Konu
:
Esp Nedir? Nasıl Çalışır?
Yalnız Mesajı Göster
Esp Nedir? Nasıl Çalışır?
10-21-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Esp Nedir? Nasıl Çalışır?
Esp Nedir? Nasıl Çalışır?
ESP’de neyin nesi
Sıfır otomobil satın almaya karar verdiniz
Fiyat ve boyutlar kadar güvenlik kriterini de göz önünde bulunduruyorsunuz
ABS, hava yastıkları anlaşılır da bu ESP’de neyin nesi?
Şimdi bunun için 1000-1500 YTL daha fazla vermeye değer mi? Onun yerine bir sunroof çok daha fiyakalı olurdu
İşte bu tip ikilemleri ortadan kaldırmak ve ESP’nin önemini hafızalara kazımak için minik bir araştırma yaptık
Uzun şekliyle Elektronik Stabilite Programı, bilinen kısaltılmış haliyse ESP…
Bundan tam on yıl önce tanıştığımız bu teknolojik ekipmanın kahramanlarıysa Bosch ve Mercedes…
1995 yılında S600 Coupe modelinde standart olarak sunulan bu sistemi inceleyen otomobil üreticileri kısa süre içinde kendi ürünlerine taşıdılar
On yıl önce Mercedes’in ancak amiral modelinde kullanabildiği bu sistem, şimdilerde mini sınıftaki otomobillerin bile donanım listesi süslüyor
Gelelim ESP’nin yaratılış öyküsüne…Hikayemiz ‘50’li yılların sonuna kadar uzanıyor
O zamanki Mercedes şef mühendisi Fritz Narlinger, tekerleklerin boşa dönmesini engelleyen bir sistemin patentini almıştı
Ancak o yıllarda bunu gerçekleştirebileceği bir teknoloji (sensörler, işletim sistemleri) bulunmuyordu
ESP’nin fitili 1978 yılında Mercedes’in ABS sistemini bulması ve bunu otomobillerinde kullanmaya başlanmasıyla ateşlendi
Lastiklere müdahale eden ilk elektronik sistem olan ABS kısa sürede geliştirilerek 1981 yılında çekiş kontrol sistemi adındaki ASR yaratıldı
ASR sistemi kalkış anında tekerleklerin boşa dönmesini önlüyordu
Ama hala ESP’nin elektronik düzeneği kurulamamıştı
Bazı firmalar ESP benzeri çalışan hidrolik ve mekanik sistemler üzerinde çalışmalarını sürdürüyordu
Bunun sonucunda kilitli diferansiyel olarak tabir edilen teknolojiler doğdu
Takvim yaprakları 1994 yılını gösterdiğindeyse tamamen elektronik olarak çalışan ilk stabilite kontrol sistemi ortaya çıktı
İsveç’te buzlu bir göl üzerinde tanıtılan Mercedes S600 Coupe işte bu hayati güvenlik ekipmanını taşıyordu
Otomobil dairesel pistte savrulmadan dönerken, sistemi taşımayan aynı otomobil bir türlü izinde ilerleyemiyordu
Prömiyerin bir yıl sonrasındaysa ESP sistemi S600 Coupe modelinde standart olarak sunulmaya başlandı
Ardından Mercedes’in tüm modellerinde yer verildi
Bosch, ESP teknolojisini diğer markalara da pazarlayarak sistemin tüm dünyada yayılmasını sağladı
İlk yıllarda 8 kg gibi bir ağırlığa sahip olan ESP’nin 2002 yılında tanıtılan sekizinci jenerasyonunda ağırlık 2
3 kg kadar düşürüldü
ESP nasıl çalışıyor?
ESP sistemi temelde tekerleklere yerleştirilen bir kaç adet sensör, işletim bölümü ve müdahale bölümünden oluşuyor
Sensörler önden veya arkadan kayma durumundan boş dönen tekerleği tespit ediyor
Ardından bu bilgiyi sistemin kalbine gönderiyor
İşletim bölümü kaymanın düzeyini belirleyerek hangi tekerleklere ne miktarda fren basıncı uygulayacağını belirliyor
Sonra frenlemeyi yapacak üniteye bu bilgileri gönderip gerekli frenlemenin gerçekleşmesini sağlıyor
Fren uygulanan tekerlek yere tekrar güç iletmeye başlayarak, otomobilin izine dönmesini sağlıyor
Yaşam kurtarma konusunda iddialı olan ESP sistemiyle donatılan Mercedes marka araçlar geçtiğimiz yıl yüzde 42 oranında daha az kazaya karışmış
Amerikan Otoyol Güvenlik İdaresi (NHTSA) tarafından 1997-2002 yılları arasını kapsayan başka bir araştırmaya göreyse; savrulmadan dolayı yaşanan ölümcül kazalar ESP sayesinde yüzde 30 oranında azalmış
SUV sınıfındaki kaza oranındaki azalmaysa yüzde 63’lere kadar yükseliyor
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul