlere dokunulmamalıdır
Bu sistem hatasına sebep olabilir
2
Dar dönüşlerde arka frenle yapılan dönüşü daraltma işlemleri yapılmamalıdır çünkü arka frene basınca ön frene de basmış oluyorsunuz
Bu da yavaş hızlarda motorun aniden durmasına sebep olabilir
3
Bu sistemler akü voltajlarına karşı çok duyarlıdır
Kısmi Entegre ABS Sistemler:
BMW bazı modellerinde kısmi entegreli ABS sistemin ide üretmiştir
Bu sistemde ön fren elciği hem ön hem de arka kaliperleri harekete geçirir
Tam entegre sistemlerin aynısıdır diyebiliriz
Ancak fark arka fren pedalındadır ve bu pedal sadece arka fren kaliperini harekete geçirir
Ön fren güç yardımcısı işlemi sırasınca ABS tam devrededir
Bu sistemin avantajı dar alan U dönüşlerde arka freni kullanma imkanı vermesidir
Son gelinen noktada entegre ABS güç destekli fren sistemlerinden bağımsız ABS fren sistemlerine dönüş yapılmaktadır
Sürücü: Hala en önemli kısım:
Fren sistemi ne olursa olsun motosikletin süratini kontrol etmede sürücünün mahareti birinci faktördür
Ne zaman fren yapılacağını ve nasıl yapılacağını bilmek çok önemlidir
Aynı zamanda düzgün fren yapma alışkanlıklarına sahip olmak çok önemlidir, en ileri sistem bile teknik olmamasının yada yanlış sürüş davranışlarının sebep olabileceği kaymaları, savrulmaları önleyemez
(Mesela tam dönüşün ortasında gazı aniden tam kapatmak gibi)
Aniden tehlikelerle karşılaştığımızda iyi alışkanlıklarımız bizi bu durumlardan çok fazla düşünmemize bile gerek bırakmadan düzgün bir duruş yapmamızı sağlayarak güvenle çıkaracaktır
SÜRATE GÖRE BİR SANİYEDE ALINAN MESAFELER
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul